A Molnár család kalandjai Molnárék egy nagyvároshoz közeli településen élnek, egy aprócska kerttel rendelkező, kétszobás családi házban kutyájukkal, Bodrival.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy szélsőérték feladat és következményei
Advertisements

A gazdaságos közlekedésért... Budapest, FORENSIS Autóklub.
Szeretem a könyvtáram!.
Adósság. Adósság Jó hitelRossz hitel Jó hitel Egyes hitelek befektetésnek tekinthetők. Ha valaki azért vesz fel hitelt, hogy olyasmit vásároljon, ami.
ELINDÍTÁS Csak LELKESEN LEHET.
Állóeszköz-gazdálkodás
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
A piac Szakiskola.
Minőségmenedzsment alapelvek
Keresők & Brandek A keresőoptimalizálás fontossága.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Hogyan építs fel egy termelő hálózatot, ami minden hónapban növekvő forgalmat generál?
 Az egyetemi évek alatt a legcélszerűbb külföldön élni egy darabig > támogatott, legkevesebb függőség itthon  Kalandvágy, önállóság, nyelvi akadályok.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Hogyan rontsd el gyermeked jövőjét?
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Önkéntes segítő gyakorlat a győri Családsegítő Szolgálat keretein belül január hó.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A modern fogyasztói étosz rejtélye
Elméleti közgazdaságtan
K&H trambulin tapasztalatok
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Környezetünk levegő minősége
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
Dolceta - Pénzügyi ismeretek
Nevelés és nevelői attitűdök
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Termék & Márka Kopcsay László.
Budapesti Gazdasági Főiskola
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Vállalkozásmenedzsment I.
A családi költségvetés
Mit jelent gazdálkodni?
Pénzforgalom a bankszámlán
Számvitel S ZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Előszó Tizenkét előadás (92)
43. A pénz szerepe a gazdaságban A. Hogyan keletkezik a pénz, és hogy kerül a gazdasági szereplőkhöz? B. Mire használják a pénzt az emberek?
A Biztonságos Böngészés Program március. 2 Az internet csodálatos dolog és nélkülözhetetlen eszköz MI A PROBLÉMA?
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
12–13. Pénzügyi céljaink – tervezés A. Miért van szükség pénzügyi tervre? B. Hogy érhetjük el kitűzött céljainkat? C. Milyen erőforrásai vannak egy háztartásnak?
GAZDASÁG, GAZDÁLKODÁS ÉS A TERMELÉS, HASZNOSSÁG, SZŰKÖSSÉG, GAZDASÁGI JAVAK GAZDASÁGI ALAPISMERETEK.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
35. Életpályánk pénzügyi döntései A. Milyen pénzügyi lépések kísérik végig életünket?
Felső tagozatos tanárok képzése
Bankszámlanyitás, bankkártyaválasztás Készpénzzel, vagy anélkül?
Országos kutatás a részmunkaidős foglalkoztatásról
5–6. A családi költségvetés
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
LEADER, Identitás, Sport
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Közvélemény- és piackutatási igazgató
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

A Molnár család kalandjai Molnárék egy nagyvároshoz közeli településen élnek, egy aprócska kerttel rendelkező, kétszobás családi házban kutyájukkal, Bodrival. Az édesapa, Molnár Jenő csoportvezető egy vállalatnál; felesége, Molnárné Kis Aranka asszisztens a helyi orvosi rendelőben. Kisebbik gyermekük, Évi 14 éves, és a következő tanévtől egy nagyvárosi középiskolában folytatja a tanulmányait; a nagyobbik, Peti 18 éves, a közeli gimnáziumban tanul, és az érettségi vizsgájára készül. A család egy tizenhárom éves személygépkocsit használ, amivel Molnár apuka jár dolgozni, és a nagybevásárlásokat is azzal intézik. Molnár anyuka és Évi általában gyalog vagy a helyi busszal, míg Peti rendszerint kerékpárral közlekedik a városban.

