HEFOP összefoglaló szakmai tapasztalatok Rettegi Zsolt vezető monitor
Várakozások a HEFOP P után Jobb pályázatok, jobb projektek Legalább azzal azonos színvonalú szakmai fejlesztések Hatékonyabb és gördülékenyebb projektmegvalósítások Tudatos tartalmi és szervezeti fejlesztési szándék a felnőttképzési tevékenységre az induló projekteknél
Fenyegetettségek már az induláskor Projektek „rabsága” Előre meghatározott tevékenységelemek Konzorciumi kényszer Szakmai függőség („no akkreditáció”) Változó monitoring rendszer Mérhetőség megteremtése Látogatások számának csökkentése (projektenként 3-4 nap)
Előre vetített kockázatok - INDIKÁTOROK A kifejlesztett új programok száma nem éri el a tervezettet Hátrányos helyzetű célcsoportok bevonása nem éri el a tervezettet, illetve nem lesz motivált a megvalósításban A képzettek száma nem éri el a tervezettet A munkához vagy más pozitív eredményhez jutók száma nem éri el a tervezettet
Előre vetített kockázatok – SZAKMAI TARTALOM A célcsoporttal való szegregált foglalkozás hátráltatja az integrációt A felnőttképzési programok, szolgáltatások, módszerek nem érik el, illetve nem fedik le a pályázatban megjelölt szintet, illetve skálát. A képzési programok nem tartalmaznak célcsoport-specifikus elemet
Előre vetített kockázatok – SZAKMAI TARTALOM A szervezet szakmai kompetenciái alapján nem képes megfelelő minőségű tananyagfejlesztésre, különösen az e- learning tananyagok vonatkozásában A tananyag nem igazodik a célcsoport igényeihez, lehetőségeihez, elvárásaihoz Az e-learning fejlesztések alkalmazása nem válik gyakorlattá
Előre vetített kockázatok – SZAKMAI TARTALOM A kulcskompetenciák fejlesztése nem eredményez valós fejlesztőhatást A projekt nem tartalmazza a horizontális szempontok fokozott érvényesítését
Előre vetített kockázatok – PROJEKTEK MŰKÖDÉSE A konzorciumi partnerek közötti együttműködés nem megfelelő a célok teljesítéséhez A projektmenedzser és/vagy a projektben közreműködők nem elkötelezett a projekt megvalósításában A szervezet mérete alapján a forráshiányos időszakok hátráltathatják a megvalósítást
Előre vetített kockázatok – PROJEKTEK MŰKÖDÉSE A szerződések nem megfelelőek A közlekedési nehézségek hátráltatják a projektmegvalósítást
Arra nem gondoltunk, hogy… Sor kerül támogatási szerződés felbontására A finanszírozási rendszer semmivel nem mutat jobb képet, mint a „2004-es körben” A felnőttképzést csak „részben” akarják az intézmények Menet közben változik az előrehaladás bemutatása, a projektek követhetősége (EPEJ)
Arra nem gondoltunk, hogy… Lesznek projektek, akiket az utolsó pillanatban kell megmenteni Lesz olyen RKK, amely nem megfelelő képzési dokumentációt használ, vagy amely kifejezetten hátráltatja a megvalósítást A projektek zárásakor is még tanítani kell a főkedvezményezettek számára a magyarországi felnőttképzés rendszerét
Akár örülhetnénk is, hiszen… Az indikátorok a lezárt és lezárás előtt álló projektek adatai szerint teljesülnek A projektek jellemzően megvalósították a tervezett szakmai tevékenységeket
Viszont… „A projektek rendkívül változó szakmai szinten teljesítenek, s bár az indikátorok, illetve a dokumentum alapú megfelelés realizálódni látszik, a felnőttképzés fejlesztése, mint intézkedési cél csak részben azonosítható. Nagy a szórás a projektek között abban, hogy fenntartható értéket hoztak-e létre, akár szakmai, akár üzleti vonatkozásban” (vezető monitori ÁMJ – január)
Sikeres projektjeink jellemzői Reális szakmai önismeret A felnőttképzés kialakult rendszerének megismerése és elfogadása Tudatos szakmaiság Hálózati működés Öt sikeres projektünk közül egyik az MMIK – GRATULÁLOK!
Köszönöm figyelmüket!