Előadó: Kozák Tamás A budapesti körvasút bevonási lehetősége a vasúti személyszállításba Dr. Kormányos László – Perger Imre – Földiák János MÁV-START Zrt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VILLAMOSPÁLYA-FELÚJÍTÁS A NAGYKÖRÚTON AUGUSZTUS 1-19-IG
Advertisements

Az M4-es metró elindulásával kapcsolatos felszíni tömegközlekedési változások.
Budapest közlekedésfejlesztési projektjei
A vasúti közlekedési hálózat elemzése, közlekedési feltételek, szűk keresztmetszetek, fejlesztési irányok Előadó: Kövesdi Szilárd, GYSEV Zrt. Vezérigazgató.
2010. január 12-ére meghirdetett sztrájk alatt tervezett forgalomlebonyolítás.
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
NOSZTALGIA BUDAPESTIEKNEK
NOSZTALGIA BUDAPESTIEKNEK
A Budapest-Kelenföld (bez. ) – Tárnok (bez
Pilisvörösvár (kiz. ) – Piliscsaba (bez
általános vezérigazgató-helyettes
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
0 Budapest, április 24. A dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Előadó: Zsákay László György turisztikai irodavezető Barta.
Készítette: Dudás Gábor Kovács András Molnár Dániel
Budaörs Kistérség Többcélú Társulása november 24.
A városok fejlődése és szerkezete
Közlekedés – Mozgásban a tudományok, november 10.
Városi tömegközlekedés
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Budapest turisztikai marketingje
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
1. Milyen kialakítású a 19-es jelzésű villamos Batthyány tér végállomása? a) Fejvégállomás, két csonka vágány, kettős vágánykapcsolattal. b) Fejvégállomás,
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai Kápolnásnyék - Gárdony vonalszakasz jobb és bal vágány átépítése.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
A központi régió közlekedési helyzete Andrási Zsolt Geográfus, III. évf
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Fenntartható városi mobilitás-tervezés (SUMP) szeminárium
KÁL-KÁPOLNA vasútállomás és környezetének fejlesztése
MÁV ZRT. ÁLLOMÁSFEJLESZTÉSI ÉS INTEGRÁLT ÜGYFÉLSZOLGÁLAT FEJLESZTÉSI PROGRAM 25 HELYSZÍNEN PROJEKT KÖZOP CZIRJÁK SÁNDOR PROJEKTVEZETŐ.
VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉNEK TAPASZTALATAI Juhász Zsoltné tervező FŐMTERV ZRT november 2.
Előadó: Kozák Tamás Szolgáltatásfejlesztések – fókuszban a mobilitás Dr. Kormányos László marketing és fejlesztési vezető Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
PÉCS VÁROS AUTÓBUSZOS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSÉNEK MEGÚJÍTÁSA Tüke Busz Zrt november 6.
es vonal Rákospalota-Újpest vasútállomás elágazás - Énekes utca/Fő utca 1. a.)Sződliget utca megállóhely b.)Dal utca megállóhely c.)Nincs a.
„TRAMTRAIN” INTEGRÁLT VILLAMOS- ÉS NAGYVASÚTI RENDSZER BEVEZETÉSE HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN ÉS SZEGED VISZONYLATÁBAN ÉS VILLAMOS FEJLESZTÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN.
Korszerű gyorsvasúti rendszer megteremtése Győrben és elővárosában Feld István Mártonalelnök, VEKE.
Előadó: Kozák Tamás A ternioltól az e-Ticket rendszerig - A magyar vasút jegyértékesítési rendszere Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Szabó.
A GYSEV Zrt. szerepe a Nyugat-magyarországi közlekedésben A GYSEV Zrt. szerepe a Nyugat-magyarországi közlekedésben Előadó: Dávid Ilona, a GYSEV elnök-
as vonal Horváth Boldizsár utca/Mexikói út - Gubacsi út/Határ út 1. a.)Örs vezér tere (zuglói oldal) Kőbánya felé b.)Szállás utca a Gubacsi út.
es vonal József körút / Népszínház utca - Fiumei út / Magdolna utca, Orczy tér - Kápolna utca / Mázsa tér vonalszakasz 1. a.)A Blaha Lujza tér.
Városi közlekedés, forgalomtechnika 15. előadás
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
VILLAMOSPÁLYA-FELÚJÍTÁS A NAGYKÖRÚTON AUGUSZTUS 1-19-IG
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Budapest – Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás
Társaságunk együttműködik a Volánbusz Zrt-vel és a MÁV Start Zrt-vel
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A 37-es és a 37A jelzésű villamos vonalán – menet az Élessarok felé – a Hidegkuti Nándor Stadion megállóhelynél található szánszerkezettel… a.) a megállóhelytől.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Előadás másolata:

