A Helyi Fejlesztési Stratégiák tervezése Magócs Krisztina Lechner Tudásközpont Nkft. 2015.09.28. – 2015.10.01.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Advertisements

Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
RÉV Projektiroda Hálózat Munkacsoport. Mi az a Hálózat munkacsoport? Hol helyezkedik el, melyik szervezethez köthető? Kik a tagjai? Mi a célja, feladata,
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
LEADER II. pályázati forduló. A 2. pályázati forduló célja  Azoknak a helyi akciócsoportoknak a kiválasztása, melyek az 1. fordulón sikeresen túljutottak.
2008. december 08. A KEOP szennyvízelvezetési és –tisztítási konstrukciójának pályáztatási tapasztalatai, és a es akcióterv bemutatása Balla.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
1 Foglalkoztatási paktumok helyzete Magyarországon, jó gyakorlatok Örkény június 24.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az ÚMVP intézményrendszere
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
EU-s pályázatok írása és módszertana
Pályáztatás, projektmenedzselés az EU operatív programjaiban, gyakorlati tapasztalatok, problémák és megoldások -HEFOP ESZA Kht -
TÁMOP / Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért május 31. TERÜLETFEJLESZTŐK SZAKMAI MŰHELYE.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Strukturális és Kohéziós Alapok
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
Vállalkozásfejlesztés Kazincbarcika térségében Wächter Balázs.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Kétoldalú partnerségi együttműködések előkészítésének segítése Szaló Zsófia, NFÜ ROP IH december 13.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése ÉMOP 1. Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
Közösen Hatvan kulturális fejlődéséért A TOP CLLD Program
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Önértékelési projektterv
Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Towards an Effective Regional Resource Allocation (TERRA) Zárókonferencia Nagyvárad, március 19. A projekt rövid bemutatása - célok és eredmények.
Lorem ipsum.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A Helyi Fejlesztési Stratégiák tervezése Magócs Krisztina Lechner Tudásközpont Nkft –

Lépések Kompetencia és képzési igény felmérés Helyi Fejlesztési Stratégia sablon és útmutató A HFS tervezést, a sablon használatát segítő fórum TEIR tervezést támogató alkalmazás GYIK A HFS-ek előértékelése Szóbeli konzultációs lehetőség biztosítása

Formai követelmények A megadott sablon szerkezetében Max 70 oldal (175 ezer karakter) + mellékletek Néhány fejezetnél maximalizált karakterszám Összesen 3 alkalommal módosítható

Vezérelvek – értékelési kritériumok I. Részvételen alapuló – Nyitott, átlátható, módszertanilag megfelelő, közösség hozzájárulása a tartalomhoz jól nyomon követhető Következetesen épít a térség erőforrásaira és figyelembe veszi a szükségleteket – A helyzetfeltárás megalapozott tényekre épít, célzott (specifikumok) – A lehetőségek és szükségletek egyértelműek, logikusan következnek a helyzetfeltárásból – Korábbi időszak tapasztalatai nyomon követhetően beépültek – Logikus, átlátható beavatkozási logika (helyzetfeltárás, szükségletek/lehetőségek, célok, intézkedések, kiválasztási kritériumok és indikátorok összhangja) Realisztikus – Megvalósítható célok (száma, tartalma, mérhetősége) – Megvalósítható cselekvési terv (mit, ki és hogyan) – Forráselosztás és a célok összhangban vannak

Vezérelvek – értékelési kritériumok II. Integrált, kiegészítő jelleg – Összhang a VP és a LEADER intézkedés céljaival – Figyelembe veszi az egyéb programokat, erőforrásokat (koordináció, kiegészítő jelleg, együttműködési lehetőségek) Kapcsolatokat teremt – fejlesztések, intézmények, kedvezményezettek között (hálózat) – ágazatok között – együttműködések Innovatív megoldások A stratégia hozzájárulása – a foglalkoztatáshoz, – környezet megőrzés és klímaváltozás csökkentéséhez, – a társadalmi befogadás erősítéséhez és a szegénység elleni küzdelemhez – esélyegyenlőséghez

Vezérelvek – értékelési kritériumok III. Döntéshozatal – Kiegyensúlyozott, reprezentatív, átlátható, megkülönb9ztetés mentes – Nyitott tagság Munkafolyamatok és felelősségi körök egyértelműek és átláthatók – Humán erőforrás biztosított – Irányítás, adminisztráció, pénzügyi, projektfejlesztés, animáció – Fizikai infrastruktúra biztosított

Kontextus A HFS fő forrása a LEADER, de a VP, a többi OP és más lehetőségek feltérképezése a kiegészítő jelleg és a forrásbevonás miatt. A LEADER forrásokból katalizáló fejlesztések finanszírozása. A VP és a többi OP horizontálishoz hasonló intézkedések esetén be kell mutatni a konkrét eltérést és az elvárt (LEADER) hozzáadott értéket. Az addicionális lehetőségeket célok és az intézkedések megnevezése mélységig szükséges szerepeltetni.

