A szülői szerepvállalás szerepe: Terepkísérlet hátrányos helyzetű francia iskolákban Hélène Giacobino Ügyvezető igazgató J-PAL Europe Scharle Ágota Vezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A tanári munka értékelése
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Az iskolai szociálismunka
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Értékelés a pedagógiában
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A fejlesztő értékelés.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Többtényezős ANOVA.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
1 A Nyelvi Tesztelés és Értékelés Európai Egyesülete (EALTA)
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
A szociális képességek fejlesztése módszertana
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Példa egy ppt prezentációhoz
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Internet a családban Székely Levente –
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
ÁRPÁD SZAKKÉPZŐ ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM, SZÉKESFEHÉRVÁR Tóth Ágnes MÉCS vezető.
Wesselényi Miklós Középiskola, Szakiskola és Kollégium Nyíregyháza.
2015. évi eredmények Újpesti Bajza József Általános Iskola Készítette: Kohodné Tóth Andrea intézményvezető.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
30 órás Akkreditált továbbképzés viselkedészavarokról pedagógusoknak, szülőknek Reményi Tamás A képzések időpontjai a következők: 1. Blokk -10.
A kutatási program leírása
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Regionális konferencia
ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ
A szobor benne van a kőben, csak ki kell bontani belőle A szobor benne van a kőben, csak ki kell bontani belőle! Michelangelo.
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatainak hasznosítása
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tóth Zoltán és Szalay Luca
KINCSKERESŐ TEHETSÉGKUTATÓ PROGRAM
Dobos C. József Vendéglátóipari Szakképző Iskola Budapest
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
A képzések helyszínei, időpontjai: a képzés előtt egy héttel
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Előadás másolata:

A szülői szerepvállalás szerepe: Terepkísérlet hátrányos helyzetű francia iskolákban Hélène Giacobino Ügyvezető igazgató J-PAL Europe Scharle Ágota Vezető kutató, ügyvezető igazgató Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Társadalompolitikai Programok Értékelésének Támogatása Európában B Onjouhhhh

Motiváció Jelentős eltérések vannak a különböző társadalmi helyzetű családok között a szülői szerepvállalás mértékében Van-e oksági kapcsolat a jómódú családból jövő gyerekek jó iskolai teljesítménye és a szüleik nagy mértékű szerepvállalása között? Lehet-e befolyásolni a szülők szerepvállalását?

Kérdések Befolyásolja-e a szülői szerepvállalás a tanulás eredményességét? Lehetséges-e növelni a szülői szerepvállalás szintjét? Hatással van-e a nagyobb szülői szerepvállalás a gyerekek teljesítményére ? A programrésztvevőkre kifejtett hatás átterjed-e más családokra is? Az átgyűrűző hatások különösen fontosak, mivel általában a jelentkező családok csak kis része vesz részt az ehhez hasonló programokban

A program 6. osztályos tanulók, hátrányos helyzetű városi iskolák, Franciaország (20 százalékuk elsőgenerációs bevándorló) Az első trimeszterben három szülői értekezlet Ki kicsoda az iskolában; mindenki képes segíteni a gyermekét (de hogyan?); mihez kezdjünk a bizonyítványokkal? Tapasztalatcserélési lehetőség a szülők számára Rendkívül alacsony költségek

Elmélet Ha a szülő tudatossága nő => hatékonyabban tudja segíteni a gyereket és hamarabb észreveszi a problémákat => a gyerek magatartását és teljesítményét javítja => javítja az osztály munkakörülményeit => a gyerekek pozitív hatással vannak egymásra

Intézményi keretek Az iskolakerület (Párizs elővárosi területe) igazgatója implementálni szeretné a programot Felveszi a kapcsolatot egy kutatócsoporttal, ami megtervezi a kísérletet Megállapodás: -Egy mindenki számára megfelelő programdesign kialakítása -A releváns kimeneti változók és ezek mérési módjának meghatározása 34 iskola meggyőzése a kísérletben való részvételről Finanszírozási források: French Experimental Fund for the Youth

Miért van szükség random kísérletre? -Tegyük fel, hogy meghívjuk a szülőket egy megbeszélésre -Néhányan eljönnek: ők lesznek a kezelt csoport -Néhányan nem jönnek el: ők a kontroll csoport Nem lenne helyes összehasonlítani a kezelt és a kontroll csoport kimeneteit, mert a két csoport tagjai nagy valószínűséggel különbözőek Még a megfigyelhető tulajdonságok alapján is

Miért van szükség random kísérletre? A kísérletben részt vevő szülők között több az értelmiségi és nagyobb részük nem egyedülálló szülő Viszont nagyobb részük nevel fiú(ka)t és relatíve rossz jegyekkel rendelkező gyereke(ke)t Ha összevetettük volna az önként jelentkező és a nem jelentkező családokat, azt találtuk volna, hogy a kezelt csoportban lévő gyerekek rosszabb osztályzattal rendelkeztek magatartásból az év végén Az elvégzett randomizált-kontrollált vizsgálat eredményei épp az ellenkezőjét mutatják!

