A közúti fuvarozás együttműködési lehetőségei a V4 országai között Készült: V4 Logisztikai Konferenciára 2014. május 6. Készítette: Galambos István.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nemzetközi közúti árufuvarozás
Advertisements

Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Hulladékgazdálkodás állami irányítása Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
A NATO létrejötte, bővítésének állomásai
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Horváth Miklós Magyar Logisztikai Klaszter
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A POLITIKAI-GAZDASÁGI VÁLSÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ KÉSZITETTE: GILIGOR ANITA.
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
„Az EU keretköltségvetése” és élelmiszergazdasága előtt álló közös kihívások Éder Tamás.
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Palócz Éva A magyar gazdaság növekedésének néhány kulcskérdése MKT közgyűlés május 27. Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
A másodlagos élelmiszer-ellenőrzésekhez kapcsolódó szakmai kihívások a gyártók, feldolgozók szemszögéből. Az új szabályozás hatása a magyar termékek piaci.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
A gazdasági válság mint lehetőség Winkler Gyula Európai Parlamenti képviselő RMDSZ, ENP Nagyvárad, szeptember 24.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A magyar tőkeexport bemutatása
Foglalkoztatottság 1.A foglalkoztatási ráta Magyarországon EU átlagban alacsony, a V4- ek között a legalacsonyabb. 2.A válság előtt egyedül Magyarországon.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
Dr. Kocsis M. Tamás: Magyarország és a közösségi védjegyrendszer – egy elszalasztott lehetőség MIE Konferencia május Felsőtárkány.
XVII. Nemzetközi Közlekedési XVII. Nemzetközi KözlekedésiKonferencia Szeged, Gondolatok a magyarországi fuvarozó vállalkozások helyzetéről,
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
Fogyasztók diszkriminációja az EU-ban Bak Pál Európai Köz-és Magánjogi Tanszék
Magyarország – Csehország Bilaterális gazdasági kapcsolatok Orosz György főosztályvezető, Globális Főosztály KÜLGAZDASÁGÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁRSÁG.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
MIE Konferencia május Felsőtárkány
Európai Uniós ismeretek
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Márkakereskedői helyzetkép
A külföldi állampolgárok magyarországi foglalkoztatásának főbb jellemzői I. félév szeptember 12.
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
Adatszolgáltatói terhek csökkentése a külkereskedelmi statisztikában
Előadás másolata:

A közúti fuvarozás együttműködési lehetőségei a V4 országai között Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István Témavázlat I. Aktuális EU-s statisztikai adatok áttekintése, és ebből levonható konklúziók; előnyök/hátrányok II.Következtetéseken alapuló lehetséges, reális cselekvési program kitűzése erősségeink figyelembevételével, együttműködési témák, területek megmutatása, ezek tartalmáról, mikéntjéről III.Összegzés, ajánlás az elkövetkező idő együttműködési lehetőségeire

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I. Aktuális EU-s statisztikai adatok áttekintése, és ebből levonható konklúziók; előnyök/hátrányok A szárazföldi árufuvarozás megoszlása szállítási módok szerint 2012-ben (EU-27) Közúti árufuvarozás a szállítás típusa szerint 2012-ben (EU-27) Forrás: Eurostat I/1.A közúti árufuvarozási piac fejlődése

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/1. Konklúzió Az EU-ban a közúti fuvarozás részesedése dominens, amelyet a V4 közúti fuvarozóinak ki kell használni, és erre építeni kell a kétoldalú és a belföldi fuvarozások tekintetében.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/2.Kabotázspiac Kabotázs az EU-ban 2012-ben a jármű származása Kabotázs az EU-ban 2012-ben fogadó ország szerint Forrás: Eurostat

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/2. Konklúzió A csatlakozástól eltelt időszak alatt a V4 tagországai különösképp a lengyel közúti fuvarozást végző vállalkozások megfordították a piaci részesedést Európában, különösképpen a német, francia területeken, mely folyamatot tovább kell erősíteni azzal, hogy a többi V4 tagországai is erősítsék ezt a folyamatot, és az Európai fuvarozás palettájából a V4-ek tartsák meg és növeljék a pozícióikat. A korábbi EU tagországok e folyamatnak vesztesei lettek, részvételi arányuk jelentősen csökkent, amely egy komoly ellentmondást alapoz meg e témakörben a csatlakozó és a korábbi EU tagországok között a jövőbeni közlekedéspolitikai törekvéseiben.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/3. Az üres járművek által megtett járműkilométerek összes járműkilométerhez viszonyított aránya a szállítás típusa szerint Forrás: Eurostat