Előadó: Kozák Tamás A budapesti körvasút bevonási lehetősége a vasúti személyszállításba Dr. Kormányos László – Perger Imre – Földiák János MÁV-START Zrt. Közlekedéstudományi Konferencia Győr, március

A körvasút kialakulása 2 A körvasút kialakulásának első üteme a Déli vasúti összekötő híd évi megépítésével kezdődött 1877-ben a Ferencváros- Kőbánya felső vonalszakasz megépítésével folytatódott A rákosszentmihályi szakasz 1889-ben épült meg a mai Angyalföld állomásig. Az Óbudára vezető vonalrész az újpesti Duna-híd megépítésével készült el 1896-ban.

A körvasút személyszállítása a két háború között A két háború között a körvasúton a Nyugati pályaudvar és Kőbánya felső (Keleti pályaudvar) között személyszállító vonatok is közlekedtek. A körvasút akkor még a város akkori határán kanyargott. 3

A körvasút a szocializmusban A körvasút igen jelentős szerepet töltött be az áruszállításban. A két nagy budapesti rendező-pályaudvar Rákosrendező és Ferencváros közötti átállítós vonatok, illetve a szobi belépő, a balkán felé továbbmenő tehervonatok sokasága vette igénybe a kétvágányú vonalat. Emiatt a személyszállításra nem maradt kapacitás. A két megállóhely Pestújhely és Sashalom megszűnt, Rákosszentmihály állomás szerepe az iparvágányok kiszolgálására korlátozódott. 4

Körvasút jelenleg A körvasút Kőbánya-felső/Rákos és Angyalföld elágazás között egy villamosított kétvágányú 80 km/h- ás sebességgel járható vasútvonal Teherszállítási funkciója lényegesen lecsökkent Jelenleg hiányoznak a személyszállítást kiszolgáló létesítmények és csak a nemzetközi vonatok haladnak át ezen a szakaszon. Kapacitása kihasználatlan 5

A vasút szerepe a városi közlekedésben jelenleg Naponta 146 ezer utas a fejpályaudvarokon, amely komoly városi közlekedési kihívás Fejpályaudvarok elhelyezkedése kiváló A vasúthálózat az egész várost átszövi A vasút városi közlekedési szerepe csak kiegészítő Bizonyos viszonylatokon a vasút menetidő-előnye tetemes, ez a leggyorsabb városi közlekedési mód Az elővárosi hálózaton dinamikusan növekszik az utasok száma A jelenlegi szerepénél lényegesen nagyobb a vasút piaci potenciálja 6

Vasútvonalak városi szerepe Budapesten – Nyugati 7 Rákosrendező Szemeretelep Pestszentimre-alsó Istvántelek Rákospalota-Újpest Pestszentlőrinc Kispest S70-G70 sebesvonat, IC G71 Z50 Ferihegy Kőbánya-alsó Zugló Pestszentimre Budapest-Nyugati S72 Angyalföld Kőbánya-Kispest Újpest Óbuda Aquincum Üröm S71 Rákospalota-Kertváros S50 S21 Dél-Pest, Pestszentimre, Pestszentlőrinc, Kispest Pestszentlőrinc, Ferihegy, Pestszentimre és a belváros között a vasút adja a leggyorsabb kapcsolatot Jelentős harántirányú szerep Kőbánya- Kispest, Kőbánya alsó és Zugló között Kőbánya és a belváros kapcsolatában fejlődési lehetőség Újpest, Rákospalota A megállók nem ideális elhelyezkedése miatt a vasút szerepe a potenciálhoz képest gyenge Aquincum, Óbuda Újpest és Aquincum között hídpótló Nyugati utasforgalma napi 66 ezer fő*, ebből elővárosi utas 35 ezer Évi átlagos utasszámnövekedés a Nyugati elővárosi utasszámában 6%** *2013-as adat **2010 és 2013 között Budapest bérlethez csatlakozójegyet vett utasok száma (A 2013-ban kizárt esztergomi vonal kivételével)

