Manhertz Gábor; Raj Levente Tanársegéd; Tanszéki mérnök Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék 6. Előadás– Dinamikus rendszer modellezése – Akusztikus feltöltő
Dr. Huba Antal, Dr. Aradi Petra, Czmerk András, Dr. Lakatos Béla, Dr. Chován Tibor, Dr. Varga Tamás: Mechatronikai berendezések tervezése (2014): _berendezesek_tervezese/index.html 2
Szabadságfokok és beavatkozási lehetőségek Struktúra analízise Modellezés struktúra gráffal Paraméterek meghatározása 3
1 beavatkozó DC Motor 2 állítható szelep Potméteres szöghelyzet méréssel Mereven össze vannak kötve, ezért csak 1 DoF Miért van 2 potméter beépítve? 4
Források azonosítása DC motor villamos oldala (u be ) Átalakítók azonosítása DC motor – modellje ismert Csiga hajtómű- modellje ismert Mozgató rudazat és forgattyúk – modellje nem ismert Működés szempontjából lényeges geometria azonosítása Forgattyúk méretei Kimenetek azonosítása Működési vázlat készítés Nem műszaki rajz, de használ elemeket a műszaki rajzból! 5
6
Modellezési lehetőségek Ha minden azonosított részrendszer modellje ismert (szakirodalomban rendelkezésre áll): Modellek használata Modellek összekapcsolása hatásvázlat készítéssel, és – egyszerűsítéssel Ha van olyan részrendszer, ami speciális 1. Ismert részrendszer modellek használata Speciális részrendszer modellezése Modellek összekapcsolása hatásvázlat készítéssel, és – egyszerűsítéssel 2. Teljes struktúra egyben történő modellezése, az ismert modellek alkalmazásával 7
8 Általános hajtóműmodell: Csiga egy speciális hajtómű: z 1 = 1 → i >>1 Kotyogásmentes, valós hajtómű egyszerűsített gráfja: Fogsurlódás
9 Elméleti modell levezetés nélkül:
10 Speciális részrendszer Transzformátor típusú mozgás átalakító Vonóelemes mozgás átalakítóra hasonlít a leginkább Vonóelem: rudazat: k = ∞
11
12 AlrendszerParaméterMeghatározás módjaMűszer Motor R [ Ω ]Közvetlen mérés, vagy katalógusMultiméter L [H]Közvetlen mérés, vagy katalógusMultiméter J m [kgm 2 ]Közvetett mérés, vagy katalógusMérleg, tolómérő B m [Nm s/rad]?, vagy katalógus és számítás- K m [Vs/rad], [Nm/A] Katalógus adat- Csiga z 1 [-]Ismert - J cs [kgm 2 ]Közvetett mérésMérleg, tolómérő B cs [Nm s/rad]?- Csigakerék z 2 [-]Közvetlen mérésKézi számlálás J csk [kgm 2 ]Közvetett mérésMérleg, tolómérő B csk [Nm s/rad]?- l 1 [m]Közvetett méréstolómérő l 2 [m]Közvetett méréstolómérő Szelep 1 J 1 [kgm 2 ]Közvetett mérésMérleg, tolómérő B 1 [Nm s/rad]?- l 3 [m]Közvetett méréstolómérő Szelep 2 J 2 [kgm 2 ]Közvetett mérésMérleg, tolómérő B 2 [Nm s/rad]?- l 4 [m]Közvetett méréstolómérő
Csillapítási tényezők meghatározása Méréssel: ú.n. kifutási görbe felvétele Egyedi mérési elrendezés kell Szögsebesség mérésére alkalmas műszer + oszcilloszkóp 13
Fogaskerekek tehetetlenségi nyomatékai Forrás: Dinamika képletgyűjtemény 14
Motor csillapítási tényezője a motor mechanikai veszteségeit tömörítő „Friction torque” paraméteréből Katalógus adat: Ω 0 üresjárati fordulatszám Ez egy közelítés, ennél valószínűleg nagyobb lesz! 15
Motor konstans Két különböző szám, eltérő mértékegységekkel Katalógusok 4 paramétert különböztetnek meg 16
17 AlrendszerParaméterMeghatározás módjaMűszerÉrték Motor R [ Ω ]Közvetlen mérés, vagy katalógusMultiméter1,46 L [H]Közvetlen mérés, vagy katalógusMultiméter0, J m [kgm 2 ]Közvetett mérés, vagy katalógusMérleg, tolómérő0, B m [Nm s/rad]?, vagy katalógus és számítás-2,799*10 -6 K m [Vs/rad], [Nm/A] Katalógus adat- k E =0, k M =0,01857 Csiga z 1 [-]Ismert -1 J cs [kgm 2 ]Közvetett mérésMérleg, tolómérő0, B cs [Nm s/rad]?-1 Csigakerék z 2 [-]Közvetlen mérésKézi számlálás60 J csk [kgm 2 ]Közvetett mérésMérleg, tolómérő0, B csk [Nm s/rad]?-1 l 1 [m]Közvetett méréstolómérő0,035 l 2 [m]Közvetett méréstolómérő0,035 Szelep 1 J 1 [kgm 2 ]Közvetett mérésMérleg, tolómérő- B 1 [Nm s/rad]?-- l 3 [m]Közvetett méréstolómérő0,035 Szelep 2 J 2 [kgm 2 ]Közvetett mérésMérleg, tolómérő- B 2 [Nm s/rad]?-- l 4 [m]Közvetett méréstolómérő0,035
18