Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Állóeszköz-gazdálkodás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Humán Erőforrás Menedzser Szak Bátor Attila
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
M I A HASZNA A KLASZTEREKNEK A GYORS FEJLŐDÉSBEN ? A Z AKKREDITÁLT KLASZTER KKV - K SZÁMÁRA KIHASZNÁLHATÓ ELŐNYEI, AZ INNOVÁCIÓ MENEDZSMENT LEHETŐSÉGEI.
Stratégiai menedzsment
A munkabér meghatározásának dilemmái vállalati szempontból IV. Magyar Munkajogi Konferencia október Visegrád Rolek Ferenc vezérigazgató-helyettes.
Versenyelemzés 8.fejezet.
A verseny - a piac alkotója
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Vállalati Gazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Műszaki ellenőrképzés
Készítette / Author: Tuska Katalin
Industrial Organization - alapvető modellek
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Stratégiai menedzsment
A külső környezet elemzése
(1) A marketingkörnyezet
Benchmarking.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Stratégiai menedzsment
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
VÁLLALATI STRATÉGIA A stratégia jellemzői:
Kérdések a második zh-hoz
Az innováció és tudás beintegrálása a vállalati stratégiába.
Vállalati esettanulmányok MK1307L
Bauer András - Berács József:
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Stratégiai menedzsment
Versenyképes képzés Versenyképes képzés Energetikusok és vállalati versenyképesség Előadó: Solti Károlyné tanácsadó Budapest, február 23.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Termék & Márka Kopcsay László.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Családbarát szolgáltatások Tényleg jó üzlet? december 2.
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Vállalati stratégia március március március 28.
A stratégia 5P-je: „Ha a marketingen van 4PP-je, a stratégiaalkotásnak miért ne legyen legalább annyi?!” /Mintzberg/ A str., mint terv (Plan): a szervezet.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Szegmentáció & pozicionálás.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Vállalkozásmenedzsment I.
A PIAC.
A médiakoncentráció korlátozása Médiaszabályozás március 26. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
2 A stratégia – a szó eredeti értelmében – a hadviselés művészete. Hagyományosan tehát egy katonai szervezet tevékenységének a meghatározására szolgált,
Harsányi László: Kulturális stratégiák 4. MOME Stratégiai menedzsment Erőforrás elemzés.
Stratégiai elemzések, Környezet Dr. Berecz József.
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Beszerzések hatékonyság növelése
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
STRATÉGIAI KÉRDÉSEK A TERMÉKPOLITI-KÁBAN
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
ABC és XYZ elemzések.
A marketinginformációs rendszer
STRATÉGIAI KÉRDÉSEK A TERMÉKPOLITI-KÁBAN
Versenyhelyzet- elemzés
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1

2

A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók) alku-pozíciója Újonnan piacra lépők fenyegetése Helyettesítő terméket gyártók fenyegetése Versenytársak erejének felbecslése Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 3

Globalizáció Potenciális piacra lépők részéről megnyilvánuló fenyegetés Dereguláció A beszállítók alkupozíciójának változása Az iparágon belüli verseny alakulása az ott versengő vállalko- zások szemszögéből Vásárlók alkupozíciójának változása Privatizáció A helyettesítő terméket gyártók részéről megnyilvánuló fenyegetés Technológiai fejlődés Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 4

Egy vállalkozás soha nem versenyez az iparág összes vállalatával. Működési környezetét a közvetlen versenytársainak tekinthető szervezetek alkotják. A közvetlen versenytársak azonosítására használt módszerek: Stratégiai csoport meghatározása A fogyasztói igény/érték elemzése Piaci szegmentáció Iparági életgörbe elemzése Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 5

Sok, vagy kevés a beszállító Sok Erősen megkülönböztetett-e a termék, vagy homogén Homogén - különböző Könnyen helyettesíthetők-e az alapanyagok, Igen - kevéssé vagy a részegységek Mennyire fontos az adott iparág a beszállító számára Fontos Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 6

Sok a vásárló, vagy kevés és monopol-helyzetű Sok - kevés Van-e teljes információjuk a költségről, és a keresletről Nincs Mennyire fontos számukra a minőség Változó Mennyire könnyen tudják váltani a fogyasztók az ellátót Nagyon Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 7

Az iparágra jellemző méret- gazdaságosság elemzése Nyitott A piacra lépéshez szükséges befektetési források mennyisége Szűkös Az elosztó hálózathoz való hozzáférés költsége, és lehetősége Nyitott A piacra-lépéshez szükséges műszaki és piaci ismeretek megszerzésének ára Alacsony Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 8

Milyenek a helyettesítő termékek költség- és árviszonyai Versenyképesek Tudják-e követni az adott iparágban a technológiai fejlődést Igen Milyen mértékű a helyettesíthetőség Magas Milyen erős a verseny a helyettesítő terméket előállítók között Erős Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 9

Az iparági koncentráció, és a versengő cégek száma Sok szereplő Az iparágra jellemző méretgazdaságosság - A termékek megkülönböztethetősége ? A piacra lépés korlátjai ? A növekedési ütem - Az átlag-profit alakulása - Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 10