Puskás Ágnes: Vízszennyező anyagok élettani hatásának vizsgálata biológia szakkörön.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vízben oldott oxigén meghatározása
Advertisements

TÁMOP /1-2F Analitika gyakorlat 12. évfolyam Környezeti analitikai vizsgálatok Fogarasi József 2009.
I. kationosztály elemzése
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A víz oxigéntartalmának meghatározása
10. Kísérletek acetilénnel 1. Az acetilén előállítása
„Egy kép többet mond ezer szónál!”
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
TÁMOP /1-2F Analitika gyakorlat 12. évfolyam Vegyipari termékek hatóanyag- tartalmának meghatározása Fogarasi József 2009.
Készítette: Magyar Dániel
Reakció tipusok (2.-3. óra)
Szükséges Eszközök: • kémcsőtartó, 3db kémcső, vegyszeres kanál, cseppentő Anyagok: • tojásfehérje, szilárd konyhasó, tömény sósav, tömény salétromsav,
KÜLÖNBÖZŐ BIOTRÁGYÁK ÖSSZEHASONLÍTÓ NÖVÉNYFIZIOLÓGIAI VIZSGÁLATA
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
Tartalom A periódusos rendszer felfedezése
Laboratóriumi kísérletek
Sav-bázis egyensúlyok
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei
Az elemek lehetséges oxidációs számai
Többszörös regresszió I. Többszörös lineáris regresszió
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
Projektmunka.
Tartalom Anyagi rendszerek csoportosítása
Az angolperje cink- és kadmiumfelvételének vizsgálata kistenyészedényes kísérletben Szabó Szilárd – Hangyel László – Ágoston Csaba Debreceni Egyetem Tájvédelmi.
Andráskó Melinda, Huszár László, Korpás Gábor, Környei József
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Vadon élő és nemesített halak reakciói a hőmérsékleti változások függvényében.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
15. Alumínium, magnézium és vas azonosítása
Szilárd AgNO 3, ZnSO 4, kihevített CuSO 4 azonosítása.
TALAJ KÉMIAI TULAJDONSÁGAI
TÁMOP /1-2F Analitika gyakorlat 12. évfolyam Környezeti analitikai vizsgálatok Fogarasi József 2009.
Analitika gyakorlat 12. évfolyam
Második rész III. kationosztály elemzése 2011
A MEGFIGYELÉS Hosszabb-rövidebb ideig tartó észlelés, mely bizonyos hatások okozta jelenségek, folyamatok megfigyelésére ad lehetőséget.
AZ ÁLLATI ÉS A NÖVÉNYI SEJT ÖSSZEHASONLÍTÁSA
Munkakörelemzés munkakör-tervezés
Enzimvizsgálati módszerek Kitináz aktivitás mérése
Arginin ammonifikáció Készítette: Vas Nóra. Arginin ammonifikáció Ammonifikáció mérésére szolgáló labor kisérlet Ammonifikáció fontossága:  Ökoszisztémák.
Nitrifikáció vizsgálata talajban
Lipáz enzimaktivtás mérése
Talajvizsgálat kataláz aktivitás méréssel
Gyakorlati alkalmazás Biológiai felmérés és monitoring.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Első rész III. kationosztály elemzése 2011 Készítette Fogarasi József
Dürer kísérletbemutató
Tagozat, 10. évfolyam, kémia, 16/1
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
Készítette: Ivic Zsófia 10.d
Szántóföldi növények betegségei Növénykórtani ismeretek modul.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Vegyész szak.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
Környezettudomány mesterszak (MSc) Analitikai, Környezettudományi és Limnológiai Intézet Pannon Egyetem, Mérnöki Kar.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Redoxi titrálások Kvantitatív analízis. Titrimetriás módszerek Sav-bázis titrálások  acidi-alkalimetria Redoxi tirálások Komplexometriás titrálás Csapadékos.
A képzés szeptemberében indul!
Az erős mágneses tér növényekre gyakorolt hatásának vizsgálata?
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
PANNON EGYETEM VEGYÉSZ MESTERSZAK.
a gyomirtószerek hatékonyságának fokozására
Scale-up kevert és levegőztetett bioreaktorokra Esettanulmány
Analitika OKTÁV tanfolyam részére 2016
1. ábra A 3A9EC szerkezeti képlete
Kémia - matematika osztatlan tanári szak
Fizikai és kémiai fogalmak vizsgálata a 7. évfolyam elején
Kompetencia alapú szakoktatás
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Méréstechnika 1/15. ML osztály részére 2017.
Elérés
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Puskás Ágnes: Vízszennyező anyagok élettani hatásának vizsgálata biológia szakkörön

A kísérleteket elvégezték 2010 április 6 – 20 között: Magyari Dorottya, 9.E. Rittner Timea, 9.E.

Megfigyeléseink célja: Annak tanulmányozása, hogyan reagál az átokhínár a különböző szennyezőanyagok jelenlétére.

Milyen anyagokat használtunk? Réz-acetát: Cu(C 2 H 3 O 2 ) 2 ∙ H 2 O Ólom-acetát: Pb(C 2 H 3 O 2 ) 2 ∙ 3 H 2 O Nátrium-nitrát: NaNO 3

Az átokhínár (Elodea canadensis)

A vegyi anyagok elhelyezése az Erlenmeyer-lombikokban Alkalmazott koncentrációk: NaNO 3 : 5 mg/l és 25 mg/l Pb(C 2 H 3 O 2 ) 2 ∙ 3 H 2 O: 20 mg/l és 100 mg/l Cu(C 2 H 3 O 2 ) 2 ∙ H 2 O: 20 mg/l és 100 mg/l

A növényeket tartalmazó lombikokat 2-3 naponta megvizsgáltuk és feljegyzéseket készítettünk. sejtfal kloroplasztisz vakuólum

A növényi kataláz vizsgálata

A kataláz-enzim akrtivitásának meghatározását titrimetriás módszerrel állapítottuk meg az el nem bomlott oxigénes víz KMnO 4 -tal való titrálása által.

A növényi anyagot mozsárban 30 ml desztillált víz hozzáadásával összezúztuk, majd leszűrtük. 7 x 10 ml növényi szűrlet került az Erlenmeyerekbe.

A 7 lombikba 2-2 ml 3%-os H 2 O 2 -t tettünk. Majd a lombikok lezárása és 60 perces inkubálásuk következett. Vakpróba: 10 ml desztillált víz + 2 ml 3%-os H 2 O 2

1 óra múlva 10 – 10 ml 4N-os H 2 SO 4 hozzáadásával leállítottuk a reakciót és az el nem bontott oxigénes – vizet KMnO 4 – tal titráltuk, állandó halvány rózsaszín szín eléréséig.

1 cm 3 0,05 normálos KMnO 4 oldat 0,85 mg H 2 O 2 -nek felel meg.

EREDMÉNYEK

A levelek színe különböző mértékben változott a szennyező anyagok függvényében.

A növények szintjén bekövetkező változásokat szabad szemmel és mikroszkóppal is megfigyeltük.

KÖVETKEZTETÉSEK

A három vegyi anyag közül az ólom hatása volt a legkásrosabb. Pb: a levelek teljesen kifehéredtek Cu: a klorofillok lebomlása lassúbb ütemben zajlott, a lombikokban a víz zöldesre színeződött (Cu(II)só) NO 3 - : befolyásolta legkevésbé a növényt, sok zöld levél maradt.

Az átokhínár könnyen felveszi a vízbe kerülő anyagokat, melyek már két hét alatt is észrevehető változásokat okoztak a növény életműködéseiben.

A DIÁKKÖRI TEVÉKENYSÉGEK VÉGZÉSE KÖZBEN ELSAJÁTĺTOTT ISMERETEK, KÉSZSÉGEK, KÉPESSÉGEK A tevékenységek során sokat fejlődtek a diákok a laboratóriumi eszközök használatának terén, mivel minden elemzést tanári felügyelet alatt, de saját maguk végeztek el. Minél több elemzést végeztek el, a diákok annál önállóbbak és magabiztosabbak lettek és végül már önállóan értékelték ki az eredményeket.

A TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI TEVÉKENYSÉG ÁLTAL MEGVALÓSÍTHATÓ, FEJLESZTHETŐ: A tudományos munkamódszerek diákokkal való megismertetése: tervezés, dokumentálódás, elemzés, következtetések megfogalmazása. Bizonyos laboratóriumi munkamódszerek, kutatási technikák elsajátítása.

A TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI TEVÉKENYSÉG ÁLTAL MEGVALÓSÍTHATÓ, FEJLESZTHETŐ: Járulékos technikákban szerzett gyakorlat: fotózás, rajzkészítés, szerkesztés. Az ismeretek és eredmények tömör, tudományos megfogalmazása, előadása.

A TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI TEVÉKENYSÉG ÁLTAL MEGVALÓSÍTHATÓ, FEJLESZTHETŐ: Az együtt dolgozó kiscsoportban fejlődhettek, alakulhattak az emberi kapcsolatok

Köszönöm a figyelmet!