Milyen készségek szükségesek a nyílt tartalmak a felsőoktatásban történő használatához? Vidékiné Reményi Judit egyetemi docens BME Műszaki Pedagógia Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
ECDL – Az elmúlt 15 év Várallyai László.
Tanyanyagtárházak lépjünk túl egy LMS korlátain Networkshop 2010 Debrecen, április Vágvölgyi Csaba
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május MOOC és e-learning kölcsönhatása Dr.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
A Dalton-terv létjogosultsága és megvalósításának gyakorlata a nyugat-dunántúli régióban
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A kulcskompetenciák.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
V. ETR Konferencia április Dr Majó Zoltán, egyetemi adjunktus
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Paradigmaváltás az oktatásban
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
E-learning és a multimédia
A munka világával kapcsolatos tudás
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
e-Learning a tanárképzésben
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Debrecen, /10 „Matáv oktatás - Ma távoktatás” Krausz János Igazgatóhelyettes Matáv Oktatási Igazgatóság.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Forgó Sándor H: Az e-tananyag fejlesztés a kompetencia-alapú pedagógusképzés fókuszában Korszerű oktatási módszerek és IT technológiák.
1 Egy HEFOP projekt tapasztalatai Farkas András február 26. Digitális tanulási környezet alkalmazása az informatikai kompetenciák.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
Nagy Regina Az információkat tartalmazó interaktív eszközökre, mint félkész termékekre kell tekintenünk, amiből a felhasználó saját.
Openprof.eu Project No LT01-KA Mivel lehet szabadon tartalmakat fejleszteni? Zarka Dénes Open Professional Collaboration.
Innovatív LCMS szolgáltatások és újszerű pedagógiai stratégiák Szász Antónia január 30. – I. Oktatás-informatikai konferencia, ELTE PPK.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
E-LEARNING ALKALMAZÁSOK DR. ZÁRDA SAROLTA. AZ ELEKTRONIKUS OKTATÁS KÖVETELMÉNYRENDSZERE JÓL TAGOLT TARTALOM PERCES SZAKASZOK - A TARTALOM A KELLŐ.
IKT A PEDAGÓGIÁBAN 1 Készítette: dr. Létray Zoltán.
FELHŐ ALAPÚ INFORMATIKAI RENDSZEREK VS. LEXIKÁLIS ISMERETEK Networkshop 2016 Konferencia Debrecen Antal Péter, Eszterházy Károly Főiskola,
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
European Distance and E-Learning Network
Nemzeti Köznevelési Portál
Rákosi Szilvia, szakértő, NJSZT
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tanácsok a portfólió készítéséhez
DRUPAL Előadja: Nagy Nikoletta :05.
Előadás másolata:

Milyen készségek szükségesek a nyílt tartalmak a felsőoktatásban történő használatához? Vidékiné Reményi Judit egyetemi docens BME Műszaki Pedagógia Tanszék bme.hu

2 A prezentáció tartalma Nyílt tartalom Kezdetek A nyílt tartalmak térnyerésének feltételei A nyílt tartalmak típusai A nyílt tartalmak elérhetősége A tanulás forradalmát éljük? Egy példa A nyílt tartalmak „fogyaszthatósága” Szükséges személyiségjegyek Szükséges készségek Esettanulmány a „múkolásról”

3 Nyílt tartalom Nyílt / nyitott tartalom, szabad felhasználású tartalom, nyílt forrású/ingyenes oktatási tartalom, nyílt oktatási források Meghatározott oktatási céllal készült, önállóan felhasználható, összeilleszthető, újrahasznosítható, metaadatokat tartalmazó anyag (G. Fulantelli, P. Ravotto - TeNeGEN) ÚjraTananyag –felhasználható, szerkeszthető, szétszedhető és összerakható, (át)írható, teríthető

4 A kezdetek 2002, UNESCO fórum: "A Nyílt Kurzusanyagok hatása a felsőoktatásra a fejlődő országokban„ egyezmény az "univerzális oktatási forrás gyűjtemény" fejlesztéséről Univerzális oktatási forrás gyűjtemény = "Nyílt Tananyag Források„ (Open Educational Resources – OER) Massachusetts Technológiai Intézet (MIT) ben OpenCourseWare néven elérhetővé tette a képzéseit a weben (Creative Commons) - MOOC