A Molnár család kalandjai Molnáréknak fontos terveik vannak a jövőre nézve. Nagyon bíznak abban, hogy Peti sikeres érettségi vizsgát tesz, és felveszik valamelyik jó hírű természet-tudományi egyetemre. Régóta ábrándoznak családi házuk korszerűsítéséről is. Molnár apuka pedig rendszeresen a használt autókat kínáló weboldalakat bújja, hogy a kocsit újabbra cserélhessék. Minden évben eltervezik, hogy meglátogatják a külföldön élő rokonokat, de erre eddig még nem került sor.

1–2. Mit jelent gazdálkodni? A.Kik a gazdaság alapvető szereplői? B.Mi mozgatja a gazdaság szereplőit? C.Miért kell állandóan pénzügyi döntéseket hozni, azaz gazdálkodni? DHogyan hozzunk jó gazdasági döntéseket?

Boltról boltra Molnár Évit nagyon zavarja, hogy minden reggel hosszú sor kígyózik az iskolai büfé előtt. Miért nem hoz mindenki otthonról enni magának? – méltatlankodik hazaérve, azonban Peti gyorsan lehűti. Elmagyarázza, hogy a büfé fontos szerepet tölt be az iskola életében, hiszen itt egyaránt be lehet szerezni a friss péksüteményt, a gyümölcsöt és a kakaót is. Ha nem lenne, a diákok reggelente boltról boltra járhatnának. 1–2. Mit jelent gazdálkodni? Milyen tevékenységet végeznek azok a diákok, akik az iskolai büfében vásárolnak? Mit tesz a büfés, amikor különféle árukat értékesít a diákok számára? Írj le három javaslatot, hogy miként lehetne egy iskolai büfé kínálatát egészségessé tenni! A. Kik a gazdaság alapvető szereplői?

Családi tervek A Molnár család életében sokféle rövidebb és hosszabb távú terv szerepel. Anyu régóta mondogatja, hogy a ház korszerűsítése nem várhat tovább, apu pedig lassan fél éve böngészi a használt autós oldalakat. Peti idén sítáborba szeretne menni, nyáron pedig egy fesztiválon szeretne bulizni a barátaival. Évi régóta ábrándozik arról, hogy az egész család megmártózik a tengerben. Egy este összeülnek megbeszélni, hogyan valósíthatnák meg ezeket, de gyorsan rájönnek, hogy minden felmerülő vágyukat nem tudják teljesíteni egyhamar. Anyu meglepődve jegyzi meg: nem is gondolta volna, hogy ilyen hosszú a család álmainak listája! 1–2. Mit jelent gazdálkodni? B. Mi mozgatja a gazdaság szereplőit?

1–2. Mit jelent gazdálkodni? B. Mi mozgatja a gazdaság szereplőit? Írd össze a Molnár család mindennapi és hosszabb távú igényeit! Melyek azok az igények, amelyeket ezek közül mindenképpen ki kell elégíteni, és melyek azok, amelyek nem tartoznak a Szerinted mi nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az egyre növekvő szükségleteinket és vágyainkat ki tudjuk elégíteni? Nézz utána az interneten a Maslow-piramis kifejezésnek! Rajzold meg a piramist saját konkrét igényeiddel!

A pénteki program Molnár Évit a szülei elengedték a városba péntek délután a barátnőivel. Magához vette a heti zsebpénzéből megmaradt 3000 forintját, azonban még bizonytalan abban, hogy ezt mire költse. A mozijegy 1200 forintba kerül, a koncertjegy 1800 forint, a görkoripályára a belépő 500 forint, a pizza 800 forint, az üdítő 250 forint, a fagylalt 400 forint. 1–2. Mit jelent gazdálkodni? C. Miért kell állandóan döntéseket hozni, azaz gazdálkodni?

Segíts Évinek megtervezni a délutánját! A táblázat mintájára írj még legalább három példát, hogy milyen döntési lehetőségek közül választhat! Vedd figyelembe az egyes lehetőségek költségeit is! Írd be azt is, hogy az egyes lehetőségek milyen előnnyel és hátránnyal járhatnak! Gondold végig, hogy a közelmúltban: –milyen gazdasági döntést hoztál, –milyen alternatívák közül választhattál, –melyek voltak azok előnyei, illetve hátrányai? Most is így döntenél? 1–2. Mit jelent gazdálkodni? – C. Miért kell állandóan döntéseket hozni, azaz gazdálkodni?

Hétfő reggel Molnár Évi hétfőn rádöbben, hogy pénteken a barátnőivel elköltötte a telefon feltöltésére szánt pénzét is. Ezért elhatározza, hogy a szüleitől kapott költőpénz egy részét ezentúl mindig félreteszi a váratlanul felmerülő vagy fontosabb kiadásokra. Gondold végig, hogy te melyik délutáni programról mondtál volna le Évi helyében! 1–2. Mit jelent gazdálkodni? D. Hogyan hozzunk jó gazdasági döntéseket?

Összegzés A legfontosabb tudnivalók

1–2. Mit jelent gazdálkodni? Fogyasztó bárki lehet, aki szükségletei kielégítésének céljából termékeket vásárol, vagy szolgáltatásokat vesz igénybe. Fogyasztónak tekinthető például a Molnár család, amikor apu szerelőhöz viszi az elromlott családi autót, vagy anyu hétvégi nagybevásárlásra indul. De fogyasztó az is, aki zsemlét vesz az iskolai büfében, vagy aki fodrászhoz megy. A. Kik a gazdaság alapvető szereplői? A termelő a szükségletek kielégítéséhez szükséges termékeket és szolgáltatásokat állítja elő, illetve értékesíti. Termelőnek számít a zsemle alapanyagául szolgáló búzát termesztő gazda, a búzát lisztté alakító malom, a lisztből zsemlét sütő pék és az azt értékesítő büfés. Hasonlóképp termelőnek számít a szolgáltatást nyújtó fodrász is, aki hajat vág.

1–2. Mit jelent gazdálkodni? Az emberek szeretnének jól élni, életszínvonaluk, életminőségük javítására törekednek. Sokan sokfélére vágynak, az igények sora szinte végtelen. Ezek között vannak alapszükségletek, például éhség, szomjúság, a bőr védelmének igénye, védett, meleg lakóhely. Ezek nélkül létezésünk elképzelhetetlen. A szükségletek történelmi koronként, de országonként, térségenként, sőt egy adott időben egymás mellett élő családonként is nagyon eltérnek. B. Mi mozgatja a gazdaság szereplőit? Dr. Roóz József, Dr. Heidrich Balázs: Vállalati gazdaságtan és menedzsment alapjai (2013)

1–2. Mit jelent gazdálkodni? Különböző módon csoportosíthatók, de közös bennük, hogy az emberek a kielégítésükre törekednek. A szükségletek jelentős része gazdasági természetű, ezek egy részét az emberek saját maguk vagy családjuk segítségével – különféle erőforrások felhasználásával – ki tudják elégíteni, másokat viszont csak a gazdaság más szereplőinek közreműködésével. Napjainkban ezek többségét a piac közvetíti termékek, szolgáltatások formájában, és pénzért lehet hozzájutni. B. Mi mozgatja a gazdaság szereplőit? Jó, ha tudod! Abraham Maslow 1943-ban jelentette meg a róla elnevezett szükségletipiramis-elméletét. Felfogása szerint az emberi motivációs tényezők egymásra épülnek, alul találhatók a legalapvetőbb szükségleteink (biológiai, fiziológiai, biztonsági), és ezek teljesülésével, megvalósulásával jutunk „feljebb”, az önmegvalósítás felé.

