A modern kori államigazgatási járások terület- lehatárolásának elméleti és módszertani kérdései Oláh Miklós, továbbá Csite András, Szalkai Gábor „ELSŐ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A rehabilitációs szakigazgatási szervek működési folyamatai
Advertisements

Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
Területi államigazgatási szervek
Szalkai Gábor A járások kialakításának módszertani lehetőségei
A járási rendszer megújítása
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Körzetközpontok és vonzáskörzetük viszonya, perspektívái a jogszabályi változások tükrében DR. KOVÁCS FERENC NYÍREGYHÁZA MJV POLGÁRMESTERE.
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
A területi államigazgatás átalakítása
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Rigó Csaba kormánymegbízott Zala Megyei Kormányhivatal .
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
KORMÁNYABLAK, JÁRÁSI HIVATALOK- ÚJ UTAKON A KÖZIGAZGATÁS
Új kihívások a katasztrófavédelemben
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A járási rendszer megújítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Régió, megye, járás (kistérség): múlt- jelen- jövő Pálné Kovács Ilona MTA KRTK, Regionális Kutatások Intézete Pécs,
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
EKOP projektek jelene és jövője
Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
A területi államigazgatás átalakítása
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Az önkormányzatok településfejlesztési
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal Széles Sándor kormánymegbízott
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
2009. április 7.. I. A jegyzői tisztség kialakulása és fejlődése a tanácsrendszer létrejöttéig 1. A jegyzői tisztség a kezdetektől 1871-ig 2. A jegyző.
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
Kormányhivatal szakigazgatási szervei 1.Szociális és Gyámhivatal 2.Építésügyi Hivatal 3.Igazságügyi Szolgálat 4.Növény-és Talajvédelmi Igazgatóság 5.Erdészeti.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
ÖNKORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE II. 1. ÖNKORMÁNYZATI HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KOORDINÁCIÓS MECHANIZMUS KITERJESZTÉSÉT.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
Az Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer területi tervezést, elemzést támogató térinformatikai alkalmazásai Eger, 2017.
VÁLTOZÁSOK A HELYI IGAZGATÁS SZERVEZETÉBEN
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A településhierarchia és a településhálózat
Minisztériumok, központi közigazgatás
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
„KISTÉRSÉGI” MŰKÖDÉS – járások - tankerületek
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Előadás másolata:

A modern kori államigazgatási járások terület- lehatárolásának elméleti és módszertani kérdései Oláh Miklós, továbbá Csite András, Szalkai Gábor „ELSŐ BÜKI TERÜLET-, ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONFERENCIA” COMITATUS – PANNON EGYETEM - TÖOSZ BÜK, HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca 19.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Bevezetés A feladat: Magyarország államigazgatásának újjászervezése részeként hány államigazgatási járás jöjjön létre január elsejétől? –a közpolitikai döntés szakmai megalapozása, javaslatok kidolgozása A vizsgálat ideje: március 8 – szeptember 8 Megbízó: Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (Szerződés a Nemzeti Közigazgatási Intézettel) Eredményeink: - utánkövethetőség és verifikálhatóságwww.hetfa.hu/terhasznalatvizsgalat Prezentáció szerkezete: – A kutatás bemutatása – + idő, érdeklődés esetén: a járásjavaslatok kialakításának módszertana – Javasolt változat és a 2013-án bevezetett változat összemérése 2

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A cél Konkrét projektcél: olyan alsó-középszintű államigazgatási terekre (járás) tegyünk javaslatot, amik – a közigazgatás újjászervezésének kormányzati törekvéseit támogatják – a településszerkezeti adottságokhoz illeszkednek – tiszteletben tartják a megyehatárokat – területük hosszabb távon is stabil lehet – identitáshordozásra, tehát közösségépítésre is alkalmasak, vagyis: – A polgárok meglévő területhasználati szokásaihoz idomul – korlát: Budapestre nem terjedt ki a vizsgálat 3

