A többségi-kisebbségi viszonyok hatása a roma tanulók iskolai teljesítményére Kende Ágnes MTA TK Gyerekszegénység Elleni Program

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Értékelés a pedagógiában
Optikai csalódások.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A nevelés stílusa.
A cigányság integrációja Magyarországon
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Egyéni döntések a szervezetben
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
Kisebbségi kultúrák.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Különbözőek vagyunk!.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
1 A roma kisebbség iskolai helyzete Készítette: Keresztes Eszter Kommunikáció az egyetemen c. kurzus.
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Védtelen „védett csoportok” A nemi és az etnikai diszkrimináció sajátosságai Kovács Edina.
Koncepciók, dimenziók az integráció kutatásában
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Nemzetközi migráció és az Európai Uniós választások
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
Iskola és képesség Egy Kárpát-medencei összehasonlító kutatás tanulságai Dr. Ferenc Viktória.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Szalamanov Zsuzsa az alapítvány kuratóriumának elnöke
Budapesti tanárok migrációs nézetei
Romák a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kakusziné Körtvélyesi Anikó
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Előadás másolata:

A többségi-kisebbségi viszonyok hatása a roma tanulók iskolai teljesítményére Kende Ágnes MTA TK Gyerekszegénység Elleni Program

A kérdés iskolai eredményesség roma gyerekek identitása iskolai viszonyrendszer 2

EDUMIGROM - „Az oktatáson belüli etnikai különbségek és a városi ifjúság széttartó életpályái a kibővített Európában” Kutatás kérdése - etnikai különbségeknek van-e szerepük az eltérő oktatási lehetőségekben Célcsoport - A kutatás a városban élő etnikai kisebbségekhez tartozó fiatalokra és többségi társaikra terjed ki Résztvevő országok - Csehország, Dánia, Franciaország, Németország, Magyarország, Románia, Szlovákia, Svédország és Nagy-Britannia Ideje tól 2011-ig tart, a Közép-Európai Egyetem Center for Policy Studies intézete koordinálja (Európai Bizottság 7-es keretprogramjának támogatásával) Kutatás kérdése - etnikai különbségeknek van-e szerepük az eltérő oktatási lehetőségekben Célcsoport - A kutatás a városban élő etnikai kisebbségekhez tartozó fiatalokra és többségi társaikra terjed ki Résztvevő országok - Csehország, Dánia, Franciaország, Németország, Magyarország, Románia, Szlovákia, Svédország és Nagy-Britannia Ideje tól 2011-ig tart, a Közép-Európai Egyetem Center for Policy Studies intézete koordinálja (Európai Bizottság 7-es keretprogramjának támogatásával) 3

Elméleti háttér Etnikai identitás Kisebbségi csoporthoz tartozó személy számára milyen értékek asszociálódnak pozitív identitás - saját kisebbségi csoporttal való azonosulás csoport hovatartozás felvállalása negatív identitás - csoportközi összehasonlításban negatív konnotációk identitás feladása a társadalmi beilleszkedésért 4

Elméleti háttér „Stigma-tudatosság” - a sematikus módon elvártnak megfelelő teljesítmény – paradox helyzet: rossz teljesítmény magyarázata mások előítéletei (védve ezáltal önbecsülését, önértékelését) – miközben stigma-tudatosság szintjét is növeli Sztereotípia-szorongás - sztereotípia-fenyegetésre adott válasz - önmagát beteljesítő jóslat - sztereotípia torzító lencséjén keresztül látja önmagát, teljesítményével mintegy igazolni is fogja a sztereotípia létjogosultságát Kisebbségi személy nem individuumként, hanem sztereotipizált csoport tagjaként kezelik – beépíti a többség által sugallt képet saját megítélésébe 5

