1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, 2006.04.26. Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
jogorvoslati rendszere
Advertisements

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
1 …mert mindenki fogyasztó ! Tájékoztató kampány a Közép- dunántúli Régióban TAMOP /2 KÖZVÉLEMÉNY-KUTATÁS A projekt az Európai Unió támogatásával,
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
2008. október 30.Európai Fogyasztói Központ Magyarország Morvay György.
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
Az áldozatsegítés szolgáltatásainak kiszélesítése – hétvégi ügyelet, speciális programok, különleges esetek kezelése.
NAV ÁNTSZ OMMF Fogyasztóvédelem Jogszabályfigyelés
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A Ket. tervezett módosítása
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
MNB felügyeleti integráció
Dr. Istvánovics Éva ügyvezető igazgató - Piacfelügyeleti igazgatóság A PSZÁF pénzügyi fogyasztóvédelmi tevékenysége és a témához.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosítása A békéltető testületeket érintő tervezett változások Dr. Mozolai Mónika osztályvezető 2012.
Merre tart a hazai fogyasztóvédelem?
Dr. Baranovszky György Budapest, Ki hogyan élte meg az elmúlt egy évet a fogyasztóvédelem területén?
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Magyarország IV. középtávú ( ) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag június.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Hatósági és civil fogyasztóvédelmi feladatok, merre tovább fogyasztóvédelem? Dr. Baranovszky György Gödöllő, április 22.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
1 A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009 Szűcs Erika július 16. Miskolc.
Fogyasztói jogérvényesítési lehetőségek készítette: dr. Tulipán Péter.
Erős fogyasztóvédelem lépésről lépésre – Változások és célkitűzések a fogyasztóvédelemben BÉKÉSCSABA Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető-helyettes.
A fogyasztóvédelmi felügyelőségek feladat-és hatásköreit megállapító legfontosabb jogszabályok -Fogyasztóvédelemről szóló törvény -Nemzeti Fogyasztóvédelmi.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
Dr. Kovács Krisztina 1 HOVÁ FORDULJON A FOGYASZTÓ? Az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos jogorvoslati lehetőségek.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A fogyasztóvédelem célja, 2011 tapasztalatainak tükrében
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
ÁTLÁTHATÓ, HOZZÁFÉRHETŐ ÉS VERSENYKÉPES KÖZBESZERZÉS  BÍRÓSÁGI FELÜLVIZSGÁLAT MAGYARORSZÁGON Dr. Gyarmathy Judit november 14.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Előadás másolata:

1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium

2 Fogyasztóvédelem háttere - fogyasztók kiszolgáltatottsága - fogyasztói jogérvényesítés nehézségekbe ütközik - fogyasztói érdekek védelmének nehézségei - fogyasztói jog specialitása - cél: megfelelő egyensúlyi helyzet létrehozása - állami szerepvállalási felfogások

3 Fogyasztóvédelem oka A fogyasztóvédelem kiemelt fontossága bizonyos szolgáltatások esetén (pl. pénzügyi szolgáltatások) - pénzügyi termékek nehezen érthetők, megítélhetők ill. összehasonlíthatók - pénzügyi szolgáltatók meghatározó szakmai, gazdasági fölénnyel rendelkeznek ügyfeleikkel szemben - szolgáltatás-ellenszolgáltatás esedékességének időpontja jelentősen elválhat (életbiztosítás, nyugdíjpénztárak) - ún. blanketta szerződések problémája (fogyasztónak nincs tényleges befolyása a szerződés tartamára) - adatvédelmi problémák (ügyfelek speciális adatai szükségesek)

4 Fogyasztói igényérvényesítés rendszere A rendszer alapvetően két nagy részre osztható: 1.Igazságszolgáltatáson belüli igényérvényesítés (bíróságok, választott bíróságok, stb.) 2.Igazságszolgáltatáson kívüli lehetőségek: - mediáció (közvetítés) - békéltetés - ombudsman

5 Békéltető testületek létrehozásának okai A „normál” bírósági eljárás hátrányai: -kis perértékű ügyek a fogyasztók jogérvényesítési szándékát és képességét jelentősen korlátozhatják -igényérvényesítés túlzott terheket ró a fogyasztóra (jogi szakértőt kell igénybe venni a peres eljárás vitelére) -szakértőn kívül az eljárási költségek is jelentősek -bírósági eljárás hosszadalmas (fogyasztóban azt a benyomást kelti, hogy nem éri meg)