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Az alsó középszintű igazgatási terek - korábban Államigazgatási intézmények illetékességi területeinek anomáliái: inkonzisztencia és változékonyság (lásd kistérség intézménye …) A vidéken élők 37 %-a olyan településen élt, ami alsó középszinten (megye és település közötti szint) legalább 2 székhely-településhez tartozott (okmányiroda, kistérség, munkaügyi központ, földhivatal, bíróság, állategészségügy, stb.) a településállomány legalább 48 %-a több központhoz tartozott (lásd következő térkép) 4

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Hány központhoz tartozik a település? 5 Derecske Budajenő, Telki, Zsámbék Tiszacsege Kenderes, Kunhegyes Dévaványa Karád BKenese, BFűzfő, Bvilágos Sajószent- péter

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A vizsgálat néhány jellemzője 5 modulban: – Történeti elemzés a járások múltjáról – Alsó-középszintű igazgatási terek Európában – A területi közigazgatás 1989 utáni magyarországi átalakításának tapasztalatai – Térhasználat és területi identitás – A járások területi lehatárolása – modellek és javaslatok Vegyes módszertannal: – Dokumentumelemzés (jelenkori és történeti) – Szakpolitikai és szakértői interjúk – Lakossági survey – Jegyzői és kormánytisztviselői online survey – Területi elemzés 17 szakértő részvételével: geográfus, szociológus, közgazdász, történész, jogász, politológus, közigazgatási szakértő – külső minőségbiztosító szaktekintélyek 6

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Fő állítások I. 1. állítás: Magyarországon a járás minden időben a megye jogalanyisággal nem bíró hivatali területe, az állam legalsó területi közigazgatási szintje volt. Egyszerre volt végrehajtója a központi hatalom utasításainak, de egyben a helyi érdekek összegyűjtője, közvetítője is. 2. állítás: Az Európai Unió országaiban sokféle alsó középszint van, nincs sem ajánlás, sem csak egy „jógyakorlat”. 3. állítás: Az elmúlt 22 év területi közigazgatás-újjászervezési kísérletei (34 ilyen eset regisztrálható) kudarcba fulladtak, mert a rendszer a szétválást és az együtt nem működést jutalmazta, sem központi akarat, sem pedig helyi szándék nem volt ezen ösztönzők megváltoztatására. 2/3-os politikai felhatalmazás hiányában lehetőség sem volt átfogó reformok megvalósítására 7

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Fő állítások II. 4. állítás: Az utóbbi évtizedekben jelentős mértékben átalakult a magyar településhálózat, a társadalmi terek változásokhoz igazítása aktuális. (kistérségek alkalmasság-vizsgálata: csaknem ezer település gravitációja változott) 5. állítás: Részben ennek következtében a mai kistérségek és államigazgatási körzetek sokfélék, eltérő központúak és illetékességű területűek, a területhasználati szokásokat nem tükrözők, így csak korlátozottan alkalmasak az alsó középszintű államigazgatás és közszolgáltatás-szervezés területi keretéül. 6. állítás: Fordított a kapcsolat a valós területhasználati szokások/identitás és a járásközpontok funkcionális alkalmassága között: minél kisebb lenne a járásszám, annál olcsóbb és egységenként felszereltebb az államigazgatási infrastruktúra, viszont annál távolabb a polgároktól, a valós térhasználattól. 7. állítás: Ha olyan alsó középszintű területi egységeket akarunk, amelyek identitáshordozásra is alkalmasak (vagy azzá tehetők), akkor a központ és a legtávolabbi település távolsága nem lehet nagyobb kilométernél. Ez optimális esetben járást jelentene. 8

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Van-e mikroregionális identitás? Természetesen létezik mikroregionális társadalmi identitás Magyarországon (Szűcs Jenő:Nemzet és történelem) Hazaszeretet Szimbólumokon keresztül, oktatás, nevelés, média által (főként emotíve építkező) Szülőföld szeretet – A szülőföld, az otthon, a „hova valósiság” tudata, ismerete és vállalása – Ez a területi kötődés konkrét élményeken, a megismerésen keresztül építkezik, – annyira megismerni egy teret, hogy erősen kötődjünk hozzá, csak akkor lehet, ha gyakran járunk benne, intenzíven használjuk és élményeink kötődnek hozzá. – Főként kognitív elemekkel építkezik 9 A járás, mint új tértípus a magyar közigazgatásban MTA RTB TIA Budapest,

