Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK 2006. november 15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Dr. Dávid Lóránt Dénes, dékán.
Advertisements

A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
Környezettan-tanári mesterszak 1. A szakirány célja: A szak célja olyan tanárok képzése, akik képesek a környezettannal, környezetvédelemmel, természetvédelemmel.
Az Országos Felnőttképzési Szakmai Központ éves tevékenysége, eredményei Évzáró értekezlet Budapest, december 16.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
A MEGALAPOZÓ KUTATÁSOKRÓL A felsőoktatás és a munkaerőpiac kongruenciájának mintázatai Jancsák Csaba PhD SZTE JGYPK AHI ATT TÁMOP A/1-11/
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
Új kihívások a pályaválasztásban 2017
Gazdasági informatika - bevezető
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A vendéglátás oktatásának kihívásai
eddigi tapasztalatainak ismertetése és a tanulságok
Együttműködő egyetemek:
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
2017. Szeptemberében induló képzések
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A magyar LLG Tanács ülése
Kispálné Horváth Mária
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
ePálya fejlesztések a 15/2008 NSZFT szerződés keretében
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
A projektek jelentősége a Műegyetemen
EFOP VEKOP „Integrált kutatói utánpótlás-képzési program az informatika és számítástudomány diszciplináris területein” Debreceni.
SZÁMVITEL.
Folyamatosan emelkedik a lakosság
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
ePálya fejlesztések a 15/2008 NSZFT szerződés keretében
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
HEFOP P /1.0 A működési folyamatok mintaszerű újraszervezése az integrált vidéki nagyegyetemek minőségközpontú működésének támogatása.
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Oktatási Igazgatóság Vaszari Judit
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Felhasználóképzés a kórházban
Merre tovább a középiskola után?
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
A szerbiai gazdasági felsőoktatás kihívásai
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Érettségi 2006-os év Szülői ért okt. 28.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Rappai Gábor, szeptember 25.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Gyker.uni-eszterhazy.hu A külső szakmai gyakorlatok adminisztrációját támogató rendszer használatának bemutatása EKE  Kutatáshasznosítási Iroda Gyakorlati.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.

Bologna!? Bologna-nyilatkozat, 1999: 2010-re legyen egy egységes Európai Felsőoktatási Térség  összehangolt, összehasonlítható és  mobil (hallgató, oktató, kredit) felsőoktatás  a tudásalapú gazdaság és a munkaerő szabad áramlása szolgálatában

A (régi) duális képzési szerkezet

Az (új) lineáris képzési szerkezet 6-8 FÉLÉV ALAPKÉPZÉS EGY-EGY KÉPZÉSI ÁGA 2-4 FÉLÉV MESTERKÉPZÉS

Képzési ciklusok és képzési idők  Felsőfokú szakképzés  Felsőfokú szakképzés: 4 félév  Alapképzés  Alapképzés - „Bachelor” (BA, BSc): 6-8 félév  Mesterképzés  Mesterképzés - „Master” (MA, MSc): 2-4 félév sztatlan képzés  Osztatlan képzésben Master: félév  Szakirányú továbbképzés  Szakirányú továbbképzésben másoddiplomás szakképzettség: 2-4 félév  Doktori képzés  Doktori képzés - PhD, DLA: 6 félév

A képzési rendszer hierarchiája  Képzési területek  pl. gazdaságtudományok –Képzési ágak  pl. üzleti Alap/mester szakok pl. gazdálkodási és menedzsment –Szakirányok (akkreditált vagy nem)  pl. vállalkozásszervező

Példa: a KTK BA-alapszakjai  Közgazdaságtan képzési ág –Alkalmazott közgazdaságtan alapszak  Üzleti képzési ág –Gazdálkodási és menedzsment alapszak –Kereskedelem és marketing alapszak –Pénzügy és számvitel alapszak –(Emberi erőforrások alapszak - FEEK) –(Turizmus, vendéglátás alapszak - IGYFK)  Informatikai képzési ág –Gazdaságinformatikus alapszak  Sporttudományi képzési ág –(Sportszervező alapszak – TTK)

Az alapszak alap-dilemmája  Alapszak ≠ főiskola, egyetem  6 (7) félév ≠ 8-10 félév  Kettős elvárás (szorítás): 1.Megfelelni a munkaerőpiaci elvárásoknak (gyakorlatban hasznosítható tudás, képesség, készség) 2.Megfelelni a következő ciklus belépési követelményeinek (a master-szint elvárásainak megfelelő ismeretek, kreditek)

Paradigmaváltás a felsőoktatás irányításában  Tartalom-, folyamat-szabályozás  Tartalom-, folyamat-szabályozás: a képzés ideje, „mérföldkövek”, tárgycsoportok, megszerzendő kreditek, nyelvvizsgák  Képesítési és kimeneti követelmények  Képesítési és kimeneti követelmények: a kimenet feltételeként meghatározott kompetenciák Képzési és kimeneti követelmények (KKK)  „Vegyes” megoldás - Képzési és kimeneti követelmények (KKK): tárgycsoportok és kredit-arányok is, kompetenciák is

Bologna munkaerőpiaci követelményei és hatásai  Új kategóriákat kell megtanulnunk: FSZ-szak, alapszak, mesterszak, teljes- és részidős képzés  Fontos jelzés, minősítés a KKK  Több, mint 400 helyett mintegy 100 szak  A bolognai alapszakon végzettek mások, mint a „megszokott” főiskolai diplomások  Az alap- és mesterszak viszonya is más, mint a főiskola és az egyetem (tömeg vs. minőség)  A felsőoktatásnak közelebb kell lépnie a munkaerőpiachoz

Bologna munkaerőpiaci követelményei és hatásai Feltétlen szükséges a munkaerőpiaci szereplők aktív részvétele: –A kompetenciák, kimeneti követelmények (elvi) megfogalmazása –Részvétel a (gyakorlat-orientált) képzésben: előadók, esettanulmányok, pályázatok, szakdolgozati témák –Gyakorlati képzés (7. félév), hallgatói szerződés –A kompetenciák, kimeneti követelmények (gyakorlati) kontrollja: a felsőoktatás minősítése

Bologna munkaerőpiaci követelményei és hatásai Feltétlen szükséges a munkaerőpiaci szereplők és a felsőoktatás aktív együttműködése: –A szakmaszerkezet igazítása/közelítése a munkaerőpiac igényeihez (közös helyzetértékelés, prognózis) –A munkaerőpiaci szereplők aktív részvétele az oktatás gyakorlati részeiben – a felsőoktatás részvétele a gazdaság problémáinak megoldásában (ld. tudásalapú gazdaság, mentor-, tanácsadó programok) –Gyakorlati képzés (7. félév), hallgatói szerződés –Rövid ciklusú képzések, életen át tartó tanulás

Bologna munkaerőpiaci követelményei és hatásai IdőszakKezdők (szeptember)Kilépők (július) 2005Fői I, Egy IFői IV, Egy V 2006Fői II, Egy II, BA I.Fői IV, Egy V 2007Fői III, Egy III, BA II.Fői IV, Egy V 2008Fői IV, Egy IV, BA III.Fői IV, Egy V 2009MA IFői IV, Egy V, BA III 2010(február) BA III MA IIEgy V, BA III