Magyarország az EU egyik soros elnöke 2011-ben Oktatás és munkavédelem a bútor- és faiparban 2010. március 11. Tihany Kónya Márton ELTE ÁJK Politikatudományi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
«Szociális partnerek részvétele az európai szociális párbeszédben: melyek a szociális partnerek igényei?» Európai szociális partnerek közös projektje Záró.
Ágazati szintű érdekegyeztetés, érdekképviselet, a VKDSZ aktuális feladatai Halasy Károly.
SZEF DECENT elnevezésű projektje keretében megrendezett képzéssorozat
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat A és a szolgáltatásai Budapest, február.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Az EGSZB a térképen Az EGSZB helye az intézmények között EGSZB EURÓPAI BIZOTTSÁG EURÓPAI PARLAMENT TANÁCS.
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Gyermekszegénység – uniós prioritások és a magyar elnökség lehetőségei.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Az Európai Unió intézményrendszere
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
Magyarország felkészülése a 2011-es EU-elnökségre - értékelés a cseh soros elnökség tapasztalatai alapján Oláh Eszter Jelige: soros elnök.
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
1 Szociális párbeszéd az EU-ban © kurtán sándor 2011.
1 © kurtán sándor 2011 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban munkaadói szervezetek az EU-ban.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
1 GÁZIPARI SZAKSZERVEZETI SZÖVETSÉG Budapest,
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
A 2011-es magyar elnökség területfejlesztési feladatai – stratégiák és felkészülés dr. Szaló Péter területfejlesztési és építésügyi szakállamtitkár 2009.
Szempontok az ÜT munkájának megtervezéséhez. ÜT munkájának területei 1.Az üzemi tanács belső tevékenységének megszervezése 2.üzemi tanács kapcsolata a.
A víziközmű- szolgáltatás érdekvédelmi szemmel Halasy Károly.
A SZAKKÉPZÉSI MUNKA KORSZERŰSÍTÉSE A STRATOSZNÁL TÁJÉKOZTATÓ DIASOROZAT A STRATOSZ KORSZERŰSÍTETT SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATÁNAK KIDOLGOZÁSÁHOZ KÉSZÜLT: AZ.
A STRATOSZ regionális SZERVEZETI struktúráját megteremtő szervezési projekt előkészítése (2. RÉSZ) ADOTTSÁGAINK FELADATAINK KÖTELEZETTSÉGEINK Készült a.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
A foglalkoztatáspolitikai érdekegyeztetés formái Dr. Bényei Andrásné február 28.
2011. évi magyar EU elnökség január 1. – június 30.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
DECENT PROJEKT Munkavállalói kapacitásbővítés európai és nemzeti szintű képzések révén.
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Biztonság és Partnerség Társadalmi vita - Zárókonferencia szeptember 2. Budapest Az egészségügy feladatai 2010-ig Dr. Székely Tamás miniszter.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
EVDSZ Budapest, A vizsgálat célja annak feltérképezése, hogy a magyar gyakorlatban hogyan érkeznek el a hazai ágazati vállalati dolgozókhoz.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A szociális partnerek és az EU elnökség Magyarország az EU egyik soros elnöke ben TPK Konferencia, május 28. Dr. Arató Krisztina ELTE ÁJK Politikatudományi.
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt
Az EU intézményrendszere
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
Munkaügyi kapcsolatok november 7. Kelemen Melinda
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
Előadás másolata:

Magyarország az EU egyik soros elnöke 2011-ben Oktatás és munkavédelem a bútor- és faiparban március 11. Tihany Kónya Márton ELTE ÁJK Politikatudományi Intézet

Témák A soros elnökségről dióhéjban A rendelkezésre álló kapcsolati keretek az EU szociális párbeszéd rendszerében az elnökség szempontjából Magyar szociális párbeszéd intézményrendszer az elnökség szempontjából Tagállami tapasztalatok Lehetőségek, azok kihasználásának feltételei

Soros elnökség Az Európai Tanács soros elnökségét a tagállamok adják féléves rotációban, előre meghatározott, jelenleg 2020-ig érvényes sorrendben. TRIO – közös nevező A Lisszaboni Szerződés életbe lépése óta a Tanácsnak van állandó elnöke is: Herman Van Rompuy Adminisztratív feladatok Részvételi lehetőség, bevontság érzése Napirend alakítási lehetőség Szoros együttműködés az Európai Parlamenttel és az Európai Bizottsággal

EU szociális párbeszéd Gazdasági és Szociális Bizottság Konzultatív testület Munkaadók, munkavállalók, „egyéb tevékenységek” (civil szervezetek) Véleményt alkot a közösségi jogra vonatkozó előterjesztésekről 12 magyar tag - Barabás Miklós (Európa Ház), Cser Ágnes (EDDSZ), Csuport Antal (STRATOSZ), Herczog Mária (Család, Gyermek, Ifjúság), Kapuvári József (ÉDOSZ), Koller Erika (LIGA), Nagy Tamás (MOSZ), Pásztor Miklós (MOSZ), Tóth János (IPE), Vadász Péter (MGYOSZ), Vértes János (KISOSZ), Szűcs András (EDEN)

EU szociális párbeszéd A Gazdasági és Szociális Bizottság a döntéshozatalban (forrás:

EU szociális párbeszéd GSZB elnökségi vonatkozásai 2006 óta szoros együttműködés az elnökséget adó országokkal 30 oldalas kiadványok foglalják össze az adott elnökségi prioritások és a GSZB lehetséges együttműködési területeit Ennek megfelelően a GSZB napirendje és programjai is egyeztetettek az elnökségi tevékenységgel Programok, konferenciák az elnökségi országban cs-memo-en.pdf cs-memo-en.pdf

