IKER felülvizsgálata, referenciakeret bemutatása IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Tartalom I. A fejlesztés szakmai háttere II. Az Infokommunikációs Egységes Referenciakeret (IKER) kialakítása és felülvizsgálata III. A fejlesztés eredményei, hozzájárulása a GINOP projekt sikeres lebonyolításához
I. Fejlesztés szakmai háttere MKKR bevezetése során szerzett tapasztalatok Nyitott Tanulási Központok (NYITOK Hálózat) kifejlesztése (50 településen) Tudásközpont és Szakmai Támogatás az alapkészségek fejlesztése, közösségi tanulás megvalósításához Európai Alapkészség Hálózat (EBSN) munkájának koordinálása
II. Az Infokommunikációs Egységes Referenciakeret (2012) 1 Célja: IKT kompetenciák fejlesztése párhuzamosan a nyelvi kompetenciákkal. A referenciakeret szintjei a KER szintjeihez igazodtak. Ekvivalencia alap volt a már meglévő képesítések összevetéséhez. Támogatta az új képzési programok kidolgozóit. A TÁMOP projektben a belépő szintet jelentő modul megkezdésének feltétele az ISCED 2 szintű végzettség igazolása volt. 1 Az IKER a TÁMOP 2.1.2/12-1 „Idegen nyelvi és informatikai kompetenciák fejlesztése” című kiemelt projektben került kidolgozásra 2012-ben, ennek felülvizsgálata és átdolgozása történt meg 2015-ben.
KER szintjeiIKER 2012 szintjei C2 C1 B2 3-4 B12-3 A21-2 A10-1 II. Az IKER igazítása a KER szintjeihez
II. Az IKER felülvizsgálatának szükségessége Hazai és nemzetközi eszközök megjelenése, bevezetése: EKKR, MKKR DIGCOMP Igény az IKER szélesebb körű felhasználhatóságára, a különböző eszközökhöz igazítására. A magyar sajátosságok miatt a DIGCOMP lefordítása nem elégséges A TÁMOP projekt megvalósítása során szerzett tapasztalatok.
Európai eszközökEurópaihoz igazodó hazai eszközök EKKR szintjei KER szintjei DIGCOMP szintjei MKKR szintjei IKER 2012 szintjei Informatika képzési terület leírásai 8 C 88 7C277 6C166 5B2 B B A A1 A II. Az IKER nemzetközi és hazai térben való elhelyezése
II. Az Infokommunikációs Egységes Referenciakeret (2015) A felülvizsgált IKER a digitális kompetencia, mint kulcskompetencia közös, egységes értelmezését, valamint fejlesztését támogató eszköz. Az IKER továbbra is négy szintet határoz meg melyek segítségével leírható a kezdetben digitálisan írástudatlan egyén digitális kompetenciájának fokozatos fejlődése. A szintezést hozzá kellett igazítani: az MKKR szintjeihez; a DIGCOMP szintjeihez (A - alapszint, B – középszint) A felsőoktatás informatika területre vonatkozó leírásaihoz
Európai eszközökEurópaihoz igazodó hazai eszközök Az EKKR szintjei (Európai Képesítési Keretrendszer) A DIGCOMP szintjei (A digitális kompetencia értelmezésének és fejlesztésének európai keretrendszere) Az MKKR szintjei (Magyar Képesítési Keretrendszer) Az IKER szintjei (Infokommuniká- ciós Egységes Referenciakeret) Az informatika képzési terület leírásainak szintjei (TÁMOP projekt fejlesztése) 8 C B A Az IKER nemzetközi és hazai térben való elhelyezése
III. A fejlesztés eredményei DIGCOMP fordítás: brosúra teljes dokumentum A fejlesztés elméleti megalapozását bemutató dokumentum Fogalomgyűjtemény IKER: önértékelő eszköz; önértékelő eszköz példákkal kiegészített változata; fejlesztő eszköz; IKER használati útmutatók
III. A fejlesztés eredményei 35 órás képzési programok az IKER 1. és 2. szintjére: képzési program oktatói segédlet mérési-értékelési eszközök tanulástámogató eszköz a résztvevők számára tananyag tartalmak: részletesen kidolgozott óratervek segédletek, feladatlapok
III. IKER szerepe a GINOP támogatásában Biztosítja a kapcsolatot az EU és a hazai vonatkozó fejlesztéspolitikai célkitűzésekkel Segítette a képzési programok fejlesztési folyamatát, a képzési szintek és célkitűzések konszenzusos megfogalmazását Segítette a képzési hangsúlyok és tartalmak meghatározását