Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról
A módszertan mint nyelv Technikák és feladattípusok mint lexika Módszerek, komplex feladatok: mondatok Elméleti előfeltevések mint grammatika – Konstruktivista tanuláselmélet – Recepcióesztétika, dekonstrukció A módszertan grammatikája szemléletmód és gondolkodásmód is egyben.
II. éves MA hallgató kreatív írás gyakorlat, feladatterv A diákoknak az interneten kell 3-5 képet keresni Tóth Árpád Körúti hajnal című verséhez. Olyan képek keresése a feladat, melyek leginkább illeszkednek ahhoz, amit a diákok a vers olvasása során elképzelnek. Miután megtalálták a verset leginkább jellemző képeket, sorba kell rakniuk azokat úgy, hogy abból egy történetet lehessen felépíteni. Ezt követően, előre megadott, általuk választott/kihúzott műfajban (pl. mese, napló, visszaemlékezés)kell a csoportnak egy prózai jellegű művet írni.
Módosított feladatterv Miután (1) kerestek képeket a vershez (2) húznak tetszőleges, de NEM a vershez kapcsolódó képeket, olyan képek közül, amiket a tanár válogatott. Fontos, hogy színekben gazdag, hatásos, impresszív képek legyenek (esetleg impresszionista festmények reprodukciói vagy részletei). Majd az írásfeladat: (3) a húzott képekhez kell írni metaforákat, szinesztéziákat, impresszionista nyelvi képeket; (4) végül négysoros versszakokat, amik a kép benyomását nyelvileg adják vissza.
Motiváció vs. Ráhangolódás
Kitekintés vs. Reflexió
Valódi reflexió: a téma más (saját) kontextusban
Az irodalmi szöveg kérdése és a saját kontextus szétválása
Valódi reflexió: a téma más (saját) kontextusban Mit gondoltok, szabad-e nőnek kezdeményeznie szerelmi viszonyt? Hogyan változtak a nemi szerepek Puskin óta? Ki hogy viszonyul a hagyományos szerepleosztáshoz: férfi kezdeményez, nő vár.
Tudatos tanulás, önszabályozó tanulás vs. Külső kontrollos tanulás
Változatok ráhangolódásra és reflexióra: Petőfi hitvesi lírája előtt és után RH: Mit gondolsz, mi a különbség a szerelmes versek és a hitvesi líra között? Vesd össze a két műfaj jellemzőit halmazábrán tapasztalataid és hipotéziseid alapján! RF: Majd az ábra kiegészítése és módosítása a versek olvasása után.
Írásbeli érettségi vs. Szövegalkotási kompetencia
Szövegalkotási kompetencia: gondolkodás és játék „Társat keresek” II. éves MA-s hallgató játékos feladatterve az érettségit megelőző ismétlés időszakára: Írj névtelen társkereső apróhirdetést a következő szereplő nevében! (A tanulók cetlin húzzák ki a neveket, pl. Anna Karenina, Sherlock Holmes, Robinson, Oidipusz stb. a névsor az aktuális céloknak megfelelően módosítható, bővíthető.) Ügyelj a megfelelő nyelvezetre. Olvassátok fel a hirdetéseket a csoportban! Ki írhatta? Aki kitalálta, nevezze meg azt, aki válaszol rá! (pl. Vronszkij, Watson, Péntek stb.)
Köszönöm a figyelmet!