Kristóf Ákos, osztályvezető Vidékfejlesztési Minisztérium Kutatás- és Oktatásszervezési Főosztály Ökoiskola címátadás Budapest, június 4.
2
3 Létrejötte: Az addigi Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium összeolvadásával – új struktúra, működés, és új tartalom → nehézségek, kihívások Struktúráját és működését meghatározó alapdokumentumok: évi XLII. Törvény a Magyar Köztársaság minisztériumainak felsorolásáról 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről X. fejezete a vidékfejlesztési miniszter szakpolitikai feladat- és hatásköre VM Szervezeti és Működési Szabályzata
4
5 a vidéki munkahelyek megőrzése, gyarapítása a vidéki népesség megtartása, a demográfiai egyensúly helyreállítása az élelmezési és az élelmiszerbiztonság szavatolása, a kiszolgáltatottság megszüntetése agrár- és élelmiszergazdaságunk életképességének növelése, piaci pozícióinak javítása, a növénytermesztés és az állattartás egyensúlyi arányának helyreállítása az ivóvízbázisok védelme, a vízkészletek, a talajok továbbá a természetes élővilág és a tájak megőrzése, a környezetbiztonság növelése
6 helyi erőforrásokra és rendszerekre támaszkodó energiaellátás, energiabiztonság, a kiszolgáltatottság csökkentése a vidéki életminőség javítása, a vidéki gazdaság több lábra állítása a város és vidéke szoros kapcsolatának helyreállítása E célok megvalósulása stabilitást, új szemléletet……..ezzel biztosítva a fenntartható fejlődést A Nemzeti Vidékstratégia az átfogó célok megvalósításához konkrét teendőket és nemzeti programokat fogalmaz meg.
7 Fenntarthatóság Fejlődés Környezeti szemléletformálás Stabilitás Világos, hosszú távú jövőkép Cselekvési programok alapján gyors és alapvető fordulat
8 OKM-KvVM (NEFMI-VM) együttműködés: Ökoiskola és Zöld Óvoda hálózatok Erdei óvoda és iskola Tanulmányi versenyek, pályázatok Szakképesítések szakmai követelményei Lakosságnak: Vadonleső program, TIR Nemzetközi egyezmények kapcsán (pl. Biodiverzitás Éve, CITES egyezmény)
9 Hazai nemzeti park igazgatóságok: Erdei iskolai programok, terepi túrák, iskolai kihelyezett foglalkozások stb. Zöld Jeles Napok (pl. Föld Napja) Magyar Nemzeti Parkok Hete Tájékoztatás: partnerek, honlapok, ügyfélszolgálatok, kiadványok, stb. Erdőgazdálkodók: Erdők Hete programjai Erdészeti erdei iskolák tevékenységei
10