Az iskola arculata Az iskola világa III.. Az iskola arculata Szervezetkutatás Szerepelméleti megközelítés Vezetéstudományi megközelítés Hermeneutikai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Advertisements

A tanári munka értékelése
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
BÁTHORY NÉMETH ANDREA SENIOR BUSINESS COACH ELTE OKTATÓ
VEZETÉSELMÉLET klasszikus irányzat
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA.
Könyvtárhasználati verseny
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Szervezetpszichológia
Az osztályfőnöki szerep története
Az iskola, mint szervezet
Együttműködés a szakmai gyakorlatban Salát Magdolna osztályvezető ELTE PK OTF Tanárképzési Osztály Az ELTE TAMOP /2/B/KMR :Pedagógusképzés.
A pedagógus és diák szerep értelmezési lehetőségei
A KISCSOPORT. Megközelítések: Cooley: primerszekunder ( az empirikus valóságban(társadalmi munkamegosztás létező, konkrét alakzat)következménye) Simmel:
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A pedagógusok valós igényei, a digitális tananyagfejlesztés aspektusai Eger, október 12.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociálpszichológia tudományos alapjai
Egyéni döntések a szervezetben
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Az iskolai csoportok sajátosságai
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A pedagógus.
AZ ISKOLA.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
ELTE PPK VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar KÖVI Tóth Béla által szerkesztett anyagait.
ELTE PPK Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar.
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés, oktatásszervezés
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
Az EEM helye a menedzsmentben
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
A testnevelésre vonatkozó sportiskolai kerettanterv ismerete.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A digitális állampolgárság neveléstudományi kontextusban Perjés István ELTE, PPK.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
Szeretettel köszöntöm
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Pedagógus értékelési rendszer
Neveléslélektan Debrecen
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Új skála – új lehetőségek
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Barlai Róbertné augusztus.
Szakiskolai fejlesztési program
Értékek.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
A közigazgatás szervezete
Előadás másolata:

Az iskola arculata Az iskola világa III.

Az iskola arculata Szervezetkutatás Szerepelméleti megközelítés Vezetéstudományi megközelítés Hermeneutikai megközelítés

1 Szervezetelméleti megközelítés Formális - informális szervezet A szervezet –felépítése –működése –fejlődése Minőségbiztosítás

HENRI FAYOL FREDERICK W. TAYLOR

Forrás: Az iskolaminőség alappillérei.

Szervezéstudomány ELTON MAYO JACOB LEVY MORENO

2 Szerepelméleti megközelítés Szerepelméletek Tanuló szerepek –Tanuló – barát – „szervezeti ember” Tanár szerepek –Oktató –Nevelő –tiszviselő

Tanulói szerepek: tanuló osztálytárs ügyfél

A gyermekkel szemben támasztott elvárások Forrás:

Tanári szerepek: oktató tudós hivatalnok, szolgáltató

Problémák az iskolában a pedagógusok szerint 2001/02. Értékelés ötfokú skálán. Forrás: Jelentés 2003.

Egyoldalú szerepértelmezés Forrás:

3 Vezetéstudományi megközelítés Max Weber uralom típusai: 1. Tradicionális 2. karizmatikus 3. racionális Kurt Lewin vezetői típusai: 1. autokrata2. demokrata3. laissez-faire R. E. Quinn szervezeti kultúra típusai: 1. személyorientált2. innovatív 3. célorientált 4. szabályorientált J. W. MacGuire vezetői orientáció-típusai: 1. X-elmélet2. Y-elmélet

Igazgatástudomány MAX WEBER

KURT LEWIN

4 Hermeneutikai megközelítés Iskolai klimavizsgálatok Minőségbiztosítások Hermeneutikai vizsgálatok

KlímadimenziókA csoport szintjénA vezető szintjén A szociális szükségletek szintjén csoportszellem, bensőségesség lelkesítés, figyelmesség A szociális kontroll szintjén érdektelenség, akadályoztatottság teljesítmény- centrikusság, engedékenység Az iskolai szervezeti klímadimenziók Halpin és Croft szerint

KlímadimenziókVezetésTantestület Instrumentális oldal a vezetés hatékonysága a tantestület egysége Szociális oldala vezetés demokratizmusa a tantestület bensőségessége Az iskolai szervezeti klímadimenziók Halász Gábor szerint

Tagiuri klímataxonómiája ÖkológiaAz iskola fizikai/anyagi változói (tárgyi feltételek) MiliőAz iskolában lévő személyek jellemzői Társas rendszer Formális és informális kapcsolatok az iskolában KultúraNormák, értékek, értékrend, elvárások, igények, célok

KlímadimenziókA vezetés dimenziói EgységességHatékonyság Iskolán kívüli kapcsolatokSzociális informáltság AktivitásDemokratizmus Bensõségesség Nemzedékek közötti harmónia Az iskolai szervezet elemzése Forrás:

Forrás: A minőségvizsgálat kritériumai

A minőségbiztosítási folyamat kiépítésének expanziós modellje Forrás:

Szocializáció… Forrás:

HERMENEUTIKA

Szöveg-(re)konstrukció

A szöveg szőlőskertjében…

Hans Georg Gadamer

Jacques Derrida Jean-François Lyotard ( )

SZÉKHELY

Viadrina Egyetem, Odera Frankfurt-Slubice

Bosen-Bolzano

TELEPÜLÉSEN BELÜL

Beregszász

Csíkszereda

Université catholique de Louvain Katholieke Universiteit Leuven

ÉPÜLET

A Bosen-i Szabad Egyetem könyvtára

Mátészalka

Dunaújvárosi Főiskola

Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Székelyudvarhely

Louvain

Köszönöm a figyelmet!

Az oktatás kontrollmechanizmusai SZERVEZETBE KERÜLÉS SZABÁLYOZÁSA Vezetésbe kerülés Testületbe kerülés Osztályba kerülés Technikai, adminisztrációs részlegbe kerülés SZERVEZETI MAGATARTÁS SZABÁLYOZÁSA KILÉPÉS SZABÁLYOZÁSA SZERVEZETEN KÍVÜLI MAGATARTÁS SZABÁLYOZÁSA

ADAPTÁCIÓ (Merton) Azonosulás a célokkal Azonosulás a kontrollokkal KONFORM ++ INNOVATÍV + -- RITUÁLIS --+ VISSZAHÚZÓDÁS (közöny) REBELLIÓ -- --