A tanulószerződés intézményrendszerének perspektívái Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
A szakképzési hozzájárulás évi elszámolása a jogszabályok tükrében, különös tekintettel a gyakorlati képzést folytató gazdálkodó szervezetekre.
DSC TÁMOP Munkahelymegőrző támogatás munkaidő csökkentéssel és képzéssel kombinálva 2009.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
évi változások a társadalombiztosítási rendszerben (járulékok, egészségügyi hozzájárulás)
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
„Dolgozva tanulj!” Tájékoztató a „Gyakorlati oktatók továbbképzése a szakképzésben” című TÁMOP B-13/ projekt feladatairól
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Természetbeni juttatások – egyes béren kívüli juttatások.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI TÁMOGATÁSI ESZKÖZÖK Szombathely, november 19.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés. Szakképzési problémafa  Elérendő stratégiai célok: A szakmunkásképzés átjárhatóságának megteremtése Szétaprózott.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A szakiskolák aktuális problémái
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
GAZDASÁGI FÓRUM SZENTGOTTHÁRD
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Egyéb munkaerő-piaci programok
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
A konszolidáció módszertanáról
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
SZÁMVITEL.
Az „Út a munkához” program évi változásai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
HHR.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Pályaválasztási tájékoztató
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Készletek transzformációja
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Az „Út a munkához” program évi változásai
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

A tanulószerződés intézményrendszerének perspektívái Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Európai szakképzési modellek tapasztalatai Oktatás szolgáltatásként funkcionál: sikeres gazdaság munkaerő- piaci igényének kielégítése, egyén számára karrierlehetőség biztosítása Oktatás célja: a sikeres, hatékony és versenyképes munkavállaló kiképzése, a munkapiacon jól értékesíthető tudás kell Vállalkozásoknál a fő motiváló erő: leendő munkavállaló magas színvonalú kiképzése:hosszú távon hoz hasznot munkaadójának és magának Nagy érték a gyorsan munkába állítható munkaerő Iskola: Mindenkinek kötelező élet közeli helyzetben, gyakorlaton részt venni. Iskolai tanműhely felkészít és kiegészít a vállalati gyakorlatra

A tanulószerződés intézményrendszere  A munkával egybekötött szakképzés – munkára szocializálás  A munkatapasztalatokra épülő gyakorlati képzés – sikerélmény  A szakképzés vonzerejének növelése: amiben tehetségesek  A munka világába történő átmenet segítése  A fizikai szakmák társadalmi presztízsének a növelése  Szociális státusz, anyagi függetlenség, munkabér-teljesítmény  43 ezer fő a foglalkoztatási és társadalombiztosítási rendszerben  Évente kb. 7 milliárd Ft juttatás a tanulóknak  A tanulószerződés a magyar szakképzés meghatározó formája, érzékeny barométer, gazdaság-közeli képzés lelke

Az alternáló gyakorlati képzés előnyei A fiatal tanonc szempontjából nézve:  A szakmában történő magasabb arányú elhelyezkedés  Gyakorlatorientált minőségi képzés  Cégek részére hozzáértő, azonnal működőképes munkaerő  Tanulószerződés: Munkaszerződés és munkabér  Szociális státusz és anyagi függetlenség A cég szempontjából nézve:  A cég versenyképességének javítása  A foglalkoztatás színvonalának és minőségének javítása  A cég kompetencia igényeinek megfelelő képzés  A betaníttatás költségeinek megspórolása  A téves foglalkoztatás veszélyének minimalizálása

A problémák fontossági sorrendje (MKIK GVI felmérés alapján 2001.) Hiányosságok- problémák OKJ szakképzettséggel Főiskolai végzettek Egyetemi végzettek Érettségi nélkülÉrettségivel Önálló munkavégzés képességének hiánya Gyenge szakmai gyakorlati jártasság Munkafegyelmi problémák Munkakultúra hiányosságai általában Gyenge szakmai elméleti alapok Rossz együttműködési készség Gazdasági ismeretek hiánya Számítógépes ismeretek hiánya Idegennyelv-tudás hiánya

P á ly á z ó i csoportok Előnyt jelent K ö z ö mb ö s H á tr á nyt jelent Szakk é pzett fizikai dolgoz ó Az illető p á lyakezdő 9,357,233,4 Fiatal, de gyakorlattal rendelkezik85,912,81, é ves tapasztalattal rendelkezik 61,334,54,2 K ö z é pfok ú v é gzetts é gű szellemi dolgoz ó Az illető p á lyakezdő 10,250,339,5 Fiatal, de gyakorlattal rendelkezik86,811,91, é ves tapasztalattal rendelkezik 5835,76,2 Forr á s: MMSZ vizsg á lat (1995.) Munkáltatói szempontok munkaerő-felvételkor

A középfokú oktatásból kilépők megoszlása munkapiaci státuszuk szerint egy évvel az iskola elvégzése után %

