Nemzetközi marketing Dr. Mandják Tibor, egyetemi docens, főiskolai tanár, intézetigazgató Nemzetközi marketing.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Kuti Éva Civil trendek az adatok és a szakértői benyomások tükrében Reflektorfényben a civilek – Hova jutottunk, merre tovább? Útkeresésben a szektor NIOK.
A társadalmi felelősségvállalás jelentősége, érvényre juttatása Huber Helga szakértő Tel:
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Pécs Megyei Jogú Város Ifjúságpolitikai Koncepciója és Cselekvési Terve „Csellengő fiatalok” - Az ifjúságpolitika komplexitása – 2007.március
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Készítette: Gondos Borbála
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Kiszervezés szolgáltatói szemmel Tóth Zoltán november 9.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A nemzetközi üzleti élet etikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Hidak a közgazdaságtan és a gazdálkodástan között: a vállalatelméletek
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Pedagógus szerep és változásai
Dr. Kovács László Főtitkár
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
SZÁMVITEL.
Kereskedelmi szerződések joga
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Képzési modul Nemzetközivé válás
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A külső környezet elemei
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Környezeti Kontrolling
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
Hellner Szelina, Kincses Gábor, Bartha Zsolt
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Nemzetközi marketing Dr. Mandják Tibor, egyetemi docens, főiskolai tanár, intézetigazgató Nemzetközi marketing

Vázlat  Néhány bevezető gondolat  A kulturális környezet  A nemzetközi üzleti gyakorlat  A földrajzi, politikai és jogi környezet Nemzetközi marketing

Néhány bevezető gondolat Csere Közös érdekek Érték Pénz Partner Célkitűzés megvalósítása Csere tárgya Üzlet

Néhány bevezető gondolat Marketing  Szemlélet (filozófia) és cselekvés együttese  Stratégiai marketing és operatív marketing együttese  Napjaink marketing gyakorlatának két központi kérdése:  a vevő  az eredményesség

Az üzleti élet új tendenciái Accenture tanulmány 2008

Az üzleti élet új tendenciái 1. A fejlődő (feltörekvő) országokból származó multinacionális vállalatok gyors növekedése 2. A különböző “shoring” tevékenységek fejlődése 3. A vállalatok társadalmi felelősségvállalása (Corporate Social Responsibility) iránti növekvő igény, elvárás 4. A megfelelő számú kiváló munkatárshoz, a szükséges energiamennyiséghez és más, szűkös erőforráshoz való biztonságos hozzájutás

Az üzleti élet új tendenciái 5. A nemzeti érzések lassítják a globalizációs folyamatot 6. A személyes kapcsolathálók üzleti eszközként való felhasználása 8. A tőkebevonás jelentős új forrásai 9. Új és jobb minőségű infrastruktúra iránti erős kereslet 10. Az állami közszolgáltatások minőségének gyors javulása

Az üzleti élet új tendenciái 11. A végső fogyasztás növekedése a fejlődő (feltörekvő) országokban; nehéz fogyasztók a fejlett nyugati országokban 12. A megbízható információk és tanácsok növekvő jelentősége 13. Az „ingyenesség” üzleti modellként való elfogadása 14. Afrika jelentőségének növekedése egyaránt felvevőpiacként és fontos beszerzési piacként

Néhány bevezető gondolat Nemzetközi marketing:  minden olyan marketingtevékenység, ami külföldön folyik, külföldre irányul, vagy külföldi igényeket és változásokat vesz figyelembe. Nemzetközi marketing

Néhány bevezető gondolat Változások a nemzetközi piacokon  Globalizáció  Külföldi munkavállalás  Nemzetközi turizmus  Kommunikációs technika  Internet  Lokalizáció  Helyi értékek védelme  Interdependencia  Vállalati szinten is Nemzetközi marketing

Néhány bevezető gondolat Változások a nemzetközi piacokon EEgyre kevesebb zárt piac RRégen KGST, Japán NNemzetközi kereskedelem liberalizációja MMa kevés, Észak Korea, Kuba IInternacionalizáció PPiacok nemzeti jellege csökken CCsökken a termékek és márkák nemzeti jellege DDiverzifikált vállalatok a nemzetközi kereskedelemben NNagyobb cselekvési szabadság Nemzetközi marketing

Néhány bevezető gondolat Változások a nemzetközi piacokon MMegnőtt a résztvevők száma MMegnőtt a termékek, termékféleségek száma A lényeg AAz értékteremtés AA tartós partnerkapcsolatok Nemzetközi marketing

A kulturális környezet Nemzetközi marketing  A kultúra fogalma  A kultúra elemei és forrásai  Kulturális különbségek  Kultúra és marketing

A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra fogalma AA kultúra értékek, magatartási szabályok, útmutatások összessége, amely segíti a világban való eligazodásunkat. AA kultúra az ember viszonya a környezetéhez. AA kultúra életmód. AAz életmód különbségek feltárása a piacszegmentáció alapja. AA piacszegmentáció a nemzetközi marketing alapja.

A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra fogalma AA kultúrkör AAzok az emberek tartoznak egy adott kultúrkörbe, akik egy adott problémára nagy valószínűséggel azonos, vagy hasonló választ adnának. PPéldául szurkolói kultúrkör AA kultúra segíti az egyént abban, hogy eldöntse, hogy mivé lehet, mit érezhet, mit tehet és hogyan. AAz egyén képes arra, hogy egy másik csoport normái szerint viselkedjen

A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra elemei és forrásai  Egy klasszikus definíció (Herskovits 1952) szerint a kultúra elemei:  Anyagi kultúra  Technika  Gazdaság  Társadalmi intézmények  Társadalmi szervezetek  Oktatás  Politikai struktúrák

A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra elemei és forrásai  Egy klasszikus definíció (Herskovits 1952) szerint a kultúra elemei: (folytatás)  Az ember és az univerzum  Hitrendszerek  Esztétika  Grafikus és „plasztikus” művészetek  Népművészet  Zene, dráma és tánc  Nyelv

A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra elemei és forrásai A kultúra forrásai az egyén szintjén (Usunier 1993):  Nyelv  Nemzetiség  Oktatás (általános)  Foglalkozás (speciális oktatás)  Csoport (etnikum)  Vallás  Család  Nem  Társadalmi osztály  Vállalati, vagy szervezeti kultúra

A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra elemei és forrásai  A kultúra és a nemzeti identitás összefüggése nem teljesen determinált  A történelem szerepe  A történelem meglehetősen szubjektív tudomány  A történelmi tudat számos emocionális elemet tartalmaz  Ha nem ismerjük egy ország történelmét, akkor jobban tesszük, ha kerüljük a témát!

A kulturális környezet Nemzetközi marketing Kulturális különbségek AA kultúra kontextusa (Hall 1976) AA kontextus AA kommunikáció strukturális bonyolultsága, vagy egyszerűsége HHol történik a kommunikáció KKi beszél, kinek a jelenlétében MMilyen célú a kommunikáció KKét alapvető típus TTág (nagy) kontextusú kultúrák: az üzenet verbális része kevesebb információt tartalmaz, fontos a körülmény (Pld. Japán) SSzűk (kis) kontextusú kultúrák: az üzenetek explicitek, verbális rész mindent elmond (Pld. USA)

A kulturális környezet Nemzetközi marketing Kultúra és marketing A marketingre ható kultúraelemek  Értékek  Etika  Ismeretek  Túlélés eszkimók és tuaregek  Nyelv  Márkanevek  Ügyességek, jártasságok  Motorizált és kevésbé motorizált országok  Intézmények  Család, mikroközösségek

A kulturális környezet Nemzetközi marketing Kultúra és marketing A marketingre ható kultúraelemek  Hitek  A vallás kulturális megosztó szerepe…  Anyagi kultúra  Algéria megelőző karbantartás, sőt karbantartás  Művészetek  Filmművészet, szimbolikus tartalom  Szokások, rutinok, játék, humor  Kabát gombolás  Mr. Bean az igazi katasztrófa film

A nemzetközi üzleti gyakorlat  A kulturális ismeretek fontossága  A menedzsment és a kultúra összefüggései  Idő-tér értelmezés  Kommunikáció  Üzleti protokoll  Üzleti etika Nemzetközi marketing

A nemzetközi üzleti gyakorlat A kulturális ismeretek fontossága Az üzleti gyakorlat, az üzleti szokások ismerete egy adott piacon ugyanolyan fontos, mint a nyelv ismerete. Sőt… Nemzetközi marketing

A nemzetközi üzleti gyakorlat A kulturális ismeretek fontossága  A nemzetközi üzleti életben való részvételhez szükséges képességek:  Tolerancia  Rugalmasság  Alázatosság  Fair magatartás  Más tempóhoz való alkalmazkodás  Kíváncsiság, érdeklődés  A célország ismerete  Mások és másság kedvelése  Képesség arra, hogy tiszteljenek, becsüljenek bennünket  A környezetbe való integrálódás képessége Nemzetközi marketing

A nemzetközi üzleti gyakorlat A menedzsment és a kultúra összefüggései  A döntéshozók céljai és aspirációi  A döntéshozatal mechanizmusa  A döntés szereplői  Nők szerepe Nemzetközi marketing

A nemzetközi üzleti gyakorlat Idő-tér értelmezés IIdőfelfogás VVan-e IIdőorientáció MMúlt, jelen, jövő MM-idő és P-idő MMonochronic egyidős: egy célfüggvény, minél gyorsabban, minél jobban üzletet kötni PPolichronic sokidős: több célfüggvény, az emberek közötti tranzakció komplexitása Nemzetközi marketing

A nemzetközi üzleti gyakorlat Üzleti etika VVesztegetés PPénz önkéntes felajánlása KKikényszerítés (zsarolás) FFizetés kikényszerítése döntési hatalommal rendelkező részéről KKenőpénz KKis összeg, ajándék, ahol a törvény nem tiltja, olajozás TTörvénytelenségre való felbujtás NNagy összeg, az ellenszolgáltatás egyértelműen törvénybe ütköző Nemzetközi marketing

A nemzetközi üzleti gyakorlat Üzleti etika Külföldi etikai dilemmák AAlkalmazottakkal kapcsolatos politika, személyzeti gyakorlat FFogyasztóvédelem KKörnyezetvédelem „„Politikusok megfizetése”, beavatkozás a célország belügyeibe AAlapvető emberi és szabadságjogok Nemzetközi marketing