A vasúti elérhetőség és a vendégforgalom közötti összefüggés vizsgálata a Dunántúl vasúti közlekedése alapján Somogyi Bence Ph.D.-hallgató Pécsi Tudományegyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Folyamatosan emelkedik a lakosság képzettségi szintje – 15 éves a pécsi és a székesfehérvári regionális képző központ október 10.
Advertisements

Az innováció helyzete a régióban, főbb kihívások Magyar Dániel Győr, április 16. Győr, április 16.
Új utak a hazai aszálykezelés területén A vízügyi ágazat aszálykezelése – aszálystratégia L ÁNG I STVÁN M ŰSZAKI F ŐIGAZGATÓHELYETTES - Törzsvezető O RSZÁGOS.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Készítette: Gondos Borbála
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-Dunántúli régiók fejlődésére Dr. Reisinger Adrienn, egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Győr, 2012.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Ingázás a határ mentén. A külföldre ingázó foglalkoztatottak A külföldön dolgozók aránya a foglalkoztatottak százalékában, 2011.
Dr.Vécsei Pál A világgazdasági válság hatása a munkanélküliség területi alakulására Budapest, február.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
2016. A helyközi autóbusz-közlekedés A helyközi autóbusz- közlekedésről általában.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
MOBIL – PLT együttműködés
MÁV-START Zrt. Budapest, december
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dr.Vécsei Pál A világgazdasági válság hatása a munkanélküliség területi alakulására Budapest, február.
DIGITÁLIS VÁSÁRLÁSOK, GENERÁCIÓS KÜLÖNBSÉGEK
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
ÖFFK II. projekt keretében megvalósítandó koordinációs kutatás workshop sorozata Hajdú-Bihar megye turisztikai fejlesztéseinek koordinációja Nyíradony.
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
276 fő Terület: 1234 hektár 1 Mozgókönyvtár 2 legnagyobb foglalkoztató Gál József (építőipar) Lakosné Szűcs Piroska (kereskedelem) Munkanélküliségi ráta:
A jogszerű és hatékony foglalkoztatás lehetősége kollektív szerződésben Pécs, Előadó: dr. Nemeskéri-Kutlán Endre Munkajog vezető.
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
„Munkaerőpiaci kutatások 2016”
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Regionális statisztikák a 2008-as adatok alapján
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
A hazai gépjárművezető-képzés elméleti oktatásának közlekedésbiztonsági elemzése és hatása a kezdő gépjárművezetőkre Kiss Diána Sarolta Prof. Dr. Holló.
Kockázat és megbízhatóság
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
A létminimum-számítás megújítása
Folyamatosan emelkedik a lakosság
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Zala megyei foglalkoztatási stratégia Aktualizálása Remete Zsuzsa Projektvezető Hétfa Elemző Központ.
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
A közlekedés és az idegenforgalom
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Új pályainformációs eszközök - filmek
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Köszöntjük kedves vendégeinket!
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Magyarország települései
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A KERÉKPÁROS TURIZMUS LEHETŐSÉGEI
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
A bevándorlás hatása a hazai munkavállalók munkapiaci helyzetére Európában – összefoglaló az empirikus eredményekről Bördős Katalin, Csillag Márton, Orosz.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

A vasúti elérhetőség és a vendégforgalom közötti összefüggés vizsgálata a Dunántúl vasúti közlekedése alapján Somogyi Bence Ph.D.-hallgató Pécsi Tudományegyetem Földrajzi Intézet, Turizmus tanszék Turisztikai referens, Zirc Városi Önkormányzat

Célkitűzés Vasúti közlekedés a tértudományi kutatásokban háttérbe szorult a vasút helyzetének romlása révén Európában új vasúti korszak kezdődik – ismét a vasútra irányítja a figyelmet Elérhetőségen lesz a hangsúly – javítja a versenyképességet Turizmusban az elérhetőség kiemelten fontos – jó megközelíthetőségű helyeken lesz magasabb a turisztikai költés (pl. nyugat-dunántúli és dél-dunántúli fürdővárosok közti különbség) Vasút kötött pályás eszköz – közúthoz képest korlátozottabb a feltáró képessége Hazai vasúti helyzet révén legtöbb esetben a közúti közlekedéssel nem vagy alig versenyképes Kutatás célja: adott településhez tartozó átlagos napi vasúti elérhetőségek (menetidők) és a településen realizált vendégforgalom közötti összefüggés vizsgálata lineáris korrelációs (Pearson- féle) függvények alapján. Átszállási idő is beleértendő a menetidőbe, mert kvázi az is az utazás része Vonatok eltérő sebességűek egy vonalon is – az egyes, legrövidebb távolsághoz tartozó lehetséges vasúti utazások idejének számtani átlaga Vizsgálati célterületek: fővárostól, legközelebbi Balaton-parti településtől, saját régiójának központjától, saját megyeszékhelyétől való távolság Mintavétel forrásai: KSH T-STAR adatbázis, MÁV évi hivatalos menetrendje Mintavétel helye: Dunántúl 3 tervezési-statisztikai régiója: Közép-Dunántúli Régió, Dél-Dunántúli Régió, Nyugat-Dunántúli Régió

Kiindulási helyzet Átlagsebességek Budapestről a vonalon érintett településekkel kapcsolatban. Forrás: MÁV menetrendből saját szerkesztés Átlagsebességek a Balatontól a vonalon érintett településekkel kapcsolatban. Forrás: MÁV menetrend alapján saját szerkesztés

Kiindulási helyzet A vendégforgalommal érintett települések aránya az egyes vasútvonalakon lévő összes településből. Forrás: KSH T-STAR alapján saját szerkesztés

Eredmények Korrelációs együtthatók Budapest vonatkozásában. Forrás: saját szerkesztés Korrelációs együtthatók a Balaton vonatkozásában. Forrás: saját szerkesztés

Eredmények Korrelációs együtthatók a regionális központok vonatkozásában. Forrás: saját szerkesztés. Korrelációs együtthatók a megyeszékhelyek vonatkozásában. Forrás: Saját szerkesztés.

Eredmények – Közigazgatási egységek Közép-Dunántúlon minden esetben gyenge a kapcsolat, leginkább a megyeszékhelyektől való távolság a döntő. Megyei szinten: Komárom-Esztergom az egyetlen, ahol a fővárostól való távolság meghatározó Nyugat-Dunántúlon gyakorlatilag nincs kapcsolat egyik esetben sem, megyei bontásban is változó: Vas esetében megyeszékhely, Győr-Moson-Sopron és Zala esetében a Balaton a fő tényező Dél-Dunántúlon: Pécs túlértékelt szerepe látszik – torz településhierarchia a régióban, városhiányos térségek, magas vendégforgalmú területek szigetként funkcionálnak. Somogy: Balaton pert ellenére a vendégforgalom nem a tótól való távolság függvénye – Balaton is sziget. FővárosBalatonRégióközpontMegyeszékhely Közép-Dunántúl0,12-0,16-0,040,29 Nyugat-Dunántúl-0,09-0,06-0,02 Dél-Dunántúl-0,320,080,400,22 Fejér-0,15-0,30-0,35 Komárom-Esztergom-0,34-0,24-0,15-0,20 Veszprém-0,01-0,29-0,080,27 Győr-Moson-Sopron-0,20-0,22-0,04 Vas-0,15-0,11-0,21-0,24 Zala-0,32-0,66-0,030,62 Tolna-0,25-0,410,32-0,09 Somogy-0,51-0,050,490,29 Baranya-0,28-0,11-0,36

Eredmények - Vasútvonalak Fővárostól való függés nem tapasztalható, a turisztikai forgalom és a vasúti közlekedés kapcsolatában a főváros nem tekinthető térszervező erőnek Regionális központok a fő térszervező erők, a vendégforgalom és a vasúti menetidők közti kapcsolat elsősorban ezektől függ Balaton: regionális vasúti pályák esetében magasabb a függési viszony, több is a Balaton megközelíthetőségét javítja, pl. Kaposvár- Fonyód, közvetve: Nagykanizsa-Pécs VasútvonalFővárosBalatonRégióközpontMegyeszékhely Nemzetközi jelentőségű törzsvonal0,05-0,220,200,17 Országos jelentőségű törzsvonal0,040,170,32-0,11 Regionális vasúti pálya-0,120,540,330,14 Egyéb vasúti pálya0,480,230,400,19 Átlag0,110,180,310,10

Konklúzió Nem mutatható ki egyértelmű kapcsolat a vasúti közlekedés és a vendégforgalom volumene között – vasút szerepköréből származó adottság Fővárostól való elérhetőség – kevés kivétellel alig mutatható ki kapcsolat – ellentmond az ismert véleményeknek – ebben nem a főváros a központ Rendkívül változatos eredmények, akár egy régión belül is – nehéz konkrét, valódi kapcsolatokat kimutatni Összefüggés hiánya csak részben magyarázható a vasútvonalak rossz állapotával – ott is alacsony korrelációs értékek, ahol a menetidők relatíve jók Regionális központok térszervező mechanizmusa – itt a legnagyobb, de itt csak közepes az összefüggés Alacsony függés a Balaton esetében is – magas vendégforgalma alig van hatással a környezetére, szigetként funkcionál

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!