A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Szülői Műhely: Gyermekek támogatása a tanulásban – április 1. - Szolnok
Szülő-pedagógus partnerség - közös cél - folyamatos kapcsolattartás - egymás erősítése Pozitív „szülő-tanár kapcsolat” nélkül nem működik a gyerek támogatása A gyermeknek éreznie kell, hogy a pedagógus és a szülő ugyanazokat várja el…
A kapcsolattartás lehetséges módjai tájékoztató füzet (ellenőrző könyv) szülői értekezletek fogadó órák bemutató órák iskolai- és osztály rendezvények szülők klubja…
A legtöbb kommunikációs formával a szülők több mint fele soha nem élt Forrás: Kölöknet szülői portál
Mit tehetünk mi szülők otthon? Az otthoni támogatás lehetőségei formái
Érzelmi megerősítés pozitív hozzáállás sok-sok dicséret – de nem elvtelenül a „sikeres gyermek” is hibázik, hibázhat… demokratikus légkör otthon megfelelő mennyiségű és minőségű kommunikáció – beszélgetés értő és megértő figyelem
Helyes napirend időrend – helyes tervezés – kontroll alatt a napi-, hetirend és a szabályok közös kialakítása fontossági sorrend megbeszélése munkára szoktatás kicsi kortól gyermek helye a családban
Nyugodt alvás …ennek feltételeit biztosítanunk kell egy-két órával kevesebb alvás is rontja a koncentrálóképességet, növeli a reakcióidőt az idegrendszer egészséges fejlődéséhez elengedhetetlen a megfelelő alvás
Egészséges táplálkozás változatos, megfelelő tápanyag – fehérjékkel, vitaminokkal, ásványi anyagokkal a mesterséges adalékok veszélye az üres kalóriák csak hizlalnak… megfelelő folyadékmennyiség - VÍZ!
Friss levegő, mozgás otthoni tanulóidőben is „udvari szünet” gyakori szellőztetés A friss levegő csodákra képes! egy kis torna beiktatása néhány nyújtógyakorlat felfrissíti a vérkeringést
Saját „tanulókuckó” nem feltétlenül saját szoba! - de nyugodt környezet megfelelő asztal, íróasztal, szék helyes fényviszonyok, megvilágítás megfelelő tanulási környezet (pl. könyvespolc, net…)
Segítsünk a tanulásban? érdemes figyelemmel követni – de ne számonkéréssel támogató partnerek legyünk ha igényli – felmondhassa a leckét vezessük rá a megoldásra, de helyette ne dolgozzunk a lényeg kiemelése – fő tartalmi szálak
Levezetés ne húzódjon későre a leckeírás – átmenet kell a tanulás és a lefekvés között kikapcsoló hatású tevékenység is kell (pl. beszélgetés) feltöltődés – szabadidő helyes eltöltése TV-nézés – „számítógépezés” nem mindig pihentet!
Egyéb támogatási szempontok odafigyelés, játékos hozzáállás ingergazdag környezet, családi élmények ne legyen túlzott szülői féltés, aggodalmaskodás szorongás, stressz megelőzése, leküzdése megfelelő baráti kapcsolatok gyermekünknek – legyenek barátai!
„Általános iskolában a szülő szerepe az tanulási folyamatban és a kreativitás növelésében kritikus. Ha az otthoni környezet biztonságos és stabil, ha a szülő bátorítja a gyereket, hogy legyen kreatív és sikeres, a tanár/tanuló munkának jobb eredménye lesz. A tanár és a szülő közötti kommunikáció is jelentős fontossággal bír a gyerek kreativitása szempontjából – ha egy irányba tekintenek és közös az érdeklődésük, a gyermek biztonságban érzi magát és megmutathatja legjobb tudását és képességeit.” (részlet az OpennInn EU projektből)