A duális képzés Németországban Dorkóné Liptai Gabriella 1
D: sikeres, hosszú történettel, magas presztízsű A: stabil CH: jelentős a képzési rendszeren belül, legmagasabb arányban képez elvek lefektetése általánosan működik Szakképzési Törvény (Berufsbildungsgesetz BBiG) Duális szakképzés –hagyományos, középfokú 2
Helye az oktatási rendszerben: 66,4 % a képzésbe bevont tanulóknak 3
Államilag elismert szakmai végzettség, 348 szakma 3-4 nap hetente Tanulószerződés Tanuló kiválasztásának joga, felvételiztetés 3 hónap próbaidő 1-2 nap hetente Szakmai ismeret :2/3 Közismeret: 1/3 Tanulószerződés: kötelező felvétel Blokkosítás: 3-8 hét Üzemi képzőhelyekSzakmunkásképző iskola 4
Felügyelet, finanszírozás: üzemi képzőhely BBiG Szövetségi gazdasági miniszter Szövetségi Szakképzési Intézet (BIBB): munkaadók, munkavállalók (szakszervezet), kamarák, szövetségi kormány, tartományi kormányok képviselői Feladatuk: gyakorlati képzés és a vizsgák követelményei és tartalma, kerettanterv meghatározása Tartományi szakképzési bizottságok Helyi kamarák Üzemi szint: saját helyi tanterv A gyakorlati képzés terheit a vállalatok viselik. Állami hozzájárulás nincs. Az ipar és a gazdaság számára a munkaerőképzésbe való közvetlen beleszólás és befolyásolás lehetősége. 5
Szakmunkástanuló juttatásai az üzemben 6
Költségek megoszlása a szakmai képzésben 7
Szakmunkásképző iskolák Felügyelet: egyes tartományok oktatási minisztériumai Egyes tartományok oktatási törvényei: nagyon gyakorlatorientált elméleti tananyag, német, idegen nyelv, vallás vagy etika, sport Finanszírozás: állam, tartomány, város Együttműködés és harmonizáció a vállalatok és a szakiskolák között: 1. a szakmai tárgyak tartalmi elemeit a cégekkel előzetesen egyeztetik, figyelembe véve a régió gazdasági igényeit. 2. az ipar és a gazdaság közvetlen beleszólási joga a munkaerőképzésbe 8
Képzőközpontok, üzemek feletti tanműhelyek triális képzés tartományok, kamarák, egyesületek a fenntartók ha nem biztosított a képzés minden fázisának, az adott kor színvonalának megfelelő technológia, 3-8 hét gyakorlati idő 9
A duális képzés előnyei a gazdaság számára Befektetés a jövőbe Azonnal alkalmas a szakmára, biztosítja a szakemberszükségletet, nincs betanítási költség és az újonnan felvettek rizikója. Csökkenő igény a szakképzetlen munkaerőre Oktatási struktúrát a piac mechanizmusai határozzák meg. Államilag elismert szakmák, egységes felépítés és követelményrendszer Kamara felügyeli a vállalatok szakképzői alkalmasságát. Követelmény a korszerű szakképzés- modernizáció, üzemi továbbképzések A tanuló termelő munkát végez. 10
Előnyei a tanuló számára Magas juttatásokat kap. Gyakorlatorientált a képzése. Államilag elismert a bizonyítványa, 348 szakma Jó lehetőségei vannak a munkaerőpiacon, 66% 11
A kamarák Feladatuk az összgazdasági érdekek képviselete A gazdaság egészét átfogják - kötelező tagság. Átveszik a szakképzési feladatok jelentős részét: A szakmai képzés tartalmának összeállítása Felelősek a képzés szintjéért és tartalmáért A szakmunkásvizsga tartalmának meghatározása Vizsgák lebonyolítása, bizonyítványok kiállítása Vizsgáztatók kiválasztása, felügyelete Képzési körülmények vizsgálata Képzési jogosítványok kiadása Szakoktatók alkalmassági vizsgáinak megszervezése 12
Új kihívások- nehézségek a 90-es évektől képzési hely kínálat: Kereslet: Megkötött szerződés: Be nem töltött képzőhely: Képzőhelyt keresők:
Képzőhely kínálat vs. be nem töltött helyek 14
Be nem töltött helyek vs. sikertelen pályázók 15
Képzési szerződések vs. felső fokon tanulók 16
Hasonló gondok? A munkába lépés későbbi életkorban történik-lerövidül a végzettségek munkaerő piaci hasznosulása Gyakorlati férőhelyek száma csökken Növekvő igény a magasabb végzettségre, Gyengébb felkészültségű tanulók, sok a lemaradó Kereslet-kínálat eltérése térben és szakmaszerkezetben Keleti tartományok Multi cégek nem vállalják Meglévő kapacitás sincs kihasználva 17
Megoldások? Finanszírozási rendszer megváltoztatása: központi alapból. DE! Cégek ellenállnak, féltik az állam és az eddig nem teherviselő cégek beavatkozásától a rendszert. A tanulóképzés versenyképességük megőrzésének feltétele. Üzemek feletti gyakorlóhelyek- nem nyert teret, inkább csak kézműves szakmákban Képzési kínálat bővítése Szakképzés népszerűségének növelése Triális képzés: 3. pillér, olyan készségek kialakítása, amelyek nem szakma és üzemfüggők - gyakorlati férőhelyek szabadulnak fel. 18
Forrásanyag Handwerkskammer Münster (HWK Münster) Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) Bundesinstitut für Berufsbildung (BiBB) Datenreport zum Berufsbildungsbericht 2015 Györgyi Zoltán: A triális szakképzés felé Wilhelm-Emmanuel-von Ketteler- Berufskolleg, Herr Berg, Münster