6 Békéltető testületek létrehozásának okai Az alternatív jogérvényesítési módok sikere: -jelentősen gyorsabbak -jóval olcsóbbak ill. költségmentesek -humánusabbak (mentesek a formakényszertől) -célja és funkciója: - vitás ügy egyezségen alapuló rendezésének megkísérlése ill. - fogyasztói jogok gyors, hatékony, egyszerű érvényesítése

7 Változás a fogyasztóvédelem szabályozásában A változás mit is takar: -fogyasztóvédelmi intézményrendszer hatásköri struktúrája átrendeződött -hatósági tevékenység meghatározó eleme a piacfelügyelet lett -hibás teljesítéssel kapcsolatos jogorvoslati lehetőség a bíróságokhoz került (drága és elhúzódó eljárások) -hatóságok kivonulása a panaszügyintézésből -fogyasztó bizalma megrendült az állami intézményrendszerben -új lehetőség keresése: fogyasztói jogviták bíróságon kívüli rendezése

8 Államifogyasztóvédelem Önkormányzatifogyasztóvédelem Civilfogyasztóvédelem FogyasztóvédelmiFőfelügyelőség,megyeifelügyelőségekÖnkormányzatokfogyasztóvédelmitestületeiOrszágosFogyasztóvédelmi Egyesület, Egyesület, egyéb szervezetek Fogyasztóvédelem rendszere Magyarországon

9 ICSSZEM Belügyminisztérium Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség Közigazgatási hivatalok Területi Felügyelőségek Szakmai irányítás 19 megyeiFővárosi Az állami fogyasztóvédelem szervezete

10 Fogyasztóvédelmi intézményrendszer hatékonyságának növelése Eszközök: -kettős irányítás megszüntetése -területi felügyelőségek megerősítése -piacfelügyeleti hatóságok közötti együttműködés javítása -Piacfelügyeleti Tanács és a Fogyasztóvédelmi Tanácsadó testület tevékenységének felerősítése -Nemzeti Fejlesztési Tervben a humán erőforrások és az infrastruktúrális háttér fejlesztése

11 Az önkormányzatok bevonása a fogyasztóvédelmi feladatokba Lehetőségek: -jogszabály adta lehetőségek kihasználása -Helyi Tanácsadó Irodák közös működtetése -jegyzői fogyasztóvédelmi feladatok számonkérése

12 A civil szektor erősítése -civil szervezetek fogyasztóvédelemben betöltött különleges szerepének felismerése -kiszámítható támogatási rendszer biztosítása -pályázati rendszer reformja -bevonás a fogyasztóvédelmi problémák megoldásába -feladatorientált finanszírozás -Tanácsadó Irodák működtetése -fogyasztóvédelmi adatbázisok létrehozása

13 Békéltető Testületek Támogatása -meghatározó állami szerepvállalás -pártatlanság és függetlenség biztosítása -szakmai és fogyasztói presztízs növelése -testületi tagok képzése -adatbázisok kialakítása, az egyes békéltető testületek összekapcsolása -elérhetőség megteremtése az Európai Fogyasztói központtal -vonatkozó jogszabályok felülvizsgálata -tevékenységük és eredményeik széleskörű ismertetése

14 Európai Fogyasztói Központ létrehozása és működtetése -Európai Fogyasztói Központ felállítása -működéshez szükséges nemzeti társfinanszírozás biztosítása -tényleges működés megkezdése -kapcsolattartás a békéltető testületekkel és fogyasztóvédelmi szervezetekkel, más tagállambeli központokkal -határon átnyúló fogyasztói panaszok orvoslása -kiadványok, tájékoztatók készítése a fogyasztók számára

15 Egyéb feladatok -a jogalkalmazásban és jogérvényesítésben növelni kell a fogyasztóvédelem szerepét -meg kell vizsgálni az uniós fogyasztóvédelmi irányelvek érvényesülését a fogyasztói panaszokon keresztül -jogszabályi módosítások

16 KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!