Miként hat ez a roma gyerekek iskolai eredményire? Identitás –fenyegetettség: illuzórikus korreláció - kisebbségi személy és a deviancia hamis összefüggése (testi jegyekben is megnyilvánuló különbözőség) - szűkebb és tágabb közösségek normatív elvárásainak nem tud megfelelni Sztereotípia-szorongás - önbeteljesítő jóslat beigazolódása - a többséghez tartozó pedagógus a sztereotípiákból eredő feltételezések szerint viselkedik a roma gyerekekkel, roma gyerek „válasza” - úgy viselkednek, ahogy a pedagógus viselkedése indikálja Roma gyerekek gyenge iskolai teljesítménye - nem hiszi el magáról, hogy ő tudna másként is 6

Már most látható kutatási eredmények Továbbtanulást befolyásoló tényezők – Szociális helyzet – Roma származás – Intézmények közötti minőségi különbség A társadalmi mobilitás elérhetetlen álom 7

Már most látható kutatási eredmények Osztálytermi viszonyok – Alapvetően biztonságban érzik magukat az iskolában – Vágynak a befogadásra – a pozitív visszacsatolás is jobban feltűnik nekik – Kortársviszonyokban sok az etnikai feszültség – Pedagógusok nem látják a felelősségüket 8

Már most látható kutatási eredmények Szegregált körülmények - intézményesített diszkrimináció Szegregált osztályok - marginalizáció okozta kollektív frusztráció átcsap konfliktusokba, vitákba, klánharcokba, és az egész környezetet átfogó ellenséges szemléletbe Szegregált iskola - nincs valós tapasztalat a “Másikról” - félelemmel teli rémképek a “Képzelt Másikról” 9

Néhány következtetés Oktatási integráció - kormányzati akarat kevés a társadalmi ellenállással szemben A pedagógusok nem felkészültek a befogadó iskola megvalósítására „színvak” hozzáállás - különbségek etnikailag megélt konfliktusokként jelennek meg (burkoltan állandóan jelen van a származás) „színtudatos” hozzáállás – multikulturalitás valódi érték Oktatási integráció - kormányzati akarat kevés a társadalmi ellenállással szemben A pedagógusok nem felkészültek a befogadó iskola megvalósítására „színvak” hozzáállás - különbségek etnikailag megélt konfliktusokként jelennek meg (burkoltan állandóan jelen van a származás) „színtudatos” hozzáállás – multikulturalitás valódi érték 10

Idézetek roma fiataloktól „A múltkor buszoztam, felszállt egy kismama, felálltam, át akartam adni a helyet, ő meg mondta, hogy „cigány után nem ülök le”. Én meg úgy voltam vele, hogy csöndben maradtam, és kész.” „... vannak olyan emberek, akik lenézik a cigányokat.... Egy kiránduláson voltunk, és pont egy másik osztály mellett álltunk, és a tanulók, hát lecigányoztak minket. Mi erre nem szóltunk semmit, de nem volt túl jó érzés. Együtt voltunk ott, az egész osztály.” „Én kiskorom óta tudom, már az óvodában mindenkinek mondogattam, hogy roma vagyok. Aztán szembesültem a diszkriminációval, és utána kicsit visszafojtottam magamban, és nem mondogattam...” „A múltkor buszoztam, felszállt egy kismama, felálltam, át akartam adni a helyet, ő meg mondta, hogy „cigány után nem ülök le”. Én meg úgy voltam vele, hogy csöndben maradtam, és kész.” „... vannak olyan emberek, akik lenézik a cigányokat.... Egy kiránduláson voltunk, és pont egy másik osztály mellett álltunk, és a tanulók, hát lecigányoztak minket. Mi erre nem szóltunk semmit, de nem volt túl jó érzés. Együtt voltunk ott, az egész osztály.” „Én kiskorom óta tudom, már az óvodában mindenkinek mondogattam, hogy roma vagyok. Aztán szembesültem a diszkriminációval, és utána kicsit visszafojtottam magamban, és nem mondogattam...” 11