MEGJEGYZÉ S: A dián látható kép kicseréléséhez jelölje ki és törölje a képet. Ezután a helyőrző Képek ikonjára kattintva szúrja be a kívánt képet. AZ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS, TANFELÜGYELET, MIN Ő SÍTÉS A 2015/16. NEVELÉSI ÉV TAPASZTALATAI A VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN. Az NPK Tanfelügyeleti és minősítési szakértők tagozatának tagjai által összegyűjtött tapasztalatok, vélemények, javaslatok alapján TANUSÍTVÁNY Megfelelt
VÁLTOZÁSOK Megkezd ő dtek az intézményi önértékelések ( munkacsoportok, elvárásrendszer kidolgozása, önértékelési szabályzat, önértékelésiterv, önértékelési program)
VÁLTOZÁSOK Jogszabályok Kézikönyvek Útmutató Egyszer ű bbé, könnyebbé tette a tanévre vonatkozóan az eljárásokat
Önértékelés A fejlődést, a változást segíti elő, mert: - rávilágít a fejlesztésre szoruló területekre, - önfejlesztési tervet kell készíteni - megtanít az önértékelésre MEGERŐSÍTÉS Megteremti az egymástól aló tanulás lehetőségét, egymás szakmai munkájának megismerését. Egységes szempontok szerint értékel Előkészíti a tanfelügyeleti ellenőrzést Segíti az intézményi dokumentáció színvonalasabbá válását Jó informatikai háttér (????)
Önértékelés Az intézményi elvárások, nincsenek összhangban az intézményi dokumentumokkal (PP; SZMSZ, HT,…) – értelmezési hibák Sablonos – pl: nagyon hasonló kérdőívek, nagyon hasonló válaszok, kevés információ Plusz feladatot hárít minden érintettre a munkaköre mellett (túlterheltség ???) Intézményenként változó a minőség – sokan csak kötelességből végzik – elveszik a lényeg!!!!! Sok esetben nem került feltöltésre az eredmény, a kérdőívek nem lettek kitöltve – MIÉRT??!!!! Kevés volt a felkészítés, a felkészülési idő az önértékelési feladatok elvégzéséhez.
Önértékelés Nem sikerült a vezetőkkel megértetni, hogy a pedagógus önértékelés beleillik a vezetői ellenőrzések, hospitálások rendszerébe. JAVASLATOK MÁR 2016 JANUÁRJÁBAN -Pedagógus önértékelés 5 évente -Kérdőívek átdolgozása
Tanfelügyelet Pozitív irányba történő változások Dupla tanfelügyeletek törlése Minősített kollégák tanfelügyeletének törlése Jegyzőkönyv egyszerűsítése Interjúk
Tanfelügyelet Szakmai fejlődés Visszajelzés arról, hogy hol tartunk most Az ellenőrzések miatt rendszeresebbé vált az elvárásoknak való megfelelés A mindennapi gyakorlatba is bekerülnek új pedagógiai módszerek, eredmények Külső visszajelzés a pedagógus munkájáról, külső kontroll Jól kidolgozott, ezáltal kellően egységes szemléletű eljárás. A kézikönyv jó eligazítást ad az eljárásrendekkel kapcsolatban. Elemzési szempontokat is kínál!
Tanfelügyelet Felesleges interjúztatás (van előzménye a BECS által) (Erre vonatkozóan már volt januárban is megoldási javaslat) A kérdőívek eredményei általában használhatatlanok – nem reálisak(?) A dokumentumok nem állnak időben rendelkezésre Fordított sorrendben került sor a bevezetésre Azzal, hogy a tanfelügyelet kikerült a rendszerből (nem számít be a minősítésbe) elvesztette súlyát és jelentőségét. A tanfelügyelet intézmény (vezető) részéről történő többszöri lemondásának nincs semmiféle következménye.
Tanfelügyelet Tisztázni kell, hogy mely vezetők esetében szükséges s vezetői tanfelügyelet. Nem csak a szervezetileg és szakmailag önálló vezetők kerülnek vezetői ellenőrzésre, de úgy történik az ellenőrzésük, mintha önállóak lennének. Ebből az következik, hogy a pl. tagintézmény vezetőt a az intézményvezető dokumentumai (PP, Munkaterv, Beszámoló, SZMSZ) és a saját vezetői pályázata alapján értékelünk. Ez nem korrekt. Olyan fejleszthető területeket írunk elő ebből kifolyólag, amit ő nem tud fejleszteni, mert nem hatásköre.
Minősítés Egységes kritériumok Az útmutatóban sok dokumentumminta van – ez nagy segítség Részletesen kidolgozott külső értékelési mód. Az indikátorok révén egységes a szakértői gyakorlat. Elfogadottá vált a A szakmai betekintés más munkájába újabb inspirációt ad Jó gyakorlatok, más intézményekben lévő jó megoldások átvétele Szakmai fejlődés lehetősége A minősített kollégák sikerként élték meg Nagyon komoly szakmai megerősítés
Minősítés Plágiumvizsgálat Útmutató változásairól időben kapjunk tájékoztatást, hogy legyen idő annak áttanulmányozására, értelmezésére Mindkét szakértő legyen szakos Feszültségforrás a - minősített és a minősítést elutasítók között - a régi és az új értékelési rendszer szerint minősült kollégák között A sok időpont módosítás hitelteleníti a rendszert. A pedagógusok minősítésre történő felkészítése – legyen folytatása a megkezdett folyamatnak -
Szakértői tevékenység „ Személyes” problémáinkszabályozási hiányosságok(?) Kötött munkaidő neveléssel-oktatással le nem kötött részének szabályozása szakértői (szaktanácsadói) feladatot ellátó kollégáink tekintetében. Költségtérítés (nem fedezi a tényleges költségeket, nem történik meg az időbeni kifizetés) INGYENES!!! megújító továbbképzések szervezése
Szakértői tevékenység Magasabb vezetői beosztásban lévők számára a kötelező látogatások számának csökkentése A szabadnap átnevezése szakértői munkanapra – feszültség forrása Kirendelések számának aránytalansága Jogszabály és az Oktatási Hivatal által kiadott szakértői tájékoztatók nincsenek minden esetben szinkronban Nem kapunk megfelelő segítséget a „vitás” ügyekben! Szakképzés területén nagyon sok a bizonytalan tényező
....és a továbbiakhoz Köszönöm a megtisztelő figyelmet !