A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter
Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból a felnőttvilágba, a szent (tudás, felelősség) világába. Időben körülhatárolt folyamat. Modern társadalmak beavatás nélkül az átmenet elhúzódik SERDÜLŐKOR
Általános jellemzők Kb éves kor között. Feladatok: autonómia elérése, partnerkapcsolat kialakítása, felnőtt szerepek vállalása ERIKSON: kritikus életszakasz, fejlődési krízis. Fő feladat az identitás kialakítása. Identitás = személyes azonosság és történeti folytonosság érzése, tudata. A serdülő számára a fő kérdések: „Ki vagyok én? Milyen vagyok? Milyennek látnak mások? Milyen akarok lenni?„
A kamaszkor néhány jellemző sajátossága I. Intellektuális fejlődés A gyermeki viselkedés megváltozása Autonómia törekvés, lázadás a felnőttek normái, értékei ellen A serdülő kritikus a szülőkkel, felnőttekkel szemben, egyre jobban „lázad” a kötöttségek, a korábban elfogadott szabályok ellen, megkérdőjelezi a szülők, az idősebb generáció normáit, értékrendszerét, életvitelét. Az autonómiáért folyó „harc” valójában belső harc a szülők által képviselt és tőlük átvett normák, értékek, a „felettes én” ellen, hogy a fiatal „önmaga” lehessen. Ezt a belső küzdelmet vetíti ki a serdülő a családra, szüleire.
A kamaszkor néhány jellemző sajátossága II. Szexualitás A serdülőkor egyik legfontosabb problémája. A nemi identitás kiemelt identitáselem. A serdülőkorban bizonytalanság. Együttjárások, első szex kapcsolat (ma kb éves korban – vagy előbb)
A kamaszkor néhány jellemző sajátossága III Szerepkísérletezés: új szerepek kipróbálása, a szerepek gyakori váltogatása. Ma: internet Kortárscsoportok jelentősége növekszik: szerepek próbálgatása, bátorítás.
Néhány egyéb jellemző: Jellegzetes kommunikációs stílus Kockázatok alábecsülése, kockázatkereső viselkedés Gyors, ugrásszerű változások
Speciális nehézségek várhatók a serdülőkor során Kisebbségi csoportokhoz tartozók Testi- és értelmi sérültek Krónikus betegek Örökbefogadottak Gyermekotthonban, nevelőszülőknél nevelkedők Bántalmazott, elhanyagolt gyermekek Sorozatos pszichés traumáknak kitett gyermekek
És milyenek vagyunk mi, felnőttek? A társadalomban sokféle minta,érték, sok ellentmondás. Bizonytalanná váltak a serdülőkor időbeli határai a. látszat felnőttség b. utóserdülőkor (Pán Péter szindróma)
A kamaszok tehát már nem gyerekek, de még nem is felnőttek! Ellentmondásos a hozzájuk fűződő viszonyunk.
A serdülőkori feladatok megoldása akkor lehet sikeres, ha a korábbi személyiségfejlődés kiegyensúlyozott volt, ennek alapján pozitív énkép alakult ki és a kamasz megfelelő időt és lehetőséget kap az önállósodásra, a szerepekkel való kísérletezésre, tehát biztos alapokról indul és türelmes vele a családja, környezete, a társadalom.
Serdülők a gyermekvédelemben Több csoport: Gyermekvédelemben nevelkedők (nevelőszülők, intézetek) Gyermekkortól fennálló viselkedészavar miatt (későn) a gyermekvédelem látókörébe kerülők Serdülőkori problémák miatt a gyermekvédelemmel kapcsolatba kerülők
Rudolf Steiner: Nem az a feladatunk, hogy a felnövekvő generációnak meggyőződéseket közvetítsünk. Hozzá kell segítenünk, hogy a saját ítélő erejét, a saját felfogóképességét használja. Tanuljon meg a saját szemével nézni a világban. Képességeket ébresszünk fel, és ne meggyőződéseket közvetítsünk. Ne a mi igazságainkban higgyen az ifjúság, hanem a mi személyiségünkben.”