Outdoor-indoor programok Dr. Bóka Ferenc. Íjászat  Az íjászat, mint sport és a szabadidő eltöltésének egyik formája Angliából indult a XX. század elején.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Les – a gyakorlatban február 25. Nyíregyháza.
Advertisements

A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
A foci Varga Dávid.
Kezdő hadsereg játékosként:
Íjászat, mint versenysport
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Készítette: Cserepes Béla – Heim Attila Chart 1 Szabálytalan elzárás (8:2) 12 Rossz időzítés: későn történő elzárás. Rossz elzárás: aktív elzárás lábhasználattal.
3. szabály A játékosok száma. A játékban két csapat vesz részt, legfeljebb öt-öt játékossal, akik közül egy-egy a kapus. A mérkőzés nem kezdhető el csapatonként.
Hirdetési termékek – Display
Alp ok területén Berchtesgaden Nemzeti park A németországi Berchtesgaden nemzeti park délkelet Bajorországban, közel a német – osztrák határhoz nevezetes.
A tájfutás elméleti alapjai
Játékos katonák, katonás játékok
A lovak történetétől egészen a lovas oktatásig.
Cseh nyelvről fordította K.P.
1. szabály: A játéktér Alapfokú játékvezetői tanfolyam 2013/14.
Lány Ádám Labdarúgás Testnevelés.
Minden csapatjátékban, a legfontosabb része a játéknak a VÉDEKEZÉS.
Készítette: Pisák Bence Tantárgy: Testnevelés. Először is mi a játék lényege:  A játék célja, hogy a labdát az ellenfél endzone-jába vigyék, és ezzel.
Small Liga Mozgás vezérlő rendszere
16. SZABÁLY – A KIRÚGÁS. A kirúgás a játék újrakezdésének egyik módja. Kirúgást kell ítélni, amikor a labda utoljára támadójátékost érintett, majd teljes.
Számítógépek, és Gps-ek az autókban
Catan telepesei – Lovagok és városok
Eredete és fajtái angol eredetű játék és sportág, melynek során apró
Tols vs. MKK-Apol Kontinens 34 A kezdetek Eleinte a Tols nem volt jelen a K34-en olyan mértékben hogy az gondot okozzon akármelyik ellenséges klánnak.
Kosárlabda (testnevelés)
Röplabda Testnevelés Készítette: Kiss Krisztina.
Készítette: Bodnár Attila
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
Készítette: Tokai Márk és Tokai Balázs
A játék A játékosság.
A Forma-1  A Formula–1 (rövidítve: F1, magyarosítva Forma–1) az autóversenyek legmagasabb kategóriája, szabályait a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA)
Szabadrúgások. Szabadrúgások A szabadrúgások fajtái Közvetlen szabadrúgás Ha közvetlen szabadrúgásból a labda közvetlenül az ellenfél kapujába jut, a.
SZABÁLYTALANSÁGOK ÉS SPORTSZERŰTLEN VISELKEDÉS.. A szabálytalanságok és a sportszerűtlen viselkedés büntetése a következő Közvetlen szabadrúgás Büntetőrúgás.
8. szabály – A játék kezdete és újraindítása. Kezdőrúgás A játék kezdetének vagy újraindításának egy módja. Mikor lehet kezdőrúgás? A mérkőzés elején.
8. szabály – A játék kezdete és újraindítása. Kezdőrúgás A játék kezdetének vagy újraindításának egy módja. Mikor lehet kezdőrúgás? A mérkőzés elején.
Szabadrúgások.
15. SZABÁLY – A BEDOBÁS. A bedobás a játék újrakezdésének egyik módja. Bedobást kell ítélni annak a csapatnak a javára, amelyiknek ellenfele utoljára.
16. SZABÁLY – A KI DOBÁS. 16. SZABÁLY – A KIRÚGÁS A ki dobás a játék újrakezdésének egyik módja. Ki dob ást kell ítélni, amikor a labda utoljára támadójátékost.
A les.
1. Szabály A játéktér. 1. Szabály – A játéktér A játéktér borítása A versenyA játéktér felületének simának, egyenletesnek kell lennie, érdes felület nem.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Cseh nyelvről fordította K.P.
„Nemzeti Vágta Bikali Vágta a Nemzeti Vágta Előfutama.”
6. Szabály - A JÁTÉKVEZETŐ ASSZISZTENSEK. A játékvezető asszisztensek hatásköre Két játékvezető asszisztens működhet egy mérkőzésen (a 3. számú játékvezető.
15. SZABÁLY – A BEDOBÁS.
Az szabály nem megfelelő 1.AlapokA sakkot két játékos játsza egymás ellen. Egyik játékos a sötét, a másik a világos bábukat irányítja. Mindkét játékosnak.
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
Mi a tájfutás? A legősibb sportág – a tájékozódási futás. Az ősembernek az élete függött attól, hogy üldözői elől vissza tudott-e menekülni védelmet nyújtó.
13. szabály Szabadrúgások
Kézilabda.
A vívás Soós Bendegúz 9. NyB.
Jó játék a mozgás !.
Alsó korhatár: 16. életévét a mérkőzés napjáig naptári napra betöltötte A mérkőzésre kötelezően nevezendő legalább 3 fő január 1. és utána született.
SPORTOK Sipőcz Borbála. M I A SPORT ? A sport meghatározott célú mindennapos tevékenység, a mindennapoktól különböző környezetben; célja a testedzés,
A távlovaglás története, verseny – és szabályrendszere.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Függvénykapcsolatok szerepe a feladatmegoldások során Radnóti Katalin ELTE TTK.
Az amőba játék algoritmusa. A játék  Az amőba játék, vagy ahogy Magyarországon sokan ismerik, az ötödölő, az egyik legnépszerűbb logikai játék. Sikerét.
A malomjáték. A malom részei 9-9 korong Tábla Legfeljebb 2 játékos.
A malomjáték algoritmusa
Bevezetés a játékelméletbe
A játék A játékosság.
Outdoor-indoor mozgásprogramok 2.
Stacionárius és instacionárius áramlás
UEFA Grassroots Tornák szervezése
C/C++, hobbi játékprogramozás
13. szabály: Szabadrúgások
Alapfokú játékvezetői tanfolyam
Ki mit tud? december óra 330 terem
Egy kis futball történelem
Előadás másolata:

Outdoor-indoor programok Dr. Bóka Ferenc

Íjászat  Az íjászat, mint sport és a szabadidő eltöltésének egyik formája Angliából indult a XX. század elején.  1931-ben alakultak az első íjász szövetségek.  Külön szakágak jöttek létre, úgymint a pályaíjászat, terep-íjászat, vadászíjászat, sportíjászat.  Az ókori olimpiák műsorán az íjászat még nem szerepelt, először 1900-ban – a párizsi olimpián.

Íjászat  Nemzetközi Íjász Szövetség (FITA)  Világ Bajnokság 1933 óta, 2 évente  Magyar Íjász Szövetség (MÍSZ) > FITA tagja

Íjászat  Általánosságban elmondható, hogy van egy cél (target), amit el kell találni, vagy mozgásból, vagy álló helyzetből bizonyos időn belül.  Hivatalosan két- féle íjtípussal, olimpiai reflex íjjal (recurve bow) és csigás íjjal (compound bow) lehet lőni.

Íjászat  A Magyar Íjász Szövetségen belül jelenleg 7 szakág működik: futás-, lovas-, pálya-, terep-, történelmi-, 3D és vadászíjász szakágak.  Mindegyiken belül külön – külön szabályrendszer van.  Különböző íj fajták: Tradicionális íj, Hosszúíj (Longbow), Reflex íj, Csigás íj, Botíj (Selfbow), Számszeríj.

Védőfelszerelések  Alkarvédő: arra való, hogy a visszacsapódó ideg ne okozzon sérülést az alkaron. Esetenként a védő lehet egészen vállig érő.  Mellvédő: a ruha gyűrődéseit tartja távol az idegtől.  Y védőkesztyű: tradicionális íjakhoz használt segédeszköz. Arra való, hogy a kilőtt nyílvessző ne sértse fel a kézbőrt.  Háromujjú kesztyű: Ez a segédeszköz arra szolgál, hogy az ideget húzó kéz ne sérüljön meg a sok lövéstől. így hosszabb időn keresztül tudunk fájdalommentesen lőni.  Tab vagy mancs: célja ugyanaz, mint a háromujjú kesztyűnek, ugyanakkor a tabról sokkal simábban megy el az ideg, a tab nem gyűrődik, nem csúszkál el feszítés közben. Több változata van.

Íjászat Találati értékek: Sárga 10-9, piros 8-7, világoskék 6-5, fekete 4- 3, fehér 2-1. Az eredménylapon szerepelnie kell: a lő távnak, a versenyző kategóriájának, a találatok értékének, az x-es találatok számának, a tízes találatok számának és az összesített eredménynek. Mindig két bíró van, ha az érték eltér, akkor mindig az alacsonyabb pontszámot kell figyelembe venni.

Íjászat

Paintball  A paintball játék során a résztvevők festékgolyókkal próbálják eltalálni egymást.  A "legenda" szerint Amerikában a marhapásztorok unaloműzésből az erdészettől átvett festékes jelölőpisztolyokkal egymást festékezték össze. Innen ered a Paintball feltalálása.  A csapatlétszám lehet 3, 5, 7, 10 fős és vegyes csapat is.

Paintball  Eleinte pumpás fegyvereket használtak, melyet minden lövés után fel kellett húzni.  Így hamarosan a félautomata rendszerű fegyverek teljesen kiszorították a régi pumpás típusokat.  A fegyvereket működtető hajtógáz is nagy fejlődésen ment keresztül. Eleinte a CO 2 kapszulák játszották a főszerepet, melyek hidegben akár már 6-7 C fok alatt befagyott, ezért a 2000-es évek elejétől a nagynyomású, sűrített levegős vagy nitrogénes palackok terjedtek el.

Paintball  A légfegyverek "puha" zselatingolyót (olajos festékkel töltve) lőnek ki, amely szilárd felületre érve szétfröccsen és megjelöli a játékost.  Az eltalált játékos kiesett a játékból a következő körig.  Általában szabadban fás-bokros területen, elhagyott laktanyákban, erdőben, romos épületben vagy ezek hiányában mesterséges tereptárgyak között játsszák.

Paintball  Érvényes találat: 20 forintos nagyságú egybefüggő festékfolt az érvényes találati felületen (csapattárs által leadott lövés esetén is).  Érvényes találati felület: a felsőtest és a fej első, és hátsó része.  A találatot kapott játékos jól láthatóan a feje fölé emeli a fegyverét, és elhagyja a pályát. Aki így sétál, arra nem szabad lőni.  Tilos ezt a módszert használni ellenfél, vagy annak zászlójának megközelítésére (például zászlószerzésnél).  Lehetőség szerint ne lőjünk közelebbről, mint 5-7 méter, mert az sérülést okozhat.

Paintball  Paintball utolsó emberig (Last men standing): A két vagy több csapat közül az nyer, amelyik csapat tagja, vagy tagjai “életben maradnak” a pályán. A játéknak értelem szerűen akkor van vége, ha elfogyott az ellenfél, vagy ha lejárt a játékidő. A második esetben az “életben maradt” játékosok száma a döntő.  Zászlószerzés (Capture the flag): A csapatok bázisát zászló jelöli. Ezt a zászlót kell megvédeni, illetve az ellenfél bázisán lévő zászlót megszerezni. Ebben a játékban az életben maradt játékosok száma nem szempont, a zászló megszerzése jelenti a játék végét. Két módon lehet játszani: Az egyik esetben csak érinteni kell a zászlót, a másik esetben az ellenfél zászlaját el kell vinni a saját bázisra. Ha a zászlót megszerző játékos a saját bázis felé tartva találatot kap, a zászlót el kell dobnia; így a zászló visszaszerezhető. A zászlót átadni “még élő” játékosok között szabad.  Túszmentés (Save the hostage): Az ellenfél bázisán lévő túszt (saját csapattárs) kell kiszabadítani és elvinni a saját bázisra úgy, hogy ne kapjon találatot. Az “életben maradt” játékosok száma nem szempont, a túsz saját bázisra érkezése jelenti a játék végét. Ha ez adott időn belül nem sikerül, vagy nem marad senki a túsz csapatából, úgy a túszejtők nyertek.

Paintball  A Woodsball elsősorban a katonai környezetet részesíti előnyben. Ez megjelenik a ruházatban, paintball markerekben és az ehhez speciálisan kialakított paintball-pályákban. Minden évben rendeznek nagyobb csatákat, megtervezett szituációval (paintball scenario), ahol nem ritka a 300 fős részvétel sem.  Az Airball már a profi, versenyszerű sport kategóriába sorolható. Magyarországon is kezd népszerűvé válni, amit kifejezetten felfújható fedezékek között játszanak. Komoly pályaterv alapján építik fel a pályákat, és külön szabályrendszer mellett játszanak.

Darts  A legenda szerint néhány száz évvel ezelőtt egy átfázott angol íjász elhatározta, hogy kellemesebb módot választ a gyakorlásra a téli hónapokban. Letette íját, levágott a nyílvesszőjéből és elvonult a közeli pub kellemes melegébe és kényelmébe, ahol ügyességét úgy gyakorolta, hogy a lerövidített nyílvesszőket a falra akasztott fatönkszeletbe dobta.  A ma érvényes szabályzatok alapját képező versenyszisztémát első alkalommal – mint annyi más sportnál – Nagy-Britanniában dolgozták ki a 19. század végén és akkor alakultak ki az első szervezetek és klubok is.  1896-ban született meg mai formája, mely Brian Gamlin nevéhez fűződik, ő helyezett el 20 számot a táblán.

Darts A tábla elhelyezése:  A táblától 237 cm-re kell állnia a dobónak.  A tábla középpontjának magassága a talajtól mérve 173 cm. Dobás:  Dobásnál mindkét lábnak a dobóvonal mögött kell lennie.  Az eldobott nyilat akkor sem lehet újra eldobni, ha az nem érte a táblát.  Az elejtett nyílért a dobóvonalon belülre is be lehet lépni.

Darts

Fogalomtár:  Dupla be: '01 játékban dupla be esetén csak akkor kezdődik a pontok levonása, miután a játékos egy dupla szektort dobott.  Dupla ki: '01 játékban dupla kiszállóról beszélünk, ha a játékot dupla szektor eltalálásával kell befejezni, azaz pontjainkat 0-ra csökkenteni. 9 nyilas: 501 dupla ki játék teljesítése a minimálisan szükséges 9 nyíl eldobásával. Nagyon ritka és szép teljesítmény, versenyeken általában külön díjazzák. '01 játékok szabálya:  Mindkét játékos '01 (301,501,701) ponttal kezd. Az egyes dobások által meghatározott pontszámok levonásra kerülnek az éppen aktuális pontszámból. Az nyer, aki pontosan eléri a nullát oly módon, hogy az utolsó dobása egy dupla, amivel pontosan nulla lesz a pontszáma. Nincs vége a játéknak ha „rosszul” fejezi be ilyen az ún. bust, ha az adott körben a játékos több pontot dob, mint a kör előtti pontszáma. A játékos elérné a 0 pontot levonás után, de nem duplával fejezte be.

Darts '01 Parchess játékok szabálya:  Mindkét játékos 0 ponttal kezd. Az nyer, aki pontosan eléri a '01 (301,501,701) pontot. Az ún. bust akkor van, ha a játékos pontszáma '01 (301,501,701) pont fölé megy. Ilyen esetekben az adott körben szerzett pontok nem kerülnek jóváírásra, tehát a következő körben ugyanonnan kezdi, mint ahonnan az aktuális kört kezdte. Nullázás: Ha az egyik játékos bármelyik dobása során ugyanazt a pontszámot éri el, mint ami éppen akkor az ellenfelének is van, az ellenfél pontszámát lenullázza. A játék addig tart, amíg valamelyik játékos eléri a '01 (301,501,701) pontot. Krikett játék szabálya:  A krikett célja, hogy a szektorokat ig, valamint a bullt lezárjuk, mielőtt ellenfelünk teszi ezt meg. Egy szám lezárásához háromszor kell eltalálni az adott számot (a dupla kettőt, a tripla hármat ér). Ha az egyik játékosnak le van zárva egy szám, amit újra eltalál, és ellenfelének még nincs lezárva ugyanaz a szám, akkor a játékos a szektornak megfelelő pontot kapja. Az a játékos nyer, aki a 20 kör letelte előtt lezárta az összes számot ig és a bullt, valamint több ponttal rendelkezik, mint ellenfele. 20 kör után az a játékos nyer, akinek a legtöbb pontja van. Ha a pontállás döntetlen húsz kör után, akkor az a játékos nyer, akinek több szektor van lezárva. Ha ez is döntetlen, akkor extra körök következnek (max. 10), amelyek során az előbbiek szerint szerezhető meg a győzelem. Ha ezután sincs döntés, akkor a parti döntetlen

Kalandpark  Külföldön már az 1990-es években megjelenő sajátos, új létesítményt jelenti, amely természetes környezetben teremt lehetőséget a mozgásra és a szórakozásra gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt  Elterjedése minden bizonnyal összefügg az egészségtudatosság fokozatos erősödésével és az élményekhez kötött, tapasztalatokon alapuló ismeretszerzés, készség- és képességfejlesztés előtérbe kerülésével az oktatásban.

