Mit tudunk kezdeni egy ADHD-s gyermekkel?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Komplex Instrukciós Program
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kommunikációs stratégiák
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Fegyelmezés Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Az egyéni fejlesztési terv
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
A fejlesztő értékelés.
A kulturális intelligencia
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Beilleszkedési zavarok
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
A szociális munka elméletek -III. Kommunikációs elméletek
Pedagógiai értékelés.
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Quality Human Management
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Önmenedzselés a mindennapokban
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Speciális gyermekvédelem
Érzelmi intelligencia
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
A felépülés lehetséges útja (Prohaska-Di Clement-Norcross modell)
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Asszertív kommunikáció
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Mit tudunk kezdeni egy ADHD-s gyermekkel? Tarnai Mária pedagógiai szakpszichológus tarnai.maria@yahoo.com

Az ADHD szemüvegén keresztül Vizuális ingerek, digitális bennszülöttek  túlpörgés Jellemzők: Nucleus caudatus gátló funkciót ellátó területén a neurotranszmitterek nem megfelelő mennyisége Önkontroll, szabályozó funkciók gyengesége, túltevékenyek, nem akkor és nem úgy mozognak  erősítés, szabályozó környezet fontossága izomtónus és a mozgások szabályozásában. A magok szabályozzák az emocionális indíttatású mozgásokat. Ezek mellett a bazális ganglionoknak a kognitív és az affektív funkcióban és talán a memóriában is szerepük van

Mit érezhet? (önértékelés, önbizalom, pygmalion-effektus) hozzáállás, elfogadás fontossága Pozitív énkép kialakítása, erősítése Viselkedés módosítása, tanulási folyamat Farmakoterápia (fékek alulműködése - stimulánsok, amelyek az idegi átvivő anyagok termelését serkentik  képes lesz fékjeit használni, ingerhiánya csökken, figyelme javul)

A gyermek érzelmi életének alakulása Énkép formálása: Erősségek hangsúlyozása, elfogadás Bizalom megteremtése Önállóság, apró feladatok  sikerélmény, önbecsülés nő, kompetencia megélése A jónak/helyesnek az észrevétele, azonnali visszajelzés Fizikai kontaktus – érzékenyítés (csiki-terápia; Jacobson-féle passzív relaxáció)

Viselkedés Tanulási folyamat eredménye  változtatható Példa: ha Gyerek akkor kap figyelmet, amikor „rosszalkodik” Ha akkor kap figyelmet, amikor „jó”, akkor a tünet megszűnik PROBLÉMA VISELKEDÉSNEK NEM OKA, HANEM CÉLJA VAN!

Hogyan lehet pozitívan megerősíteni egy kívánt / nem kívánt viselkedést? Motivációval (külső/belső) Odafigyeléssel Törődéssel Privilégiumokkal (pozitív dolgok megkapása, jutalom, helyzeti előny)

A változás/tatás lépcsőfokai Problémás viselkedés megfogalmazása Miért áll fenn? Kívánt viselkedés megfogalmazása Stratégia megtalálása

1) Kommunikáció Nonverbális kommunikáció Hatékony verbális kommunikáció Nonverbális kommunikáció

2) Szabályok Pozitív megfogalmazás Egyértelműség Kiszámíthatóság Következetesség Helyhez és időhöz Mérhetőség

3) Pozitív megerősítés Észrevételezés Szóbeli közlés Jutalmazás

Miért az erőfeszítést dicsérjük Miért az erőfeszítést dicsérjük? (Dweck, 2012; idézi Kő és mtsai, 2014, 34. o.)   Fix gondolkodásmód Növekedés-orientált gondolkodásmód Intelligenciáról alkotott elképzelés Állandónak, statikusnak tekinti igyekszik visszaigazolni a képességeit Fejleszthetőnek tekinti Tanulni akar Kihívások Elkerüli Örömmel fogadja Akadályokkal kapcsolatos attitűd Könnyen feladja Igyekszik leküzdeni őket Erőfeszítés Haszontalannak ítéli A siker erőfeszítéssel érhető el Kritika Elutasít Tanul a kritikából Hibák A gyenge képesség bizonyítéka A hibákat természetesnek tekinti, tanul belőlük Mások sikere Fenyegetve érzi magát Tanul belőle

c) Jutalmazás Cél: motiváció fenntartása, növelése Vizuális eszközök segítségével a gyermek folyamatos visszajelzést kap a magatartásáról Egy-egy újabb jutalmazási időszakban tiszta lappal indul, ettől újabb erőfeszítés várható. Miért fontos? Egy viselkedésre, melyet meg akarunk erősíteni, többször felhívjuk a figyelmet.

4) Időbeosztás Miért fontos? Egyértelmű, mikor mi történik, biztonságot nyújt, gyermek tudhatja, mire számíthat Feladatot ad, nincsenek „üresjáratok”

5) Negatív konzekvenciák Néhány gondolat a büntetésről: Azonnali hatás, de nem alkalmas, hogy kívánatos gondolkodás és viselkedésmód felé tereljen Megállítja az pl. agresszív viselkedést, de nem oldja meg az alapproblémát Agresszivitás modellül szolgálhat Elkerülő magatartást, ellenállást, haragot vált ki Helyette: jutalom elmaradása, figyelem-megvonás, time out - viselkedés kioltódásához vezet

Szóbeli kritika Gyermek nem kívánatos viselkedésére adott azonnali szóbeli válasz Tettet minősítsük, ne a személyt (pl. buta, idióta, neveletlen, rossz…) Gyermek személyének szóló bírálat súlyosan érinti a gyermek önmagáról alkotott képét, önbizalmát (5:1) Nem tartozik a nyilvánosságra! Nem szabad korábbi esetekre hivatkozni, azt felhánytorgatni

„Tűzoltás” 1.Figyelem-megvonás 2.Jutalom elmaradása 3.Time Out Csak addig tartson, ameddig a problémás viselkedés tart! Mindig adjunk esélyt javításra, jóvátételre!

Szülőkkel való együttműködés A szülőt is az ő szülői tevékenységének pozitív megerősítése mentén lehet együttműködésre bírni! A gyerek dicsérete akár más szülők előtt is történhet, de a kritika csak négyszemközt Gyerek erősségeinek kihangsúlyozása ”Kritika”

Egyéb ötletek Önkontrollt fejlesztő játékok Varázsjátékok Autós Mókuska-mókuska, ki a házból! Szoborjáték (zenére, hullahopp karika) Útvesztős Tűz-víz-repülő Együtt zenélés hangszerekkel Papírtépkedős Varázsjátékok Zene, tánc, művészet, sok mozgás /Jacobson-féle passzív relaxáció/

Felhasznált irodalom Hallowell, E.M.; Ratey, J.J. (2014) Szétszórtság A gyermek- és felnőttkori figyelemhiányos zavar (ADHD és ADD) felismerése és leküzdése. Ursus-Libris. Gyarmathy, É. (2002). A hiperaktivitás kezelése. In: Új Pedagógiai Szemle, 11 84-89.o. Gyarmathy Éva: Kórkép és korkép a hiperaktivitás és hiperaktivitászavar kapcsán. http://www.diszlexia.hu/Hiperakkor.htm http://www.origo.hu/egeszseg/20111124-ezert-kell-a-gyereknek-a-leheto-legtobbet-mozogni.html http://www.lelkititkaink.hu/hiperaktiv_gyermek.html http://oriasveszely.blogspot.hu/2011/11/hiperaktiv-gyermek-csoportban.html

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!