Az óvodapedagógus és tanító – ideát szolgáló gyakorlati képzés fő jellemzőinek meghatározása, alapelvek ÓVODAPEDAGÓGUS ÉS TANÍTÓ SZAK MEGÚJÍTÁSA TUDOMÁNYOS ÉS SZAKMAI REGIONÁLIS KONFERENCIA TÁMOP/ Az óvópedagógus és tanító szak gyakorlati képzésének fejlesztése, megújítása. A szakmai gyakorlatok új rendszere Sontráné dr. Bartus Franciska nov. 27. EKF CK Sárospatak
Milyen legyen a pedagógus idea? „A tanárprofilban új követelményeket kell megfogalmazni a szaktárgyi tudás ra és a pedagógiai készségek re vonatkozóan és azokat meghaladóan, beleértve az új technológia alkalmazásának képességét, a nyitottságot a külvilág iránt, az elkötelezettséget az elszámoltathatóság és a minőségfejlesztés, valamint a továbbképzés mellett. A tanároknak ismerniük kell a tanulási készségek et, és tudniuk kell együttműködni a kollégákkal és a külső érdekérvényesítőkkel.”
Miért van szükség arra, hogy változtassunk? Marx György A gyorsuló idő című könyvében: A jövőben elsősorban nem ismeretekkel kell felvértezni a tanulókat, hanem gyakorlati tudásra van szükség. Amit az iskolában megtanul a gyermek, nagyon hamar elévül, használhatatlanná válik, és a 21. században ez még fokozottabban igaz. Szentgyörgyi Albert szavaival: „Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog”
ÉLMÉNYPEDAGÓGIA Konstruktív pedagógia FACILITÁTOR TAPASZTALATI TANULÁS
PEDAGÓGUS PROFESSZIÓ IDEA - nézetek, eszmék, hitek, elképzelések, tanult vélt vagy valós kognitív elméletek, melyekkel ítéleteket alkotunk, megfogalmazásokat teszünk. ÉRTÉKELŐ RENDSZER - A pedagógiai felkészültség értékelése a gyakorlati képzés folyamatában, ennek kidolgozása igényes munkát kíván, de komoly ösztönző ereje van. GYAKORLATI TUDÁS - Konkrét esetek megélése, azok folyamatának átgondolása, majd eredményes megoldásának lehetőségei és elemzése- TAPASZTALATI TANULÁS REFLEXIÓ - Alapja a reflektív gondolkodás kialakítása, a reflektív tanár, a pedagógus személyiségének kialakítása. A szakmai professzió-
A gyakorlati képzés törvényi háttere, meghatározó dokumentumok - Az „Oktatás és képzés 2020” - A nemzeti felsőoktatásról szóló évi CCIV. Törvény - KKK - Képzési és Kimeneti Követelmények -
KÉPZÉSI és KIMENETI KÖVETELMÉNYEK ÓVODAPEDAGÓGUS - CÉL ÉS KOMPETENCIÁK: „ A képzés célja olyan pedagógiai szakemberek képzése, akik elméletileg megalapozott ismeretek, készségek és képességek birtokában alkalmasak az óvodai nevelés feladatainak ellátására… GYAKORLAT: …hospitálásai, csoportos és egyéni óvodai gyakorlatai, önismereti, kommunikációs és játszóképesség-fejlesztő tréningek, a speciális programok gyakorlatai, valamint a pedagógiai és módszertani stúdiumok keretében végzett gyakorlatok is.” TANÍTÓ – CÉL ÉS KOMPETENCIÁK: „A képzés célja olyan pedagógiai szakemberek képzése, akik elméletileg megalapozott ismeretek, készségek és képességek birtokában alkalmasak az iskola 1-4. osztályában valamennyi, … GYAKORLAT: … korszerű eljárások, módszerek gyakorlását iskolai környezetben, fejleszti a speciális tanítói képességeket, technikai jártasságokat biztosítja …
A gyakorlati képzés folyamatának menete, mind az óvodapedagógus, mind a tanító részére I. blokk: Megismerési –megfigyelési folyamat : tájékozódás gyermekmegfigyelés a pedagógus megfigyelése a tanóra megfigyelése élő bemutatók, teljes órák megtekintése (videofelvételről), elemzése (főiskolai oktató által) elsősorban tantárgy pedagógiai szempontból tréningek pedagógus ideál kompetenciáinak alakítására, ill. szervezeti struktúra megértésére, valamint önismereti, kommunikációs és játszóképesség fejlesztése.
tervezés intézmény megismerése tanév eleji megfigyelés külső gyakorlóhelyen a tanév beindítása az óvodai munka szervezése, foglalkozások és foglalkozásokon kívüli munka szervezésének megfigyelése, elemzése az iskolai munka szervezése, az iskolai tanórai és tanórán kívüli munka szervezésének megfigyelése, elemzése
hospitálás tanórán, foglalkozáson egyéni komplex pedagógiai gyakorlat, melynek célja a közvetlen tapasztalatszerzés a gyermek személyiségét fejlesztő óvodai és iskolai tevékenységekről tanórán és napközi otthonban bemutató foglalkozások megtekintése (óvodában), elemzése mentor segítségével, a kijelölt megfigyelési szempontok alapján élő bemutatók, teljes órák megtekintése (általános iskolában), elemzése mentor segítségével, elsősorban tantárgy pedagógiai szempontból
A gyakorlati képzés folyamatának menete, mind az óvodapedagógus, mind a tanító részére 2. blokk Felkészülés a tanításra/ foglalkozás vezetésére. Csoport előtti és egyéni tanítási gyakorlatok közismereti és készségtárgyakból, melynek célja a tanítás gyakorlása, ez három részből áll előkészítés, tanítás és elemzés a tanító szakos hallgató esetén. Hasonlóan az óvodapedagógus esetén, a sajátosságok figyelembevételével 3. blokk egyéni komplex pedagógiai gyakorlat külső gyakorló helyen Záró tanítás, külső szakmai helyszínen ill. gyakorló helyen történik. A záró tanítás célja, a jelölt szakmai felkészültségének, tanítói képességeinek, pedagógiai attitűdjének bizonyítása, a kompetenciák tükrében.
Színvonalas tanítás: … eredményes pedagógusokat csak eredményes pedagógusok tudnak képezni, akik tanítás, foglalkozás vezetés közben adnak folyamatos és hatékony visszajelzéseket a hallgatóknak és mintául szolgálnak.
A tanítás minősége A pedagóguskompetenciák a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet szerint meghatározott A tanulók személyiségének fejlesztése A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése A szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás integrálása A pedagógiai folyamat tervezése A tanulás támogatása A pedagógia folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése A kommunikáció és a szakmai együttműködés Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
A konstruktív pedagógia és a tanári kompetenciák kapcsolata. KONSTRUKTÍV PEDAGÓGIA ELVEITANÁRI KOMPETENCIÁK 1. A diagnózis elve: a tanulók tudásának és érdeklődésének a felmérése A tanulók személyiségének fejlesztése 1. A differenciálás elve: a megelőző tudás különbségeiből fakadó teljesítménykülönbségek kezelése. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése 1. A tanítás hídépítés: előbb a sémák aktiválása, a megelőző tudás felszínre hozása, majd az új tudás alkalmazása, gyakorlása. A szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás integrálása 1. A módszertani sokrétűség elve: nem egy tipikus módszer.A pedagógiai folyamat tervezése 1. Az aktivitás elve: az új tudás alkalmazása valamely problémaszituációban. A tanulás támogatása 1. Relevancia elve: a mindennapi élet és az iskolai tudás közötti kapcsolat. A pedagógia folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése 1. Kreativitás elve: nagy önállóság, eredetiség, a képzelőerő mozgósítása, merész hipotézisek felállítása. A kommunikáció és a szakmai együttműködés 1. A szociális tanulás elve: kortárscsoport, tanulói teamek szerepe a tanulásban. Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
A kompetenciák az elérendő cél tükrében /óvodapedagógus/ KompetenciákElérendő cél 1.gyermek személyiségfejlesztése - gyermek centrikus szemléletmód formálása 1.A gyermek közösségek alakulásának segítése, fejlesztése - pedagógiai készségek és képességek fejlesztése 1. A szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás az óvodai nevelés dokumentumainak megismerése ONOAP 1.A pedagógiai folyamat tervezése az óvodai élet szokásai: az óvodai szokások, a napirend, a heti rend, felépítésük módjainak megismerése 1.A tanulás támogatása a óvodai nevelés tevékenységének tervezése szervezése, irányítása, ellenőrzése 1.A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése a gyermeki tevékenységek tervezése szervezése, ellenőrzése, értékelése 1.A kommunikáció és a szakmai együttműködés kapcsolat kialakítása az óvodapedagógusokkal, a dajkákkal, szülőkkel, egyéb társintézményekkel 1.Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért a hivatástudat megalapozása és kialakítása a szakmai műveltség és a gyakorlati ismeretek szintézise
A kompetenciák az elérendő cél tükrében /tanító/ Kompetenciák Elérendő kompetencia szint 1. A tanuló személyiségfejlesztése Elméleti tudás, a gyermekek személyiségfejlődésének segítéséhez, pedagógiai hivatás 2. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése Alapvető tudás a csoportközi folyamatokról, multikulturalizmus a csoport-fejlesztés folyamatáról, inklúzió-szemlélet 3. A szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás Megalapozott szaktárgyi tudás. Ismeri szakterülete oktatásának, tartalmi szabályozásának módszertani lehetőségeit és eszközeit. 4. A pedagógiai folyamat tervezése Pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumok ismerete. A jelölt képes meghatározni a tanítandó tartalmakat, azok struktúráját. A szaktárgyi órák tervezésekor növekvő szerepbiztonsággal végzi a pedagógiai folyamat tervezésével kapcsolatos feladatokat. 5. A tanulás támogatása Fontosnak tartja a tanulási képességek fejlesztését, s nyitott az élethosszig tartó tanulásra. Osztálytermi környezetben képes bizalom teli légkör kialakítására. Alapvető tájékozottság jellemzi a differenciált pedagógia, az adaptív tanulásszervezés területén. 6. A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése Pontos és szakszerű elméleti tudása van az értékelés funkcióiról, folyamatáról, formáiról és módszereiről. Elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett. Az iskolai gyakorlaton értékelési tevékenységét mentortanító támogatással végzi. 7. A kommunikáció és a szakmai együttműködés Alapvető kommunikációelméleti tájékozottság jellemzi. Ismeri az osztálytermi kommunikáció sajátosságait, és törekszik azok alkalmazására. Tájékozott a szakterületéhez és tanári hivatásához kötődő információs forrásokról, szervezetekről és azok elérhetőségéről, kezeléséről. 8. Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért Elfogadja a pedagógusszakma társadalmi és szakmai felelősségét. Ismerve a reflektív gondolkodás, az önismeret, a lelki egészség megőrzésének elméleteit és gyakorlati technikáit képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei értelmezésére, elemzésére, értékelésére az oktatók, hallgatótársak támogatásával. Jól tájékozódik a pedagógiai és a szaktárgyi szakirodalomban. Képes egyszerűbb kutatási módszerek használatára.
Korszerű ismeretekkel, erős értékrenddel rendelkező kiművelt emberek nélkül nincs remény a túlélésre globalizált világunkban. „Egy nemzet ereje a kiművelt emberfők sokaságában rejlik.” (Gróf Széchenyi István) „Ez a mi munkánk és nem is kevés” /József Attila/
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!