Az ÚMFT közoktatás-fejlesztési konstrukciói Budapest, 2008. augusztus 22. FELADATOK AZ ÚJ TANÉV KÜSZÖBÉN ORSZÁGOS SZAKMAI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA Commitment.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
Bedő Ferenc közoktatási szakértő komplex intézményi szaktanácsadó
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
A tanári munka értékelése
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás bevezetése a tényői Napközi Otthonos Óvodában és az Ady Endre Általános Iskolában Projektindító.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Szűts József Általános Iskola
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A referencia-intézmény fogalma, a közoktatásban elfoglalt szerepe
Kompetenciafejlesztés, programfejlesztés
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
intézményi folyamat-szaktanácsadó
A TÁMOP 3. prioritás fejlesztési irányai Eger szeptember 3.
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
Hálózatok, hálózati tanulás támogatása az Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázataiban Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Oktatásfejlesztés EU-s támogatással Bedő Ferenc Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Új Magyarország Fejlesztési Terv
Oktatásfejlesztés EU-s támogatással
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
A digitális pedagógiai módszertan fejlesztése a Körzeti Általános Iskolában TIOP / Digitális pedagógiai innováció útján Projektzáró.
A projekt az Europai Unio támogatásával, az Europai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
1. Európai uniós pályázati lehetőségek az oktatás területén március 25.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
TÁRSADALMI INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM
Közoktatási hálózatfejlesztés a régiótól a kistérségig „Kistérségek – útközben” szakmai konferencia Budapest, november 30.
Előadás másolata:

Az ÚMFT közoktatás-fejlesztési konstrukciói Budapest, augusztus 22. FELADATOK AZ ÚJ TANÉV KÜSZÖBÉN ORSZÁGOS SZAKMAI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA Commitment PROMEI Kht. – ÚMFT Programfejlesztési Iroda

„1. Az oktatási rendszer csak annyira jó, amennyire a tanárok, akik alkotják 2. Az eredményes tanulás elképzelhetetlen színvonalas tanítás nélkül 3. A kiváló teljesítményhez minden gyermek sikere szükséges” A McKinsey Report 1/2

Az egyes országok képessége – legyen szó a világ legfejlettebb gazdaságairól, vagy a gyorsan fejlődő országokról – arra, hogy helytálljanak a globális tudásgazdaságban, egyre inkább attól függ, hogy képesek-e kielégíteni a magas szintű képzettség iránt mutatkozó, egyre növekvő igényeket. … … Ha egy ország bizonyítani szeretné, hogy polgárait jól fizetett munkásokként érdemes alkalmazni, akkor nem elég, ha megközelíti ezeknek az országoknak a teljesítményét, túl is kell szárnyalnia. A világot nem érdekli sem a hagyomány, sem a múltban kivívott hírnév, a gyenge teljesítményre nincs mentség, a szokások vagy a kialakult gyakorlat pedig senkit nem érdekel. Andreas Schleicher a Mutatók és Elemző Osztály vezetője Oktatási Igazgatóság, OECD A McKinsey Report 2/2

Medieval Monastery Book Helpdesk Forrás: YouTube

Demográfiai csökkenés Az eredményesség nagyarányú szórása és az összesített eredményesség állandó, relatív csökkenése Egyenlőtlen hozzáférés Alapvetően szegregáló és szelektív rendszer Nagyarányú lemorzsolódás Alacsony a tanulói sikerorientáltság Az oktatási környezet, infrastruktúra minősége szintén jelentős szóródást mutat és általában véve nem kielégítő Rendszerszintű problémák

Építeni a megkezdett (HEFOP) fejlesztési folyamatokra Komplex fejlesztésben gondolkodni Eredményes és hatékony közoktatást építeni: A tanulói eredményesség és sikeresség emelésével jobb minőségű, stabilabb munkaerő kerüljön ki a globalizálódó munkaerő-piacra (az oktatás járuljon hozzá a gazdasági növekedéshez) Az ÚMFT „filozófiája”

iskola-felújítási programok – ROP-ok infrastruktúrafejlesztés – TIOP tartalmi modernizáció – TÁMOP A „21. század iskolája”

korszerűtlen, lelakott iskolaépületek felújítása, korszerűsítése kb. 700 intézmény rekonstrukciója az iskolák fűtési és világítási rendszerének korszerűsítése („Szemünk fénye program”) új tornatermek, tanuszodák új óvodai férőhelyek kialakítása a hátrányos helyzetű térségekben kollégiumi férőhelyek bővítése Kb. 120 Mrd Ft összértékben Megújuló iskola (ROP)

Cél: a kompetenciaalapú oktatás elterjesztéséhez megfelelő alapinfrastruktúra megteremtése Minden közoktatási intézmény számára egységes alapinformatikai infrastruktúra biztosítása, amely lehetővé teszi a digitális eszközökkel segített oktatást támogató fejlesztések indítása: tartalomfejlesztés, pedagógiai módszertani segédletek (TÁMOP) Intelligens iskola (TIOP) 1/2

A teljes intézményrendszerre kiterjed (5500 intézmény) tervezett forrás 7 évre 40,2mrdFt, 2 évre 24,2mrdFt (A KMR területét nem érinti) tanterem felszerelése: aktívtábla, projektor, számítógép (szavazógépek, stb.) SNI informatikai egységcsomag Folytatás: digitális palatábla program (diák- laptop) + tanári laptop-program Intelligens iskola (TIOP) 2/2

Tartalmi reform (versenyképes tudás) Az oktatás eredményességének és hatékonyságának növelése (tágan értelmezett tanulási környezet fejlesztése) Az egész életen át tartó tanulás feltételeinek megteremtése Oktatási egyenlőtlenségek mérséklése Minőségi oktatás és hozzáférés mindenkinek 1/2

időszakban ~ 255 Mrd Ft keret Kétéves keret: ~ 100 Mrd Ft ~1500 intézmény; pedagógus 4 intézkedés – 18 konstrukció (4 kiemelt projekt + 14 pályázat) ▫ 21.sz-i közoktatás ▫ A közoktatási rendszer hatékonysága ▫ Hozzáférés javítása – esélyegyenlőség ▫ Eltérő oktatási igényű tanulók Minőségi oktatás és hozzáférés mindenkinek 2/2

Központi fejlesztés helyett központilag irányított fejlesztés (aktív fejlesztési tevékenység) Biztosítani a konstrukciók egységes, koherens rendszerét Minden támogatást megadni az intézmények fejlesztési tevékenységéhez Megfelelő ütemezéssel biztosítani a végrehajthatóság feltételrendszerét TÁMOP 3

Központban az intézmények fejlesztése Ennek támogatásához: Kiemelt projektek ▫ Országos (rendszer)fejlesztések megvalósítása ▫ Pályázati tevékenység szakmai koordinációja (standardok, nyomon követés, min.biztosítás) Szolgáltatások fejlesztése ▫ Az intézményi fejlesztések tartalmi- és módszertani feltételrendszerének megteremtése ▫ Területi hálózati koordináció, pedagógiai szakmai szolgáltatások fejlesztése A fejlesztés logikája

3.1.1 K 21. Sz-i közoktatás K Integráció tám K Új tanulás Tartalom módszer Hálózat EGYMI EE-terv Innovatív nemzetiség SNI integ IPR Lemorzs K Mérés-értékelési rendszer A TÁMOP 3 konstrukciói

3.1.1 – 21. sz.-i közoktatás ▫ Központi hálózati koordináció (régiós központok felkészítése) ▫ Referenciaiskolák felkészítése ▫ Tartalmi fejlesztések támogatása ▫ Módszertani fejlesztések, illetve a továbbképzési rendszer támogatása ▫ SNI – együttnevelési programok koordinációja ▫ Kb.: 40 Mrd Ft ▫ Kedvezményezett: Educatio Kht., OFI ▫ Még nem indult el A kiemelt projektek 1/3

3.3.1 – Integráció és esélyegyenlőség ▫ A hozzáférést és esélyteremtést célzó pályázatok szakmai koordinációja ▫ Központi szolgáltatások nyújtása ▫ Educatio Kht. ▫ Még nem indult el – Új tanulási formák ▫ Digitális középiskola ▫ Képzésbe ágyazott foglalkoztatás ▫ Módszertani fejlesztések (LLL) ▫ OFI, Apertus Kht. ▫ Még nem indult el A kiemelt projektek 2/3

3.1.8 – Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ▫ Tanulói teljesítménymérési rendszer fejlesztése (követelménystandardok, érettségi, kompetencia mérés, diagnosztikus mérés) ▫ Intézményértékelés (külső és önértékelési modellek) ▫ Minőségfejlesztés az intézményekben (fejlesztési visszacsatolási rendszer) ▫ 14 Mrd Ft ▫ OFI ▫ Még nem indult el A kiemelt projektek 3/3

Regionális hálózatkoordinációs központok kialakítása ▫ A régió fejlesztési igényeinek feltérképezése ▫ Referenciaiskolák gondozása ▫ A horizontális együttműködések „motorja” ▫ Az intézmények fejlesztési tevékenységének szakmai támogatása, nyomon követése ▫ TÁMOP ▫ Kedvezményezettek: Pedagógiai szolgáltatók ▫ Kb: 800 m Ft/támogatott ▫ Megjelenés augusztus Szolgáltatások: hálózati koordináció

HEFOP tapasztalattal, korábbi sikeres, lezárt fejlesztés eredményeként jó gyakorlattal rendelkező iskolák Akik megmutatják és megtanítják a többi iskolának, amiben ők jók referencia típus A referenciahelynek minősítésen kell átmenni, ehhez felkészítést kapnak a regionális szolgáltatótól, illetve az Educatio-tól Tevékenységüket értékesíthetik az intézményi pályázaton nyertes intézmények felé, amelyek ehhez forrást nyernek a TÁMOP ben Szolgáltatások: referencia iskolák

Kompetencia alapú oktatást támogató új tartalmak, taneszközök fejlesztése, piacon lévő taneszközök átalakítása, tovább-fejlesztése Külföldi bevált, sikeres taneszköz-rendszerek hazai adaptációja Prioritások: műveltségterületi integráció, új tanulásszervezési eljárások támogatása eszközökkel, kulcskompetenciák fejlesztését támogató taneszközök TÁMOP Mrd Ft 7 évre Kedvezményezettek: tankönyvkiadók, közoktatási intézmények, pedagógiai műhelyek Megjelenés: ősz Szolgáltatások: tartalmi fejlesztés

Tanárképzési, továbbképzési programok fejlesztése, akkreditálása (az intézményi fejlesztésekhez szükséges hiányterületeken) Intézmények pályázata továbbképzési programok igénybe vételére (inservice training!) 30 Mrd Ft Kedvezményezettek: felsőoktatási intézmények, pedagógus képző intézmények, közoktatási intézmények ősz Szolgáltatások: módszertani fejlesztés

Kompetencia alapú oktatás bevezetése Műveltségterületi integráció, új tanulás- és oktatásszervezési eljárások bevezetése (tömbösített oktatás, projektmódszer, stb.) A digitális írásbeliség terjesztése (több mint IKT használat!!!) Esélyegyenlőségi program indítása (szegregáció- mentesség, oktatási integráció, egyenlő hozzáférés – minőségi oktatás) Intézményi fejlesztések

Pályázat: október 01-november 30 között A fenntartó pályázik legalább 20 feladatellátási helyével (szakmai megállapodás) 5-30 M Ft támogatás feladatellátási helyenként (nem átcsoportosítható) Szoláltatói kosár alapján Innovatív iskolák

Kompetencia alapú oktatás implementációja Önálló innovációs tevékenység Továbbképzési elemek (folyamatba épített képzés – féléves mentorálás) Tanácsadói támogatás CÉL: Tanulói egyéni eredményesség és sikeresség javítása Szolgáltatói kosár

Fenntartói közoktatási esélyegyenlőségi terv megalkotása és végrehajtása Integráció gyakorlatot folytató referencia iskolák fejlesztése, támogatása Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók extra- curriculáris foglalkozásainak támogatása a civil szféra bevonásával (tanoda, nyelvvizsga-, érettségi felkészítők, láthatatlan kollégium) Esélyegyenlőségi pályázatok

Fenntartói pályázatok Esélyegyenlőségi terv Szegregáció mentesség Az eredmények fenntartásának kötelezettsége Pályázat torlódás Elszámolható vs. nem elszámolható költségek Központi fejlesztés átvétele vs. önálló innováció TÁMOP Figyelem!

A finn oktatási rendszer ▫ Immáron a 3. PISA mérés szerint az első a világon ▫ Nem szegregáló, nem szelektív rendszer: minden gyerek ugyan azt a szintű oktatást veheti igénybe ▫ Nincs jelentős különbség a legjobb és a legrosszabb iskolák között ▫ Magasan képzett pedagógusok A finnek súlyos gondjai 1/3

A finnek problémái ▫ A tanulók általános elégedettsége (satisfaction) alacsony ▫ Egyre több diák szenved pszichológiai vagy szociális problémától ▫ Az emelkedő számú viselkedési probléma a társadalom problémáinak szimptómája A finnek súlyos gondjai 2/3

Megoldási kísérletek I/II ▫ A problémák nem az egyes tanulóban jelentkeznek, hanem a társadalomban, ezért a problémamegoldása is rendszerszintű beavatkozás  Korai beavatkozás  Csökkentett osztálylétszám  Új, innovatív oktatási módszerek  Jelentősen megnövelt tanórán kívüli foglalkozási óraszám  IKT/Média oktatás, Multikulturalitás  Több kirándulás, gyárlátogatás, gyakorlati foglalkozás A finnek súlyos gondjai 3/3

Megoldási kísérletek II/II ▫ A problémák nem az egyes tanulóban jelentkeznek, hanem a társadalomban, ezért a problémamegoldása is rendszerszintű beavatkozás  Együttműködés a tanulókkal, a tanulók bevonása  Az önálló cselekvés hatásának megismertetése  Lokális közösségi programok szervezése a tanulók bevonásával Az iskola nem önálló szerv a társadalomban, mégcsak nem is az egyetlen oktatási környezet. Az iskola feladata, hogy az összes tanulási folyamatot, oktatási környezetet hatékonyan összefogja. A finnek súlyos gondjai 3/3

Horváth Ádám McKinsey and Company: Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? – szeptember ALLS Survey – Köszönöm a figyelmet!