Kultúra a társadalomban (nyilvános tűnődések) 1Harsányi László, 2011. 09. 06.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Globalizáció Globalizáció:
A nyugati civilizációban az elmúlt évezredben mindinkább teret hódítottak a gazdaság kapitalista formái A társadalmi rendszerek a történelemben többnyire.
Prof. emeritus, Dr.Dr.hc. Knoll Imre Budapest, február-május
A Turizmus sajátosságai a marketingben
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
Az információs forradalom
A turizmus rendszer környezete
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A gazdasági fejlettség mutatói
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
A nemzetközi üzleti élet etikája
Készítette: Soós Kitti. A téma bemutatása Önkéntesség A téma aktualitását az adja, hogy az Európai Unió a 2011-es évet, az aktív polgárságot előmozdító.
A KONVERGENCIA-FOLYAMATOK FONTOSABB KIHÍVÁSAI 2007-BEN SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR Szeged, február-május (Belyó Pál) „G A Z D A.
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Távoli online adatbázisok használata és FTP
A külső környezet elemzése
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Etikusság. Létezik-e a pénzügyekben avagy mi az a közösségi bank?
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Budapest, november 16. Slovnaft THE MOL GROUP Az olajkorszak végén: A 3. árrobbanás és következményei Varró László Vargha Péter Simon Vezető Közgazdász.
Az információs ipar teljesítménye Európai Unió, Magyarország, Amerikai Egyesült Államok.
Marketing alapismeret
Nem lehet elég korán kezdeni – Lehetséges lépések egy koherens előtakarékossági rendszer irányába Holtzer Péter Budapest, június 4.
Digitális szolidaritási háló – a szerves megoldás Gáspár Mátyás
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
A Foglalkoztatási Információs Pontok a Dél-dunántúli régióban Márk László Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
Sponsorare necesse est
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Művelődés-gazdaságtan
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Az innováció forrásai.
Kulturális tevékenységek és a közügyek kezelése (issue management) (Managementul activităţii culturale)
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS. A nyíregyházi élelmiszer piac számokban Nyíregyháza lakosainak száma: Fő​ Napi élelmiszerre költött összeg: 1000 Ft/fő​
Regionális gazdaságtan 7.
A magyar lakosság kultúrafogyasztási szokásai
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
Harsányi László: MOME  Művezető állam  Menedzser típusú megoldás  Az állam mint mecénás  Rásegítő típusú állami magatartás * Kuti Éva - Marschall.
PUBLIC RELATIONS Wekerle Sándor Üzleti Főiskola 2015/16-os tanév, II. félév Tóth Attiláné dr. első foglalkozás.
A világgazdaság a 20-as, 30-as években. A háború után  Háború vége  válság a világgazdaságban  gazdasági kimerülés, anyagi és emberi erőforrások pusztulása.
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
Közösségszervezés BA.
A külső környezet elemzése
Országos tanácsadási konferencia
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
A piac és a piacgazdaság
SZÁMVITEL.
A GAZDÁLKODÁS Készíítette: Czeglédi László. A GAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETE Fogalma: céltudatos tevékenység, melynek keretében a rendelkezésre álló erőforrásokat.
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Urbánné Malomsoki Mónika
A globalizáció - a globális világgazdaság
Előadás másolata:

Kultúra a társadalomban (nyilvános tűnődések) 1Harsányi László,

Mottó: Láttam a jövőt. Épp olyan, mint a jelen, csak hosszabb. (Woody Allen) 2Harsányi László,

Várhatóan „fellépnek”: Harsányi László közgazdász Varga Melinda művelődési manager Peter Wladimir ötvösművész ?? Basics Beatrix művészettörténész Marosán György főiskolai tanár Harsányi László,

ALLEGRO (vidáman) 4Harsányi László,

A kultúra szerkezetének módosulása korábban A nagy mennyiségű sokszorosítás a 19. század végétől. A „klasszikus” tömegkommunikáció megjelenése. A komputerizáció, az informatika és kommunikáció új forradalma. * Vitányi Iván: A magyar kultúra esélyei, MTA Társadalomkutató Központ, Harsányi László,

6 A kultúra kettős hátránya a tervgazdaságban Hosszú távú, stratégiai szinten, mint nem termelő szféra, a tercier szektor része. Rövid távú, technikai szinten, mint elsősorban költségvetésből finanszírozott ágazat. Na és ma ebből mi maradt meg…?