Vasútvonalak városi szerepe Budapesten – Keleti Kelet-Pest, Rákosmente Rákosmente és a belváros között a vasút adja a leggyorsabb kapcsolatot A ráhordás javult, de még mindig nem ideális Jelentős szerep a Rákosmente és Kőbánya között Soroksár, Pesterzsébet A vasút szerepe városi közlekedésben marginális Keleti utasforgalma napi 45 ezer fő,* ebből elővárosi utas 18 ezer Évi átlagos utasszámnövekedés a Keleti elővárosi utasszámában 8%** 8 Rákoscsaba-Újtelep Soroksár Rákoskert Rákoscsaba Rákosliget Ferencváros S80 Z60 Pesterzsébet Soroksári út Rákoshegy Kőbánya-Kispest Budapest-Keleti S25 G60 S60 Kőbánya-felső Rákos sebesvonat *2013-as adat **2010 és 2013 között Budapest bérlethez csatlakozójegyet vett utasok száma

Vasútvonalak városi szerepe Budapesten – Déli Kelenföld Érd-alsó Érd-felső Budatétény Albertfalva Budafok Kastélypark Tétényliget Ferencváros S30 Z30 gyorsvonat G43 S40-S42 Érdliget Barosstelep Háros Budafok Kőbánya-Kispest Budapest-Déli S10 Budaörs Nagytétény-Diósd Budafok, Nagytétény Nagytétény és a belváros között a vasút adja a leggyorsabb kapcsolatot Fejlődési lehetőség, a vasút szerepe a potenciálhoz képest gyenge Kelenföld—Déli A vasút észak-déli városi kapcsolatot lát el Kelenföld—Kőbánya-Kispest Dél-Pest és Dél-Buda között a vasút adja a leggyorsabb kapcsolatot Fél évvel az indulás után napi 800 utas Déli utasforgalma napi 33 ezer fő*, ebből elővárosi utas 21 ezer Évi átlagos utasszámnövekedés a Déli elővárosi utasszámában 7%** *2013-as adat **2010 és 2013 között Budapest bérlethez csatlakozójegyet vett utasok száma

Első városi vasúti kapcsolat: Dél-Buda—Dél-Pest Népliget (Ecseri út M) – M3, S26, 3 Ferencváros – 1, S21, Kastélypark Kőbánya-Kispest – M3, S21, S25, S50, Z50, S51, 200E Nádorkert – 1, 18, 41, 47, Kelenföld – 1, 19, 49, M4, S10, Z30, S40, S42 S36 és G43 városivasúti-viszonylatok kötöttpályás városi és elővárosi, valamint főbb autóbusz kapcsolatai Első fázisban kiszolgált megálló Első fázisban kiszolgált, később megszűnő megálló Későbbi fázisban megépítendő megálló Közvágóhíd – S25/S26, 1, 2, 24, H6, H7 Budafok – 47 S : Kelenföld—Kőbánya- Kispest kapcsolat, egy új székesfehérvári gyorsított személyvonat meghosszabbításával (G43) 2015: Kelenföld—Kőbánya- Kispest kapcsolat fejlesztése, egy újabb elővárosi viszonylat bevonásával (S36) Barosstelep G43 Székesfehérvár Tétényliget Albertfalva – 18, 41, 47 Érd felső Tárnok Érd alsó Tapasztalatok Nagy siker, pozitív sajtóvisszhang és utasészrevételek Negatív visszhang a szerelvényeket illetően Kezdetekben alacsony kihasználtság Folyamatosan növekvő utasszám, már napi 1000 utast szállítunk Politikai megkeresések és utasészrevételek új megállások beiktatására