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Miért fontos az identitás? Mert ennek figyelembe vételével optimalizálhatók az átalakítás társadalmi költségei Mert az átalakítás és a működtetés költségeinek csökkentését szolgálhatja, ha olyan központú és akkora tereket határolunk le igazgatási célokra, amelyeket ismernek, otthon érzik magukat benne, és egyébként is (szívesen) használnak az emberek. Így – az utazási költségek optimalizálhatók [hivatali ügyintézés és munka/bevásárlás/rokonlátogatás/szabadidős programok] – és csökkenthetők a kialakítással kapcsolatos „ellenállási költségek”. – Szervesen ráépíthető a megközelíthetőségi alapú központképzés és területlehatárolás módszertana 10

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A járáslehatárolás alapproblémája Alkalmatlan település hálózat (OTK:1971…) A magyarországi városállomány – a járások kialakítása szempontjából is – alapproblémája, hogy nincs 250 olyan nagy- és középvárosunk, amelyeknek sűrű szövésű hálójára ráépíthető lenne a járásrendszer. Ahhoz, hogy kilométeren belül a Magyary Programban is megfogalmazott járási szolgáltatások elérhetőek legyenek nagyváros és közepes méretű (15-30 ezres lélekszámú), államigazgatási funkciókkal bíró, térségszervező szereppel rendelkező város „kellene”. Ehelyett, Budapest mellett van 8 – európai mércével inkább közepesnek tekinthető – nagyvárosunk és további mintegy 100 közepes méretű városunk. Legalább közepes méretű város „hiányzik” a magyarországi településszerkezetből. A járásokat erre a hiátusra való tekintettel kell és lehet csak kialakítani, s a tervezéskor erre a problémára (is) választ kell adni. 11 A járás, mint új tértípus a magyar közigazgatásban MTA RTB TIA Budapest,

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Ki viselje a költségeket? Az egyes ügyintéző polgár vagy az adófizető polgárok közössége viselje-e a járásrendszer [szakigszervek+okmányirodák] kialakításának és működtetésének – térbeliséghez kapcsolódó – költségét? – 1. megoldás: alacsony járásszám [ ], a magas minőségű államigazgatási szolgáltatások térbeli koncentrációja – a terhek zömét a polgárok viselik utazási költség formájában – 2. megoldás: magas járásszám [ ], az államigazgatás valós térhasználathoz [identitáshoz] illesztése – a terheket a kiépítési és működtetési költségek formájában az állam viseli – 3. [vegyes] megoldás: közepes járásszám [ ], költségmegosztás, a meglevő alsó-középszintű igazgatási kapacitások integrációja 12 A járás, mint új tértípus a magyar közigazgatásban MTA RTB TIA Budapest,

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Átlagos utazási hajlandóság = 14 km 13 A járás, mint új tértípus a magyar közigazgatásban MTA RTB TIA Budapest, Válaszadók aránya 5 km-t sem hajlandó utazni 9,5% Max 5 km-t hajlandó utazni 7,7% Max 10 km-t hajlandó utazni 16,7% Max 15 km-t hajlandó utazni 28,0% Max 20 km-t hajlandó utazni 26,7% Max 25 km-t hajlandó utazni 7,7% Max 30 km-t hajlandó utazni 3,2% Akár 40 km-t is hajlandó utazni 0,5% Összesen 100,0%

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A járás, mint új tértípus a magyar közigazgatásban MTA RTB TIA Budapest, Javasolt járásszámok 14 ÁtlagMedián Város jegyzője (nem kistérségi székhely és nincs okmányiroda) Fővárosi/Megyei Kormányhivatal törzshivatalának vezetője Megyei jogú város jegyzője Szakigazgatási szerv vezetője Községi jegyző Körjegyző Város jegyzője (kistérség székhelytelepülése) Nagyközség jegyzője Város jegyzője (nem kistérségi székhely, de okmányiroda van)

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A járás, mint új tértípus a magyar közigazgatásban MTA RTB TIA Budapest,

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A járás, mint új tértípus a magyar közigazgatásban MTA RTB TIA Budapest, Igazgatási kapacitások 16

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A járás, mint új tértípus a magyar közigazgatásban MTA RTB TIA Budapest, Népességátlagok 17

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Meglevő igazgatási kapacitások 18 A járás, mint új tértípus a magyar közigazgatásban MTA RTB TIA Budapest, Magyary program járás- koncepciója itt valósít- ható meg (szakigsz. + okmány- iroda) hálózat- fejlesztés nélkül Minden- napi tér- használat terei és alkalmasak a jegyzői államigaz- gatási feladatok ellátására 3 járástípusSzámukAggregált számuk Kiemelt igazgatási központok (bíróság is van) Nagy és közepes városok járásai 104 Térségi igazgatási központok (munkaügyi központ) Városi járások Térségi jelentőségű okmányirodai központok (okmányiroda + egyéb kp.) Egyéb okmányirodai központok (csak okmányiroda) Vidéki járások és kisváros-járások Kisvárosi, mikrotérségi igazgatási központok (nincs okmányiroda) 86 (esetleg bővítendő) 342

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Kormányzati döntés: Az ország jelenlegi gazdasági és költségvetési helyzete azt indokolja, hogy –A meglevő alsó-középszintű államigazgatási kapacitásokra építve jöjjenek létre a járások [nem kerül most sor kapacitásfejlesztésre] –A már működő államigazgatási ügyintézési lehetőségek megmaradjanak [a járási kormányhivatalokba integráltan] –Az államigazgatási szakember-állomány felhalmozott tudása megőrződjön –Vagyis az átalakítás a lehető legkevesebb közkiadással és alacsony társadalmi költséggel járjon –A járások indikatív száma: 160 – ami a társadalmi egyeztetések eredményétől függően változott. – től: 175 vidéki járás (összesen kb. 300 hivatali elérhetőség) –+ integrált államigazgatási hivatalok lesznek a fővárosban - kerületenként 19 A járás, mint új tértípus a magyar közigazgatásban MTA RTB TIA Budapest,

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A területi lehatárolás módszertana Peremfeltételek – megyehatárok sérthetetlensége – Budapest figyelmen kívül hagyása – a járások lehetséges száma 100 és 400 között – folyamatosan változtatható, paraméterezhető dinamikus modellek – „települési igények” kevés térkapcsolati mutató népszámlálási adatok 10 évesek voltak elérhetőség (szinte) csak közúti modell alapján állami adatszolgáltatás akadozása 20 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Módszertani alapok 1.) központok sorrendjének meghatározása 2.) központok kiválasztása 3.) központokhoz tartozó körzetek kijelölése 21 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Bibó féle alapelvek optimális megközelíthetőség egységek arányosságának elve (elsősorban népességi szempontból) igazgatási területrendezés egységének elve (egy központban legyen intézhető minden ügy) alsóbb és felsőbb szintű területi egységek egymásba illeszthetőségének elve a célszerű területi hovatartozás szintenkénti eltérése és összeütközése (magasabb központba is a legjobb eljutást kellene biztosítani, de az ellentétben állhat az egymásba illeszthetőséggel) súlypontok váltakozásának elve (egymás melletti szintek nem lehetnek egyformán erősek) + Magyary Zoltán Hajdú Zoltán Nemes-Nagy József Pálné Kovács Ilona stb. 22 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Központok kijelölése 1.) központsorrend meghatározása – a települések népessége – a településekhez rendelhető ingázási volumen – a kereskedelmi egységekkel való ellátottság (nem napi igények) – a meglévő közfunkciók száma (15 mutató alapján) 23 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Kereskedelmi egységekkel való ellátottság állatgyógyászati termékek üzleteinek száma bútor-, háztartási-cikk- és világítástechnikai szaküzletek száma egyéb iparcikk-szaküzletek száma elektromos háztartási készülékek szaküzleteinek száma festékek, vasáruk, barkács- és építési anyagok szaküzleteinek száma gépjárműalkatrész-szaküzletek száma gépjármű-szaküzletek száma használtcikk-szaküzletek száma kölcsönzőhelyek száma összesen motorkerékpár- és alkatrészszaküzletek száma nagykereskedelmi raktárak száma összesen 24 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Közigazgatási funkciók 1. önálló jegyzőségi, illetve körjegyzőségi központok ÁFSZ Munkaügyi Központok földhivatalok NAV kirendeltségek OEP kirendeltségek Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóság kirendeltségei Állami Népegészség-ügyi és Tisztiorvosi Szolgálat kirendeltségei Magyar Államkincstár kirendeltségei elsőfokú építésügyi hatósági hatáskört gyakorló (körzetközponti) települések rendőrkapitányságok hivatásos önkormányzati tűzoltóságok bíróságok ügyészségek gyámhivatalok okmányirodák 25 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Közigazgatási funkciók „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Módszertani kérdések 1.) központok sorrendjének meghatározása 2.) központok kiválasztása 3.) központokhoz tartozó körzetek kijelölése 2.) központok kiválasztása – Bibói elvek szerint, optimális megközelíthetőség alapján - térhasználat- identitás…. – legkisebb „lehetséges” járásméret kérdés – 20, 25, 30, 40 km (perces?) maximális ingázási távolság 27