A kísérlet felépítése A randomizálás lehetséges módjai: -iskolák között -iskolákon belül, osztályok között -osztályokon belül, diákok között Az iskolák között nem lett volna értelme randomizálni (csak 37 iskola) Amennyiben léteznek, a közvetett hatások (spilloverek) mérése is célunk A végső kialakításban a résztvevőket az osztályok és a diákok szintjén is véletlenszerűen választjuk

A kísérlet felépítése 1.Az önként jelentkező szülőket kiválasztjuk (6. osztályosok) 2.Minden iskolán belül az osztályok felét kisorsoljuk 3.Csak a kezelt osztályokba járó gyerekek önként jelentkező szüleit hívjuk meg a gyűlésekre Biztosítja, hogy a kezelt és a kontroll csoportba kerülő családok hasonlóak legyenek Az év végi esetleges szignifikáns különbségek biztosan a beavatkozásnak köszönhetők

Felépítés: négy csoport Kezelt osztályok (randomizálás során bekerült) Kontroll osztályok (randomizálás során kikerült) Jelentkezők Nem jelentkezők Jelentkezők Nem jelentkezők Összevetés

Minta 34 általános iskola, 183 osztály, hatodik osztályos tanuló 20% önként jelentkező A jelentkezők között a ténylegesen részt vevők aránya 50%

Eredmények A szülők viselkedése és visszajelzése A diákok magatartása A diákok kognitív teljesítménye

Mérés Több adatforrás: Szülők: év végi kérdőív (válaszadási arány: 80%) -Személyes találkozók a tanárokkal, szülői munkaközösségben való részvétel, a helyi viszonyok megértése, stb. Diákok: Egységesített dolgozat év elején és év végén + iskolaszintű adminisztratív feljegyzések (iskolakerülés, magatartás) Tanárok értékelése a szülői szerepvállalást és a diákok erőfeszítéseit és magatartását illetően

Szülői szerepvállalás Önként jelentkezőkNem jelentkezők Kezelt osztályKontroll osztály Kezelt osztályKontroll osztály Szerepvállalás pontszám 0.127** A szerepvállalás pontszám az otthoni (pl. házi feladatok ellenőrzése) és az iskolai szerepvállalás (pl. szülői értekezleten való részvétel) mértékét, valamint a percepciókat összesíti (pl. iskolával való elégedettség) Az átlag 0, különbség a sztenderd hiba százalékában.

A szülői szerepvállalás változása A szülői szerepvállalás mértéke százalékkal nőtt Az értelmiségi és a fizikai foglalkozású szülők között hasonló növekedés A szülők szerepvállalása nem hatott a többi szülőre A szülőkre kifejtett hatás szignifikáns javulást eredményezett a diákok magatartásában

A diákok magatartása és kognitív eredmények Önként jelentkezőkNem jelentkezők Kezelt osztály Kontroll osztály Kezelt osztály Kontroll osztály Iskolakerülés (fél napok száma) 3.116** **4.245 Fegyelmezést szolgáló szankciók 6.4%**11.0%9.1%**11.5% Jó magatartás35.5%**29.0%39.4%**34.8% Némi hatás a tanárok által adott jegyekre (részben a magatartást tükrözheti) Nincs hatás az egységes, kívülről osztályozott dolgozatok pontszámaira (de: a gyerekek nem feltétlenül voltak ösztönözve a jobb teljesítményre)

Tanulságok A programnak bizonyított hatása volt a szülői szerepvállalásra és a gyerekek magatartására A kezelt osztályokban az összes diák magatartása javult, azoké is, akiknek a szülei nem vettek részt a programban A hatások meglehetősen nagynak számítanak, annak ellenére, hogy a program kevésbé volt intenzív

Szakpolitikai tanulságok Fontos terület, de korlátozott politikai szerepvállalás Egyszerű és olcsó program A szakszerű értékelés meggyőzheti az iskolákat vagy a kormányzatot arról, hogy érdemes lehet hasonló beavatkozásokat végrehajtani Az átgyűrűző hatások jelenléte azt sugallja, hogy a programot megéri végrehajtani akkor is, ha csak kevesen vagy nem az elsődleges célcsoportból vesznek részt benne A program kiterjesztése Franciaországban folyamatban van, Chilében és a Dél-Afrikai Köztársaságban pedig ismétlik