A körvasút bevonása: lehetséges viszonylatok Pilisvörösvár / Vác / Veresegyház—Kőbánya felső— Ferencváros—Kelenföld— Martonvásár / Százhalombatta / Bicske Pilisvörösvár / Vác / Veresegyház—Kőbánya felső— Ferencváros—Kunszentmiklós- Tass Pilisvörösvár / Vác / Veresegyház—Rákos—Sülysáp / Gödöllő 11 A körvasúti vonalszakasz felhasználható lenne számos átlós elővársosi viszonylat számára: A viszonylatok szerevezésének gátja a csatlakozó vonalszakaszok pályakapacitása, illetve csatlakozó állomásokon a vonatok által okozott állomási foglaltság (keresztbejárás).

A körvasút bevonása: a rövidtávon lehetséges viszonylat Óbuda – S73 Aquincum felső – H5, Z72 Újpalota – 7, 7E, 107E Rákosszentmihály Rákosfalva – H8, H9, (M2) Éles sarok – 3, 28, 37, 62, S60, G60, Z60, S80 Népliget (Ecseri út M) – M3, 3, G43 Közvágóhíd – 1, 2, 24, H6, H7, G43 Pesterzsébet – H6 Soroksár Kőbánya felső – 37, S60, G60, Z60, S80, Z80 Újpest – M3, Z72Angyalföld – Z72, 14 Marcheggi híd – S70, G70, S71 Pestújhely – 62, 69 S26 városi vasúti viszonylat kötöttpályás városi és elővárosi, valamint főbb autóbusz kapcsolatai Létező megállóhely vagy állomás Az első ütemben megépítendő megálló Későbbi fázisban megszűnő megálló Későbbi fázisban megépítendő megálló Kunszentmiklós-Tass S26 Piliscsaba S26 Átlós „munkáskörúti” városi-vasúti viszonylat, a 2-es vonal piliscsabai betétjáratainak és a 150-es vonal kunszetmiklós-tassi személyvonatainak összekötésével Feltételek: Négy új megállóhely (Pestújhely, Újpalota, Rákosfalva és Közvágóhíd) megépítése A Marcheggi híd és a 2-es vonal villamosítása * Nyugati pályaudvar és csatlakozó vonalszakaszai 1/a ütem várható kezdés 2015-ben Csak megállóhely építéssel megvalósítható Ferencváros – 1, G43

Szükséges megállóhelyek építése a körvasúton A sugárirányú közutak kereszteződésében megépítendő megállóhelyekkel a berlini körvasúthoz hasonló szolgáltatást nyújtó vasútvonallá fejleszthető. A körvasúti megállóhelyek oldalperonnal épülnek meg, építészeti kialakításuk hangsúlyos kell legyen 13

Megállóhelyek építése a körvasúton: Pestújhely -Elhelyezkedés -Erzsébet királyné útja / Kolozsvár utca találkozásánál, a XIV. és a XV. Kerületek határán -Városi közlekedési kapcsolatok -62-es, 69-es villamos, 5-ös, 124-es, 125-ös, 224-es buszok megállója 150 méteren belül -74-es, 74A trolibuszok végállomása 600 méterre -Szükséges beruházások -Várható vasúti feladatok: töltésszélesítés, peronépítés, esőbeálló létesítés, lift/rámpa építés, utastájékoztatás, térvilágítás, felsővezeték-rendszer átalakítás. -Várható városi feladatok: gyalogos útvonalak megtervezése, járdaépítés, közvilágítás átalakítása, városi közlekedési kapcsolat átalakítása. Óbuda Újpalota Rákosszentmihály Rákosfalva Éles sarok Népliget Kőbánya felső Újpest Angyalföld Marcheggi híd Pestújhely Kunszentmiklós-Tass S26 Piliscsaba S26 Aquincum felső Közvágóhíd Pesterzsébet Soroksár Ferencváros

Megállóhelyek építése a körvasúton: Újpalota -Elhelyezkedés -Drégelyvár utca / Csömöri út (XIV. ker) találkozásánál, a XIV. és a XV. kerületek határán -Városi közlekedési kapcsolatok -7-es, 7E, 107-es, 277-es buszok megállója 250 méteren belül -124-es, 125-ös autóbuszok megállója 500 méterre -77-es trolibusz megállója 700 méterre -Szükséges beruházások -Várható vasúti feladatok: peronépítés, esőbeálló létesítés, utastájékoztatás, térvilágítás, felsővezeték-rendszer átalakítás. -Várható városi feladatok: gyalogos útvonalak megtervezése, járdaépítés, közvilágítás átalakítása Óbuda Újpalota Rákosszentmihály Rákosfalva Éles sarok Népliget Kőbánya felső Újpest Angyalföld Marcheggi híd Pestújhely Kunszentmiklós-Tass S26 Piliscsaba S26 Aquincum felső Közvágóhíd Pesterzsébet Soroksár Ferencváros

Megállóhelyek építése a körvasúton: Rákosszentmihály -Elhelyezkedés -Fogarasi út / Csömöri út (XVI. ker) találkozásánál, a XIV. és a XVI. kerületek határán -Városi közlekedési kapcsolatok -92-es buszok végállomása 50 méterre -144-es buszok megállója 300 méterre -31-es, 130-as, 131-es, 231-es buszok megállója 500 méteren belül -80-as, 81-es trolibuszok megállója 600 méteren belül -77-es trolibusz megállója 700 méterre -Szükséges beruházások -Várható vasúti feladatok: peronépítés, utastájékoztatás, Óbuda Újpalota Rákosszentmihály Rákosfalva Éles sarok Népliget Kőbánya felső Újpest Angyalföld Marcheggi híd Pestújhely Kunszentmiklós-Tass S26 Piliscsaba S26 Aquincum felső Közvágóhíd Pesterzsébet Soroksár Ferencváros

Megállóhelyek építése a körvasúton: Rákosfalva -Elhelyezkedés -A Kerepesi út és a körvasút találkozásánál, a X., a XIV. és a XVI. kerületek határán -Városi közlekedési kapcsolatok -A 44-es, 45-ös, 176E, 276E buszok megállója 200 méterre -A H8-as és H9-es HÉV Rákosfalva megállója 300 méterre -67-es buszok megállója 350 méteren belül -Szükséges beruházások -Várható vasúti feladatok: töltésszélesítés, peronépítés, esőbeálló létesítés, lift/rámpa építés, utastájékoztatás, térvilágítás -Várható városi feladatok: gyalogos útvonalak megtervezése, járdaépítés, közvilágítás átalakítása, városi közlekedési kapcsolat átalakítása. Óbuda Újpalota Rákosszentmihály Rákosfalva Éles sarok Kőbánya felső Újpest Angyalföld Marcheggi híd Pestújhely Kunszentmiklós-Tass S26 Piliscsaba S26 Aquincum felső Közvágóhíd Pesterzsébet Soroksár Ferencváros Népliget

Szükséges kapcsolat: Ferencváros vagy Népliget -Elhelyezkedés -Ferencváros: A Könyves Kálmán körút térégében a IX. kerületben -Népliget: az Üllői út metszéspontjánál. -Városi közlekedési kapcsolatok -Ferencváros: 1-es és 51A villamos 150 méterre -Népliget: M3-as metró 250 méterre, 3-as villamos 350 méterre, 1-es villamos 400 méterre -Szükséges beruházások -Várható vasúti feladatok: peronépítés a 6. és a 7. vágányok közé, hogy a vonatok ne zavarják az 1-es vonal forgalmát -A peron csak aluljáró építéssel valósítható meg, melynek költségei miatt a Budapest—Belgrád projekt vagy a Budapesti olimpiai pályázat keretében valósítandó meg Népliget metróállomás térségében Óbuda Újpalota Rákosszentmihály Rákosfalva Éles sarok Kőbánya felső Újpest Angyalföld Marcheggi híd Pestújhely Kunszentmiklós-Tass S26 Piliscsaba S26 Aquincum felső Közvágóhíd Pesterzsébet Soroksár Ferencváros Népliget

