A magyar munkapiac jövője Közgazdaságtudományi kutatás és szakpolitikai döntések előkészítése Fazekas Károly, MTA KTI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Advertisements

Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Az Országos Felnőttképzési Szakmai Központ éves tevékenysége, eredményei Évzáró értekezlet Budapest, december 16.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése. A gazdasági szerkezet termelékenység, munkaerő-kereslet, globális előrejelzés.
Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Pedagógus szerep és változásai
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Teljesítményértékelési rendszer
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A külső környezet elemei
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Zala megyei foglalkoztatási stratégia Aktualizálása Remete Zsuzsa Projektvezető Hétfa Elemző Központ.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
„Adjunk esélyt mindenkinek
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Környezeti Kontrolling
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Intézmény minőségirányítási programja
Baranya Megyei Önkormányzat
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

A magyar munkapiac jövője Közgazdaságtudományi kutatás és szakpolitikai döntések előkészítése Fazekas Károly, MTA KTI

Bevezetés Alappreferenciák és instrumentális preferenciák Egyéni és kormányzati döntések Közgazdaságtan és szakpolitikai tanácsadás

A növekedés forrásai Belső erőforrások – a foglalkoztatás bővítése Külső erőforrások bevonása A termelékenység növekedése –Technikai fejlődés –Emberi tőke - a munkaerő tudásának növelése –Innováció Trendváltás? Konvergencia? Hogyan lehetséges? Miben segít a közgazdasági elemzés?

Az előadás vázlata 1.Közgazdaságtan és szakpolitikai tanácsadás 2.A magyar munkapiac jelene – diagnózisok és terápiák 3.A magyar munkapiac jövője – 21. századi tudás és 21. századi iskola

Az előadás vázlata 1.Közgazdaságtan és szakpolitikai tanácsadás 2.A magyar munkapiac jelene – diagnózisok és terápiák 3.A magyar munkapiac jövője – 21. századi tudás és 21. századi iskola

Az előadás vázlata 1.Közgazdaságtan és szakpolitikai tanácsadás 2.A magyar munkapiac jelene – diagnózisok és terápiák 3.A magyar munkapiac jövője – 21. századi tudás és 21. századi iskola

1. Közgazdaságtan és szakpolitikai tanácsadás Milyen szerepe van az empirikus közgazdaságtudományi kutatásoknak a szakpolitikai döntések előkészítésében és értékelésében?

Mi a közgazdász feladata a szakpolitika támogatása során? Információgyűjtés és elemzés Közreműködés hatékonyan működő intézményes mechanizmusok tervezésében és értékelésében

Mit jelent ez? Költségek és hasznok összemérését A jogrend működésével járó következmények feltárását A hatásmechanizmusok tisztázását: az okok és okozatok láncolatának bemutatását Hatások és nem szándékolt mellék-következmények erősségének mérését Az emberi viselkedést befolyásoló ösztönzők működésének megértését Mindezekre támaszkodva: alternatív intézményes megoldások kidolgozását Forrás: Kertesi G

Időutazás Jelen Múlt Jövő

Előre jelezhetők-e a munkapiac jellemzői? Nem csupán lehetséges – szükséges Az állam kötelezettsége, hogy megfelelő adatokra, tudományos elemzésekre támaszkodó előrejelzéseket adjon a kereslet és kínálat várható alakulásáról, a szakmai követelmények változásáról az elegendő információkkal nem rendelkezők számára. Transzparencia és elérhetőség

2. A magyar munkapiac jelene – diagnózisok Rendkívül alacsony foglalkoztatottság Rendkívül alacsony munkakeresési intenzitás Az alacsonyan képzett munkaerő kiszorulása Területi polarizáció A válság: csökkenő relatív különbségek miközben folytatódik a szakképzetlen munkaerő kiszorulása és a hátrányos helyzetű térségek leszakadása

A magyar munkapiac jelene – terápiák Munkahelymegőrzés Munkahelyteremtés Aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök Közfoglalkoztatás Átképzés Helyi foglalkoztatás-fejlesztés hátrányos helyzetű térségekben

Miért van szükség jelentős változásokra? Alapvető szerkezeti átalakulások A munkaerővel szembeni elvárások átalakulása Elmaradás a belső és külső versenytársaktól - tudáshiány

Az iskolázottság mértékének hatása a gazdasági növekedésre

Az iskolázottság minőségének hatása a gazdasági növekedésre

A éves korcsoportban az egész életen át tartó tanulásban résztvevők aránya 2008-ban (%) Forrás: Pulay 2010

19 Az egész életen át tartó tanulásban résztvevők arányának emelkedése a éves korcsoportban (%) Forrás: Pulay 2010

3. A magyar munkapiac jövője – 21. századi tudás és 21. századi iskola Kritikai gondolkodás, ítélőképesség Képesség komplex, multidiszciplináris megközelítést igénylő problémák megoldására Kreativitás, vállalkozói gondolkodás Kommunikációképesség, együttműködés Képesség a megszerzett tudás, információk és lehetőségek innovatív hasznosítására Pénzügyi, egészségügyi, állampolgári felelősségtudat Forrás :

Milyen kompetenciákra van szüksége a 21. század gazdaságának? – KSAVE modell Gondolkodásmód –1. Kreativitás és innováció –2. Kritikai gondolkodás, probléma megoldás, döntéshozatal –3. Megtanulni tanulni Munkamódszer –Kommunikáció –Együttműködés Munkaeszköz –Információs jártasság –ITC jártasság Életmód –Helyi és globális állampolgárság –Életmód és karrier –Egyéni és szociális felelősség, kultúra

Hogyan? Nemzetközi Oktatási Kerekasztal Szingapúr, 2009 július 7. Sir Michael Barber: Képzettség = E (T + G + V ) E= Etika T= Tudás G= Gondolkodás, problémamegoldás V= Vezetési képesség

Építőkövek Sztenderdek és elszámoltathatóság Emberi tőkeSzervezeti feltételek Nemzetközi sztenderdek A tanárok kiválasztása és továbbképzése Hatékony központi szakmai irányitás Jó és transzparens adatok A pedagógiai ismeretek folyamatos fejlesztése Képesség a változások irányitására és a közösség megnyerésére Minden gyermek számít Jó iskolai vezetésIskolai autonómia és felelősség Forrás: mckinsey.com/locations/southeastasia/knowledge/ Education_Roundtable.pdf

Az oktatás minősége ÖNMAGÁBAN természetesen nem magyarázza meg teljes mértékben az országok közötti különbségeket. A hatás nagymértékben függ az adott ország gazdasági társadalmi intézményeinek minőségétől. Az intézmények nagymértékben befolyásolják hogy a termelésbe fektetett teljesítményeknek, vagy az újraelosztásban elért sikeres érdekérvényesítő képességnek van nagyobb jövedelmezősége egy társadalomban. A hatékony intézmények felerősítik a jó minőségű oktatás pozitív hatásait!

Köszönöm a figyelmet!