A MEGALAPOZÓ KUTATÁSOKRÓL A felsőoktatás és a munkaerőpiac kongruenciájának mintázatai Jancsák Csaba PhD SZTE JGYPK AHI ATT TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0013.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Advertisements

TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
„A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány a Munkaerő-piaci Alapból támogatja” Záró konferencia június „ Új esély:
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MŰSZAKI ANYAGTUDOMÁNYI KAR T ÁJÉKOZTATÓ A DUÁLIS KÉPZÉS NYÚJTOTTA LEHETŐSÉGEKRŐL ÉS ENNEK A M ŰSZAKI A NYAGTUDOMÁNYI K AR, J ÁRMŰIPARI Ö NTÉSZETI T ANSZÉKÉN.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Az Országos Felnőttképzési Szakmai Központ éves tevékenysége, eredményei Évzáró értekezlet Budapest, december 16.
Tolerancia Erősítő Innovatív Szövetség projektprogram.
Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
Mitől társadalmi egy innováció és egy start-up és miért fontos ez az ELTE-n? Tausz Katalin SIMpLe projekt - témavezető Innovációs Nap május 11.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Az érvényesülés feltételei - a pályakezdő diplomásokkal szembeni munkaerő-piaci elvárások vizsgálata Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája október.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Mayer József Budapest február 27.
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
SZAKMAI GYAKORLAT 2017 Dr. Török Erika.
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Teljesítményértékelési rendszer
SZÁMVITEL.
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
SZÁMVITEL.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
A Nemzeti Pályainformációs Portál
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Az egyéni és Szociális kompetenciák szerepe a karrierindításban
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Felhasználóképzés a kórházban
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Családi vállalkozások
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

A MEGALAPOZÓ KUTATÁSOKRÓL A felsőoktatás és a munkaerőpiac kongruenciájának mintázatai Jancsák Csaba PhD SZTE JGYPK AHI ATT TÁMOP A/1-11/ május 29. 1

A kutatás folyamata 2 TÁMOP A/1-11/ Képzések (15) Külső partner szakmai profilképzés Előkészítő kutatások kutatócsoportja feltáró kutatás Munkaerő-piaci szereplők* * Kutatásunk keretei között a munkaerő-piaci szereplők kifejezést szűkített értelemben használjuk: cégek, vállalkozások képviselőit, tulajdonosait, vezető munkatársait értjük alatta.

3 TÁMOP A/1-11/ A feltáró jellegű kutatást három céllal folytattuk: 1)a programban szereplő képzések fejlesztéséhez információkat gyűjtsünk a munkaerőpiac általános és konkrét szakmaspecifikus elvárásairól, 2) feltárjuk azt, hogy a piaci szereplők hogyan vélekednek a Szegedi Tudományegyetemmel való oktatási-képzési együttműködés formáiról, 3) célunk volt megtalálni azokat a munkaerő-piaci szereplőket (azon céges szakembereket), akik a piaci elvárások megfogalmazásán túl a képzésfejlesztésbe is bekapcsolhatók.

4 TÁMOP A/1-11/ A kutatásban vizsgált képzések: Általános rendszergazda Hálózati informatikus Műszaki informatikai mérnökasszisztens Web-programozó Gyakorlati szakoktató Természetvédelmi mérnök Környezetgazdálkodási agrármérnök Élelmiszerbiztonsági és -minőségi mérnök Rekreáció Sportszervező Lézertechnika és elektronika szakirány Lézerfizikus szakirány Lézerfizikus szakirányú továbbképzés Közúti járműgépész mérnökasszisztens Közúti közlekedés-szervező mérnökasszisztens Vasúti járműgépész mérnökasszisztens Vasúti közlekedés-szervező Műszaki szakoktató gépész szakirány

A kutatás adatok forrásai: képzésvezetői interjúk kapcsolatfeltáró kérdőív (N= 552) specifikált on-line kérdőív (N=79) munkaerő-piaci interjúk (N=56) (szakterületi munkatárs, cégvezető, HR-es, személy- és munkaügyi kapcsolatokért felelős szakember) 5 TÁMOP A/1-11/

6 Interjúalanyaink

7 TÁMOP A/1-11/ Eredmények A képzések munkaerő-piaci értéke A munkaerő-piaci szereplők általános elvárásai Szakmaspecifikus elvárások Együttműködés a felsőoktatással

8 TÁMOP A/1-11/ Munkaerő-piaci elvárások: általános kompetenciák gyors tanulás képessége információk szelektálásának képessége jó kérdésfeltevés helyzetfelismerő képesség alkalmazkodóképesség

9 A munkaerő-piaci szereplők általános elvárásai A céghez a jövőben felvételre kerülő frissen végzett felsőfokú végzettségű fiatalok esetében mennyire tartják fontosnak az alábbi jellemzőket, tulajdonságokat? (Teljes minta, N=552)

10 TÁMOP A/1-11/ A munkaerő-piaci szereplők általános elvárásai (a lista 20 legfontosabb eleme) 1.Minőségi munkára törekvés 2.Megfelelő szakmai háttértudás 3.Munkával való azonosulás, munkához való hozzáállás 4.Önálló munkavégzésre való képesség 5.Precizitás 6.Szakmaszeretet 7.Felelősségvállalás 8.Jó munkabíró képesség (kitartás, agilitás, terhelhetőség, túlmunka vállalásának képessége, stressztűrés) 9.Kreativitás, problémamegoldó készség 10.Az adott munkakörhöz kapcsolódó speciális szakmai fortélyok ismerete 11.Lojalitás a munkahelyhez 12.A szakmai ismeretek alkalmazási készsége 13.Az új dolgok iránti fogékonyság 14.Átképezhetőség, tanulékonyság 15.Lényeglátás 16.Számítógépes ismeretek 17.Csapatmunka, munkatársakkal való együtt dolgozás képessége 18.Gyakorlatorientált szemlélet 19.Jó kommunikációs képességek 20.Döntéshozatali képesség

11 TÁMOP A/1-11/ Együttműködés a felsőoktatással – a munkaerő-piaci szereplők preferencia-sorrendje (Teljes minta, N=552) 1. Gyakornokok fogadása 2. Gyakorlati órák tartása a felsőoktatásban 3. Üzemi körülmények megismertetése 4. Szakmai gyakorlat 5. Projektmunka részfeladatok elvégzése (a hallgatók által) 6. Tervezési feladatok elkészítése (a hallgatók által) 7. Együttműködés tudományos projektek megvalósításában 8. Hallgatók bevonása gyakorlati problémák megoldásába 9. Munkatársak bátorítása felsőfokú végzettség megszerzésére 10. Közös szendvicsképzés kidolgozása és indítása 11. Pályázati együttműködés 12. Munkahelyek részvétele a tananyagfejlesztésben 13. Munkahelyek részvétele a felsőoktatási minőségbiztosításban 14. Munkahelyek részvétele a munkavállalói kompetenciák oktatásában 15. Diplomamunka, szakdolgozat készítés a munkáltatónál 16. A felsőoktatási képzőhellyel közös rendezvények 17. Munkahelyek részvétele a munkavédelmi, balesetvédelmi képzésben

12 Köszönöm a figyelmet! Jancsák Csaba TÁMOP A/1-11/