Felépítés Vezetői összefoglaló 1.A HFS hozzájárulása az EU2020 és a VP céljaihoz 2.A HFS elkészítésének módja, az érintettek bevonása 3.A HFS által lefedett terület és lakosság 4.Az akcióterült szükségleteinek és lehetőségeinek elemzése 5.Horizontális célok 6.A HFS integrált és innovatív elemeinek bemutatása 7.A stratégia beavatkozási logikája 8.Cselekvési terv 9.Indikatív pénzügyi terv Kiegészítő információk Mellékletek

1. A HFS hozzájárulása az EU2020, a PM és a VP céljaihoz Amely(ek)hez leginkább hozzájárul – tartalmilag – a megvalósítással (animáció) – a kiválasztással Javasolt először megismerni, a tervezésnél szem előtt tartani és a végén összegezni. EU2020: 11 tematikus cél (2. melléklet) PM: 5 prioritás (3. melléklet) VP LEADER intézkedés céljai (5. melléklet)

2. Az érintettek bevonása A folyamat bemutatása – átlátható, nyitott, jól kommunikált, kétoldalú, ágazatközi – milyen eszközökkel, mikor, kikkel – eredmények összegzése – eredmények beépítése a HFS-be

3. A HFS által lefedett terület és lakosság meghatározása Jogosult népesség: TEIR Szempontok: – földrajzi, társadalmi, gazdasági koherencia/homogenitás, közös jellemzők; – korábbi együttműködések, megvalósult közös projektek; – az erőforrások kritikus tömegének rendelkezésre állása a stratégia céljainak megvalósításához; – személyes kapcsolattartást, segítségnyújtást, részvételt lehetővé tevő helyi karakter

4. Az akcióterület fejlesztési szükségleteinek és lehetőségeinek elemzése I. 4.1 Helyzetfeltárás Max 15 oldal Adatigény: TEIR modul, 7. melléklet, egyéb kutatások, elemzések, helyi szakemberek A HFS szempontjából lényeges jellemzők (adottságok, erőforrások, kihívások és lehetőségek) Változások, trendek, átlagtól való eltérés bemutatása. 4.2 HVS összegző értékelése Max 3 oldal Folytatásra érdemes, változtatásra érett és elvetendő gyakorlatok, fejlesztési területek 8. melléklet

4.3 A HFS-t érintő tervezési előzmények, programok, szolgáltatások Max 5 oldal Külső koherencia: VP és OP kapcsolódások. Felsorolás, rövid indoklással (utalás a helyzetfeltárásra és a későbbi SWOT, szükségletekre) A HFS tartalmát befolyásoló területi tervek beavatkozási területei, jelentős projektek A HFS tartalmát befolyásoló programok, szolgáltatások és a HFS összefüggései 4.4 SWOT Max 2 oldal Korábbi tartalmakra épüljön Konkrét, tényekkel alátámasztott Esetleg tematikus SWOT-ok Elemzés! 4. Az akcióterület fejlesztési szükségleteinek és lehetőségeinek elemzése II.

4.5 A fejlesztési szükségletek azonosítása Max 3 oldal Helyzetfeltárásra, SWOT-ra alapozva Azokat, amelyekkel a HFS tud kezdeni valamit Nem csak a LEADER forrásból Egy szükséglet 1-2 mondat 4. Az akcióterület fejlesztési szükségleteinek és lehetőségeinek elemzése III.

5. Horizontális célok Esélyegyenlőség és környezeti fenntarthatóság – a tervezés során (tematikus műhely, bevont szereplők) – a partnerségben és a döntéshozásban – a fejlesztendő területeket tekintve – a kiválasztási kritériumokban – az animációs tevékenységben – a monitoringban

6. A HFS integrált és innovatív elemeinek bemutatása Értékelési szempontok! Hogyan: – a fejlesztendő területeket tekintve – a kiválasztási kritériumokban – az animációs tevékenységben stb. Integrált – „hólabda” hatás – egy ügy kezelése szélesebb partnerséggel – ágazatokon belüli vertikális és ágazatközi kapcsolatok – város-vidék stb. Innovatív társadalmi innováció (szereplők szokatlan kombinációja, új szerepkörök, a tervezés és megvalósítás rendhagyó módja stb.) új termék, szolgáltatás, cselekvési mód (ami pl. teret ad az integrációnak)

