Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
Bologna!? Bologna-nyilatkozat, 1999: 2010-re legyen egy egységes Európai Felsőoktatási Térség összehangolt, összehasonlítható és mobil (hallgató, oktató, kredit) felsőoktatás a tudásalapú gazdaság és a munkaerő szabad áramlása szolgálatában
A (régi) duális képzési szerkezet
Az (új) lineáris képzési szerkezet 6-8 FÉLÉV ALAPKÉPZÉS EGY-EGY KÉPZÉSI ÁGA 2-4 FÉLÉV MESTERKÉPZÉS
Képzési ciklusok és képzési idők Felsőfokú szakképzés Felsőfokú szakképzés: 4 félév Alapképzés Alapképzés - „Bachelor” (BA, BSc): 6-8 félév Mesterképzés Mesterképzés - „Master” (MA, MSc): 2-4 félév sztatlan képzés Osztatlan képzésben Master: félév Szakirányú továbbképzés Szakirányú továbbképzésben másoddiplomás szakképzettség: 2-4 félév Doktori képzés Doktori képzés - PhD, DLA: 6 félév
A képzési rendszer hierarchiája Képzési területek pl. gazdaságtudományok –Képzési ágak pl. üzleti Alap/mester szakok pl. gazdálkodási és menedzsment –Szakirányok (akkreditált vagy nem) pl. vállalkozásszervező
Példa: a KTK BA-alapszakjai Közgazdaságtan képzési ág –Alkalmazott közgazdaságtan alapszak Üzleti képzési ág –Gazdálkodási és menedzsment alapszak –Kereskedelem és marketing alapszak –Pénzügy és számvitel alapszak –(Emberi erőforrások alapszak - FEEK) –(Turizmus, vendéglátás alapszak - IGYFK) Informatikai képzési ág –Gazdaságinformatikus alapszak Sporttudományi képzési ág –(Sportszervező alapszak – TTK)
Az alapszak alap-dilemmája Alapszak ≠ főiskola, egyetem 6 (7) félév ≠ 8-10 félév Kettős elvárás (szorítás): 1.Megfelelni a munkaerőpiaci elvárásoknak (gyakorlatban hasznosítható tudás, képesség, készség) 2.Megfelelni a következő ciklus belépési követelményeinek (a master-szint elvárásainak megfelelő ismeretek, kreditek)
Paradigmaváltás a felsőoktatás irányításában Tartalom-, folyamat-szabályozás Tartalom-, folyamat-szabályozás: a képzés ideje, „mérföldkövek”, tárgycsoportok, megszerzendő kreditek, nyelvvizsgák Képesítési és kimeneti követelmények Képesítési és kimeneti követelmények: a kimenet feltételeként meghatározott kompetenciák Képzési és kimeneti követelmények (KKK) „Vegyes” megoldás - Képzési és kimeneti követelmények (KKK): tárgycsoportok és kredit-arányok is, kompetenciák is
Bologna munkaerőpiaci követelményei és hatásai Új kategóriákat kell megtanulnunk: FSZ-szak, alapszak, mesterszak, teljes- és részidős képzés Fontos jelzés, minősítés a KKK Több, mint 400 helyett mintegy 100 szak A bolognai alapszakon végzettek mások, mint a „megszokott” főiskolai diplomások Az alap- és mesterszak viszonya is más, mint a főiskola és az egyetem (tömeg vs. minőség) A felsőoktatásnak közelebb kell lépnie a munkaerőpiachoz
Bologna munkaerőpiaci követelményei és hatásai Feltétlen szükséges a munkaerőpiaci szereplők aktív részvétele: –A kompetenciák, kimeneti követelmények (elvi) megfogalmazása –Részvétel a (gyakorlat-orientált) képzésben: előadók, esettanulmányok, pályázatok, szakdolgozati témák –Gyakorlati képzés (7. félév), hallgatói szerződés –A kompetenciák, kimeneti követelmények (gyakorlati) kontrollja: a felsőoktatás minősítése
Bologna munkaerőpiaci követelményei és hatásai Feltétlen szükséges a munkaerőpiaci szereplők és a felsőoktatás aktív együttműködése: –A szakmaszerkezet igazítása/közelítése a munkaerőpiac igényeihez (közös helyzetértékelés, prognózis) –A munkaerőpiaci szereplők aktív részvétele az oktatás gyakorlati részeiben – a felsőoktatás részvétele a gazdaság problémáinak megoldásában (ld. tudásalapú gazdaság, mentor-, tanácsadó programok) –Gyakorlati képzés (7. félév), hallgatói szerződés –Rövid ciklusú képzések, életen át tartó tanulás
Bologna munkaerőpiaci követelményei és hatásai IdőszakKezdők (szeptember)Kilépők (július) 2005Fői I, Egy IFői IV, Egy V 2006Fői II, Egy II, BA I.Fői IV, Egy V 2007Fői III, Egy III, BA II.Fői IV, Egy V 2008Fői IV, Egy IV, BA III.Fői IV, Egy V 2009MA IFői IV, Egy V, BA III 2010(február) BA III MA IIEgy V, BA III