1–2. Mit jelent gazdálkodni? Az emberek többségének nincs annyi ideje, pénze és egyéb (természeti, emberi és mesterségesen előállított) erőforrása, mint amennyi a szükségleteinek kielégítéséhez elegendő lenne. Ez a szűkösség nemcsak egyéni, hanem a gazdaságot általánosan jellemző probléma. Még a vállalatok számára is korlátozottan állnak rendelkezésre a nyersanyagok és energiahordozók, a szakképzett munkaerő és a tőke. A csak korlátozottan elérhető erőforrások miatt hasznos előzőleg átgondolni, hogy mi a cél, minek a megvalósítása a legfontosabb. Aki nem gazdálkodik tudatosan, az is gazdálkodik, legfeljebb a szerencsére, a véletlenre bízza magát, és esetleges, amit tesz, de fogyasztóként így is szerepe van a gazdaságban. A gazdaságban általában igaz, hogy azok a szereplők érvényesülnek inkább – akár fogyasztók, akár vállalkozók –, akik tudatosabban gazdálkodnak, mint mások. C. Miért kell állandóan döntéseket hozni, azaz gazdálkodni?

1–2. Mit jelent gazdálkodni? Minden döntés lehetőségek közötti választást jelent. Ez járhat áldozattal is. A diákoknak választaniuk kell például, hogy érettségi után a magasabb fizetés reményében inkább tanulnak még pár évet, vagy elmennek dolgozni, és abbahagyják a tanulást. Ha valaki egy adott vásárlási döntés során elköltötte a pénzét, akkor azt a pénzt már másra nem használhatja fel. Észszerű döntést az hoz, aki a rendelkezésre álló információkat figyelembe véve a várható legtöbb előnnyel járó lehetőséget választja. D. Hogyan hozzunk jó gazdasági döntéseket?

1–2. Mit jelent gazdálkodni? Van, amikor a pillanat tört része alatt kell elhatározásra jutni. Ilyenkor természetesen nincs idő részletes elemzést készíteni, de mérlegelni akkor is fontos. Utólag kiderülhet, hogy jobban is járhatott volna, de a lényeg, hogy döntését mindenki megalapozottan hozta meg, amihez elengedhetetlen a tudatosság! D. Hogyan hozzunk jó gazdasági döntéseket? Jó, ha tudod! Döntéseinknél mindig figyelembe kell venni az egyes választási lehetőségek (alternatívák) várható előnyeit és hátrányait. Ha kell, szánjunk erre több időt, írjuk le egy papírra ezeket, majd vessük össze egymással. Így könnyebben kiválaszthatjuk azt a megoldást, amely a legtöbb előnnyel jár a hátrányokhoz képest.

1–2. Mit jelent gazdálkodni? Kik a gazdaság alapvető szereplői? A gazdaság két nagyon fontos szereplője a fogyasztó és a termelő. Mi mozgatja a gazdaság szereplőit? A gazdaság szereplőit általában szükségleteik, igényeik vezérlik, illetve a vágyaik megvalósításához szükséges fedezet előteremtése. Miért kell állandóan gazdasági döntéseket hozni, azaz gazdálkodni? Általában kevesebb erőforrásunk és kevesebb időnk van annál, minthogy minden igényünket és vágyunkat egyszerre kielégíthessük. Ez a szűkösség nem csak az egyénekre, hanem a gazdaság egészére is jellemző. Életünk folyamatos döntések sorozata, ami végső soron maga a gazdálkodás. Minél tudatosabban és jobban gazdálkodunk, annál magasabb szinten tudjuk kielégíteni saját igényeinket és vágyainkat. Hogyan hozzunk jó döntéseket? Minden döntés lehetőségek közötti választást jelent. Ez járhat áldozattal is. Észszerű döntést az hoz, aki a rendelkezésre álló információkat figyelembe véve a számára a várható legtöbb előnnyel járó lehetőség mellett dönt.