Munkával egybekötött szakképzés 7x 

Dél-AlföldDél-DunántúlÉszak-AlföldÉszak- Magyarország Közép-DunántúlKözép- Magyarország Nyugat-Dunántúl gépi forgácsolóács, állványozó hegesztőgépi forgácsolóépület- építmény bádogos gépi forgácsolóbolti eladógépi forgácsoló kőműveshegesztőgépi forgácsolóhegesztőgéplakatos szerkezetlakatoskőművesgéplakatoskőműveshegesztő szerkezetlakatoshegesztőszerkezetlakatoskőművespék-cukrászszerszámkészítő Javaslat a r é gi ó k hi á nyszakm á ira

A jelenleg érvényben lévő megszorító csomag fő elemei a következők Oktatói bérek Már visszaállításra került Megszűnik a 100%-os elszámolási lehetősége a tárgyi eszközök fejlesztésének Visszaállítása 50% Felére csökken a jelenlegi 100%-os elszámolhatási lehetősége a tárgyi eszközök karbantartására, javítására fordított összegnek Visszaállítása 100% Felére csökken a jelenlegi 20%-os anyagköltségre fordítható összeg elszámolási lehetősége Visszaállítása 100% A tanuló pénzbeli juttatására fordított összeg csak a minimálbér 20%-áig lesz elszámolható ( a korábbi 50% helyett), viszont a kötelező pénzbeli juttatás a minimálbér 20%-a helyett 30%-ra emelkedne. Ez viszont azt jelenti, hogy további 10%-ot a cégeknek kell finanszírozni Részbeni visszaállítása Átalánydíjas elszámolás eltörlése Részbeni visszaállítása

Válaszadók száma302 Főtevékenységű képzők43 Meglévő tanulószerződések száma /2010 tanévre törvénymódosítás nélkül tervezett tanulólétszám /2010 tanévre törvénymódosítás esetén tervezett tanulólétszám1.358 Megszűntetett tanulólétszám5.122 Biztosan megszünteti tanulószerződéseit, de nem tudja mennyit31 gazdálkodó MKIK-GVI felmérés eredményei

Megtakarítás

Tényleges költségek: a többlet-tanműhelyi kapacitás kiépítésének költségei tanműhely beruházási ktg (épület nélkül, egyszeri ktg): 13,2 mdFt tanműhely működtetési ktg: 1,1 mdFt oktatók személyi jellegű ktg-ei: [22 ezer fő/(13,33 fő/oktató)] 5,5 mdFt Összesen: 19,8 mdFt Ebből - a központi költségvetést terhelő költségek: normatív támogatás évente: 2,1 mdFt tanműhely beruházási ktg (épület nélkül, egyszeri ktg): 13,2 mdFt összesen: 15,3 mdFt - az önkormányzatokat terhelő költségek összesen:4,5 mdFt

Szakképzési egyenleg Összességében nem éri meg, mert jelentős többlet-kiadást jelent

MegnevezésÖsszeg 2008-ban (mdFt) OKM rendelkezési jogkörébe tartozó keretösszeg 4,6 A szakiskolai fejlesztési programra évente meghatározott keretösszeg 1,9 Határontúli magyarok szakképzése, felsőoktatása és felnőttképzése 0,8 A felnőttképzési célok támogatása7,6 A megtakarítás más forrásból történő finanszírozásának lehetőségei

A munkaerő-piacot súlyosan érintő következmények A gazdálkodó szervezeteknél gyakorlaton lévő tanulók jelenlegi 50%-os aránya 25%-ra csökken, Az építőipar területén a vállalati gyakorlati képzőhelyek 70-80%-a megszűnik, A gazdálkodó szervezetek képzési hajlandósága jelentősen csökken, amely komoly bizalomvesztéssel fog járni a jelenleg érintett 7 ezer gazdálkodó körében. A kieső 22 ezer tanulószerződés következtében az érintettek kikerülnek a foglalkoztatási és társadalom-biztosítási rendszerből, ill. elvesztik a tanulószerződés által biztosított szociális státuszukat is. A kieső 22 ezer tanuló gyakorlati oktatását nem tudják máról holnapra megoldani. A válságkezelő kormány programja is kiemelt szerepet szán a munkával egybekötött szakképzés bevezetésének, ugyanakkor a szakképzési megszorító csomag ennek pont ellentétes hatását váltja ki.

Direkt haszonIndirekt haszon Bevételek ( alkalomszerű )  Kézzelfogható termelési teljesítmény, amelyet a „vevő” megfizet: évi 3 hónap ( Németországban évi 7 hónap)  A személyi költségek csökkentése, a bér- és fizetési struktúra stabilizálása  Egyéb teljesítmények  A betanítási költségek megspórolása  Produktív együttműködés a szakrészlegben, amelyeket kalkulálva értékelnek  Munkába állás során keletkező hibás döntések és a velejáró költségek minimalizálása  A fluktuációs költségek csökkentése  A vállalatról alkotott pozitív kép erősítése A szakképzés haszna

