1 TÁRKI-TUDOK ZRT. Mit tehet az iskola? Kitörési pontok a nemzetközi és hazai adatok tükrében Lannert Judit előadása Szécsény, 2011 április 29. Krúdy Gyula.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fenntartható inkluzív-adaptív oktatás-nevelés időszerű kérdései
Advertisements

Egy innováció nyomában
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
A tanári munka értékelése
Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Az országos mérések megújult rendszere
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Javaslatok a magyar közoktatás megújítására Eltérő álláspont a Zöld könyvről.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Biztos Kezdet Gyerekházak
Példa egy ppt prezentációhoz
Az országos mérések megújult rendszere
Internet a családban Székely Levente –
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
And what else?... Leszakadó gyerekek.
dr.Vécsei Pál: A vállalkozási adókedvezmények területi megoszlásának alakulása 1992 és 2008 között
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
„Út a munkához” program tapasztalatai
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
A évi kompetenciamérés eredményeinek elemzése 2016
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

1 TÁRKI-TUDOK ZRT. Mit tehet az iskola? Kitörési pontok a nemzetközi és hazai adatok tükrében Lannert Judit előadása Szécsény, 2011 április 29. Krúdy Gyula Művelődési Ház

2 TÁRKI-TUDOK ZRT. Miről lesz szó? Mit mondanak a PISA tényei? Mit mondanak a magyar adatok? Az iskola szintjén mit lehet tenni?

3 TÁRKI-TUDOK ZRT ben javult a magyar diákok szövegértési teljesítménye Az első három mérési ciklusban a szövegértés mutatói lényegében változatlanok voltak, eredményeink többnyire a nemzetközi mezőny utolsó harmadába pozicionáltak minket. Most ez a kép megváltozott, a 2006-os 482 pontról re 494 pontra javultak az eredmények, ami az OECD átlagot is jelenti egyben. Örvendetes, hogy ez a fejlődés elsősorban a legalsó szinteken elhelyezkedő tanulók számarányának csökkentésében követhető nyomon: míg 2000-ben 22,7%, addig 2009-ben csupán 17,6% volt az arányuk. Ezzel párhuzamosan nőtt a legfelső szintekhez tartozó tanulók aránya 5,1-ről 6,1%-ra. Magyarországon 8%- kal kerültek egymáshoz közelebb a leggyengébben és a legjobban teljesítők eredménye, a jelek szerint nem a legjobbak romlásának, hanem a leggyengébbek szignifikáns javulásának köszönhetően.

4 TÁRKI-TUDOK ZRT.

5

6

7

8 PISA vizsgálat tanulsága A korai szelekciót alkalmazó országok esetében a tanulók társadalmi háttere és teljesítménye között erősebb a kapcsolat. Azokban az országokban, ahol a tanulók többsége komprehenzív típusú középfokú iskolában jár, a teljesítmény és a társadalmi háttér közötti összefüggés gyengébb. A PISA vizsgálatok alapján azt is elmondhatjuk, hogy sikeresebbek azok az iskolarendszerek, amelyek egyenlő tanulási esélyt biztosítanak minden tanuló számára, függetlenül azok társadalmi, gazdasági státuszától. Ugyanakkor azokban az országokban, amelyekben több tanuló ismétel évet, és ahol a gyerekek különböző típusú iskolákban tanulnak, a teljesítményük, képességeik szerint elkülönítve, alacsonyabb az iskolarendszer összteljesítménye.

9 TÁRKI-TUDOK ZRT. PISA vizsgálat tanulsága Nem támasztható alá semmilyen tudományos ténnyel az a népi tévképzet, miszerint minél korábban szét kell a gyerekeket válogatni és mindenkinek a megfelelő képzést adni, annál inkább gondozzuk a tehetséget. A gyakorlat ezzel szemben azt mutatja, hogy minél korábbi az elkülönítés, annál nagyobb – a reflektálatlan és differenciálatlan pedagógia révén is - a társadalmi háttér szerinti különbség és annál kisebb az esélye annak, hogy a gyerekekben rejlő képességek a családi háttértől függetlenül kibontakozhatnak. Ezáltal egyre nagyobb különbségek alakulnak ki és az oktatás összteljesítménye elmarad a várttól. A PISA vizsgálatok eredményei azt mutatják, hogy azokban az országokban, ahol többet költenek iskola előtti nevelésre, és ahol többen járnak óvodába, ott jobbak az eredmények. A finn oktatás színvonalát akkor közelíthetjük meg, ha az erőforrásokat nem a közoktatás felsőbb szintjeire, hanem a korai szakaszra összpontosítjuk. Amennyiben a magyar iskolarendszer 20 év alatt elérné a finn szintet, az a most született generáció életében közel hatévnyi GDP többletet termelne (ez sok tízezer milliárd forint).

