Marketing VI. előadás Kovács István BME – Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Marketing mix Holt (1995).
Advertisements

Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Egyetemi prezentációs sablon
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
Termék és márka politika
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Kereskedelem Szakmacsoport
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
4. A márka fogalma, márkajel. A márkaépítés feladatai, márkastratégiák
Értékesítési csatornák
Alapfogalmak.
TERMÉK TERMÉKPOLITIKA TERMÉKSTRATÉGIA
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
III. A logisztika jövője
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
7. Előadás Termék stratégia
Reklámozás, Public Relations
Marketing mix.
A marketing piac tartalma
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Kérdések a második zh-hoz
A MARKETING KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE
Termelésmenedzsment Production Management
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Stratégia célrendszer
8. Az eladásösztönzés.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Termék & Márka Kopcsay László.
Kisvállalati marketing
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Marketing alapok Kopcsay László.
Az árképzés szempontjai
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
A termék mindazon fizikai és egyéb tulajdonságok összessége, amelyek alkalmasak a fogyasztói igények kielégítésére. A termék konkrét fizikai alkotórészeket,
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Marketing I. VI. előadás Termékpolitika
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Kérdések a második zh-hoz
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A vásárlási döntés folyamata
A piac és a piacgazdaság
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti terv bemutatása
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
TERMÉKPOLITIKA.
Cégnév Üzleti terv.
Előadás másolata:

Marketing VI. előadás Kovács István BME – Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék

Miről is lesz ma szó? Termékpolitikai döntések alapjai A marketing termékfelfogása Termékminőség és differenciálás A minőség és differenciálás eszközei: csomagolás, szolgáltatások és márka A termékek életciklusa 2

A piaci ajánlat összetevői Értéken alapuló árak Vonzó piaci ajánlat Termék sajátosságok Szolgáltatások, és minőség választék 3

A termék definíciója fogyasztó „A termék az, amit a fogyasztó, és nem, amit a termelő annak tart!“ T. Levitt Termék mindaz, amit a piacon a szükségletek kielégítése céljából fel lehet ajánlani: – tárgyiasult javak – szolgáltatások – személyek – helyek – szervezetek – eszmék –…–… 4

A marketing feladata, hogy felfedje az egyes termékek mögött húzódó szükségleteket, és ne termékjellemzőket, hanem előnyöket adjon el. A termék: mindazon használati esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amelyek alkalmasak a fogyasztói igény kielégítésére tárgyiasult = termék nem tárgyiasult = szolgáltatás 5

Alapfogalmak I. Termékrendszer: eltérő, de összeilleszthető cikkek (pl.: digitális fényképezőgép + memóriakártya ). Termék mix: amit egy eladó a kínálatában tart. Más-más marketing mixet igénylő termék-kategóriák: –Tárgyiasult termékek: Nem tartós tárgyiasult javak (pl.: dohány, újság, szappan,…) Tartós tárgyiasult javak (pl.: ruházat, bútor,…) – Szolgáltatások (javítások, hajvágás, tanácsadás,…) 6

Alapfogalmak II. Fogyasztási cikk kategóriák: – Napi cikkek (kenyér, újság,…) – Szakcikkek (ruházat, szgk,…) – Luxustermékek (egyedi jellemzőik miatt keresik: kerti uszoda,…) – Nem keresett termékek: mindaddig, amíg a vevők tudomást nem szereznek róla. 7

Alapfogalmak III.  Termelőeszköz kategóriák: – Anyagok, alkatrészek: Nyersanyag  Mezőgazdasági termék (búza, …)  Kitermelési javak (ásványi kincsek, …) Félkésztermék (kerékpár kormány, …) – Termelési eszközök: Állóeszköz (autómosó gép, esztergapad, …) Segédeszköz (csavarhúzó, lapát, …) – Segédanyag: Gyártási ~ (ragasztó az asztalos iparban, …) Karbantartási, javító ~ (monitor tisztító spray, …) – Üzleti szolgáltatás: Karbantartás (autószerviz, …) Javítás (autószerviz, …) 8