5 A nyílt tartalmak térnyerésének feltételei 90-es évek: a pedagógia drámai professzionalizációja Elitegyetemek összefogása Technofetisizmus - technológiai háttér –Tartalommegosztás csatornái (Slideshare, Ted) –Kurzusfejlesztés keretrendszere (Google) –Megosztási portál (Connections) –Közös projektmunka lehetősége (Skype, Huawei telepresence) Szakdolgozati adatbázis Önszabályozó tanulás előtérbe kerülése Tanulási stílusok előtérbe kerülése

6 A nyílt tartalmak típusai 2 típus: „tesztelt” és „nem tesztelt” Egyetemi kurzusok (teljes) tananyaga Tantervek, tanmenetek, órai diák, órákról készített felvételek, modulok, tananyagelemek Órai jegyzetek, beadandó feladatok, dolgozatok, „gyűjtemények”, kidolgozott tételek Írott-, kép- és hanganyagok, animáció stb.

7 A nyílt tartalmak elérhetősége Web Digitális repozitoriumok (digitális tartalom kezelését és tárolását szolgáló mechanizmusok): –MIT OpenCourseWare –OER Commons –MERLOT –Connexions –GLOBE –Curriki –OpenCoursware Consortium –EDRENE –WikiEducator oldalán:

8 A MIT OpenCourseWare használata április 6-ai adatok szerint az OCW-t havonta több mint 2 millióan keresik fel, a látogatók fele Észak-Amerikán kívüli Educator=tanár Student=hallgató Self Learner=önművelő Other=egyéb

9 A tanulás forradalmát éljük? Nyílt tanulási tartalmak = kreatív rombolás – romboló innováció = „tanforr”? Globális tudástermelés és elosztás kora Egyetemi tudásmonopóliumok korszakának vége Nem pótolja a rendezett alapismereteket - posztmodern tudásgranulátumok Hiányoznak a rendezett tanulási utak, a tudás rendszerezése Masszív készséghiány a felhasználók oldalán Teljesítményelv mint társadalmi ideológiai bázis

10 A nyílt tartalmak (nem MOOC) „fogyaszthatósága” AZ INFORMÁCIÓ NEM TUDÁS. A nyílt tudástartalmak a tudás architektúrába történő beépítése – az info feldolgozása. Az online környezetben történő önirányított tanuláshoz meghatározott személyiségjegyek és készségek szükségesek. A személyiségjegyek tanulással, fejlesztéssel jelentősen nem változtathatók. A készségek tanulhatók, fejleszthetők. – Tanári feladat.

11 A szükséges személyiségjegyek Önfegyelem, önkontroll Reális önértékelés Magas frusztráció- tolerancia Kitartás, céltudatosság, rendszeresség Módszeresség Felelősségteljesség Kreativitás Problémamegoldás Önmotiváltság Gyors döntés Időgazdálkodás Nyitottság Elkötelezettség

12 A szükséges készségek – tanulóknak 1. Média- és digitális jártasság Új alkalmazások használatának elsajátítása Digitális kommunikáció Az IKT tanulási célú alkalmazása Tanulási keretrendszerek használata Web böngésző használata Repozitoriumok használata Metadata ismerete Információ jártasság Vizuális jártasság

13 A szükséges készségek – tanulóknak 2. Szó- és írásbeli kommunikációs készségek Funkcionális írástudás Angol szaknyelvtudás Önálló tanulási készségek Tanulási szükségletek elemzése Kimeneti követelmények megértése Szükségletek és kimeneti követelmények megfeleltetése egymással Tanulási stílus ismerete Önértékelés Önreflexió Logikus gondolkodás Kollaborációs készség

14 A szükséges készségek – tanároknak 1. A nyílt tanulási tartalmak használata nem biztosít visszacsatolást a képzőintézménynek / a tananyagfejlesztőnek. Tananyagfejlesztői / írói készségek Tanulási folyamat modellezése Célcsoport elemzés Célok és követelmények megfogalmazása Tanulási tevékenységek tervezése, fejlesztése Kontextusfüggetlenné tenni a tananyagokat

15 A szükséges készségek – tanároknak 2. Digitális jártasság Meghatározott tanulási tartalmak keresése Tanulási tartalmak felhasználása, integrálása a kurzus tananyagába, a megfelelő kiegészítésekkel Nano-tanulási egységek felhasználása

16 Esettanulmány a múkolásról Az eset: MIT MOOC kurzus elvégzése Szükséges: önfegyelem, gyors döntési képesség, elszántság „Múkolni olyan mint résztvenni egy bajnokságon, amin te vagy a játékos és a közönség is.”

17 Köszönöm a figyelmet! A képek forrása: Google Images