Biblioterápia műhely Paksi Művészeti Napok április 19. Előadó: dr. Béres Judit, PhD, PTE KPVK
Bookstart (GB) Born to Read (USA) Nati per leggere (IT) „Shared reading” „Family literacy”
Tanácsadás szülőknek 0-3 éves korig 3-6 éves korig
1. Varró Dániel: Szakirodalom tanulmányozgató; Tóth Krisztina: Nagy vonalakban a női szexualitásról 2. Pilinszky János: Hitünk titkairól; Varró Dániel: Babavárogató 3. Szabó Attila: Pocakmese 4. Szabó T. Anna: Szülőszoba 5. Varró Dániel: Altató apukáknak; Kaffka Margit: Lackó 6. Libby Purves: A mózeskosár: csecsemőkor 7. Varró Dániel: Misi és a fegyelem; Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz + válogatott szakirodalmak (Winnicott, Ranschburg, Vekerdy, Kádár Annamária) + relaxációhoz zenék (Bizek Emi: Álomszép zenék babáknak és mamáknak I-II.)
önismeret és pozitív énkép, önértékelés fejlődése érzékenyítés, Mások iránti érzékenység, EQ, empátia, fejlett szociális érzék a figyelem, az elfogadás és a gyors helyzetfelismerés fejlődése meggyőzően, magabiztosan, érzéseit felvállalva, érdekeit képviselve tudjon kommunikálni tudja megfogalmazni Önmaga és a világ előtt gondolatait, véleményét és ezt kompetens módon tudja közölni (megfelelő szókincs, kommunikációs készségek, olvasási- szövegértési képességek differenciálása, mélyítése) problémamegoldó és megküzdési képesség, konfliktuskezelés fejlődése elszigeteltség-érzés, szorongás csökkenése (univerzalitás érzése + korrektív emocionális élmények)
A SZTALOS - VARGA Csilla: Kiszakadva a családból – a gyermekotthonban élő gyermekek traumáinak enyhítése biblioterápiával. Könyvtári Figyelő, 2014 (3) pp Beth Doll- Carol Doll: Fiatalok biblioterápiája. OSZK KI, Béres Judit: Biblioterápia babaváróknak – egy tematikus csoport tervezése és megvalósítása. Könyvtári Figyelő, 60:(1) pp (2014) Béres Judit: „Azért olvasok, hogy éljek” – Az olvasásnépszerűsítésről az irodalomterápiáig. Pécs: Kronosz, Béres Judit-Sóron Ildikó-Tegzes Tünde-Zsidai Borbála: Hátrányos helyzetű középiskolások biblioterápiája. Könyvtári Figyelő, 60:(4) pp (2014) B IMBÓ Zoltánné: Tükröződő Holdmesék. Öngyógyító gyerektörténetek. Eger: Ignácz, Korbai Hajnal (szerk.): Lotilko szárnyai és Aranytök c. kötetek (Mosoly Meseterápia) Czomba Magdolna: Vigasztaló gyermek(irodalom). A veszteségélmény feldolgozásának lehetőségei kortárs gyermekirodalmi alkotások segítségével. In: Gombos P. – Vörös K. (szerk.): Könyv és lélek: Biblioterápiai tanulmányok. Bp.: Magyar Olvasástársaság, pp M C C ULLISS, Debbie – C HAMBERLAIN, David: Bibliotherapy for youth and adolescents: School-based application and research. Journal of Poetry Therapy, 2013 (1), pp Elérhető: