Az iskolavédőnő szerepe az oktatási intézmény egészségnevelési drogstratégia megvalósításában Előadó Pátkai Beáta iskolavédőnő A védőnők szerepe az iskolai bűnmegelőzésben, az egészségnevelés, drogstratégia megvalósításában.
,,A felelős szeretet elfogad és megért” hitvallásom,, A világ egy iskola és az élet az egyetlen valódi tanító, számtalan tapasztalatot kínál és a tapasztalatban el van rejtve a lecke.” Dan Millman
Magamról… Család: férj és 2 fiú gyermek Kaposváron élek és dolgozom 1997 augusztus : területi védőnő 2008 szeptember : iskola védőnő Építőipari, Faipari Szakképző Iskola és Kollégium Eötvös Lóránt Műszaki Szakközépiskola, Toldi Általános Iskola és Gimnázium
Iskola-egészségügyi szolgálatról Az iskola egészségügyi szolgálat: az orvos és a védőnő felelősek a tanulók egészségi állapotáért Az oktatási intézmények feladata: segítse az iskola egészségügyi tevékenységet
Iskolavédőnő feladatai: Szűrővizsgálatok elvégzése (testi fejlettség, egészségi állapot felmérése) Szakrendelésre irányítottak leleteinek ellenőrzése, krónikus betegek gondozása Életmódbeli tényezők feltárása Egészségnevelő, egészségvédelmi, felvilágosító foglalkozások, előadások tartása Személyi és környezet higiénés vizsgálatok végzése
Egészségvédelem – egészségfejlesztés Egészséges életmód- tudatosság kialakítása Szemléletformálás: diákok-tanárok-szülők Egészség = érték szemléletmód kialakítása Személyes példamutatás, diákok közötti jelenlét Ártalom csökkentés (pl. dohányzó hely kijelölése) Drogfogyasztó magatartás észlelése
Egészségvédelem – egészségfejlesztés koncepcióm Kockázati tényezők csökkentése Környezeti faktorok: életkörülmények Egyéni faktorok: egyén attitűdje a káros szenvedélyekhez Védőfaktorok kialakítása: Önismeret, konfliktus kezelés, humor értéke Kötődés az iskolához, családhoz, barátokhoz Drogfogyasztást ellenző normák
Az Építőipari iskola sajátosságai Milyen diákok járnak ide? Befogadó iskola Szakképző iskola A szakmákhoz kapcsolódó attitűdök
Prevenció megvalósításának színterei: Egészségnap Egészségnevelési órák, előadások Kiállítás, világnapokhoz köthető program Véradás szervezése Egészségügyi rovat az iskola újságban Egészségügyi versenyekre csapatok felkészítése Kortárs képzés elindítása ( AIDS ) Egészségfejlesztési pályázatok készítése
Egészségnap Hagyományteremtés, közösség formálás Egészséges életmód lehetőségének bemutatása Programok: szén-monoxid mérése, dietetikus- pszichológus előadása, baleseti szimuláció
Egészségnevelési el ő adások Információ átadása az egészségkárosító hatásokról Témák: Daganatos betegségekről Dohányzás Alkohol Drogok
Kiállítás: Dohányzásmentes világnap május 31. Filmvetítés Előadás Egy kiállítás képei: egészséges dohányos, rákos tüdő, nyelv…
Egészségügyi versenyekre csapatok felkészítése AIDS Vetélkedő Elsősegélynyújtó verseny Csecsemőgondozási verseny
Egészségfejlesztési pályázatok készítése KAB-IPP-09: Pályázat alap- és középfokú nevelési oktatási intézmények számára iskolai egészségfejlesztési-drogmegelőzési tevékenység támogatására K M J V : Pályázat gyermek és ifjúsági közösségi, szabadidős programok támogatására ÚMFT : Támop Egészségre nevelő és szemléletformáló életmód programok,,A” komponens a konvergencia régiókban
Egyéni kapcsolattartás Diákokkal ( önkéntes ) Védőnői fogadóóra, önálló tanácsadás Óraközi szünetek, Tanórán kívüli tevékenységek Szülőkkel / nevelőintézettel Telefonos, személyes kapcsolattartás, kommunikáció Pedagógusokkal Napi kapcsolat működtetése, jelzések Iskolapszichológus…. Szakszolgálatokkal együttműködés
Jövő …….(?) „Minden szabad Nekem, de nem minden használ. Minden szabad Nekem, de ne váljak rabjává!” 1 Kor 6.12 „Minden szabad Nekem, de nem minden épít!” 1 Kor
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Elérhetőségeim: Tel: 70/