A többségi-kisebbségi viszonyok hatása a roma tanulók iskolai teljesítményére Kende Ágnes MTA TK Gyerekszegénység Elleni Program
A kérdés iskolai eredményesség roma gyerekek identitása iskolai viszonyrendszer 2
EDUMIGROM - „Az oktatáson belüli etnikai különbségek és a városi ifjúság széttartó életpályái a kibővített Európában” Kutatás kérdése - etnikai különbségeknek van-e szerepük az eltérő oktatási lehetőségekben Célcsoport - A kutatás a városban élő etnikai kisebbségekhez tartozó fiatalokra és többségi társaikra terjed ki Résztvevő országok - Csehország, Dánia, Franciaország, Németország, Magyarország, Románia, Szlovákia, Svédország és Nagy-Britannia Ideje tól 2011-ig tart, a Közép-Európai Egyetem Center for Policy Studies intézete koordinálja (Európai Bizottság 7-es keretprogramjának támogatásával) Kutatás kérdése - etnikai különbségeknek van-e szerepük az eltérő oktatási lehetőségekben Célcsoport - A kutatás a városban élő etnikai kisebbségekhez tartozó fiatalokra és többségi társaikra terjed ki Résztvevő országok - Csehország, Dánia, Franciaország, Németország, Magyarország, Románia, Szlovákia, Svédország és Nagy-Britannia Ideje tól 2011-ig tart, a Közép-Európai Egyetem Center for Policy Studies intézete koordinálja (Európai Bizottság 7-es keretprogramjának támogatásával) 3
Elméleti háttér Etnikai identitás Kisebbségi csoporthoz tartozó személy számára milyen értékek asszociálódnak pozitív identitás - saját kisebbségi csoporttal való azonosulás csoport hovatartozás felvállalása negatív identitás - csoportközi összehasonlításban negatív konnotációk identitás feladása a társadalmi beilleszkedésért 4
Elméleti háttér „Stigma-tudatosság” - a sematikus módon elvártnak megfelelő teljesítmény – paradox helyzet: rossz teljesítmény magyarázata mások előítéletei (védve ezáltal önbecsülését, önértékelését) – miközben stigma-tudatosság szintjét is növeli Sztereotípia-szorongás - sztereotípia-fenyegetésre adott válasz - önmagát beteljesítő jóslat - sztereotípia torzító lencséjén keresztül látja önmagát, teljesítményével mintegy igazolni is fogja a sztereotípia létjogosultságát Kisebbségi személy nem individuumként, hanem sztereotipizált csoport tagjaként kezelik – beépíti a többség által sugallt képet saját megítélésébe 5
Miként hat ez a roma gyerekek iskolai eredményire? Identitás –fenyegetettség: illuzórikus korreláció - kisebbségi személy és a deviancia hamis összefüggése (testi jegyekben is megnyilvánuló különbözőség) - szűkebb és tágabb közösségek normatív elvárásainak nem tud megfelelni Sztereotípia-szorongás - önbeteljesítő jóslat beigazolódása - a többséghez tartozó pedagógus a sztereotípiákból eredő feltételezések szerint viselkedik a roma gyerekekkel, roma gyerek „válasza” - úgy viselkednek, ahogy a pedagógus viselkedése indikálja Roma gyerekek gyenge iskolai teljesítménye - nem hiszi el magáról, hogy ő tudna másként is 6
Már most látható kutatási eredmények Továbbtanulást befolyásoló tényezők – Szociális helyzet – Roma származás – Intézmények közötti minőségi különbség A társadalmi mobilitás elérhetetlen álom 7
Már most látható kutatási eredmények Osztálytermi viszonyok – Alapvetően biztonságban érzik magukat az iskolában – Vágynak a befogadásra – a pozitív visszacsatolás is jobban feltűnik nekik – Kortársviszonyokban sok az etnikai feszültség – Pedagógusok nem látják a felelősségüket 8
Már most látható kutatási eredmények Szegregált körülmények - intézményesített diszkrimináció Szegregált osztályok - marginalizáció okozta kollektív frusztráció átcsap konfliktusokba, vitákba, klánharcokba, és az egész környezetet átfogó ellenséges szemléletbe Szegregált iskola - nincs valós tapasztalat a “Másikról” - félelemmel teli rémképek a “Képzelt Másikról” 9
Néhány következtetés Oktatási integráció - kormányzati akarat kevés a társadalmi ellenállással szemben A pedagógusok nem felkészültek a befogadó iskola megvalósítására „színvak” hozzáállás - különbségek etnikailag megélt konfliktusokként jelennek meg (burkoltan állandóan jelen van a származás) „színtudatos” hozzáállás – multikulturalitás valódi érték Oktatási integráció - kormányzati akarat kevés a társadalmi ellenállással szemben A pedagógusok nem felkészültek a befogadó iskola megvalósítására „színvak” hozzáállás - különbségek etnikailag megélt konfliktusokként jelennek meg (burkoltan állandóan jelen van a származás) „színtudatos” hozzáállás – multikulturalitás valódi érték 10
Idézetek roma fiataloktól „A múltkor buszoztam, felszállt egy kismama, felálltam, át akartam adni a helyet, ő meg mondta, hogy „cigány után nem ülök le”. Én meg úgy voltam vele, hogy csöndben maradtam, és kész.” „... vannak olyan emberek, akik lenézik a cigányokat.... Egy kiránduláson voltunk, és pont egy másik osztály mellett álltunk, és a tanulók, hát lecigányoztak minket. Mi erre nem szóltunk semmit, de nem volt túl jó érzés. Együtt voltunk ott, az egész osztály.” „Én kiskorom óta tudom, már az óvodában mindenkinek mondogattam, hogy roma vagyok. Aztán szembesültem a diszkriminációval, és utána kicsit visszafojtottam magamban, és nem mondogattam...” „A múltkor buszoztam, felszállt egy kismama, felálltam, át akartam adni a helyet, ő meg mondta, hogy „cigány után nem ülök le”. Én meg úgy voltam vele, hogy csöndben maradtam, és kész.” „... vannak olyan emberek, akik lenézik a cigányokat.... Egy kiránduláson voltunk, és pont egy másik osztály mellett álltunk, és a tanulók, hát lecigányoztak minket. Mi erre nem szóltunk semmit, de nem volt túl jó érzés. Együtt voltunk ott, az egész osztály.” „Én kiskorom óta tudom, már az óvodában mindenkinek mondogattam, hogy roma vagyok. Aztán szembesültem a diszkriminációval, és utána kicsit visszafojtottam magamban, és nem mondogattam...” 11