7. Beavatkozási logika

7.1 Jövőkép 7.2 Célhierarchia mit kíván elérni, megvalósítani amihez a HFS (LEADER és nem LEADER) hozzájárul kapcsolódás a helyzetfeltáráshoz, SWOT-hoz, fejlesztési szükségletekhez SMART: specifikus, mérhető, elérhető, reális, ütemezhető kezelhető számú cél és intézkedés specifikus célokat mérő eredménymutatók (SMART)

A HACS-okkal kötendő támogatási szerződés tartalma 272/2014. (XI.5.) Korm. rend. 71. §. (6) A helyi akciócsoportokkal az irányító hatóság szerződést köt. (7)238 A (6) bekezdés szerinti szerződésnek tartalmaznia kell238 a) a fejlesztési stratégia keretében meghirdetett felhívások tartalmi elemeit, b) a benyújtandó támogatási kérelmek kiválasztási eljárását, c) a helyi bíráló bizottság működési szabályait, d) a támogatott kérelmekben szereplő helyi fejlesztési stratégiák végrehajtása során a monitoringra vonatkozó elvárásokat, e) azt, hogy a helyi akciócsoport működési költsége nem haladhatja meg a részére megítélt támogatás 15%-át, és f) azt, hogy a működési költség a helyi fejlesztési stratégia végrehajtására megítélt forrás felhasználásának arányában, a (6) bekezdés szerinti szerződésben foglalt, a helyi fejlesztési stratégiai alapján meghatározott egyedi mérföldkövek szerint hívható le.

8. Cselekvési terv – 8.1 Intézkedések 1. Az intézkedés megnevezése Pl. Közösségi gazdaságfejlesztés 2. Specifikus cél(ok), amely(ek)hez leginkább hozzájárul Pl. A térség gazdaságának élénkítése, hálózatok, együttműködések ösztönzése által 3. Indoklás, alátámasztás Pl. Forráshiányos kis gazdasági szereplők. Gyenge az együttműködés a gazdasági szereplők között. Kiaknázatlan helyi erőforrások. Innentől csak a LEADER forrásból finanszírozott intézkedésekhez

4. Támogatható tevékenységi területek (max 10) Pl. a) Jövedelemtermelő beruházások (bármilyen típusú beruházás, amely megfelel a Sztv-nek) b) A beruházásokat kiegészítő szolgáltatások vásárlása (hozzá kapcsolódó képzés, marketing, rendezvény). 5. Kiegészítő jelleg, lehatárolás: Pl. Az intézkedés hozzáadott értéke a „közösségi jelleg”, az, hogy több szereplőnek jelent gazdasági hasznot. A VP M16-os intézkedéséhez képest a különbség, hogy itt egyszeri beruházás támogatása történik. Itt nem szükséges a tagok között 6. Jogosultak köre: Pl. Mikrovállalkozások, önkormányzatok, civil szervezetek, egyházak

7. Kiválasztási kritériumok, alapelvek Pl. Hozzon létre jövedelmet termelő konkrét terméket vagy szolgáltatást A pályázón kívül közvetve vagy közvetlenül több gazdasági szereplőnek termel bevételt A projektet több partner együtt valósítja meg A projekt kapcsolódik más projekthez A projekt önállóan működőképes egész vagy már létező tevékenység kiegészítő eleme (fordítva ne legyen) Innovatív (új termék, új eljárás, új végrehajtási vagy működési módszer, magasabb minőség) Helyi alapanyag, vagy helyi beszállító használata/alkalmazása Barnamezős beruházás Reális költségvetés A projektvezető szervezeten belüli személy Gazdasági fenntarthatóság (a bevételekből, vagy más forrásból igazoltan biztosított) Nincs kiszorító vagy helyettesítő hatása Multiplikátor hatás (a beruházás hatására létrejön(nek) pótlólagos beruházások) Holt teher (támogatás nélkül nem tudná megvalósítani a fejlesztést) Munkahelyteremtés vagy megtartás (a munkabér és közteher x%-át kitermeli)

8.Tervezett forrás 1.az intézkedésre allokált összes közpénz: pl. 200 millió Ft 2.a támogatás aránya: pl. 50% - 65% 3.a projektméret korlátai: pl. 1 millió Ft – 5 millió Ft 4.a támogatás módja – a végleges HFS-hez 9.A megvalósítás időintervalluma (féléves bontásban): pl – Kimeneti indikátorok támogatott projektek száma (db) támogatott kedvezményezettek száma típus szerint megbontva (civil db, egyház db, vállalkozás db, önkormányzat db) támogatott projektekkel közvetlenül érintett (gazdasági haszna származik belőle) szereplők száma (db) Eredmény indikátorként foglalkoztatottság, bevétel növekedés

8. Cselekvési terv – 8.2 Együttműködések Előkészítés és megvalósítás. Központi kezelésű. Hazai és nemzetközi együttműködések tervezett tématerületei specifikus cél indoklás, alátámasztás Mit szeretne az együttműködések által elérni, hogyan járul ez hozzá a HFS célok eléréséhez. „Az együttműködési projektek nem korlátozódhatnak kizárólag tapasztalatcserére, azoknak minden esetben olyan alkalmazható eredménye kell, hogy legyen, amelynek létrejöttéhez az együttműködésben résztvevő partnerek mindegyike bizonyíthatóan hozzájárult, illetve eredményeiből minden partner részesül.” (VP)

8. Cselekvési terv – 8.3 A megvalósítás szervezeti és eljárási keretei A HACS-ok feladatai (VP): helyi fejlesztési, végrehajtási és projektirányítási kapacitásfejlesztés hátrányos megkülönböztetéstől és összeférhetetlenségtől mentes, átlátható kiválasztási eljárás. 50% a HFS-hez való illeszkedés biztosítása a kiválasztás során pályázati felhívások vagy folyamatban lévő projektbenyújtási eljárás előkészítése, közzététele, beleértve a kiválasztási kritériumok meghatározását támogatási kérelmek befogadása, értékelése kiválasztás, a támogatási összegek rögzítése, bejelentése a KÜ-hoz jogosultság ellenőrzésre monitoring, értékelés

8. Cselekvési terv – 8.3 A megvalósítás szervezeti és eljárási keretei - Működés Működési alapelvek: nyitott, átlátható, megkülönböztetéstől mentes döntéshozatal, elszámoltathatóság, arányos képviselet HACS összetétele tervezett szervezeti felépítése; jogosultságok, feladat és felelősségi körök pályáztatás folyamata (népszerűsítés módja, a pályázók segítése a benyújtásig) döntéshozatal folyamata (a végleges HFS-hez) – összeférhetetlenség! a megvalósítást szolgáló emberi erőforrás bemutatása fizikai feltételek működésre tervezett költségvetés alátámasztása (a végleges HFS-hez)

8. Cselekvési terv – 8.3 A megvalósítás szervezeti és eljárási keretei - Animáció Mobilizálás, képessé tétel, aktivizálás a HFS céljainak megvalósítása érdekében. A projektek, a potenciális kedvezményezettek és a közöttük lévő kapcsolat fejlesztése aktív támogató, koordináló közreműködés révén. A közösség segítése abban, hogy a még nem ismert létező vagy új lehetőségek, ötletek felszínre kerüljenek, megszülessenek, megvalósuljanak. Egy-egy szektort vagy térséget célozva munkacsoport működtetése, rendszeres találkozások, események megszervezése (pl. pm. kerekasztal, vállalkozók klubja). Szektorok és különböző csoportok közötti kapcsolatok létrehozásának támogatása (tematikus megbeszélések, munkacsoportok, viták stb.). Kapacitásfejlesztés, képzések, műhelyek, tapasztalatcsere, tanulmányutak, tematizált nyilvános találkozók, vásárokon/ kiállításokon való részvétel megszervezése. Speciális szükséglettel rendelkező vagy problémával küzdő célcsoport segítése fejlesztési elképzelések kialakításában; Párbeszéd létrehozása egy-egy ügy köré, a probléma/lehetőség megkutatása és az eredmények mentén együttműködések, projektek elindítása;

8. Cselekvési terv – 8.4 Kommunikációs terv Célcsoportok Alkalmazandó eszközök, tevékenységek Humán kapacitás Ütemterv Tervezett forrás

8. Cselekvési terv – 8.5 Monitoring és értékelési terv Adatforrások, a begyűjtés módja, gyakorisága Visszacsatolás módja HACS önértékelés módja, gyakorisága Az eredmények kommunikálása A végleges HFS része!

9. Indikatív pénzügyi terv A LEADER források felhasználásának (kötelezettségvállalás) éves ütemezése intézkedésenként A működési és animációs költségek, illetve egyéb bevételek felhasználásának éves ütemezése (a végleges HFS része)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! LECHNER TUDÁSKÖZPONT TERÜLETI, ÉPÍTÉSZETI ÉS INFORMATIKAI NONPROFIT KFT. CÍM: 1111 BUDAPEST, BUDAFOKI ÚT 59. E/3. ÉP. POSTACÍM: 1507 BUDAPEST, PF.:2. TELEFON: , FAX: