11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék 2015.05.04.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Útvesztő számukra a világ…
Advertisements

NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
Az autizmus spektrum zavarok klinikai megjelenése
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az autizmusról Cubáné Horváth Klára.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
BEVEZETÉS A PSZICHIÁTRIÁBA
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
ÉRZELMEK.
Környezetpszichológia III.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Általános pszichológia II.
Az autizmus spektrum zavarok klinikai
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A „közbülső változók” bevezetése
Klinikai pszichiátriai vizsgálat
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Az ember mint evolúciós rejtvény
Általános és személyiséglélektan
Beilleszkedési zavarok
Bevezetés a pszichológiába
Az érzelmek.
A pszichikumról általában
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Gyermek - pszichoszomatika
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Speciális gyermekvédelem
Profil Training Kft. H-1112 Budapest Rétkerülő u. 9. Tel: +36/ Fax: +36/
PSZICHOTERROR Készítette: Valcsákné Kecskeméti Kornélia Varga Anita III. év.2. félév lev.tagozat, EMBERI ERŐFORRÁS SZAK Irodalom: Klein: Vezetés és szervezet.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Személyiségfejlődési zavarok
TÖRTÉNET §Autos = önmaga §Ernst BLEUER 1911; – szkizofrénia egyik tünete §Leo KANNER 1943; Baltimore §Hans ASPERGER 1944; Bécs.
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A diszfunkcionálisan működő család
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék

Érzelmek és kogníció 0 Hogyan értelmeznétek a címet?

Érzelmek és gondolkodás (ld. Mérő László: Kogníció és affektivitás c. fejezet, In Bányai É. & Varga K. (szerk.) (2013). Affektív pszichológia) 0 Platón óta: érzelmek negatív hatása az ésszerű gondolkodásra 0 Evolúciós pszichológia: nincs olyan mechanizmus, amivel a racionalitás kontrollálni tudná az érzelmeket 0 Behaviorizmus és kognitív irányzat nem foglalkozott az érzelmekkel 0 Ma már: akár segíthetik is az érzelmek a gondolkodást

Mi mindenre hat az érzelem? (ld. Mérő László: Kogníció és affektivitás c. fejezet, In Bányai É. & Varga K. (szerk.) (2013). Affektív pszichológia) 0 Percepció és tanulás 0 Emlékezet 0 Érvelés 0 Ítéletalkotás 0 Előítéletek 0 … 0 Van-e, amire nem hat?

Érzelem és kogníció? (ld. Tauszik Katalin: Az érzelmi élmény, In: Bányai É. & Varga K. (szerk.) (2013). Affektív pszichológia) 0 Kölcsönös egymásra hatás, de hogyan? 0 Különböző elméletek: 0 Kognitív kiértékelés elmélet (Lazarus) 0 Perifériális elmélet (James-Lange) 0 Arckifejezés visszajelentési hipotézis (Tomkins) 0 Önészlelési elmélet (Bem) 0 Kétfaktoros elmélet (Schachter) 0 Az érzelmek 6 komponense (Lazarus, 1991b): 0 Kognitív kiértékelés 0 Szubjektív élmény 0 Cselekvési és gondolkodási tendenciák 0 Fiziológiai változás 0 Arckifejezések 0 Érzelemre adott válaszok

Amikor ez a kölcsönhatás zavart szenved - autizmus 0 DSM-V szerint: Autizmus spektrum zavar (Az idegrendszer fejlődési zavarai-n belül) „a. Kritérium: Feltétele a társas kommunikáció és a szociális interakciók folyamatosan, többféle helyzetben is fennálló hiányossága. A hiányosság a korai fejlődési szakasztól fennáll, de előfordulhat, hogy addig nem válik nyilvánvalóvá, amíg a szociális igények nem haladják meg a korlátozott teljesítőképességét, és ez okozza a klinikailag szignifikáns működésbeli károsodást. A zavart többek között a társas kommunikáció és a szociális interakció összes alábbi, folyamatosan fennálló hiányossága jellemzi: I. Hiányosságok a társas-érzelmi kölcsönösség terén (…) II. Hiányosság a társas interakciókban használt nonverbális kommunikációban (…) III. Kapcsolatok kialakításának és fenntartásának nehézségei (…) b. Kritérium: A diagnózis felállításához szükséges továbbá, hogy a korlátozott, ismétlődő viselkedéssel, érdeklődéssel vagy elfoglaltságokkal alábbi tünetekből legalább kettő jelen legyen: I. Sztereotip vagy ismétlődő beszéd, motoros mozgások vagy tárgyak használata (…) II. Állandósághoz való ragaszkodás, túlzott mértékű kötődés a rutinokhoz, a változás túlzott kerülése (…) III. Szűkkörű, abnormális intenzitású vagy fókuszú érdeklődés (…) IV. Szenzoros ingerekre adott túlzott vagy csökkent reakció (…) c. Módosítók (…) d. Alternatívák (…)

Aut(os)+izmus = Én+állapot (Williams, 2001) 0 Sztereotípiák: empátia hiánya jellemzi, rideg szülői nevelés okozza, stb. 0 Okok? 0 Gyógyítható-e?  fejlesztéssel nagy eredmények érhetők el! „idiot savant” = félkegyelmű + tudós egyszerre (Frith, 1991) 0 „Theory of mind” hiánya (Baron-Cohen, 1985), de a mentális koruk magasabb volt a kontrollnál  specifikus deficit

F84 – Pervazív fejlődési zavarok (BNO-10 szerint) F84.0 – Gyermekkori autizmus (3. évtől, 3 fő tünetcsoport: abnormális funkciók a reciprok szociális interakciók és a kommunikáció terén + korlátozott, ismétlődő sztereotip viselkedés) F84.1 – Atípusos autizmus (később kezdődik) F84.2 – Rett-szindróma (csak lányok, beszéd, motoros készségek elvesztése) F84.3 – Egyéb gyermekkori dezintegratív zavar (normális fejlődés után, számos készség elvesztése) F84.4 – Mentális retardációval és sztereotip mozgászavarral társuló túlzott aktivitás F84.5– Asperger szindróma (az autizmustól különbözik: nincs kognitív vagy nyelvi fejlődési késés/retartdáció) F84.8 – Egyéb pervazív fejlődési zavar F84.9 – Nem meghatározott fejlődési zavar

Film a témában – egy példa: 0

Felhasznált irodalom 0 Bányai É. & Varga K. (szerk.) (2013). Affektív pszichológia – Az emberi késztetések és érzelmek világa. Budapest: Medicina Könyvkiadó Zrt. 0 Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a „theory of mind”? Cognition, 21, – elérhető: 0child%20have%20a%20theory%20of%20mind_SBC.pdf– 0child%20have%20a%20theory%20of%20mind_SBC.pdf 0 BNO-10 Kézikönyv 0 DSM-V Kézikönyv 0 Frith, U. (1991). Autizmus. A rejtély nyomában. Kapocs Könyvkiadó 0 Williams, D. (2001). Az autizmus egyes szám első személyben. Pannonica Kiadó 0 Honlap:

Köszönöm a figyelmet!