Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
Advertisements

Egy ötlet megvalósítása
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Értékelés a pedagógiában
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Matematika kompetenciaterület
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
egy konstruktivista szemléletű tanulási-tanulássegítési modell
Gazdasági ismeretek.
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
„Sztárok” az irodalomban
A feladatok szerepe Kaposi József.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Képek beillesztése. A beszúrandó képnek abban a mappában kell lennie, ahol a html oldalad forráskódja található! Először mindig a képet szúrjuk be, majd.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Rajzfejlődés-áttekintés
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Námesztovszki Zsolt Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka A TANÍTÓK MEGVÁLTOZOTT SZEREPKÖRE AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOMBAN.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
KÖNYVTÁRISMERET.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Rendhagyó irodalomkönyvek I/5.o., II/6.o. (Tíz-tíz oldalon) Kincsesbánya, Készítette: Keszte Jánosné.
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
Danyi Gyula Informatikai fejlesztések fontossága az iskolákban - különös tekintettel a tanári szemléltetés (oktatástechnológia) problémáira Budapesti Műszaki.
Gyermekvilág régen és ma
Kellenek-e kísérletek a nyelvészetben? É. Kiss Katalin NyTI február 25.
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Budapest IX. Kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Idősen is fiatalosan Senior fejlesztő program a
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
Általános iskolai német sorozatok
Középiskolai német sorozatok
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Idősen is fiatalosan Senior fejlesztő program a
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Az online tárlatvezetés módszere
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
ERASMUS PLUS TANÁRI MOBILITÁS Szalóki Csilla
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Flip-It! A módszer alkalmazása
Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok
Előadás másolata:

Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról

A módszertan mint nyelv Technikák és feladattípusok mint lexika Módszerek, komplex feladatok: mondatok Elméleti előfeltevések mint grammatika – Konstruktivista tanuláselmélet – Recepcióesztétika, dekonstrukció A módszertan grammatikája szemléletmód és gondolkodásmód is egyben.

II. éves MA hallgató kreatív írás gyakorlat, feladatterv A diákoknak az interneten kell 3-5 képet keresni Tóth Árpád Körúti hajnal című verséhez. Olyan képek keresése a feladat, melyek leginkább illeszkednek ahhoz, amit a diákok a vers olvasása során elképzelnek. Miután megtalálták a verset leginkább jellemző képeket, sorba kell rakniuk azokat úgy, hogy abból egy történetet lehessen felépíteni. Ezt követően, előre megadott, általuk választott/kihúzott műfajban (pl. mese, napló, visszaemlékezés)kell a csoportnak egy prózai jellegű művet írni.

Módosított feladatterv Miután (1) kerestek képeket a vershez (2) húznak tetszőleges, de NEM a vershez kapcsolódó képeket, olyan képek közül, amiket a tanár válogatott. Fontos, hogy színekben gazdag, hatásos, impresszív képek legyenek (esetleg impresszionista festmények reprodukciói vagy részletei). Majd az írásfeladat: (3) a húzott képekhez kell írni metaforákat, szinesztéziákat, impresszionista nyelvi képeket; (4) végül négysoros versszakokat, amik a kép benyomását nyelvileg adják vissza.

Motiváció vs. Ráhangolódás

Kitekintés vs. Reflexió

Valódi reflexió: a téma más (saját) kontextusban

Az irodalmi szöveg kérdése és a saját kontextus szétválása

Valódi reflexió: a téma más (saját) kontextusban Mit gondoltok, szabad-e nőnek kezdeményeznie szerelmi viszonyt? Hogyan változtak a nemi szerepek Puskin óta? Ki hogy viszonyul a hagyományos szerepleosztáshoz: férfi kezdeményez, nő vár.

Tudatos tanulás, önszabályozó tanulás vs. Külső kontrollos tanulás

Változatok ráhangolódásra és reflexióra: Petőfi hitvesi lírája előtt és után RH: Mit gondolsz, mi a különbség a szerelmes versek és a hitvesi líra között? Vesd össze a két műfaj jellemzőit halmazábrán tapasztalataid és hipotéziseid alapján! RF: Majd az ábra kiegészítése és módosítása a versek olvasása után.

Írásbeli érettségi vs. Szövegalkotási kompetencia

Szövegalkotási kompetencia: gondolkodás és játék „Társat keresek” II. éves MA-s hallgató játékos feladatterve az érettségit megelőző ismétlés időszakára: Írj névtelen társkereső apróhirdetést a következő szereplő nevében! (A tanulók cetlin húzzák ki a neveket, pl. Anna Karenina, Sherlock Holmes, Robinson, Oidipusz stb. a névsor az aktuális céloknak megfelelően módosítható, bővíthető.) Ügyelj a megfelelő nyelvezetre. Olvassátok fel a hirdetéseket a csoportban! Ki írhatta? Aki kitalálta, nevezze meg azt, aki válaszol rá! (pl. Vronszkij, Watson, Péntek stb.)

Köszönöm a figyelmet!