10 TÁRKI-TUDOK ZRT. Minél korábban történik a beavatkozás, annál hatékonyabb

11 TÁRKI-TUDOK ZRT. Zöld könyv, a magyar közoktatás megújításáért 2008 prioritásai/III A behozhatatlan induláskori lemaradások megelőzése, a szegregáció csökkentéseszegregáció Prevenció már a kora gyermekkorban A védőnői hálózat teljeskörűvé tétele A kisgyermekkori fejlesztés intézményrendszerének bővítése Önkormányzati rendszer teljes átalakítása Közoktatási feladatellátási kötelezettség kistérségi szintre kerülése Kistérségi oktatási tankerületek létrehozása

12 TÁRKI-TUDOK ZRT. A védőnők körzetébe tartozó várandós anyák száma regionális bontásban (átlag) A védőnők által ellátott gyerekek száma regionális bontásban (átlag), Tárki-Tudok- FSZK

13 TÁRKI-TUDOK ZRT. A védőnők szerint fejlesztésre szoruló hat éven aluliak, a korai fejlesztő intézményekben fejlesztett gyermekek és a 0-4 éves népesség aránya megyénként, 2007 (%) Forrás: Népszámlálási adatok, KSH, Intézményi és Védőnői adatbázis, TÁRKI-TUDOK – FSZK

14 TÁRKI-TUDOK ZRT. Az iskolába lépők közül 3 évet óvodába járók aránya, KIR-Stat

15 TÁRKI-TUDOK ZRT. Magántanulók aránya, általános iskola, KIR-Stat

16 TÁRKI-TUDOK ZRT. Tanulói teljesítmények pedagógiai programonként Forrás: OKM, 2008 Szövegértés kompetenciamérés évfolyam8. évfolyam10. évfolyam 1995/96-os születésűekÁtlagN 1993/94-es születésűekÁtlagN es születésűekÁtlagN Általános iskola Általános iskola Szakiskola Szakközépiskola évfolyamos gimnázium évfolyamos gimnázium évfolyamos gimnázium évfolyamos gimnázium évfolyamos gimnázium évfolyamos gimnázium Összesen Összesen Összesen

17 TÁRKI-TUDOK ZRT. Diákoknak szóló programok gyakorisága, 2008,% Forrás: Kölöknet kutatás

18 TÁRKI-TUDOK ZRT. Az iskola nem működik korszerű munkahelyként, OECD

19 TÁRKI-TUDOK ZRT. Állampolgári kompetenciákra ható tényezők, CIVED 1999 DEFIGRHUPLPTSWE lány (ref. fiú) -2,58-1,91-1,77-1,75ns-3,46-4,16 könyvek száma otthon 2,451,651,762,231,121,562,95 barátokkal, házon kívül töltött alkalmak gyakorisága -2,26-2,79-1,59-1,73-1,04-1,59-1,45 híradó nézése 1,872,461,58ns2,650,84ns napilap 2,19ns -3,30ns-3,05ns továbbtanulási hajlandóság 3,296,136,386,026,012,254,90 anya iskolázottsága középfok (ref. alap vagy kevesebb) 3,23-4,114,59ns3,993,02ns anya iskolázottsága felsőfok (ref. alap vagy kevesebb) 3,504,037,061,924,8610,593, személyes háztartás (ref. 2 szem.) ns 8,25ns -4,13ns 5 vagy több személyes háztartás (ref. 2 szem.) ns-4,89ns -5,27ns nyitott tantermi klíma 0,81ns1,220,640,551,201,48 átlagosnál rosszabb társadalmi státuszú gyerekek aránya az iskolában -0,19ns -0,09ns-0,04-0,14 Konstans 70,0690,2863,8170,0173,5073,9665,95 R2 0,310,210,310,340,280,30,24

