Látás Nyelv Emlékezet Bevezető óra A KOGNITÍV TUDOMÁNYRÓL Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék
A kurzus általános menete BMEGT47A001 Látás, nyelv, emlékezet Kedd és csütörtök kedd, csütörtök, 17:15-18h45 A kurzus három nagy tömbre oszlik, a címnek megfelelően Követelmény: két zárthelyi dolgozat, egy pótlási/javítási lehetőség kötelező olvasmány: Látás, nyelv, emlékezet Kovács Ilona és Szamarasz Vera Zoe (szerk) Typotex Kiadó Asszisztens diákfelelősök: Gombos Ferenc Gyimesi Kinga
A felépítés
A kurzus rendje 1. Feb 10., 12.Bevezetés (Pléh Csaba) 2. Feb. 17., 19. Az emberi agy és vizsgáló módszerei (Kovács Gyula) 3. Feb. 24., 26. Kategóriák az emberi agyban (Kovács Gyula) 4. Márc. 3., 5. Következtetés a külvilág tulajdonságaira (Kovács Gyula) 5. Márc. 10., 12.A nyelv keletkezése (Pléh Csaba) 6. Márc. 17., 19.A gyermeknyelv (Lukács Ágnes) 7. Márc. 24., 26.I. Zárthelyi dolgozat 8. Márc. 31., Ápr. 2. A megértés folyamata (Pléh Csaba) 9. Ápr. 7., 9. A nyelvtechnológia (Babarczy Anna) 10. Ápr. 14., 16. Az emlékezés folyamata (Racsmány Mihály) 11. Ápr. 21., 23.Emlékezés és agy (Racsmány Mihály) 12. Ápr. 28, 30.Elveszett emlékek (Racsmány Mihály) 13. Máj. 5., 7. II. Zárthelyi dolgozat 14. Máj. 12., 14. ZH Pótlás/Javítás
A reprezentáció mint kulcs fogalom A kognitív kutatás régmúltja A kognitív szemlélet mai paradigmái A testetlen szimbólumkezelés: a Gondolat Formája A komputációs elméletek diadala Az értelmezett kognitív tudomány megjelenése Proximális, disztális és kultúrális értelmezések A megismerés kutatás dilemmái
A kognitív tudomány mint a reprezentáció tudománya Valami valamit valaki számára képvisel Ennek a ‘valamire irányuló’ modellálásnak a kutatás a kognitív tudomány A reprezentációknak belső szerveződésük van Ez a rend adja egyik osztályozási lehetőségüket A másik pedig, hogyan magyarázzuk keletkezésüket és szerveződésüket
Meghatározottság Inger, közvetlenEmlék, késletetés Reprezentáció: leválás
A reprezentációs mozzanat miden belső élet alapja a megjelenítési [reprezentációs, P.Cs.] eljárás képezi alapját nemcsak az ítéletalkotásnak, hanem éppen úgy a vágyakozásnak is, mint minden más pszichikai aktusnak. Semmit sem lehet megítélni, de semmit sem lehet kívánni se, és semmitõl se lehet félni vagy rettegni, ha azt nem jelenítjük meg. Brentano (1874) háromféle intencionális viszony: képzetalkotás ítélés érzés
A mai kutatási minták A kognitív tudomány első programja: A tudatlélektan, a 19. század vége A kognitív (kísérleti) pszichológia A gépi ihletésű kognitív tudomány: Az egységes információfeldolgozó paradigma: Az interpretált kognitív tudomány: A biológiai és fejlődési értelmezés megjelenése: 1985-től
Érzéki modell: Minden tárgy s gondolat másodlagos
Klasszikus érzéki megismerés elmélet: 19. sz. vége W. Wundt Megismerő ember Elemiből indul Alulról-felfelé Laboratóriumi kutatás Gondolat és kultúra másodlagos
Fogalmi modell: G. Frege Felülről-lefelé A fogalom, gondolat az elsődleges Logikai forma belső szerkezete Nyelvészet és logika forradalma: kijelentés függvények
A gondolkodás három vizsgálata a 19. század végén Nem beszélnek egymással Érzékek EGYÉN Sémák SOCIETAS Logika ESZMÉK
A modern kor: Behaviorizmus után A kognitív (kísérleti) pszichológia A gépi ihletésű kognitív tudomány: Az egységes információfeldolgozó paradigma:
Az információfeldolgozó paradigma
A kognitív tudomány mint átfedési terület A kognitív tudomány mint sokhelyütt megjelenő szemlélet
A gépi ihletésű kognitív tudomány: Az egységes információfeldolgozó paradigma: Herb Simon közös mozzanatokat tart fontosnak, egyneműnek tekinti az emberi gondolkodást minden megismerés szimbólumok, belső leképezések átalakítása más belső leképezésekké ez a folyamat szekvenciálisan rendezve megy végbe a megismerés elemzésében eltekinthetünk az azt hordozó rendszerektől: a kognició világa testetlenül is tekinthető Komputációs elméletek: Chomsky, Marr részletes megszorítások
Az interpretált megismerés: A mai világ Tiszta megismerés Proximális biológia Disztális biológia Társadalmi minták
Miért e három terület? Alapvetőek az ember biológikumában Éreztetik, milyen a viszony agy, megismerés és a köznapok között Jól illeszthetőek a technológiai rendszerekhez
A látás legfontosabb telereceptorunk A látáskutatás: ablak az agyhoz ablak a kultúrához Sok szintű kognitív és kutatási modell Kódolások és átalakítások Cselekvés vezérlés és kép A kép szerveződése alapvető technikai kérdés is
Valóban sokszintű...
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Válassz ki egy kártyát a hatból ! Összpontosíts arra, amit kiválasztottál !
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Emlékszel még rá? Can you still remember your card?
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Köztük van a kártyád?
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Magyarázat Oda nem figyelési vakság: Inattentional Blindness Egyiket sem adtuk az eredetiből !
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Nyelv Különleges evolúciós rendszer: csak emberi, biológiai s mégis kulturális Struktúra jellemzi, mely a fejben is megvan A szerkezet és a szótár a technológiában is gond
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szabály és szótár alapú kettős rendszer Nyelvtan Lassan változik történetileg, STABILABB Korán rögzül a gyermeknél Elülsőbb agyrészek Szótár Gyorsan változik, nyitott FLOPPI, SZÉVELD Véglegesen nem zárul le a felnőttnél Hátsóbb agyrészek
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Van ilyen szó? Lomegyek
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem És ilyen? karojban
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem És ilyen? házadró
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem A fürdőkád hatás
Néha jó is az emlékezet... Franco Magnani festő: 10 éves korában hagyta el szülőfaluját Pontitot, 20 év múlva kezdte el lefesteni megdöbbentő pontossággal
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Emlékezet A múlt hatása Átalakítások és torzítások Tanúk, befolyásolhatóság Emlékek és a jövő: Feladatokra emlékezés Emlékek és a cselekvés tanulása
Szóval ilyenekről lesz szó, meg érzelmi emlékekről is....