Európai Vállalkozási Akadémia Aktualitások a Vám- és Pénzügyőrség feladatkörébe tartozó vám- és adószabályozás területén február 26. Blahó Péter őrnagy Vám- és Pénzügyőri Hivatal Salgótarján
I. „ A gazdaság védelmében mindannyiunk érdekében.”
Vám- és Pénzügyőrség hatósági jogköre 1. Vámigazgatási jogkör termékimportot terhelő adó 2. Adóhatósági jogkör jövedéki adó dohánygyártmány általános forgalmi adó energia adó regisztrációs adó környezetvédelmi termékdíj gépjárműadó a külföldön nyilvántartott tehergépjárművek tekintetében
Vám- és Pénzügyőrség hatósági jogköre 3. Egyéb ellenőrzési feladatok Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból (EMGA) finanszírozott kifizetésekhez kapcsolódó utólagos ellenőrzés nemesfémforgalommal és fémjelzéssel kapcsolatos ellenőrzés adóhatósági (operatív) ellenőrzés (Art. 88§ (5)) nemzetközileg ellenőrzött termékek és technológiák ellenőrzése
Vám- és Pénzügyőrség hatósági jogköre 4. Nyomozóhatósági jogkör OLAF + Pénzügyi információs egység 5. Rendészeti tevékenység szabálysértési hatósági jogkör mélységi ellenőrzés közlekedés hatósági jogkör
Vám- és Pénzügyőrség szervezeti struktúrája VPOP VPKEPVPVI Regionális Parancsnok- ságok Vám- és Pénzügyőri Hivatalok Regionális Ellenőrzési Központ Regionális Nyomozó Hivatal VPKJP………
Vám- és Pénzügyőrség Észak-Magyarországi Regionális Parancsnokság Cím: 3530 Miskolc, Széchenyi István út 10. Telefon: 46/ Regionális Ellenőrzési Központ Miskolc Cím: 3530 Miskolc, Széchenyi István út 10. Telefon: 46/ Vám- és Pénzügyőri Hivatal Salgótarján Cím: 3100 Salgótarján, Mártírok útja 2. Telefon: 32/ Elérhetőségek
II. A vámeljárás jövője
E-vám
Engedélyezett gazdálkodó az AEO-státusz által biztosított előnyök kérelem befogadása auditálási szak eljárás lefolytatása tanúsítvány kibocsátása nyomonkövetés AEO-státusz, mint hosszútávú befektetés
Modernizált Vámkódex elektronikus adatfeldolgozás képviselet liberalizációja előértesítési rendszer elektronikus kockázatkezelés egyablakos ügyintézés egymegállásos ellenőrzés közösségi biztosíték szabályok központosított vámkezelés önértékelés hatálybalépés
III. A környezetvédelmi termékdíj szabályozás aktualitásai
Termékdíj célja környezetkímélő termelés, fogyasztás ösztönzése forrásteremtés környezetvédelmi célokra
Termékdíj története 1995-től ig VP - import től ig teljes APEH hatáskör, önadózás, VP szerepe minimális től ig belföldi és közösségi forgalom: APEH, import: VP. től teljes VP hatáskör belföldi, közösségi és harmadik országos forgalom tekintetében is.
A környezetvédelmi termékdíjat meghatározó jogszabályok évi LIII. törvény 1995.évi LVI. törvény (Kt.) 10/1995. (IX. 28.) KTM rendelet (Ktr.) 53/2003. (IV. 11.) Korm. Rendelet (Ktkr.) (mentesség, visszaigénylés, átvállalás) 94/2002. (V.5.) Korm. Rendelet (csomagolás) 264/2004. (IX.23) Korm. Rendelet (elektromos berendezés) 109/2005. (VI.23.) Korm. Rendelet (akkumulátor) + Hazai és uniós szabályozás (Art, Ket.)
Termékdíj köteles termékek Egyéb kőolajtermék Gumiabroncs Hűtőközeg, hűtőberendezés Csomagolás Akkumulátor Reklámhordozó papír Elektromos és elektronikai berendezések
Csomagolás TERMÉKDÍJAT KELL FIZETNI A TERMÉKEK CSOMAGOLÁSA UTÁN! A csomagolás a csomagolóeszköz termékkel való megtöltését jelenti, azaz a csomagolás akkor jön létre, amikor a terméket, árut a csomagolóeszközzel beburkolják, vagy azt csomagolóeszközbe töltik. A csomagolás nem egyenlő a csomagolóeszközzel. A termékdíjfizetési kötelezettség a csomagolás után keletkezik.
Csomagolás Csomagolás: csomagolási tevékenység során, csomagolóanyag(ok), csomagolóeszköz(ök), csomagolási segédanyag(ok) és eszközök felhasználásával létrehozott ideiglenes védõburkolat. Csomagolóeszköz: különféle anyagokból (mûanyag, papír, fém, fa, textil, stb.) és technológiával kialakított olyan eszköz, amely termékek ill. termék csoportok befogadására alkalmas azok rendeltetésszerû felhasználásáig
Csomagolás A csomagolás fogalma jóval szélesebb, mint a csomagolóeszköz-fogalom. A csomagolás nem értelmezhető a belecsomagolt termék nélkül, ebből pedig az következik, hogy ott keletkezik a kötelezettség, ahol valaki valamit becsomagol. A csomagolóeszköz-gyártók az általuk gyártott üres csomagolóeszközök tekintetében ily módon kikerülnek a kötelezetti körből, azonban ha a csomagolóeszközöket is becsomagolják,ezen csomagolás tekintetében a csomagolóeszköz gyártókat is kötelezettség terheli.
Csomagolás Fontos! Csomagolásról csak akkor beszélhetünk, ha az : -amit becsomagolunk termék vagy áru: az áru fogalomkörébe nagyon sok minden tartozik a nyersanyagtól a feldolgozott áruig(pl. szemét becsomagolása szemetes zsákba nem minősül csomagolásnak). -ideiglenes: ami az áru szerves részét képezi, vagy annak tárolásához, megőrzéséhez egész élettartama alatt szükséges nem minősül csomagolásnak(hegedűtok)
Csomagolás Csomagolásnak minősül az eladási helyen történő megtöltésre tervezett és szánt, illetve az eladási helyen eladott vagy megtöltött csomagolási funkciót ellátó egyszer használatos tételek.(Meg sem kell tölteni és már csomagolásnak minősül?) Csomagolásnak minősül továbbá a termékre ráakasztott vagy ahhoz rögzített, csomagolási funkciót ellátó kiegészítő elemek, csomagolásba beépülő egyéb összetevők.(címkék,tapadós címkék üvegen, virágcsokor csomagolásán)
Csomagolás CSOMAGOLÁS lehet: - Elsődleges, azaz fogyasztói csomagolás: értékesítési egységet képez a fogyasztó számára és a védendő termékkel közvetlenül érintkezik (műanyag palack, műanyag pohár, stb). -Másodlagos, azaz gyűjtő csomagolás: értékesítési egységet foglal össze, a fogyasztói csomagolástól elkülöníthető (műanyag zsugorfólia, karton doboz). -Harmadlagos, azaz szállítási csomagolás: a fogyasztói és gyüjtő csomagolás kezelését, szállítását, károsodás elkerülését elősegítő csomagolás( raklap ).
Kereskedelmi csomagolás A termékdíj törvény módosítása január 1-től a hagyományos kg alapú csomagolás fogalmából kiemelte az ún. „kereskedelmi csomagolások” körét és a kereskedelmi csomagolásokra darab alapú díjtételeket vezetett be. A kereskedelmi csomagolások közé két termékkört soroltak, ezek: 1. Az italtermékek elsődleges, fogyasztói csomagolása. 2. Műanyag (bevásárló-reklám) táskák.
Kereskedelmi csomagolás 1. A kereskedelmi italcsomagolás: - jogszabályban meghatározott italtermékek tartoznak ide: -ALKOHOLTERMÉK -SÖR -BOR -KÖZTES ALKOHOLTERMÉK -PEZSGŐ -ÜDITŐITAL -SZÖRP -VÍZ
Kereskedelmi csomagolás 2. A műanyag(bevásárló-reklám) táskák A rendelet szerint műanyag(bevásárló-reklám) táska fogalomkörébe tartozik: -a műanyag zsák és zacskó(beleértve a kúp alakút is)(az eladási helyen megtöltésre tervezett és szánt zsák és zacskó, valamint az eladás helyén eladott, megtöltött vagy ott történő megtöltésre tervezett és szánt eldobható zsák és zacskó, amennyiben csomagolási funkciót lát el) - etilénpolimerekből és más műanyagból
Kereskedelmi csomagolás Nem minősül kereskedelmi csomagolásnak, ha a műanyag zsákot, zacskót nem az eladás helyén adják el, töltik meg. Pld.: gyártósoron végzik a zsák, zacskó megtöltését
Kereskedelmi csomagolás Hogyan különböztetjük meg a kereskedelmi italcsomagolást a csomagolástól? - meg kell határozni, hogy mely terméktípusok lehetnek kereskedelmi csomagolásban, - és el kell dönteni, hogy a termék olyan csomagolásban van-e melyre a jogszabályok a kereskedelmi csomagolások darab alapú díjtételét határozzák meg.
Fizetésre kötelezett Belföldi előállítású, termékdíjköteles termék esetén: - Első belföldi forgalomba hozó (gumiabroncs, csomagolás, kereskedelmi csomagolás, hűtőberendezés, hűtőközeg, akkumulátor, elektronikai termékek) - Első belföldi forgalomba hozó első vevője (egyéb kőolajtermék, reklámhordozó papír) - Saját célú felhasználó (összes termékdíjköteles termékkörnél) Közösségből behozott, termékdíjköteles termék esetén: - Első belföldi forgalomba hozó (összes termékdíjköteles termékkörnél) - Első belföldi forgalomba hozó első továbbforgalmazó vevője (kereskedelmi csomagolásnál) - Saját célú felhasználó (összes termékdíjköteles termékkörnél) Import esetén: vámjogszabály szerinti vámadós, ill vámszabad terület üzemeltetője. - első belföldi forgalomba hozó első továbbforgalmazó vevője (kereskedelmi italcsomagolás)
Kötelezettség keletkezése I. Belföldi előállítású termékdíjköteles termék esetén: az első belföldi értékesítéskor kiállított számlán feltüntetett teljesítés napján vagy a saját célú felhasználás költségként történő elszámolásának napján. Kereskedelmi csomagolás esetén: a kötelezett részére kiállított számlán feltüntetett teljesítés napján keletkezik. Közösségből behozott termékdíjköteles termék esetén: az első belföldi értékesítéskor kiállított számlán feltüntetett teljesítés napján vagy a saját célú felhasználás költségként történő elszámolásának napján.
Kötelezettség keletkezése II. Import esetén: –Szabad forgalomba bocsátás: vámalakiság elvégzésekor –Aktív feldolgozás felfüggesztő eljárás, vámfelügyelet melletti feldolgozás: a termékdíjköteles termék felhasználásának napján –Ideiglenes használat, raktározás esetén a termékdíjköteles termék szabad forgalomba bocsátásakor keletkezik.
Kereskedelmi csomagolás A kereskedelmi csomagolás „H” és „E” díjtételből áll. H díjtétel: a hasznosításra vonatkozó díjtétel (Ft/db) E díjtétel: egységes díjtétel (Ft/db) E 1 :gyártói díjtétel E 2 : továbbforgalmazói díjtétel Kt. 2. számú melléklet
Kereskedelmi csomagolás Termékdíj számítás Első belföldi forgalomba hozó: T=Ax(H+E 1 ) T=számított termékdíj tétel A=termékdíj köteles termék összes mennyisége (db) H=hasznosításra vonatkozó termékdíjtétel (Ft/db) * E 1 =egységes termékdíjtétel (Ft/db) * * Kt 2. számú melléklet
Kereskedelmi csomagolás Termékdíj számítás Első továbbforgalmazó: T=AxE 2 T=számított termékdíj tétel A=termékdíj köteles termék összes mennyisége (db) E 2 =egységes termékdíjtétel (Ft/db) * * Kt 2. számú melléklet
Kereskedelmi csomagolás Levonás újrahasznosítható csomagolás esetén Levonható: E 1 és E 2 díjtétel 100% mértékben Feltétel: visszavétel és újrahasznosítás igazolása (gyártó) H és E 1 díjtétel fizetésre kötelezett részére átadás (továbbforgalmazó)
Kereskedelmi csomagolás Levonás nem újrahasznosítható csomagolás esetén Levonható: E 1 és E2 díjtétel 85% mértékben Feltétel:újrahasználható csomagolás hasznosítására átadás, illetve hasznosítás
JOGSZABÁLYI MENTESSÉGEK (kereskedelmi csomagolás) E 1 díjtételt nem kell megfizetnie az éves szinten darabnál, nem nagyobb mennyiséget csomagolónak DE! BEJELENTÉSI, BEVALLÁSI ÉS NYILVÁNTARTÁSI KÖTELEZETTSÉGE VAN A KÖTELEZETTNEK! (Nem kell egyéni mentességi engedély) E 2 díjtételre vonatkozó fizetési kötelezettség nem terheli az 50 m 2 –nél nem nagyobb alapterületű üzlethelyiséggel rendelkezőt, ha –Italtermékek csomagolása nem haladja meg az évi db-ot –Kizárólag fogyasztó részére történik értékesítés DE! NINCS BEJELENTÉSI, BEVALLÁSI ÉS NYILVÁNTARTÁSI KÖTELEZETTSÉGE A KÖTELEZETTNEK! (Nem kell egyéni mentességi engedély)
A termékértékesítést a fogyasztó számára végző gyártó mentesül a visszavételi és hasznosítási kötelezettség teljesítése alól, ha a fogyasztó számára értékesített termék csomagolása az éves szinten –Műanyag vagy fém esetén összesen 200 kg-ot, –papír vagy fa esetén 500 kg-ot, –üveg esetén 800 kg-ot nem haladja meg. DE! BEJELENTÉSI, BEVALLÁSI ÉS NYILVÁNTARTÁSI KÖTELEZETTSÉGE VAN A KÖTELEZETTNEK! (Egyéni mentességi engedély megléte!) JOGSZABÁLYI MENTESSÉGEK (csomagolás)
JOGSZABÁLYI MENTESSÉGEK (gumiabroncs) A felújított (újrafutózott) gumiabroncs termékdíját nem kell megfizetni a felújítást (újrafutózást) végző belföldi gyártónak (újrafutózónak), amennyiben a gyártáshoz (újrafutózáshoz) igénybevett gumiabroncs után a termékdíj megfizetésre került. A termékdíj megfizetését igazolni kell a gumiabroncs: a)importja esetén a termékdíj befizetésére vonatkozó bizonylattal, b)Közösségen belüli behozatala esetén a behozatal mennyiségét igazoló, az eladó Közösségi adószámát tartalmazó számlával, továbbá a saját célú felhasználás utáni termékdíj-befizetési bizonylattal, c)belföldi vállalkozótól történt vétel/átvétel esetén a mennyiséget igazoló számlával, d)belföldi lakossági visszagyűjtés esetén, a felújításra átadó nyilatkozatával az átadott mennyiség lakossági eredetéről
Termékdíj fizetési kötelezettség átvállalása Átvállalás számlával: -egyéb kőolajtermék -csomagolás Átvállalás szerződésben
Számlán való feltüntetés Kt. 23. § alapján KTM rendelet 14. § Termékdíj mértéke; Összege a bruttó árból Tételesen és összesen Számlában vagy annak mellékletében DE! KTM rendelet 14. § alapján a kiskereskedelmi értékesítés esetén nincs számlán való feltüntetési kötelezettség!
Mi lehet a számlán? (Ktkr. 15.§) Számlán történő átvállalás esetén: Csomagoló anyag: „a termékdíj fizetés alól mentes, mivel a hasznosítási díj a (cég neve) hasznosítást koordináló szervezetnek, valamint az ezen felül fennmaradó termékdíj, a bruttó árból.....Ft megfizetésre került” Kenőolaj: „a termékdíjfizetés alól mentes, mivel a bruttó árból..... Ft termékdíj megfizetésre került”
Mi lehet a számlán? (KTM. 14.§) a) teljes termékdíjfizetés esetén: díjtételenként „a környezetvédelmi termékdíj összege a bruttó árból : Ft”, b) termékdíj-kedvezmény esetén: „a..... környezetvédelmi termékdíja kedvezményben részesül, bruttó árból..... környezetvédelmi termékdíja:..... Ft”, c) - termékdíjmentesség esetén (díjtételenként): „a környezetvédelmi termékdíj alól %-ban mentes, az ezen felül fennmaradó termékdíj a bruttó árból..... Ft”, illetve - koordináló szervezeten keresztüli mentesség esetén: „a környezetvédelmi termékdíj alól.....%-ban mentes, a hasznosítási díj megfizetve, továbbá az ezen felül fennmaradó termékdíj, a bruttó árból Ft”, d) újrahasználható termék első forgalomba hozatal utáni forgalomba hozatala esetén: „a..... környezetvédelmi termékdíj az első forgalomba hozatalkor megfizetésre került”
Bevallási kötelezettség 2009-ben Bevallási kötelezettség teljesítése rendszeresített formanyomtatványon: KT09BEV: főlap B01: tömeg alapú termékdíj B02: darab alapú termékdíj KT09 VIS: visszaigénylési lap KT09 UHA: újrahasználható termék KT09 UHB: levonás és mentesség részletezése KT09 ÖSSZ: összesítő lap nettó kötelezettségekről KT09 ATV: termékdíj kötelezettség átvállalása KT09 HAS: termékdíj köteles termékből képződött hulladékok bevallása KT09 HKS: hasznosítás koordináló szervezetek bevallása az átvállalt mennyiségekről
IV. Jövedéki szabályozás aktualitásai
Információ Internet: vam.gov.hu vam.gov.hu Váminformációs szolgálat: (06-40-FINÁNC) Sajtó: VÁM-ZOLL szakmai havilap
Köszönöm a figyelmet! Blahó Péter őrnagy Vám- és Pénzügyőri Hivatal Salgótarján 3100 Salgótarján, Mártírok útja 2. Pf.: 129 Tel: 32/ Fax: 32/