EU szociális párbeszéd Ágazati szintű párbeszéd Európai ÁPBk Európai ágazati szintű szociális partnerek kezdeményezhetik (jelenleg 37 terület) Maximum 54 tag, az Európai Bizottság biztosítja a titkárságot Nincs közvetlen hivatalos kapcsolat az elnökségi országgal

EU szociális párbeszéd Ágazatközi közösségi szintű együttműködés Tárgyalások és megállapodások rendszere Kvázi-jogalkotási hatáskör az európai szociális partnereknek (ETUC, Businesseurope, CEEP, UEAPME) Megállapodások (irányelvek), közös nyilatkozatok, ajánlások Elnökségi kapcsolatok esetlegesek

EU szociális párbeszéd Tripartit Szociális Konferenciák Kifejezetten az elnökségi kapcsolattartást szolgálja 2003 óta rendezik (2003/174/EK határozat, március 6.) Cél: a lisszaboni stratégia előrehaladásának megvitatása (növekedés és foglalkoztatás) Szereplők: Szociális partnerek (ETUC, Businesseurope, CEEP, UEAPME) – fős delegációk Elnökségi ország miniszterelnöke és a két következő elnökségi miniszterelnök Ezen országok szociális és munkaügyi miniszterei Európai Bizottság (szoc. Főbiztos)

EU szociális párbeszéd Tripartit szociális konferenciák Időpont: hivatalosan minden év márciusban Informálisan szükség szerint Napirendet a szereplők közösen határozzák meg az előkészítő megbeszélések során, titkárságot a Bizottság biztosít Tagállami szociális partnerek: közvetett szerep!

Magyar szociális párbeszéd intézményrendszer – az elnökség szempontjából Intézmények: Gazdasági és Szociális Tanács Lehet együttműködési megállapodást kötni Folyamatos tájékoztatás Országos Érdekegyeztető Tanács Lehet együttműködési megállapodást kötni Folyamatos tájékoztatás Kezdeményezések KüM – Partnerségben a civilekkel – Készüljünk együtt a 2011-es magyar EU elnökségre TPK – TÁMOP projekt

Tagállami tapasztalatok Nincs vonatkozó szabályozás a tagállami szociális partnerek és az elnökség együttműködéséről A kialakult gyakorlat friss és erősen tagállam-függő

Tagállami tapasztalatok Keveset lehet tudni róla – kevés is történt? francia elnökség Elsősorban tagállami kérdésekben volt együttműködés a szociális partnerekkel (flexibilis munkajogi szabályozás, nyugdíjreform, stb.) Jelentések a 2000-es elnökségről: elsősorban az elnökség napirendjén szereplő témákban konzultáltak

Tagállami tapasztalatok cseh elnökség Konzultáció a cseh szociális partnerekkel az előkészítés során Az elnökség során nincs látható együttműködés május 7., Foglalkoztatási csúcs: a szociális partnerek nem írták alá a megállapodást, alapvetően kétoldalú tárgyalások voltak

A spanyol-belga-magyar trió Tapasztalt államokkal együtt Az első elnökség az érettségi vizsga A 27 tagú EU-ban már ritka alkalom az elnökség Közös logó, közös elnöki program

A spanyol-belga-magyar trió elnöki programja Európa a Lisszaboni Stratégia jövője; európai szociális menetrend és egyenjogúság; modernizált gazdasági és pénzügyi keretek; az erőforrások fenntartható használata; energia és éghajlatváltozás; a szabadság, biztonság és jog térsége; bővítés; európai szomszédságpolitika; külkapcsolatok, nemzetközi együttműködés és védelem; a Lisszaboni Szerződés alkalmazásával kapcsolatos feladatok; a közösségi költségvetés félidei felülvizsgálata és a következő pénzügyi perspektíva.

Lehetőségek, feltételek, teendők Együttműködési csatornák azonosítása (közösségi és magyar) Közösségi: Gazdasági és Szociális Bizottság magyar tagokon keresztül Befolyásolni lehet az ECOSOC és az elnökség együttműködését

Lehetőségek, feltételek, teendők Közösségi: Tripartit szociális konferenciák Tagszervezeteken keresztül (MGYOSZ – Businesseurope, szakszervezetek – ETUC) Hangsúlyos hazai részvétel az előkészítésben Közösségi és hazai: ÁPBk Hazai és EU szintű ÁPBk kapcsolatának erősítése, ha szükséges Magyar ÁPB gyakorlat bemutatása Hazai: GSZT és OÉT

Lehetőségek, feltételek, teendők Potenciális partnerek azonosítása Magyar Kormány (KüM) Trió elnökség szociális partnerei (spanyol, belga) Bejáratott európai kapcsolatok (esetleg KKE?) Európai ágazatközi szervezetek (ETUC, Businesseurope, stb.)

Lehetőségek, feltételek, teendők Lehetséges témák azonosítása Közösségi jogalkotás, különösen a szociális dimenzió területén Lisszaboni stratégia értékelése és az új stratégia elindítása Válság következményeinek kezelése Új javaslatok

A sikeres együttműködés feltételei Hazai kormányzati szereplőkkel való ÉRDEMI együttműködés kialakítása Jó minőségű, bejáratott kapcsolatrendszer az európai partnerekkel Intellektuális kapacitás Szakismeret Lobbikészség Nyelvismeret

A sikeres együttműködés feltételei Mindezek működtetése érdekében érdemes kialakítani Az elnökségi feladatokkal megbízott munkacsoportot (oldalanként vagy közösen) Szakértői hálózatot fenntartani Munkatervet, eseményeket, rendezvényeket megtervezni

Köszönöm a figyelmet! Hozzászólások? Kérdések?