A médiarendszer fejlődése közszolgálati monopólium frekvenciaszűkösség politikai és kulturális megfontolások duális médiarendszer a kereskedelmi műsorszolgáltatás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gazdasági Versenyhivatal
Advertisements

Vita az infokommunikációs hálózatok semlegességéről Gálik Mihály Pápai Zoltán Urbán Ágnes.
Hírlevél küldés WEB-SET-tel. Törvényi háttér • évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól (reklámtörvény)
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Dr. Pados László Nemzeti Hírközlési Hatóság Hivatala
2004. április 29.1 A földfelszíni digitális televíziózás (DVB-T) frekvenciagazdálkodási kérdései A digitális televíziózás dr. Kissné Akli Mária Okleveles.
Médiagazdaságtan A televíziózás piaca.
SZABÁLYOZÁSI KIHÍVÁSOK
Műhelyvita december 13. Pécs, PTE-ÁJK Tóth András: Az elektronikus hírközlés és média gazdasági szabályozásának alapjai és versenyjogi vonatkozásai.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban”
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
NAMS szakértői kerekasztal november 28. IJC Tóth András: Versenyjog – médiaszabályozás - NAMS.
Gálik Mihály Kit is érdekel a digitális televíziózás Magyarországon? BKÁE Média és Telekommunikáció Tanszék Média és Telekommunikáció Tanszék.
Új hatóság – új kihívások Szalai Annamária elnök INFOTÉR PARLAMENT június 2.
A digitális médiaterjesztés új irányai: koncepciók, lehetőségek és realitások a földfelszíni műsorszórásban Schneider Henrik Stratégia és Üzletfejlesztés.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Településmarketing Értékaudit.
A környezeti számvitel és könyvvizsgálat korlátai, lehetőségei és követelményei Dr. Pál Tibor.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Piac és Profit Pénzünknél maradva! Követeléskezelés eredményesen! Megbízható partnerállomány és követeléskezelés az Opten segítségével!
Mi akadályozza és mi segíti Magyarországon az internet alapú audiovizuális szolgáltatások terjedését? Rozgonyi Krisztina NHH Tanácstag Hírközlés 2006 CEBC.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
44. MKT Vándorgyűlés , Nyíregyháza 1 „MAGYAR HELYTEREMTÉS EURÓPÁBAN” Informatika a modern magyar gazdaságért avagy a GKM teendői.
„Befoltozott háló” Szalai Annamária Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, elnök Balatonalmádi, szeptember 26. Jogalkalmazás és felelősségvállalás.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
VERSENY ÉS SZABÁLYOZÁS 2010 I.Áttekintés. MÚLT, JELEN, JÖVŐ AZ ÁGAZATI ÉS VERSENYSZABÁLYOZÁSBAN II.Betekintés. ELEMZÉSI MÓDSZEREK ÉS SZABÁLYOZÁSI ESZKÖZÖK.
A Jelentős Piaci Erő jogintézménye a villamosenergia-piac szabályozásában Nagy Csongor István SZTE-ÁJK, BME-GTK.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
DR. SARKADY ILDIKÓ MIBEN LENNE MÁS AZ ÚJ MÉDIATÖRVÉNY MIBEN KELLENE MÁSNAK LENNIE AZ ÚJ MÉDIATÖRVÉNYNEK „ÚJRAOSZTÓDIK-E A MÉDIAPIAC?” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA.
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Lesz-e magyar tartalompiac? És mi lesz a könyvtárak szerepe? Kitzinger Dávid ügyvezető igazgató Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
1 A digitális műsorterjesztés helyzete Magyarországon Kárpáti Rudolf műsorterjesztési vezérigazgató-helyettes Antenna Hungária Rt. Pécs Április 29.
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Spektrumliberalizáció és hatósági spektrum stratégia Bánhidi Ferenc Hírközlés 2008 Budapest 2008 november 14.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
Az audiovizuális szolgáltatások szabályozásának új útjai A médiaszabályozás reformja az Európai Unióban dr. Zachar Balázs Miniszterelnöki Hivatal.
Kutatások a digitális átállás társadalmi fogadtatása területén ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet Hazay István.
„Digitális átállás a rádiózásban, televíziózásban” 1014/2007. (III. 13.) Korm. határozat a televíziózás és a rádiózás digitális átállásának kormányzati.
A médiapiac szabályozásának változó eszközei Polyák Gábor
Az adatvédelem szabályozása
BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 A hozzáférés és az összekapcsolás szabályozása Az összekapcsolási szolgáltatások piaca Az EU 97/33/EC összekapcsolási.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Állami szabályozás és önszabályozás a médiában Médiaszabályozás 2015.feburár 19. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Médiaszabályozás március 12. Készítette: Dr. Pintér Szilvia
A médiakoncentráció korlátozása Médiaszabályozás március 26. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Egy regionális rádió szerepvállalása B.-A.-Z. megye falvainak kulturális és társadalmi életében.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
112 Dr. Dósa Imre.  Áttekintő  Új adatvédelmi törvény  Alapjogi beágyazás  Ráncfelvarrás  Újdonságok  Javaslatok a felkészüléshez.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
 E-JOG MÉDIAJOG.  Médiaszabályozás mindig is “követő” volt (gyakran a fejlődés gátjává vált)  ‘90-es évek eleje: médiaháború  ‘96-os médiatörvény.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A kisközösségi rádiózás szabályozási és műszaki kérdései
Piacnyitás az energiaszektorban
Dr. Kovács László főtitkár
Híradástechnika I. 7. Wührl Tibor.
prezentációja A bemutató és annak tartalma a HT ZRT szellemi terméke!
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban
Szerzői jogi reform az Európai Unióban
Előadás másolata:

A médiarendszer fejlődése közszolgálati monopólium frekvenciaszűkösség politikai és kulturális megfontolások duális médiarendszer a kereskedelmi műsorszolgáltatás megjelenése földfelszíni műsorszórás sokcsatornás médiarendszer kereskedelmi csatornák bővülése tematikus szolgáltatások kábel, műhold sokplatformos médiarendszer tartalomszolgáltatások választékának bővülése digitális műsorterjesztő rendszerek

Médiajog Egyéni és közösségi érdekek védelme Tartalomszabályozás Személyiségvédelem; Gyűlöletbeszéd; Gyermekvédelem A médiarendszer kialakítása Hozzáférés- szabályozás Piacra lépés; Hozzáférés a piaci erőforrásokhoz; Médiakoncentráció

A médiapiac szabályozásának szerkezete „e-kereskedelem” joga távközlési (elektronikus hírközlési) jog lekérhető AMSZ; értéknövelő szolgáltatások médiajog műsorterjesztés; multiplex; CAS, API, EPG hozzáférés-szolgáltatás Kartellrecht

A piacszabályozás elemei Piacra lépés (engedélyezés)Hozzáférés a terjesztési kapacitásokhoz must carry hozzáférési feltételek rögzítése korábbi 18-as piac Médiakoncentráció-korlátozás digitálisanalóg digitális analóg digitális analóg

A piacszabályozás tényezői szolgáltatások száma kapacitás- szűkösség felhasználói aktivitás szabályozási terhek analóg földfelszíni műsorszolgáltatás digitális földfelszíni műsorszolgáltatás műsorszolgáltatás kábelen, műholdon, IP-hálózaton lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatás információs társadalommal összefüggő szolgáltatás

Az engedélyezés funkciói a felelős fellelhetősége ellenőrizhetőség tulajdonosi szerkezet átláthatósága A piac átláthatósága összeférhetetlenségi szabályok ellenőrzése szakmai, pénzügyi, műszaki alkalmasság ellenőrzése előzetes ellenőrzés szűkös terjesztési kapacitások elosztása megfelelő kiválasztási eljárás biztosítása kapacitás-elosztás szabályozás az engedélybe foglalt feltételekkel az egyes vállalkozások mozgásterének és a médiarendszer egészének alakítása piacszabályozás

analóg földfelszíni műsor- szolgáltatás digitális földfelszíni műsor- szolgáltatás műsorszolgáltat ás kábelen, műholdon, IP- hálózaton lekérhető audiovizuális média- szolgáltatás információs társadalommal összefüggő szolgáltatás átláthatóság √√√ (?) ?– előzetes ellenőrzés √√√ (?) ?– kapacitás- elosztás √ ?––– piacszabályozás √ ?––– Funkciók Szolgáltatások Nincs adminisztratív feltétel Ny i l v á n t a r t á s b a v é t e lKiválasztási eljárás Differenciált engedélyezési rendszerek

Analóg földfelszíni műsorszolgáltatások engedélyezése a versenyképesség tényezője műsortartalmi és pénzügyi terhek egyensúlya a tiszta árverés alkotmányosan aggályos Árverezés és/vagy „szépségverseny”? műsorkínálat bővítése közszolgálati tartalmak helyi tartalmak saját / európai / független gyártás … a pluralizmus erősítő kiválasztási szempontok

Digitális televíziózás műsorjelek digitalizálása műsorjelek tömörítése hatékonyabb kapacitás-felhasználás jobb minőség, nagyobb választék

Digitális földfelszíni kapacitások elosztása A multiplex- üzemeletető mozgástere tisztán technikai a kapacitások hatósági elosztása az egyes tartalomszolgáltatók részére a szabályozás középpontjában továbbra is a műsorszolgáltató áll az egyes tartalomszolgáltatók kiválasztása a földfelszíni kapacitások hatósági elosztása a multiplex-üzemeltető részére a multiplex-üzemeltető részletes szabályozása a földfelszíni platform jelentőségének csökkenése

Közvetítő funkció, „hibrid-szolgáltatás” hálózat kiépítése tartalmak beszerzése, csomagolása és továbbértékesítése fogyasztókkal való kapcsolattartás Alkotmányos jelentőség „szerkesztői” döntések a tartalomkínálatról saját „véleménynyilvánítás” és üzleti érdekek vs. pluralizmus a médiarendszer magánjogi kialakítása A platform-üzemeltető helyzete

A kapacitásokhoz való hozzáférés szabályozása főszabály: a platform-üzemeltető szabadsága must carry rögzített kiválasztási szempontok „fair, reasonable, non-discriminatory” hozzáférés hozzáférés a platform-üzemeltető„jelentős piaci ereje” alapján kivétel: a sokszínűség garanciái

Must carry Célok és szabályozási alapok Célok egyes, a közérdek szempontjából jelentős tartalmak elérhetősége a platform-üzemeltető kiválasztási szabadságénak biztosítása a közérdeket szolgáló tartalmak támogatása? piacra lépés támogatása? Szabályozási alapok alkotmányjogi: pluralizmus, a közszolgálati műsorszolgáltatás alkotmányjogi pozíciói közösségi jogi: egyetemes szolgáltatási irányelv 31. cikk

Must carry A szabályozás kötelezettjei „vállalkozások, amelyek a nyilvánosság számára rádió- vagy televízió-műsorok szétosztására szolgáló elektronikus hírközlő hálózatokat szolgáltatnak” „a hálózatok végfelhasználóinak jelentős hányada e hálózatokat használja a rádió- és televízió-műsorok vételének fő eszközeként” EGYETEMES SZOLGÁLTATÁSI IRÁNYELV

Must carry A szabályozás jogosultjai meghatározott rádióműsor- és televízióműsor-szolgáltatások a must carry státusz kritériumai „egyértelműen meghatározott közérdekű célok” (Egyetemes szolgáltatási irányelv) „objektív szempontok, amelyek alkalmasak a pluralizmus biztosítására” (C-250/06.) olyan szempontok, amelyekből előzetesen megismerhetők a státusz elnyeréséhez szükséges feltételek (C-250/06.)

Must carry A kötelezettségek legyenek… arányosak;átláthatóak;megkülönböztetés-mentesek;rendszeresen felülvizsgáltak.

A kapacitás-elosztás befolyásolásának más eszközei A must carry szabályozás kiegészítése vagy alternatívája FRND szabályozás csak a CAS, EPG, API esetében a must carry szabályozás feltételei nem teljesülnek hiányzó közösségi jogi jogalap a tartalomszolgáltató egyedi helyzetét figyelmen kívül hagyja a pluralizmus biztosítására nem alkalmas megkülönböztetés-mentesség ≠ esélyegyenlőség

Távközlési jogi megközelítés A platform-üzemeltetés kettős jellege médiajogi jelentőség: a sokszínű tartalomkínálat tényezője hírközlési jogi jelentőség: jeltovábbítás elektronikus hírközlő hálózaton Az alkotmányos és gazdaság- szabályozási célok konfliktusa a pluralizmus biztosítása a közönség egésze részére a hírközlési szolgáltató szabályozása kizárólag jelentős piaci erő fennállása esetén

18-as piac Az Európai Bizottság Ajánlása az elektronikus hírközlési szektorban vélhetően ex-ante szabályozás alá eső érintett áru és szolgáltatási piacokról jelentős és tartós piacra lépési akadályok állnak fenn a piac az adott időszakban várhatóan nem mozdul el a hatékony verseny felé a piaci kudarcok kizárólag a versenyjog eszközeivel nem kezelhetők 18. piac (2003-as ajánlás) „a tartalom végfelhasználók felé való eljuttatásának céljából nyújtott műsorterjesztési szolgáltatást” a műsorszolgáltató és a műsorterjesztő közötti kapcsolat szabályozása

A médiakoncentráció korlátozásának jelentősége a szabad hozzáférés nem akadályozza meg a közönség figyelmének koncentrálódását A hozzáférés-szabályozás kiegészítése a koncentrációt erősítő gazdasági sajátosságok A médiapiac sajátosságainak figyelembe vétele közönség, reklámbevételek, tartalmak, terjesztési kapacitások Hozzáférés a piaci erőforrásokhoz a szabályozás célja nem a piaci pozíciók korlátozása, hanem a „véleménybefolyásoló erő” korlátozása A pluralizmus biztosításának eszköze

Az ágazati koncentráció-korlátozás modelljei Engedélyek számának korlátozása rugalmatlan, sokszereplős piacon bonyolult kiegészül a tulajdonosi szerkezet korlátozásával Magyarország, Franciaország, Hollandia, Belgium, Portugália Korlátozás a véleménybefolyásoló képesség alapján korlátozás a médiapiaci forgalom alapján (Olaszország) vagy a közönségarány alapján (Németország, Románia) a tematika és a szomszédos piaci pozíciók figyelembe vétele intézkedések a belső pluralizmus erősítése érdekében Gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tisztán versenyjogi, legfeljebb kiegészíti a versenyjogi eszközöket Svájc Közérdek-teszt ágazati szabályozás helyett vagy mellett versenyjogi, versenyhatósági eljárásba integrálva, az összefonódások ellenőrzése során a fúziónak a pluralizmusra és a műsorszolgáltatás minőségére gyakorolt hatása

Az alkalmazott megoldások kritikája „Nehéz meggyőző bizonyítékot találni a médiakoncentrációnak a pluralizmusra gyakorolt negatív hatásaira.” (Jakubowitz) Közvetett eszköz:a pluralizmus sérelmének egy lehetséges távoli okára irányul. Nem bizonyítható a piaci szereplők száma és a tartalom sokszínűsége közötti összefüggés. A médiapiaci erőfölény meghatározásának vitatható módszerei. A televízió szerepének túlhangsúlyozása. A különböző médiumok véleménybefolyásoló képessége nem összevethető.