Látás Nyelv Emlékezet Bevezető óra A KOGNITÍV TUDOMÁNYRÓL Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mondatelemzés modern útjai
Advertisements

Történeti episztemológia
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
K-Chat Dr. Szepesvári Csaba Kutatási Alelnök mindmaker.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
A Jövő Internet Nemzeti Kutatási Program – JINKA 1.3 Dr. Sallai Gyula Jövő Internet Kutatáskoordinációs Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Energetika II. energetikai BSc szak (energetikai mérnök szak)
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Kognitív megközelítések
Kultúra – nemzet – emlékezet
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Pszichológiatörténet 10
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Bevezetés a pszichológiába
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Adatbázisrendszerek jövője
Erősítő textíliák pórusméretének meghatározása képfeldolgozó rendszer segítségével Anyagvizsgálat a Gyakorlatban Tengelic, június 1. Gombos Zoltán,
Bevezetés a pszichológiába
NEVELÉSELMÉLET.
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Edward Sapir ( ).
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Kognitív pszichológia közös MA kurzus
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Pszichológiatörténet 4
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Informatikai alapfogalmak
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Manhertz Gábor; Raj Levente Tanársegéd; Tanszéki mérnök Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék ENERGETIKA ENERGETIKA TUDOMÁNYA FAZEKAS ANDRÁS.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
ADAT – Információ – Tudás
Meghívó ! Agykutatás Napjai Budapesten március 17-18
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Üzleti jog BSc BMEGT55A001 V17.
A fizika mint természettudomány
Üzleti jog BSc BMEGT55A001 E5.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Az együttműködés és a tudomány iskolája
A MORPHOLOGIC - BME EGYÜTTMŰKÖDÉSEK
Előadás másolata:

Látás Nyelv Emlékezet Bevezető óra A KOGNITÍV TUDOMÁNYRÓL Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék

A kurzus általános menete BMEGT47A001 Látás, nyelv, emlékezet Kedd és csütörtök kedd, csütörtök, 17:15-18h45 A kurzus három nagy tömbre oszlik, a címnek megfelelően Követelmény: két zárthelyi dolgozat, egy pótlási/javítási lehetőség kötelező olvasmány: Látás, nyelv, emlékezet Kovács Ilona és Szamarasz Vera Zoe (szerk) Typotex Kiadó Asszisztens diákfelelősök: Gombos Ferenc Gyimesi Kinga

A felépítés

A kurzus rendje 1. Feb 10., 12.Bevezetés (Pléh Csaba) 2. Feb. 17., 19. Az emberi agy és vizsgáló módszerei (Kovács Gyula) 3. Feb. 24., 26. Kategóriák az emberi agyban (Kovács Gyula) 4. Márc. 3., 5. Következtetés a külvilág tulajdonságaira (Kovács Gyula) 5. Márc. 10., 12.A nyelv keletkezése (Pléh Csaba) 6. Márc. 17., 19.A gyermeknyelv (Lukács Ágnes) 7. Márc. 24., 26.I. Zárthelyi dolgozat 8. Márc. 31., Ápr. 2. A megértés folyamata (Pléh Csaba) 9. Ápr. 7., 9. A nyelvtechnológia (Babarczy Anna) 10. Ápr. 14., 16. Az emlékezés folyamata (Racsmány Mihály) 11. Ápr. 21., 23.Emlékezés és agy (Racsmány Mihály) 12. Ápr. 28, 30.Elveszett emlékek (Racsmány Mihály) 13. Máj. 5., 7. II. Zárthelyi dolgozat 14. Máj. 12., 14. ZH Pótlás/Javítás

A reprezentáció mint kulcs fogalom A kognitív kutatás régmúltja A kognitív szemlélet mai paradigmái A testetlen szimbólumkezelés: a Gondolat Formája A komputációs elméletek diadala Az értelmezett kognitív tudomány megjelenése Proximális, disztális és kultúrális értelmezések A megismerés kutatás dilemmái

A kognitív tudomány mint a reprezentáció tudománya Valami valamit valaki számára képvisel Ennek a ‘valamire irányuló’ modellálásnak a kutatás a kognitív tudomány A reprezentációknak belső szerveződésük van Ez a rend adja egyik osztályozási lehetőségüket A másik pedig, hogyan magyarázzuk keletkezésüket és szerveződésüket

Meghatározottság Inger, közvetlenEmlék, késletetés Reprezentáció: leválás

A reprezentációs mozzanat miden belső élet alapja a megjelenítési [reprezentációs, P.Cs.] eljárás képezi alapját nemcsak az ítéletalkotásnak, hanem éppen úgy a vágyakozásnak is, mint minden más pszichikai aktusnak. Semmit sem lehet megítélni, de semmit sem lehet kívánni se, és semmitõl se lehet félni vagy rettegni, ha azt nem jelenítjük meg. Brentano (1874) háromféle intencionális viszony: képzetalkotás ítélés érzés

A mai kutatási minták A kognitív tudomány első programja: A tudatlélektan, a 19. század vége A kognitív (kísérleti) pszichológia A gépi ihletésű kognitív tudomány: Az egységes információfeldolgozó paradigma: Az interpretált kognitív tudomány: A biológiai és fejlődési értelmezés megjelenése: 1985-től

Érzéki modell: Minden tárgy s gondolat másodlagos

Klasszikus érzéki megismerés elmélet: 19. sz. vége W. Wundt Megismerő ember Elemiből indul Alulról-felfelé Laboratóriumi kutatás Gondolat és kultúra másodlagos

Fogalmi modell: G. Frege Felülről-lefelé A fogalom, gondolat az elsődleges Logikai forma belső szerkezete Nyelvészet és logika forradalma: kijelentés függvények

A gondolkodás három vizsgálata a 19. század végén Nem beszélnek egymással Érzékek EGYÉN Sémák SOCIETAS Logika ESZMÉK

A modern kor: Behaviorizmus után A kognitív (kísérleti) pszichológia A gépi ihletésű kognitív tudomány: Az egységes információfeldolgozó paradigma:

Az információfeldolgozó paradigma

A kognitív tudomány mint átfedési terület A kognitív tudomány mint sokhelyütt megjelenő szemlélet

A gépi ihletésű kognitív tudomány: Az egységes információfeldolgozó paradigma: Herb Simon közös mozzanatokat tart fontosnak, egyneműnek tekinti az emberi gondolkodást minden megismerés szimbólumok, belső leképezések átalakítása más belső leképezésekké ez a folyamat szekvenciálisan rendezve megy végbe a megismerés elemzésében eltekinthetünk az azt hordozó rendszerektől: a kognició világa testetlenül is tekinthető Komputációs elméletek: Chomsky, Marr részletes megszorítások

Az interpretált megismerés: A mai világ Tiszta megismerés Proximális biológia Disztális biológia Társadalmi minták

Miért e három terület? Alapvetőek az ember biológikumában Éreztetik, milyen a viszony agy, megismerés és a köznapok között Jól illeszthetőek a technológiai rendszerekhez

A látás legfontosabb telereceptorunk A látáskutatás: ablak az agyhoz ablak a kultúrához Sok szintű kognitív és kutatási modell Kódolások és átalakítások Cselekvés vezérlés és kép A kép szerveződése alapvető technikai kérdés is

Valóban sokszintű...

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Válassz ki egy kártyát a hatból ! Összpontosíts arra, amit kiválasztottál !

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Emlékszel még rá? Can you still remember your card?

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Köztük van a kártyád?

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Magyarázat Oda nem figyelési vakság: Inattentional Blindness Egyiket sem adtuk az eredetiből !

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Nyelv Különleges evolúciós rendszer: csak emberi, biológiai s mégis kulturális Struktúra jellemzi, mely a fejben is megvan A szerkezet és a szótár a technológiában is gond

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szabály és szótár alapú kettős rendszer Nyelvtan Lassan változik történetileg, STABILABB Korán rögzül a gyermeknél Elülsőbb agyrészek Szótár Gyorsan változik, nyitott FLOPPI, SZÉVELD Véglegesen nem zárul le a felnőttnél Hátsóbb agyrészek

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Van ilyen szó? Lomegyek

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem És ilyen? karojban

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem És ilyen? házadró

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem A fürdőkád hatás

Néha jó is az emlékezet... Franco Magnani festő: 10 éves korában hagyta el szülőfaluját Pontitot, 20 év múlva kezdte el lefesteni megdöbbentő pontossággal

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Emlékezet A múlt hatása Átalakítások és torzítások Tanúk, befolyásolhatóság Emlékek és a jövő: Feladatokra emlékezés Emlékek és a cselekvés tanulása

Szóval ilyenekről lesz szó, meg érzelmi emlékekről is....