A MULTIK TÉVEDÉSE Nem minden tini egyforma!* *Az OTP Fáy András Alapítvány szakmai tapasztalatai alapján Schrankó Péter stratégiai tanácsadó
A tiniket vizsgálva… MÉG AZ A KÖZMONDÁS SEM IGAZ, HOGY SÖTÉTBEN MINDEN TEHÉN FEKETE jelentős részük azt sem tudja, mi az a tehén vannak, akiknek nincs különbség sötét és világos, éjjel és nappal között a tehetősebbeknek már van éjjellátó készüléke a Wikipédia szerint…. majd én eldöntöm, hogy milyen színűek legyenek azok a tehenek DE AKKOR HOGYAN KEZDJÜNK HOZZÁ EGY TERMÉKFEJLESZTÉSHEZ?
A probléma már a célcsoport behatárolásánál kezdődik év, év, év, év, Tinédzserek, fiatalok, kamaszok, kisfelnőttek, középiskolások, továbbtanulók, diákok, nagy-gyerekek, kezdő-hallgatók, y generáció, z generáció, userek… Mennyire felnőtt egy tinédzser? – Mennyire gyerek egy tinédzser? Definiálható-e egyáltalán a fiatalkori változó kor? Megállapíthatók-e egyáltalán például fogyasztói attitűdök?
Óriási különbségek… lakóhelyi lehetőségek, családi – közösségi minták, példák, hétköznapok változatossága között SZABADIDŐ ELTÖLTÉSÉBEN Budapest és minden más település között Város és falu (főként a szegényebb régiókban élők) között Nem az iskolai OKTATÁS, hanem az iskolai NEVELÉS szerinti különbségek (nem állunk távol az amerikai filmek példájától) Családi, környezetbeli különbségek Kinek van jövőképe?... mert a többségnek nincs
Közös nevezők 1. Virtuális tér – ahol elméletben mindenki egyforma – ma még…(de itt sem kerülhető el a kasztosodás) 2. Felnőtt szeretnék lenni – próbálok felnőttként viselkedni! 3. Saját magam szeretnék dönteni magamról és sorsomról. 4. Fontos a gazdagság – miközben a pénz szerepe sem egyértelmű, a lényeg, hogy sok legyen. 5. Hormonális változásból fakadó vágyak és igények. 6. Kevés kötelezettség – a tanulással is az a legfőbb baj, hogy kötelező.
Kutatások, vizsgálatok és felmérések – ALAPVETŐ PROBLÉMÁK Mindenki új és friss információkat akar! – Itt látható a primer kutatás halála! Sokszor fontosabbak a szekunder adatok, mint az újak. Több ezer kutatásból kevés a hozzáférhető adat, és sok a dezinformáció is. Gyakran előfordul, hogy a piaci változás gyorsabb, mint a kutatás lefolytatása. Még mindig sok a tabu! (magyar gyerek – cigánygyerek, rosszul él – éhezik) Gyakran nem tudjuk, hogy KI válaszolt? Eljött a keresztelemzések halála: ahol a valóság és a vágyak összemosódnak nehéz kiszűrni a helytelen választ. Óriási a különbség: SZERETEM vagy SZERETNÉM! Nagyon vicces hülyére venni bennünket!
Torz képek, hibás kijelentések Hibás „bevésődés” elméletek. Nem igaz, hogy a éve korban fontos elemek meghatározó szerepet játszanak 20 év fölött. Az azonban igaz, hogy a év közötti elemek meghatározóak lehetnek egy egész életre. Minden gyerek szereti a KÓLÁT! De ki szereti a Coca Colát és ki issza a „szőke kólát”? A célcsoport (tinik) VÁSÁRLÓEREJE Kinek a pénze? Ha apa pénze, akkor sokkal többről beszélünk… A szülők és a tinik kapcsolata meghatározó elem, mégis gyakran torz információkat közvetít. Hibás „tudatosság” elméletek. A legfrissebb német kutatások szerint…. Ezzel itthon sokra nem megyünk.
Megoldás lehet… Alapvető szókészlet és szemléletvárásra van szükség (példák): Nem emlékekre, hanem élményekre van szükség. Az üzleti év akár minden évben máskor kezdődhet, de majdnem biztos, hogy január 1-én soha! Nem példaképek, hanem példák kellenek! Nyugodtan beszéljünk olyan dolgokról is, amit még senki sem látott! Bátran alkossunk új szavakat. Gyakran a hordozó felület (közvetítő közeg) fontosabb, mint maga a termék. Trendkövetés - Nem minden hype, amiről mi azt hisszük, hogy trendi. Szekunder és primer kutatási adatok együttes vizsgálata. Folyamatos vizsgálatok és mérések – Életútkövetés + megújuló fókuszcsoportok Nem hasonlítjuk össze a körtét az almával csak azért, mert mind a kettő gyümölcs Az ágazati különbözőségekben rejlik a megoldás: közoktatás, nevelés, sport, szabadidős tevékenységek, vásárlói szokások, viseletek, politikai közeg és vélemény, mediális környezet, webtechnológiák fejlődése….
Köszönöm a figyelmet! előadó: Schrankó Péter