Kalandpark  A Kalandpálya általában egy felnőtt, egy gyermek és egy mini pályából áll.  A drótkötélpályán különböző nehézségi, ügyességi akadályokon kell áthaladni. Ehhez hegymászó védőfelszerelést biztosítanak (beülő, heveder, sisak, kesztyű), melynek használatát a pályára lépés előtt szakemberek tanítják meg.  A felnőtt pályát 140 cm testmagasság felett lehet használni!  Már több mint 50 kalandpark van Magyarországon.  A kalandparkok másik leggyakoribb attrakciója a mászófal vagy mászótorony, 4-5 különböző nehézségű mászóúttal.

Modellezés  A modellezés, mint izgalmas hobbi és technikai sport, melynek célja valamilyen jármű kicsinyített, de működőképes másának megépítése.  Nem keverendő össze a makettezéssel, ahol szintén az eredeti jármű vagy épület kicsinyített mását építik meg, viszont ezek a nagyon pontos, élethű makettek nem mozognak.

Modellezés  repülőmodellezés  helikoptermodellezés  autómodellezés  hajómodellezés  tankmodellezés  motormodellezés  tengeralattjáró-modellezés  rakétamodellezés  vasútmodellezés

Modellezés  A megépített modellek között találunk olyanokat, amelyek egy már létező jármű méretarányosan kicsinyített működő másai, de vannak olyanok is, amelyek csak a fantázia szüleményei.

Modellezés  A modellek irányítása többféle módon történhet. Minden ágazaton belül elkülöníthetünk elektromotoros és robbanómotoros hajtású modelleket, a repülésben és a hajózásban pedig találkozhatunk meghajtás nélküli modellekkel is, vitorlázórepülő illetve vitorlás hajó formájában.  A repülő, helikopter, autó, és hajómodellezésben leginkább elterjedt módszer a rádiós távirányítás. Az így irányított modelleket az angol "radio controlled" (=rádiójel-vezérelt) kifejezés alapján RC- modelleknek is nevezik.  Az egyik legkedveltebb és legkönnyebben elérhetőek az autómodellek. Itt kezdőknek jobban ajánlottak az elektromos autók, mint a benzinesek.

Makettezés  A makettezés vagy makett-készítés egyedül vagy egyesületben végzett szabadidős tevékenység.  Természetesen léteznek ezek mellett makett készítéssel foglalkozó cégek is.  Makettezés során a cél egy mesterséges vagy természetes, ritkábban képzeletbeli dolog, legtöbbször jármű, épület vagy emberalak pontos, kicsinyített másának megalkotása.

Makettezés  1:6 - leginkább csak mellszobrok  1:10 - valószínűleg a legelterjedtebb méretarány teljesalakos figurák és mellszobrok esetében  1:16 - szintén elterjedt méretarány a figurák terén  1:24 - főleg autók, illetve pár autókhoz való figura is található ilyen méretben  1:32 - nagyon elterjedt méretarány úgy az egyedi figuráknál, mint a testetlen, harcjárművekben megjelenő figurák esetében is; ami nem véletlen, hiszen rengeteg harcjármű makett-készlet is kapható ebben a méretarányban  1:48 - főleg repülő, de elterjedtek a harcjárművek, figurák is ebben a méretarányban  1:72 - a legelterjedtebb méretarány a makettezésben; elsősorban repülők, harcjárművek találhatók ebben a méretben  1:87 - a modellvasutak legismertebb méretaránya  1:144 - polgári és kisebb részben katonai repülők egyik kedvelt méretaránya  1:350 - legnépszerűbb méretarány a tengeri témák esetében  1:720 - nagyobb méretű hadihajók, tengeralattjárók

Makettezés