Az iskola arculata Az iskola világa III.
Az iskola arculata Szervezetkutatás Szerepelméleti megközelítés Vezetéstudományi megközelítés Hermeneutikai megközelítés
1 Szervezetelméleti megközelítés Formális - informális szervezet A szervezet –felépítése –működése –fejlődése Minőségbiztosítás
HENRI FAYOL FREDERICK W. TAYLOR
Forrás: Az iskolaminőség alappillérei.
Szervezéstudomány ELTON MAYO JACOB LEVY MORENO
2 Szerepelméleti megközelítés Szerepelméletek Tanuló szerepek –Tanuló – barát – „szervezeti ember” Tanár szerepek –Oktató –Nevelő –tiszviselő
Tanulói szerepek: tanuló osztálytárs ügyfél
A gyermekkel szemben támasztott elvárások Forrás:
Tanári szerepek: oktató tudós hivatalnok, szolgáltató
Problémák az iskolában a pedagógusok szerint 2001/02. Értékelés ötfokú skálán. Forrás: Jelentés 2003.
Egyoldalú szerepértelmezés Forrás:
3 Vezetéstudományi megközelítés Max Weber uralom típusai: 1. Tradicionális 2. karizmatikus 3. racionális Kurt Lewin vezetői típusai: 1. autokrata2. demokrata3. laissez-faire R. E. Quinn szervezeti kultúra típusai: 1. személyorientált2. innovatív 3. célorientált 4. szabályorientált J. W. MacGuire vezetői orientáció-típusai: 1. X-elmélet2. Y-elmélet
Igazgatástudomány MAX WEBER
KURT LEWIN
4 Hermeneutikai megközelítés Iskolai klimavizsgálatok Minőségbiztosítások Hermeneutikai vizsgálatok
KlímadimenziókA csoport szintjénA vezető szintjén A szociális szükségletek szintjén csoportszellem, bensőségesség lelkesítés, figyelmesség A szociális kontroll szintjén érdektelenség, akadályoztatottság teljesítmény- centrikusság, engedékenység Az iskolai szervezeti klímadimenziók Halpin és Croft szerint
KlímadimenziókVezetésTantestület Instrumentális oldal a vezetés hatékonysága a tantestület egysége Szociális oldala vezetés demokratizmusa a tantestület bensőségessége Az iskolai szervezeti klímadimenziók Halász Gábor szerint
Tagiuri klímataxonómiája ÖkológiaAz iskola fizikai/anyagi változói (tárgyi feltételek) MiliőAz iskolában lévő személyek jellemzői Társas rendszer Formális és informális kapcsolatok az iskolában KultúraNormák, értékek, értékrend, elvárások, igények, célok
KlímadimenziókA vezetés dimenziói EgységességHatékonyság Iskolán kívüli kapcsolatokSzociális informáltság AktivitásDemokratizmus Bensõségesség Nemzedékek közötti harmónia Az iskolai szervezet elemzése Forrás:
Forrás: A minőségvizsgálat kritériumai
A minőségbiztosítási folyamat kiépítésének expanziós modellje Forrás:
Szocializáció… Forrás:
HERMENEUTIKA
Szöveg-(re)konstrukció
A szöveg szőlőskertjében…
Hans Georg Gadamer
Jacques Derrida Jean-François Lyotard ( )
SZÉKHELY
Viadrina Egyetem, Odera Frankfurt-Slubice
Bosen-Bolzano
TELEPÜLÉSEN BELÜL
Beregszász
Csíkszereda
Université catholique de Louvain Katholieke Universiteit Leuven
ÉPÜLET
A Bosen-i Szabad Egyetem könyvtára
Mátészalka
Dunaújvárosi Főiskola
Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Székelyudvarhely
Louvain
Köszönöm a figyelmet!
Az oktatás kontrollmechanizmusai SZERVEZETBE KERÜLÉS SZABÁLYOZÁSA Vezetésbe kerülés Testületbe kerülés Osztályba kerülés Technikai, adminisztrációs részlegbe kerülés SZERVEZETI MAGATARTÁS SZABÁLYOZÁSA KILÉPÉS SZABÁLYOZÁSA SZERVEZETEN KÍVÜLI MAGATARTÁS SZABÁLYOZÁSA
ADAPTÁCIÓ (Merton) Azonosulás a célokkal Azonosulás a kontrollokkal KONFORM ++ INNOVATÍV + -- RITUÁLIS --+ VISSZAHÚZÓDÁS (közöny) REBELLIÓ -- --