Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Advertisements

A playback színház Szent Erzsébet Caritas Alapítvány RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat Szekszárd, Munkácsy u. 7/A Telefon: 20/
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
A kulcskompetenciák.
élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Életvitel és gyakorlati ismeretek. Célok  Tanításának fő célja hogy olyan ismereteket adjon, mely megalapozza a tanulókban a technikának.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Napocska Napköziotthon
Az Én Belső Szín-Házam Inkluzív pedagógia, drámapedagógia és színházi tevékenység fogyatékkal élő célcsoportokkal Budapest, 2012.május 14. MESÉT MÁSKÉNT.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
A munka világával kapcsolatos tudás
Ferenczi Sándor.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Módszertani megújulás a nevelő munkában
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
AZ ANGOL NYELV TANÍTÁSA DRÁMAPEDAGÓGIAI MÓDSZEREK SEGÍTSÉGÉVEL SZAKIRÁNYÍTÓ: EMŐDI ANGÉLA ANGOLTANÁR 1O-ES SZÁMÚ ÁLTALÁNOS ISKOLA, SZATMÁRNÉMETI ZÁRÓKONFERENCIA.
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Hozzátartozók és szociális intézmények 2.rész
„… játszani is engedd…”. Arról lesz szó,… Mi is az a drámapedagógia? A drámajáték célja; alaptétele Mire jó ez nekünk? Gyakorlatok, etűdök, játékok.
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Dramatikus technikák alkalmazása a tanári munkában Fodor Gábor 2009.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
Drámaoktatás a hazai oktatási rendszerben
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -

„Eredetileg minden ember képes arra, hogy érzéki élményeket felvegyen és kidolgozzon. Minden ember hang- és színérzékeny, tapintás- és térbiztos stb. Ez azt jelenti, hogy eredetileg minden ember részesülhet az érzéki élmények minden örömében; ez azt jelenti továbbá, hogy minden egészséges ember aktíve, cselekvőleg zenész, festő, szobrász, építész lehet…” Moholy-Nagy László, 1929 Moholy-Nagy László, 1929

valóban mindenki születésétől fogva művész? valóban mindenki születésétől fogva művész? miért nem válik akkor valóban azzá? miért nem válik akkor valóban azzá? kik „rontják el”? kik „rontják el”? hol és mikor? hol és mikor? oktatható, nevelhető-e a gyermek a szépre? oktatható, nevelhető-e a gyermek a szépre? lehetséges-e esztétikai nevelés egyáltalán? lehetséges-e esztétikai nevelés egyáltalán? Kérdések:

A felmerülő esztétikai fogalmak tisztázása A művészet A művészet „ars”- „techné”: szakértelem a szabályok fontossága a szépművészetek terminus megjelenése ma „mindent vagy semmit”

A művészet kortalan célja minden esetben az önkifejezés kell legyen, mely képes arra, hogy katartikus élményt nyújtson.

A szép: Meghatározása Meghatározása Taníthatósága Taníthatósága A művész: a zseni fogalma az ízlés fogalma

„Minden művészet, mindenki művész!”

A játék - szabad, önkéntes tevékenység - munka - saját tér, idő, szabály - a játszó

Drámajáték, színjátszás „A játékösztön… minden esetlegességet megszüntet, ennélfogva minden kényszerítést is, és az embert mind fizikailag, mind morálisan szabaddá teszi.” Friedrich Schiller

Következtetések

A dramatikus nevelés elősegíti a közösségben, a közösségért tevékenykedő ember aktivitását a közösségben, a közösségért tevékenykedő ember aktivitását ön- és emberismeretének gazdagodását ön- és emberismeretének gazdagodását alkotóképességének, önálló, rugalmas gondolkodásának fejlődését alkotóképességének, önálló, rugalmas gondolkodásának fejlődését összpontosított, megtervezett munkára való szoktatását összpontosított, megtervezett munkára való szoktatását testi, térbeli biztonságának javulását, időérzékének fejlődését testi, térbeli biztonságának javulását, időérzékének fejlődését mozgásának és beszédének tisztaságát, szépségét mozgásának és beszédének tisztaságát, szépségét

A drámajáték gazdagítja az oktatómunkát az oktatómunkát viselkedési bátorságot nyújt a társadalmi élet sok területén viselkedési bátorságot nyújt a társadalmi élet sok területén könnyed és természetes kapcsolatteremtésre ad módot könnyed és természetes kapcsolatteremtésre ad módot ellensúlyozhatja a passzivitást, amit a tömegkommunikációs eszközök előidéznek ellensúlyozhatja a passzivitást, amit a tömegkommunikációs eszközök előidéznek

Gyakorlati követelmények önismeret fejlesztése önismeret fejlesztése a környező világ megfigyelése a környező világ megfigyelése a drámai kifejezési formák elsajátítása a drámai kifejezési formák elsajátítása a mindennapok dramaturgiájának felismerése a mindennapok dramaturgiájának felismerése pontos és tiszta kifejezés elsajátítása pontos és tiszta kifejezés elsajátítása szociális és esztétikai érzékenység kialakítása szociális és esztétikai érzékenység kialakítása

Drámapedagógia a gyakorlatban A Létra „Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra.” – Weöres Sándor Hogyan épül fel egy színjátszócsoport munkája? csoportteremtés csoportteremtés szöveg szöveg ötletelés ötletelés próbafolyamatok próbafolyamatok előadás előadás

Játékok Mi a kedvenc filmed? Mi a kedvenc filmed? (oldás, felszabadítás) Mi a neve? Mi a neve? (fantázia, kreativitás, gesztus, mimika) Kapu Kapu (összpontosítás, testtudat, metakommunikációs eszközök) Adok neked egy kutyát Adok neked egy kutyát (oldás, felszabadítás, memória, hangsúly, hanglejtés, beszédgyakorlat) (oldás, felszabadítás, memória, hangsúly, hanglejtés, beszédgyakorlat) Nyelvtörő Nyelvtörő (tiszta beszéd, artikuláció, memória, figyelem) És még sok más… (bizalomjátékok, improvizációs játékok, összpontosítást elősegítő játékok) És még sok más… (bizalomjátékok, improvizációs játékok, összpontosítást elősegítő játékok)