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Távolság a városoktól 28 A városoktól 267 település van 20 km-nél távolabb, itt 168 ezer ember él

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Központok kiválasztása 20, 25, 30, 40 km-es maximális ingázási távolság központ kiválasztó almodulok: – csak hierarchikusan tesztelő modell : addig választja ki a központokat, amíg minden település egy központ x km-es vonzáskörzetébe kerül – visszatesztelő (elérhetőség optimalizáló) modell: az x km teljesítéséhez szükséges településeket hagyja bent, „tekintet nélkül” azok településhierarchiában elfoglalt helyzetére – hibrid modell: visszatesztelő modul, korlátozott kiejtéssel – a lehetséges tudományos megoldás: az ellátandó népességszámmal súlyozott utazási távolság minimalizálása 29 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Eltérés a modellek között 30 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A központokhoz tartozó körzetek kijelölése elérhetőségi adatok alapján ennek korrekciója a munkavállalási célú ingázással 31 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Ingázási céltelepülések, „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A központokhoz tartozó körzetek kijelölése elérhetőségi adatok alapján elérhetőség korrekciója a munkavállalási célú ingázással manuális ellenőrzés – tömegközlekedési kapcsolatok 33 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Hátrányos helyzetű települések 34 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16.

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május km Járásszám: 325 – átlagnépesség: 25,6 ezer Átlagos távolság 9,9 km Átlagos eljutási idő 11,1 perc

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május km Járásszám: 161 – átlagnépesség: 51,8 ezer Átlagos távolság 14,1 km Átlagos eljutási idő 15,5 perc

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május km Járásszám: 105 – átlagnépesség: 79,4 ezer Átlagos távolság 18,0 km Átlagos eljutási idő 19,6 perc

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A végső döntés „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16. A Kormány 1299/2011. (IX. 1.) Korm. határozata a járások kialakításáról „A járáson belül a székhelytől legtávolabb levő település lehetőség szerint ne legyen messzebb 30 kilométernél”

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A közfunkciók és a településszámok összefüggése 39 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május 16. Meglevő közfunkciók számaTelepülések száma Települések aggregált száma

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Járás 160 – a járásközpontok távolsága 40 „Megújuló területi közigazgatás és a statisztika” konferencia Szentendre május település: 40 km felett 119 település: 30 km felett

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A j á r á s160 é s j á r á s175 elt é r é sei

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A KSH175 kt. é s a j á r á s175 elt é r é sei

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A KSH175 é s a j á r á s175 elt é r é sei

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, A legk ö zelebbi k ö zpont m á sik megy é ben – t á vols á g a saj á t k ö zponthoz

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, További kérdések: Megoldódott - e mindezzel a középszint problematika? -Hogyan érinti a döntés a többi társadalmi-igazgatási teret?  települések  kistérségek  megyék  régiók - Területi (megyei) önkormányzati reformra van szükség! -Mi a soron következő racionális reformlépés? -Új OTK kell! 45 A járás, mint új tértípus a magyar közigazgatásban MTA RTB TIA Budapest,

Első Büki terület-, és településfejlesztési Konferencia, Bük, Köszönjük a figyelmet! Csite András – Oláh Miklós – Szalkai Gábor 1051 Budapest Október 6. u