SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
2 TARTALOM Helyzetelemzés 1.Célok 2.Feladatok 3.Fejlesztési irányok 4.Átfogó feladatok 5.Az „A” komponens Céljai Célcsoportja Feladatai és időterve
3 1. Helyzetelemzés: Az utóbbi években csökkent a szakiskolák népszerűsége A szakiskolákban tanulók bukási, lemorzsolódási aránya igen magas. Hátrányos helyzetű, magatartás- és tanulási problémával küzdő tanulók száma egyre növekvő Hiányos tárgyi, anyagi feltételek, valamint a pedagógusok szakmai-módszertani magárahagyatottsága.
4 2. A program legfőbb célkitűzései: Az egyéni és társadalmi érdekek összehangolása tankötelezettség érvényre jutása; korszerű, eladható ismeretek; önálló tanulás iránti igény; sokoldalú, fejlett személyiség; önismeret-, kommunikációs készség-, idegen nyelv-tudás fejlesztése. A tartalmi és módszertani fejlesztés A gazdaság igényeinek kielégítése
5 3. A program feladatai I. Tananyagfejlesztés Tanárképzés, továbbképzés Intézményi önfejlesztés, önértékelés Az alapműveltségi vizsga funkciójának és követelményszintjeinek meghatározása
6 3. A program feladatai II. Jogi környezet megteremtése a gazdaság szerepvállalásának növekedése; az elméleti és gyakorlati képzés arányainak szükséges módosítása; az alapvizsga funkciójának és követelményeinek meghatározása; az Országos Képzési Jegyzék módosítása
7 4. Fejlesztési irányok I. A tanulási hátrányok, a képességek szerint differenciált felzárkóztató programok fejlesztése A gazdasággal való kapcsolat és közreműködés megerősítése A pályakezdő szakmunkások munkaerő-piaci értékének növelése A szakképzés és a foglakoztatás összehangolása, kiemelt figyelmet fordítva az informatikai és az idegen nyelvi tudás szakmaorientált alapozására, fejlesztésére.
8 4. Fejlesztési irányok II. Kialakítani az elméleti és gyakorlati tudás diagnosztikus mérésének iskolai és országos szinten használható eszközrendszerét. A tanárképzés és továbbképzés, a vezetőképzés rendszerének fejlesztése Az alapműveltségi vizsga funkciójának és követelményszintjének meghatározása
9 5. Átfogó feladatok : 5.1. Tananyag és programfejlesztés 5.2. Módszertani fejlesztés 5.3. Eszközfejlesztés
10 Szakiskolai Fejlesztési Program
Tananyag és programfejlesztés I. A szakiskolai közismereti tantervek, tananyagok, követelmények felülvizsgálata és átdolgozása, módszertani fejlesztés. („A” komponens, valamint idegen nyelvi tematikus projektek) A pályaorientáció, életpálya-építés tantervének, tananyagának és tanítás-módszertanának megújítása (po. projekt)
Tananyag és programfejlesztés II. Olyan tananyagok, programok készítése, módszerek elterjesztése, eljárások kidolgozása, amelyek az alapfokú iskolai végzettséggel nem rendelkezőket felkészítik a szakképzésre, illetve a lemorzsolókat reintegrálják az iskolai rendszerű szakképzésbe. („C”, „D1” komp.)
Tananyag és programfejlesztés III. A szakmai – szakterületi és szakmacsoportos alapozó képzés, szakmacsoportos moduláris programfejlesztés; - tantervek, tananyagok, tanulásirányítással kapcsolatos módszerek, követelmények felülvizsgálata és átdolgozása. („A”, „B”, „C” komp.)
Módszertani fejlesztés I. A szakiskolai tanárok, oktatók, valamint a gyakorlati képzésbe bekapcsolódók korszerű pedagógiai, módszertani, idegen nyelvi, oktatástechnikai, informatikai képzése. („A”, „B”, „C”, „D2”, komp., id. ny. inf. projekt)
Módszertani fejlesztés II. A szakiskolák vezetésének, fenntartójának, s az iskolához kapcsolódó gyakorlati képzőhely képviselőjének felkészítése a korszerű iskolafejlesztésre és vezetésre, a rendszerszerű minőségfejlesztésre.(„D2” komp.) A szakiskolák nevelőtestületének felkészítése a módszertani változásokkal járó feladatokra. (átfogó komponensek)
Eszközfejlesztés Az intézmények fejlesztését, pedagógiai feladatait, a közismereti és szakmai tárgyak hatékonyabb tanítását és tanulását szolgáló tárgyi eszközök biztosítása. (átfogó komponensek) Az elméleti és gyakorlati tudás mérésére szolgáló standardizált eszközrendszer megteremtése és alkalmazása, az alapvizsga kimunkálása. (mérés-értékelés tematikus projekt)
17 6. „A” komponens közismereti és szakmai alapozó projekt Az „A” komponens 1.Céljai, 2.Célcsoportjai, 3.Feladatai és időterve
18 1. A komponens céljai: Alapkészségek fejlesztése A közismereti és szakmai alapozó képzés tartalmának, módszereinek megújítása, fejlesztése A tartalom átadásához szükséges eszközrendszer korszerűsítése, bővítése
19 2. A komponens célcsoportjai: A szakiskolák tanárai és oktatói A tananyagfejlesztés és módszertani felkészítést végző szakemberek/szakértők A tanítási eszközök, módszerek fejlesztésében résztvevő szakértők, iskolák pedagógusai A tárgyi eszközök fejlesztésében, bővítésében résztvevő cégek, szakértők A résztvevő iskolák nevelőtestülete, diákjai
20 3. A komponens feladatai, időterve:
21 Intézmények feladatai: Információk gyűjtése, rendszerezése, továbbadása az érintetteknek. Belső információs rendszer kialakítása. Továbbképzéseken való aktív részvétel, együttgondolkodás. Megszervezni a továbbképzéseken szerzett ismeretek, tapasztalatok átadását. Programértékelő konferencia: május
22 A feladatok elvégzéséhez jó munkát és sok sikert kívánok! Schottner Péterné komponensvezető