A felnőttképzést érintő megszorítások A cégek csökkenő befizetései érintik a szakképzési hozzájárulásból képződő szakképzési alapot is, így kevesebbet fordíthatnak saját dolgozók képzésére is A cégek csökkenő befizetései érintik a szakképzési hozzájárulásból képződő szakképzési alapot is, így kevesebbet fordíthatnak saját dolgozók képzésére is A megszorító intézkedések kiterjednek a saját dolgozók képzésének korlátozására is – ld. az SZMM új tervezete: A megszorító intézkedések kiterjednek a saját dolgozók képzésének korlátozására is – ld. az SZMM új tervezete: Leglényegesebb változtatások: 1. A szakképzési hozzájárulás terhére elszámolható költségek maximális mértéke az eddigi 12% helyett a minimálbér 6%-a lesz 8,5% 6000 Ft/fő/képzési óra 2. Kötelező önrész előírása: maximális támogatási intenzitás általános képzés esetén az elszámolható költségek 60%-a, ill. speciális képzés esetén 25%. Visszaállítás

FSZ hallgatók/tanulók aránya

A tanuló szerződés kiterjesztésének perspektívái A hallgató szerződés jogszabályi feltételeinek megteremtése: A tanulószerződés rendszerével azonos elbírálás Egy szemeszter összefüggő formában a gazdálkodóknál A gyakorlati képzés eltérő sajátosságai (a tanulószerződéstől) MKIK elkészítette a módszertani útmutatót a végrehajtáshoz MKIK elkészítette a szerződésmintát, a teljes dokumentációt Elkészült a teljes on-line informatikai felület az ISZIIR Reális esély a 10 ezer fő FSZ hallgató 30%-nak beemelése Új lehetőség a Bsc képzésben lévők fél éves gyakorlatának hallgatói szerződés keretei közötti bevonására: A gyakorlati képzés költségei elszámolhatók a szakképzési alap terhére: éves szinten ezer fő bevonása

Feladatok, felvetődő kérdések A gazdasági válság hatásai a tanulószerződések számára:  Cégek forgalma, termelés kiesése, létszámleépítések, megszűnés  Új cégek nem vállalkoznak tanulóképzéssel  Cégek saját szakképzési alapjának csökkenése  Tanulóképzéssel járó költségek növekedése  Visszaigénylők jelentős forgótőke igénye  Visszaigénylés szabályai szigorodnak, hatósági jelleg  Főtevékenységként gyakorlati képzést végzők túlélésért  Területi és szektorális hatáselemzés:építő, vendégl., keresk-szolg.  Decentralizált forrás hiánya: eszközfejlesztés elmaradása  Új elem: meleg étkezési utalványok 25%-os adó  Tanulószerződés szám várható csökkenése 10-15%

Feladatok, felvetődő kérdések Iskolafenntartó önkormányzatokkal konzultáció a kialakult helyzetről és feladatokról A gazdálkodók teljes körű tájékoztatása a jogszabályi változásokról és a megoldási lehetőségekről Jogszerűségi és alkotmányossági aggályok tisztázása: tanulószerződés visszamenőleges módosítása, együttműködési megállapodás lehetősége A főtevékenységként gyakorlati képzést végzőkkel konzultáció szervezése A magyar cégek 2%-a képez az egész gazdaság számára: kamarai támogató rendszer működtetése, új ösztönzők!!!

Szakképesítések megnevezése Új OKJ szerinti megnevezés Gondozásra átadott szakképesítések Szakmai záróvizsgák elnök delegálása Gyakorlati szintvizsgák szervezése, feladatbank Szakmai verseny szervezése (SZKTV) AsztalosBútorasztalos január február január február 14. Ács-állványozó Bőrdíszműves Cipőfelsőrész-készítő Cipész, cipőkészítő, cipőjavító Cukrász ÉpületburkolóBurkoló Férfiruha-készítőSzabó Fodrász Kárpitos Kozmetikus Kőműves Nőiruha-készítőSzabó Pincér Szakács Szobafestő-mázoló és tapétázó Festő, mázoló és tapétázó villanyszerelőVillanyszerelő CNC-forgácsoló február július február július 15. Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő Fémipari megmunkáló-gépsor és berendezés-üzemeltető Gépgyártósori gépkezelő, gépszerelő Géplakatos Hegesztő Hűtő- és klímaberendezés-szerelő, karbantartó Szerkezetlakatos Szerszámkészítő Tetőfedő Kereskedő A szakképzési feladatok átvételének alakulása

FSZ hallgatói szerződés törvénymódosítások: hallgatói szerződés egyenjogúsítása tanuló szerződés FSZ tanuló szerződés FSZ hallgatói szerződés: szeptember 1-től A hallgatói szerződés általánossá tétele: meghatározott feltételeknél gazdálkodónál csak hallgató szerződéssel lehet gyak. képzés Az új OKJ, összefüggő szakmai gyakorlat minimum 3 hónap: alkalmazási gyakorlat, munkahelyi projektek munkavállalói kompetenciák tevékenységek, feladatok, kompetenciák Tanügyi dokumentumok: SZVK, szakképzési program, munkaterv, tanulói munkanapló

Középfokú intézmények tanulóinak megoszlása