20 TÁRKI-TUDOK ZRT. Az iskolai szelekció csökkenti a társadalmi tőke összpotenciálját Az iskolák eltérő összetétele alapvetően újraosztja a „hasznosságokat”. Új növekedési, vagy leszakadó pályára állítja az egyént, akaratán kívül is. Azáltal, hogy az elit elkülöníti magát a többi rétegtől, megfosztja őket attól az esélytől, hogy a társadalmi tőkéjüket növeljék, ami egyrészt az elittel való interakció során tudna gazdagodni. A kapcsolati hálók csonkasága azon túl, hogy nem segíti elő egy erős normarendszer kialakulását, esélytelenné teszi a hátrányos helyzetű gyerekeket, hogy külső társadalmi kapcsolathálókkal ki tudjanak törni helyzetükből. A szelekció csökkentését megcélzó lépések az elit részéről azt a felismerést követelnék, hogy amennyiben ragaszkodnak a társadalmi tőke egyenlőtlen eloszlásából fakadó elit pozíciójukhoz, azzal csökkentik a társadalmi tőke összpotenciálját. A demokratikusabb és kevésbé szelektív iskolarendszerű országok és tanulóinak magasabb szintű gazdasági és tanulmányi teljesítménye is azt mutatja, hogy a társadalmi tőke kulturális és gazdasági tőkévé transzformálható. A nemzetek közötti versenyben így óhatatlanul lemaradnak azok, akik a társadalmi tőke koncentrációjával egyben fékezik a kulturális és gazdasági tőke növekedését is.

21 TÁRKI-TUDOK ZRT. A pedagógus kulcsszereplő A hátrányos helyzetű gyerekek kapcsolathálóit ki kell terjeszteni, tartós kapcsolatba hozva őket azokkal, akik nagyobb rátekintéssel, erőteljesebb jövőképpel rendelkeznek Azokban az iskolákban, ahol a pedagógusok hozzáértően foglalkoznak és törődnek a fiatalokkal, és akik vonzó mintát nyújtanak, ott példaképpé tudnak válni. Az iskola jó hangulata és a pedagógus elhivatottsága különösen azoknál a tanulóknál növeli a továbbtanulási aspirációs szintet – azáltal, hogy e tanulók számára a tanulás a pozitív iskolai hatások miatt fontossá válik – akiknek hátrányos helyzetükből kifolyólag szerényebb a társadalmi tőkéje.

22 TÁRKI-TUDOK ZRT. Konkrétan, mit tehetünk? Központi szinten Meg kell akadályozni, hogy leépüljenek az eddig jól működő rendszerek: védőnő, gyerekorvos,napközi Holisztikus szemléletre van szükség térben és időben: tehát a gyermek útját születésétől az érettségiig kellene követni, a család, iskola és a helyi közösség közös erőfeszítése is szükséges A helyi szereplőket hagyni kell kibontakozni, de helyzetbe is kell ehhez hozni őket A hátrányokat csökkenteni kívánó kísérletek fenntarthatóságát meg kellene oldani, azokat rendszerbe szervezni (IPR, gyerekház, tanoda, FÁK, második esély iskolái, kollégiumok) Helyi szinten az iskolának növelni kell a tanulók társadalmi tőkéjét (azzal, hogy a sajátját is növeli és erre rákapcsolja a tanulót), ezért: nyitottnak (elfogadónak) kell lennie, pedagógiai módszereiben személyreszabottnak és differenciáltnak, kreatívan kell a kapcsolatait építenie és ápolnia a szűkebb környezetével (család, helyi közösség, szakmai segítők, egyéb hálózatok), és tágabb környezetével (internet, pályázatok, partneriskolák) különösen figyelnie kell a koragyermekkori szakaszra (óvodával kapcsolat), ugyanígy a továbbtanulási utakra is (kapcsolódó középfokú, felsőfokú oktatás, szakképzés) egésznapos iskola, szakkörök biztosítása

23 TÁRKI-TUDOK ZRT. Köszönöm a figyelmet.