Két vízió 1990-ből* 1. A művészetek fellendülése olyan széleskörű, hogy a művészetekhez tartozó területeken a belépőjegyek telefonon történő megrendelésétől a vállalatoknak nyújtott művészeti tanácsadásig – rendkívül gyors ütemben szaporodnak az üzleti és munkalehetőségek. *Naisbitt – Aburdene: Megatrendek 2000, OMIKK Harsányi László,

Két vízió 1990-ből* 2. A művészet nemcsak kulturális, hanem gazdasági erőforrás is. A művészetekre költött pénz egy egész közösség gazda- ságát képes befolyásolni, és sokszorozó hatása van. A művészetek megteremtik az idegenforgalom alapját, vonzerőt gyako- rolnak az üzleti vállalkozásokra és az iparvállalatokra, növelik az ingatlanok értékét. *Naisbitt – Aburdene: Megatrendek 2000, OMIKK Harsányi László,

Társadalom és kultúra* Globalizáció (távolból jött emberekkel, termékekkel, eszmékkel való találkozás lehetősége) Lokalizáció (a termékek helyi karaktere, protekcionizmus) Polarizáció (sokféle jövő; luxuscikkek és olcsó tömeg-termékek; a szolgáltatásokban meghatározó a fizetőképesség) Szorongás (az intézményekbe vetett bizalom szétfoszlása, nosztalgia) A lét értelmének keresése (tudomány vagy vallás, nacionalizmus, idegengyűlölet) *R. Watson: Jövő-dosszié (Mit jósol a jelen a következő öt évtizedre) nyomán 9Harsányi László,

Média és szórakozás* … ha holnap találnák fel az újságot, csodálatos újításnak tartanánk. Elképesztően olcsó, papírvékony, könnyű jegyzetelni rá és elem nélkül működik. * R. Watson: Jövő-dosszié (Mit jósol a jelen a következő öt évtizedre) nyomán 10Harsányi László,

„Elnézést kérünk, országunk megtelt”* A 65 éven felüliek számbeli növekedésének messzemenő hatásai lesznek a nyaralás, üdülés formáira, például az, hogy többen fognak eseményekhez kötődő vagy kulturális jellegű úti programokat választani. * R. Watson: Jövő-dosszié (Mit jósol a jelen a következő öt évtizedre) nyomán 11Harsányi László,

Andante (lassan) 12Harsányi László,

Egyenlőtlenségek a befogadásban Státus halmozódás: magasabb társadalmi státus magasabb kulturális aktivitással jár Aki kulturálisan aktív, az egyéb dolgot is jobban csinál: sportol, internetezik, vendéglőbe jár Kultúrából és szórakozásból kimarad- nak: kistelepülések, képzetlenek, idősek 13Harsányi László,

Az elmúlt tíz év néhány főbb tendenciája 1. a kultúra szélesebb spektrumú kínálata, minőségi hígulás, az elitkultúra pozíció vesztése, technikai forradalom, az Internet térhódítása, a TV további előretörése 14Harsányi László,

Az elmúlt tíz év néhány főbb tendenciája 2. a kulturális esélykülönbségek növekedése kettős folyamat: kulturális- szórakoztató-digitális (és otthoni) erősödik, miközben a hagyományos intézményrendszer látogatása stagnál 15Harsányi László,

16 A változások következményei A kulturális közvetítőrendszer teljes átalakulása. A helyi hatalom és a helyi kultúra. Az állami kulturális politika alávetettsége és tartós gondolathiánya.

Kettészakadt társadalom: Szabadidő-eltöltés típusok 2003 Kulturálódó, aktív Étterem, kocsma 10% Sivár 22% Eljárós 33% Otthonülő: olvasós 20% Kultúrán kívüli, passzív Kisvárosi, falusi (csak műv.ház.) 15% 53 % 47 % 17Harsányi László,

18Harsányi László,

Mit szokott a leggyakrabban csinálni a különböző kulturális tevékenységek közül (2008)? (%)

Ön szerint kinek kellene leginkább támogatni a kulturális tevékenységeket? (%)

A kultúra mely területeit kell államilag támogatni

Finálé 23Harsányi László,

A jövővel az a gond, hogy rendszerint hamarabb eljön, mint ahogy felkészülnénk rá. Arnold Glaskow