Elvárt termék A termék szintjei (Kotler 1998) – hagyma modell Kiterjesztett termék Potenciális termék Generikus termék Termék- mag 9

Termékminőség és differenciálás I. A minőség a termék mindazon tulajdonságainak összessége, amelyek alkalmassá teszik a terméket az igények kielégítésére. Terméktulajdonságok csoportjai: – Beépített, elsődleges jellemzők (funkciók, tartósság, stílus) – Kiegészítő, másodlagos jellemzők (csomagolás, szolgáltatás, márka) Differenciálás: – Terméktulajdonságok, csomagolás, szolgáltatás, márka – Marketing-mix elemek 10

Termékéletgörbe az az idő, amíg a termék a piacon van (Kotler, 1991) szükséglet szempontú szakaszai: szükséglet felmerülése gyorsuló növekedés lassuló növekedés telítődés hanyatlás szükségletre válaszoló termék ciklus szakaszai: 1.bevezetés 2.növekedés 3.érettség 4.hanyatlás 11

Bevezetés I. cél: a termék megismertetése a termék csak kis mennyiségben van jelen a piacon - alacsony kereslet masszív reklám és eladás ösztönzés magas költségek – általában veszteséges (fejlesztés, kereskedelmi bevezetés, támogatások, alacsony termelési mennyiség) 12

fogyasztásba bekapcsolódó csoport: innovátor fogyasztók előfordulhat, hogy – a márka hűség alacsony – licencia védi – monopol piaci helyzet lehetséges árpolitika – lefölözés ár – behatolási ár 13 Bevezetés II.

Növekedés I. cél: piaci részesedés növelése eladások ugrásszerűen emelkednek nő a kapacitás kihasználtság költségek csökkennek - nyereség nő (tapasztalati görbe, támogatás csökkenthető) 14

Növekedés II. fogyasztásba bekapcsolódó csoport: korai elfogadók megjelenhetnek a versenytársak – oligopol piaci helyzet minőségjavító és önktg. csökkentő törekvések szükségesek 15

Érettség I. cél: profit maximalizálás a leghosszabb ideig tartó szakasz (nehezen meghatározható, hogy meddig tart) jó tervezés esetén optimális kapacitás kihasználtság eladási mennyiség és profit tömeg a maximumon 16

Érettség II. monopolisztikus verseny piaci helyzet marketing eszközök minimális használata potenciális fogyasztók döntő többsége vásárolja a terméket márkahűség magas (magas érdekeltségű cikkeknél) 17

Hanyatlás I. eladási mennyiség csökken csökken a nyereségesség, a kapacitás kihasználtság ilyenkor kell(ene) előlépni új termék bevezetésével 18

Hanyatlás II. konzervatív ízlésű vagy későn ébredő fogyasztói csoport kiléphetnek a piacról a szereplők (szelektív visszavonulás, fokozatos leépítés és felszámolás, szinten tartás stratégiája) 19

Imázs, termékkép, arculat Információs asszimetria: „Minden profit amatőrök ítélnek meg!” Imázs = képzeletünkben élő kép = csak annyit jelent, hogy „tudom ki vagy!”, de nem jelent egyben vásárlást is! Kétféle termékkép, imázs: termelői és fogyasztói szempontból. 20

Termelői termékkép, termék tulajdonságok A termelő alakítja ki, beleépíti a termékbe (1) szándékos – a tervezett, kialakított termékkép (2) teljesített termékkép - véletlen tevékenység is (3) elvárt termékkép - az igények felmérése alapján Szándékosan, tervszerűen kialakított imázs = arculat, – Céges szinten = vállalati arculat, – Márka szinten = márka arculat 21

Észlelt termékkép, termék tulajdonságok = Amit a fogyasztó észlel, benne kialakul mérhető (1) Objektív termékkép, objektív imázs összetevők: mérhető tárgyi jellemzők, eredmények képzetek, szimbólumok, érzések, elvárások, vélemények (2) Szubjektív termékkép: képzetek, szimbólumok, érzések, elvárások, vélemények, pl: „A vörösbor vérré válik!“ 22

Csomagolási és címkézési döntések  Csomagolás: design, vagy burkolóanyag készítés a termék számára. („6.P”: Packing) – Csomagolás funkciója: elsődleges: védi a terméket a környezeti hatásoktól; másodlagos: egységcsomagok: tízes, v. tucat, … szállítási: alkalmassá teszi szállításra (hullámpapír, …); – A marketing eszköze: önkiszolgálás; vállalati és márkaimage; újítási lehetőség; fogyasztói jólét jele. 23

Csomagolási és címkézési döntések A címkézés: a csomagolás része. – azonosítja a terméket; – osztályozza a terméket; – leírja a terméket; design! – reklámozza a terméket: design! 24

Design – a vizuális problémamegoldás I. = A forma (a külső) és a tartalom (a belső) egységének kialakítása, adott termék rendeltetéséhez igazítása. A külső – a csomagolás - kommunikációs célja: a tartalom szimbólumszerű és árnyalt bemutatása. Ez egy hozzáadott érték, célja: felfedezése – a termék felfedezése, és – élményt – élményt jelentsen kézbe venni. 25

sok hasonló tartalmú és árú A forma jelentősége akkor növekszik meg, ha sok hasonló tartalmú és árú termék kapható egy kategóriában (üdítőital, édesség,...).  Mondanivalója:  Jó vagyok, azért érdemes megvenni, mert …!  Más vagyok, mint a többi termék, mert …!  Itt vagyok, … vegyenek észre! 26 Design – a vizuális problémamegoldás II.

Márka fogalma és szerepe Tartalmi jelentősége: – a márka genetikai program, meghatározza a termék jövőjét – a termék értelmét és jelentését adja – a vállalati működés fókusza, amennyiben fenntartása köré szerveződnek a vállalati feladatok 27

Márkadöntések A márka: név, kifejezés, jel, szimbólum, design kombinációja. Célja: adott eladók, eladócsoportok termékeit, szolgáltatásait azonosítsa, és megkülönböztesse a versenytársaktól. A márkadöntés a termékstratégia legfontosabb része. Ez egy hosszútávú befektetés reklámba, ösztönzésbe, csomagolásba! áruvédjegy => trade mark; embléma => logo 28

A márkadöntési folyamat: 1.Kell-e a terméknek cégér? – márka – névtelen 2.Ki kezeskedik a márkáért? – termelő – kereskedő – licence 3.Milyen nevek kerüljenek a termékre? – egyéni – csak családnév – különböző családnevek – cégnév+egyéni nevek 4.Milyen márkastratégiát kell követni? – termékvonal bővítés – márkabővítés – átfogó márkák – új márkák – társmárkák 5.Kell-e a márkát újra- pozícionálni? – újrapozícionálás kell – nem kell újrapozícionálni 29

Márkaérték fogalom kérdéskörei A márka vagyontárgy, melyet ennek megfelelően kell kezelni, s értékét fenntartani. A márka pénzügyi értéke a fogyasztói kedveltségből (customer franchise) származik, azaz, hogy milyen mértékben részesítik előnyben a fogyasztók. – A fogyasztói kedveltség erősíthető befektetés jellegű tevékenységgel, úgymint termékminőség javítása, kommunikáció, – ugyanakkor csökken a rövid távú forgalomnövekedés eszközeinek gyakori alkalmazásával (pl. eladásösztönzés). 30

A márkaépítés lehetőségei Új márka bevezetése a piacra A vállalat meglévő márkájának elemeit használja fel Ötvözi régi és új márkáinak részeit Széles portfolióval rendelkező vállalat esetén akár márkakonszolidáció 31

Márka-stratégiák  Multimárka stratégia  A márka kiterjesztése - Termékcsaládon belül - Új termékcsaládokra (umbrella brands)  A márka újrapozícionálása Márkakannibalizmus 32

33 Köszönöm a figyelmet!