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/3. Konklúzió A harmadik országos és a kétoldalú fuvarozási irányokban átlagon felülien jó a futási arány, ezt a pozíciót tartani kell, és a kevésbé jó belföldi és kabotázs forgalmak esetében a jobb szervezéssel csökkenteni kell az üres futások arányát, tekintettel az egyre növekvő teljesítményarányos úthasználati díjakra és azok gazdasági hatásaira, a fenntartható fejlődésre…stb. Ez egy jó eszköz a V4-ek kezében ahhoz, hogy igazolják a EU szabad fuvarpiaci helyzetét egy esetleges vita esetén.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/4. Az üresjármű-kilométerek számának a külföldi országokban végzett fuvarokon belüli arányának változása 2007 és 2012 között, a jármű nyilvántartásba vételének helye szerinti tagállamok csoportja szerint Forrás: Eurostat

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/4. Konklúzió A V4-ek és a 2004-ben csatlakozott országok együttműködésének és erőfeszítésének köszönhetően érdemi csökkenésen megy keresztül a külföldi országokban végzett fuvarok üresfutásának mennyisége. Ezt a pozíciót tartani kell és törekedni kell arra, hogy a korábbi EU tagországok szintjére beálljon, hiszen fontos versenyképességi tényező.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/5. Egyes tagállamokból származó fuvarozók költségeinek bontása Forrás: Az európai uniós közúti árufuvarozási ágazat szerkezetére vonatkozó adatok gyűjtése és elemzése, AECOM, 2013.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/5. Konklúzió A V4 országai költségszerkezetében az alacsonyabb munkaerőköltségek jelentősen hozzájárultak a volumen növeléséhez és a jobb versenypozíció felvételéhez. Különösen igaz ez a lengyel közúti fuvarozók tekintetében. Jövőbeni törekvésnek kell lenni, hogy a lengyel fuvarozók költségszerkezetéhez közelítsenek a V4-ek többi résztvevői.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/6. Az üzleti gazdaság munkaerőköltség-mutatójának változása az EU-15 és az EU-12 tagállamokban 2004 óta Forrás: Eurostat

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/6. Konklúzió A korábbi EU tagországok munkaerőköltség növekedése szolíd, míg a csatlakozóké rohamos. Erre különösen oda kell figyelni a munkaerő megtartó képesség okán, a szabad munkavállalás mentén a V4-eknek és ennek a folyamatnak kiegyenlítő hatására, mely az egyik fontos versenyelőnyét veszítheti el a régió.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/7. Jellemző dízelüzemanyag-költségek 1000 literenként, tagállamok szerint Forrás: Az Energiapiaci Megfigyelőközpont olajpiaci közleménye, 2014,

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/7. Konklúzió Látható, hogy a V4-ek közül a lengyelországi fuvarozók fejlődése a legintenzívebb, ugyanakkor az ő üzemanyagár szerkezetükben a legkisebb a közvetlen és a HÉA adóteher, amely egyértelmű bizonyítéka annak, hogy amennyiben a V4-ek további térhódítást terveznek, akkor az ilyen irányú adóterhek mérséklése vagy befagyasztása elengedhetetlenül szükséges a magyar, cseh, és a szlovák területeken. Mert hova tovább a rossz költségszerkezet és arány miatt esetleg ezen országok a további növekedésből, térhódításból kimaradhatnak.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/8. Szabványos traktor-félpótkocsi szerelvény éves gépjárműadója (EUR), 2012 Forrás: Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA), Adóügyi útmutató, 2012.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/8. Konklúzió Hasonló a helyzet a gépjárműadó tekintetében is. Szintén a V4-ek közül a legintenzívebben teret hódító, és növekedni tudó lengyel modell követése látszik célszerűnek. Tehát a cseh, a magyar és a szlovák gépjárműadó terhek mérséklése további térhódításra ad lehetőséget.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/9. Az EU-27 országokbeli árufuvarozók által használt nehéz tehergépjárművek életkorának megoszlása 2012-ben (az összes járműkilométeren belüli arány, %). Forrás: Eurostat, Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatóság.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István I/9. Konklúzió Az Európai Uniós és V4-ek járműveinek átlagos életkora láthatóan csökken, betudhatóan az évről évre szigorodó Euro környezetvédelmi normatíváknak, melyben úgy tűnik nincs megállás, és fenntartható fejlődés, vagyis növekvő forgalom változatlan avagy csökkenő környezeti terhelés mellett fontos cél kell, hogy legyen a V4-nél.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István II./1A fent ismertetett statisztikai adatok, konklúziók alapján elmondható, hogy fontos feladat a V4 tagországok piaci pozíciónak megvédése, megtartása egy összehangolt adó és közlekedéspolitikai intézkedésekkel, szabályzásokkal, melyek a teljesség igénye nélkül: - Kombinált szállítási módozatokban való intenzívebb részvétel a régióban, azok elterjesztése - Az Európai észak-déli, kelet-nyugati tranzitfolyosókban lévő logisztikai lehetőségek további kiszélesítése, kihasználása Az Európai Unió 15 korábbi tagországai által erőltetett szociális harmonizáció minél távolabbi bevezetése érdekében egységesen kell fellépnünk. Ebben az ügyben össze kell fogni a baltikumi (román, bolgár..stb.) szereplőkkel annak érdekében, hogy ezt minél később vezessék be. A V4-eknek fontos a piaci pozícióinak megőrzéséhez a korábban elért és a jelenlegi költségstruktúrák megőrzése, ezzel biztosítva az eddig elért verseny és piaci pozíciókat. II. Cselekvési program Együttműködés célkitűzései, lehetőségei és eszközei

