Új innovatív beszerzési modellek (PcP – Pre-Commercial Procurement) és alkalmazásuk Fenntarthatóság és energiahatékonyság a közbeszerzési eljárásban Miskolc, május 7. Dr. Nyiry Attila ügyvezető
Az Egyesült Államokban a közszektor évi 50 milliárd USD-t költ K+F beszerzésre. Ez az összeg hússzor annyi, mint amit az Európai Unió ugyanerre a célra fordít. Az Uniós K+F beszerzési gyakorlat az - egészségügy, - energia, - oktatás, - közlekedés, - környezetvédelem területén is mindössze a negyed az USA által hasonló célokra fordított összegnek. A globalizációs környezetben újra kell értelmeznünk a közszektor innováció hasznosító és innováció meghatározó szerepét!
A közösségi stratégiai dokumentumok a közötti ciklusban jelentős erőforrások mozgósítását tervezik az innovatív állami beszerzések használatának elősegítésére, ösztönzésére. EU2020 stratégia szerint az európai gazdaságnak 2020-ra - intelligenssé, - fenntarthatóvá, - globálisan versenyképessé és - inkluzívvá kell válnia. Az innovatív beszerzési eljárások egyik típusa a PcP, ami az elkövetkező EU ciklusban várhatóan megkülönböztetett figyelmet kap majd.
A kereskedelmi hasznosítást megelőző beszerzés (PcP) Jellemzői: A közszféra számára költségcsökkentő, illetve hatékonyságnövelő beszerzési módszer. A köz-és a magánszféra együttműködésével az innovációt a keresleti oldalról erősíti (innovatív kkv-k nagyobb eséllyel indulnak a beszerzési folyamatokban). Az EU a PcP modellt már most kiemelt innovációs támogatási eszköznek tekinti. A kockázatok és hasznok megosztásán alapul. Többlépcsős folyamat, amely megelőzi a közbeszerzést.
A PcP modell
A COM2007/799 közlemény szerint a kereskedelmi hasznosítást megelőző beszerzés a K+F szolgáltatások állami támogatásnak nem minősülő beszerzési modellje A2004/18/EK és a 2004/17/EK szerint a közszféra által K+F szolgáltatásokra kötött szerződések kivételt képeznek a közbeszerzési eljárás alól, mindaddig, amíg a K+F eredményeképpen létrejött előnyök az ajánlatkérő szervnél jelentkeznek a szolgáltatásnak a saját tevékenységben való felhasználása során és feltéve, hogy a kapott szolgáltatás ellenértékét teljes mértékben az ajánlatkérő fizeti meg. Összhangban a 2011.évi CVIII. Törvény 9. § (5).
A RAPIDE nemzetközi projekt legfőbb célja a közszektor szerepének erősítése volt az innováció ösztönzésében. A projekt az összesen 12 partnerország Irányító Hatóságainak bevonásával valósult meg. Magyarországot képviseli az ÉARFÜ(és az INNOVA) A PROGR-EAST nemzetközi projekt célja hosszú távú és fenntartható hálózat létrehozása volt magán és állami döntéshozók részére, hogy: támogassa PCP stratégiák és politikák kialakulását Kelet-Közép-Európában; segítse a PcP tárgyú párbeszédet az EU közbeszerzők és döntéshozók között. Magyarországot a Puskás Tivadar Közalapítvány képviselte Pilot projekt Nemzeti Hálózatbiztonsági Központ
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Észak-Magyarországi Regionális Innovációs Ügynökség Nonprofit Közhasznú Kft. 3525, MISKOLC, Széchenyi u Tel.: Fax: