MAFIOK, Békéscsaba, augusztus 25. 3D animáció-készítés tanulásának támogatása e-learning eszközökkel Berecz Antónia – Dr. Pődör Andrea GDF 3D Grafika és Animáció Diákműhely
Diákműhelyek a GDF-en GDF Tehetségpont keretében –Tudományos Diákműhely –Digitális Festészet –3D Grafika és Animáció –Robotika –Webprogramozó –Konstrukciós Diákműhely Önkiteljesedés, alkotókészség kibontakoztatása szakkollégiumok, diákműhelyek, öntevékeny hallgatói csoportok
Indulás 1/2. 3D műhely hallgatói kezdeményezésre indult 2010 februárjában Fő cél: –szakismeretek szerzése 3D-ben –gyakorlatban animáció- készítés –tagok szervezzék meg életüket
Indulás 2/2. Tagság feltétele: –GDF-es vagy partner középiskolás diák, tanár –aktív részvétel Gyakorlat 3D-s és egyéb sw-ekben: –többség nem foglalkozott még 3D-s sw-rel –többen kipróbáltak már 3D kép- és animáció-készítésnél használható más programokat
A vizsgált területek I.A műhely főbb célkitűzései, módszerei II.A tagok főbb motivációi III.A műhelyélet helyszínei IV.A tagok munkájának értékelése V.Konzekvenciák
I. A műhely főbb célkitűzései és módszerei Célkitűzések A két fő módszer = a két fő feladat Tanulás: konstruktivista, konnektivista Hangsúlyos tanulóközpontú elveink Mobil fogalmi tananyagegységek Csapatokban animáció-készítés = projektmunka
Célkitűzések 3D grafika szakismeretek Fő szoftver a Blender További 3D sw-ek, módszerek megismerése (Maya After Effects Celtix ) Kreatív tevékenység végzése jó társaságban TDK-, szakdolgozat készítés
A két fő módszer Aktív műhelybeli tagságot segíti 1.Műhelynaponként 2-2 tag tutoriált tart 2.Csapatokban animáció-készítés
Konstruktivizmus, konnektivizmus Tanuláselméletek: behaviorizmus, kognitívizmus, konstruktivizmus, konnektivizmus Konstruktivista tanulás –tudás egy belső kreatív folyamat eredménye –a tanulásra való motivációra összpontosítunk –kreatív, gondolatgazdag légkör –ún. mikrovilágot biztosítja: a műhely céljaival, a tagjai közötti baráti kapcsolatokkal, „tanmenetével” Konnentivizmus –a tagok a legnagyobb mértékben (a maguk erőfeszítései után) a web 2.0-ás lehetőségekre támaszkodnak –közösségi szájtokon: videók, fórumok –személyes kapcsolatok
Hangsúlyos tanulóközpontú elveink Az aktív tanulás hangsúlyossága a passzívval szemben A tanuló felelősségtudatának és megbízhatóságának serkentése A tanuló autonómiájának biztosítása A diák kurzuson kívüli tapasztalata (extracurriculáris tanulás) A tanuló maximális felelősséggel rendelkezik a tanulmányaival szemben A tanulók közti kapcsolat egyenrangúsága, A tanár elsősorban mentor, másodsorban információforrás
„Mobil fogalmi tananyagegységek” 1/2. Tutoriálok 1-1,5 óra alatt újra elvégezhető mintamegoldások Tagok előre felkészülnek Műhelyfoglalkozáson frontálisan I. rész előadás: Blender vonatkozó részének funkcionalitásai - passzív ismeretszerzés II. rész gyakorlati foglalkozás: tutor vezetésével feladat elkészítése - aktív tanulás
„Mobil fogalmi tananyagegységek” 2/2. Cél: résztvevők megértsék az eljárások lényegét, sikerélményük legyen a feladat elkészítésével ILIAS nyilvános honlapra: tananyagsegédletek, forrásfájlok
Csapatokban animáció- készítés = projektmunka Megszerzett tapasztalatok alkalmazása + új tapasztalatok szerzése Komplex, valóságos tevékenységből és tapasztalatokból kiindulás
II. A tagok motivációi 1/2. Érdeklődés a 3D grafika iránt, fejlődés benne, akár ezen a területen elhelyezkedés –az 1. félévben két tag kapott modellezésre diákmunkát Tutoriáltartás –szívesen mutatják meg tudásukat, segítik a többieket, publikálnak a műhely nyilvános weblapján
II. A tagok motivációi 2/2. Animáció-készítés megismerése a gyakorlatban –folyamatosan és sok munkát kívánt meg –„a műhely olyan volt, mint a legnehezebb tantárgy” –többen „félmunkaidőben” dolgoztak, egy tag „teljes munkaidőben”
III. A műhely életének helyszínei Műhelynapok (számítógéplabor) Szakmai látogatások profi 3D stúdióba Csapatépítés jó hangulatú pubban GDF ILIAS webalapú e-learning keretrendszer: belső és nyilvános terület, kurzus- és csoportobjektumok Google csoport Saját ftp-szolgáltatás Kommunikáció és kapcsolattartás
Számítógéplabor, külső helyszínek Műhelynapok (számítógéplabor) –páratlan heteken főfoglalkozások –páros heteken „gyakorló műhelynapok” (nem csak a „kezdők” jártak, igény heti találkozásokra) Szakmai látogatások pofi 3D stúdióba Csapatépítés jó hangulatú pubban
ILIAS belső terület 1/3. Alkalmazott szoftverek telepítő állományai „Hasznos gyűjtött anyagok” - tagok szerkesztik „Eseményobjektumok”: műhelynapok ideje, programja, használt fájlok
ILIAS belső terület 2/3. Csapatoknak egymástól elzárt területek: csapatvezetők adminisztrálnak, közös feltöltésű terület részmunkáknak Tagok (kurzus-, csoportobjektumokban): tagok képtára, személyes adataik, körlevélírás, utolsó belépés ideje
ILIAS belső terület 3/3. „Szösszenetek”: –online tananyag, minden tagnak saját oldal –e-portfólió –folyamatosan töltheti fel munkáit (képeket, forrásfájlokat, animációkat) –előrehaladásuk követhető –tagok nyilvános megjegyzéseket fűzhetnek
ILIAS nyilvános terület 1/2. Műhely életének dokumentálása Tutoriálok prezentációi, oktatóanyagok, forrásfájlok Műhelyesemények fényképei Házi versenyben részt vevő csapatok pályázati anyagai
ILIAS nyilvános terület 2/2. Speed Contents –baráti csoporttá alakult társaság a nyáron alkalmanként megbeszélt témára készít képet –kapcsolattartás azonnali üzenetküldőn –légkör: baráti, inspiráló, kis versenyhangulattal –cél: önfejlesztés
További online helyszínek Google csoport –projektmunkához Saját ftp-szolgáltatás –fájlmegosztáshoz Tematikus tutoriálgyűjtemény –fél tucatnyi tag műhelyvezető koordinálásával –GDF-es oktatásban is felhasználásra kerül –kapcsolattartás azonnali üzenetküldőn
Kommunikáció és kapcsolattartás Fórumok: –csapatalakítást segítő, közérdekű, technikai kérdések –a hozzászólásokat kiküldi a rendszer Körlevelek: –utolsó műhelynapról beszámoló, emlékeztető következő műhelynapra, érdeklődésre számottartó események (szakmai látogatás helye és ideje, főiskolai napokon szereplésünk) –levelek kiküldhetők a rendszerből –műhelyvezető kb. 80 levelet küldött Azonnali üzenetküldők Tagok között telefon, SMS elvétve
IV. A tagok munkájának értékelése Formatív eljárások Tanulóközpontú kiértékelés Animációk értékelése nyilvános rendezvényen
Formatív, tanulóközpontú értékelés Formatív eljárások: –műhelyvezető –cél: tagok önmagukhoz mért fejlődésére adott visszajelzés, a tanulás minőségének javítása Tanulóközpontú kiértékelés: –„Szösszenetek”-be feltöltött kisebb-nagyobb alkotásokhoz hozzászólások
Animációk értékelése Szemeszterzáró rendezvényen családias légkörben Vendégek: fő, barátok-családtagok-főiskola vezetői, tanárai és oktatásszervezői Kisfilmek vetítése után a csapatok prezentációban mondták el tapasztalataikat A háromtagú zsűri és a nézők külön szavaztak, elmondták véleményüket Eredményhirdetés: abszolút sorrend, megegyezett a zsűri és a nézők véleménye 1. helyezett csapat tagjainak: elismerés, „trófea”, ajándék, tanévnyitón levetítik filmjüket Csapatmunkában részt vevőknek: oklevél (tag készítette) „Mindenki nyert, aki ebben a nagy munkában részt vett.”
V. Konklúziók Főbb fejlesztendő területek Tanuláshoz alkalmazott módszerekkel szemben lehetséges fenntartások Eredmények
Tagok közti kommunikáció, kontaktustartás Elégtelen kommunikációnak projektek elbukásában szerepe volt, vagy nehezítette a munkát ILIAS-ban a személyes adatokat ki kell tölteni Csapatok területén telefonszámot is meg kell adni Lehetőleg minden műhelynapon részt kell venni Fórumokra „fel kell iratkozni”, vagy a munkaasztalra ki kell tenni Rendszeresen kell reagálni a hozzászólásokra, új hozzászólásokat kell írni
Új tagok; műhelyvezetés Az új tagok minél előbb ismerjék meg a Blender alapjait –külön tutorálás + önálló komplex feladat elkészíttetése Műhely irányításába, operatív működtetésébe diák bevonása –féléves váltásokkal egy-egy hallgatói műhelyvezető –koordinálja a műhely életét –háttérben az oktatói műhelyvezetővel
Tanulási módszerekkel szembeni fenntartások A tagok nem olyantól tanulják a 3D alapjait, aki kiválóan műveli – DE –a tagok saját tanulási ütemét nem sokkal gyorsíthatjuk –az őket épp leginkább érdeklő területekről tanulnak –a tutoriált tartók elmélyülnek 1-1 témában –a többieknek mintát adnak az elkötelezett tanulásra Animáció-készítésnél elvárás lehetne, hogy a tutor kiválóan művelje a 3D-t, dramaturgiát, rendezést, világosítást, hang és zörejezést stb. - DE –a tagokat leginkább az inspirálta, hogy a gyakorlatban tapasztalhatták meg az animáció-készítést –a rengeteg „hiba” elkövetése inspirálta őket
Eredmények 1/2. Közösségformálás: –közös élmények: műhelynapok, teaszünetek, rendernapok, animáció-készítés Közösségért végzett munka: –tutoriálokra felkészülés és megtartás –külső terület szerkesztése, csapatvezetés –kitűző, gálára meghívó és promóciós anyag, oklevél készítése „Atomok”: –„önellátók vagyunk”, „jó a textúrád” Műhelyikon: –honlapon, szóróanyagokon, műhelypólón
Eredmények 2/2. Foglalkozások –10 műhelynap –8 gyakorló műhelynap –1 csapatépítő műhelynap –2 szakmai látogatás –2 bemutatkozó előadás –2 konferencia –8 rendernap –házi gála Tutoriálok –11 tag –20 tutoriál Készségek, kompetenciák fejlődése –A csapatmunkában végig résztvevőknél –Blender használatában, munkakultúrában, kommunikációban –„Mindenki nyert, aki részt vett a verseny-animációk készítésében.”
A házi verseny
2009/10. II-ben győztes
Köszönöm figyelmüket! GDF 3D Grafika és Animáció Diákműhely honlapja GDF 3D Grafika és Animáció Diákműhely honlapja MAFIOK, Békéscsaba, augusztus 25.