Szükséges kapcsolat: Közvágóhíd megállóhely -Elhelyezkedés -Közvágóhíd csomópontban, a Kvassay Jenő út és a Soroksári út kereszteződésében, a IX. kerületben -Városi közlekedési kapcsolatok -H6-os (ráckevei) HÉV végállomása 50 méterre -23-as, 54-es, 55-ös buszok megállója 100 méterre -2-es és 24-es villamosok végállomása 200 méterre -1-es villamos és 103-as busz megállója 500 méteren belül -H7-es (csepeli) HÉV megállója 900 méterre -Szükséges beruházások -A megállóhely csak nagyobb beruházással, új vasúti hidak létesítésével építhető meg. -A Budapest—Belgrád projekt vagy a Budapesti olimpiai pályázat keretében valósítható meg Óbuda Újpalota Rákosszentmihály Rákosfalva Éles sarok Kőbánya felső Újpest Angyalföld Marcheggi híd Pestújhely Kunszentmiklós-Tass S26 Piliscsaba S26 Aquincum felső Közvágóhíd Pesterzsébet Soroksár Ferencváros Népliget M

A körvasúti személyszállítás hasznai A projekt haszna elsősorban egy új piac feltárása, a vasúti közlekedés volumenének erősítése a Budapesten belül. Utasszám: Félórás ütemes közlekedés esetén modelezésünk eredménye szerint napi kétezer utas várható a körvasúton Járulékos haszon, hogy a Nyugati—Rákospalota-Újpest vonalszakasz, valamint a Nyugati pályaudvar tervezett felújításának hosszú időszakára nem lesz elég kapacitás számos elővárosi vonat fejpályaudvarra közlekedtetésére. A rákosszentmihályi körvasút személyszállításának felélesztésével a vonatok továbbközlekednek Dél-Pest irányába. 20

Párhuzamos projektek A Budapest—Belgrád vasútvonal korszerűsítése, az Olimpiai pályázat és Liszt Ferenc repülőtér vasúti megközelítése A kelebiai vasútvonal felújításának bizonytalansági tényezője a Budapestre történő bevezetés A jelenlegi nyomvonal az Olimpiai pályázat által beépítendő területen halad A három projekt valamelyikének meg kell oldania a Közvágóhíd és a Népliget térségében a városi kapcsolatot, enélkül a körvasúti viszonylatok életképtelenek 21 Déli pályaudvar jövője A pályaudvar megszüntetése, vagy funkcióvesztése az ottani személyszállítási vagy üzemi tevékenységek más helyen történő végzését igényelnék. Ennek helyszíne Kelenföld vagy Ferencváros lehetne, ehhez viszont a Kelenföld—Ferencváros szakasz kapacitásbővítése szükséges. Ennek megvalósulása esetén a körvasút irányából Ferencvároson és Kelenföldön át is vezethető városi vasúti viszonylat

Összegzés A rákosszentmihályi körvasút személyszállításának újraindítása ésszerű elképzelés. A vonalszakasz megállóhelyeinek kijelölése logikusan elvégezhető a markáns sugárirányú útvonalak és az egyértelmű utasáramlatok miatt A körvasút hasznos a Nyugatiból időlegesen kiszoruló vonatok számára. A kelebiai vasútvonal átépítése és a budapesti olimpiai tervek új tényezőként jelennek meg. Ferencváros állomást és Közvágóhíd megállóhelyet, illetve a dél-pesti lehetséges átadópontokat a körvasúti projekt nem tudja megvalósítani, azokat a nagyobb költségvetésű, és a területet alapjában átrendező projekteknek kell létrehozniuk Fontos azonban leszögezni, hogy – bármelyik projekt keretében is épül meg – a dél-pesti átadópontok nélkül az körvasúti személyszállítás nem lesz életképes. 22

Előadó: Kozák Tamás Köszönöm a figyelmet!