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István II/2.Az EU-n kívüli országok közúti árufuvarozóival szembeni piacvédelem: – engedély nélküli, jogosulatlan fuvarozások kiszűrése – példa értékűek a lengyel piacvédelmi tapasztalatok, intézkedések, átvétele, kiterjesztése a V4-ek országában. Örömmel adhatunk számot, hogy Magyarországon a második, valamint a első félévében érdemi piacvédelmi intézkedések születtek, melyek vélelmezhetően segítik a régió fuvarozóinak munkáját. II. Cselekvési program Együttműködés célkitűzései, lehetőségei és eszközei

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István II/3. A keletre nyitás politikájára itt különösképpen koncentrálni kell a V4-nek, az ígéretes és komoly kapacitásokat felvevő volt szovjet utódállamok forgalmában való részvételre, előtérben az Eurázsiai Unió gondolatiságára, kezdeti alakulására, mely folyamatnak mindenféleképp részesévé kell válni a V4 országoknak, nehogy kimaradjanak. II. Cselekvési program Együttműködés célkitűzései, lehetőségei és eszközei

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István II/4. TIR anomália megvédése (Hogyan tovább?) A TIR alkalmazhatóságának a volt szovjet utódállamokban komoly veszélyei vannak, figyelembe véve az elmúlt egy év eseményeit, amikor az orosz vámhatóság többszöri nekifutással egyoldalúan elutasítja és nem tartja elegendően a TIR garancia intézményét és előtérbe helyezi, olykor szükségesnek tartja a saját nemzeti vámgaranciáinak, biztosítékainak alkalmazását. Közeleg a júliusi dátum, amikor ismét szembe fogunk nézni a korábbi tárgyalásoknál adott újabb időponttal, vajon hogyan tovább a TIR- rel a volt szovjet utódállamok területén. Amennyiben a TIR-t nem akceptálja a keleti régió, úgy a V4-nek törekedni kell egy TIR garanciaokmányt kellő biztonsággal helyettesíteni tudó gördülékeny, határátjárásokat biztosító és megfizethető vám biztosítéki garancia megoldására. Mert ellenkező esetben ez jelentős korlátja, gátja lehet a keletre nyitásnak. Na persze a viszonosságot, amennyiben a TIR ilyen helyzetbe kerül, úgy a volt szovjet utódállamokkal a V4-ek kezdeményezésével nemzetközi összefogással alkalmazni kell. II. Cselekvési program Együttműködés célkitűzései, lehetőségei és eszközei

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István III. Összegzés Végezetül, de nem utoljára fontosnak ítéljük, hogy a V4-ek szakmai érdekképviseletei a fenti problémákról, megoldandó feladatokról folyamatosan konzultáljanak, tárgyaljanak, szükség esetén kezdeményezzék a saját kormányzatukon keresztül az egységes közlekedéspolitikai és piaci célok megvalósítását a V4-ek további eredményes közúti fuvarozási munkájához és szerepvállalásához.

Készült: V4 Logisztikai Konferenciára május 6. Készítette: Galambos István