Csempe- és félmikro kísérletek a gyakorlatban A kémia kicsiben is látványos és hasznos Bárány Zsolt Béla Erdey-Grúz Tibor Vegyipari és Környezetvédelmi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
47. kísérlet A reakciósebesség vizsgálata
Advertisements

Moduláris oktatás a 8. évfolyam kémia tantárgyból
Közösségi pedagógiai gyakorlat
OXIDOK TESZT.
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Tudomány – „természetesen” – a Belvárban! TÁMOP / azonosító számú projekt Szakmai munka az Öveges laboratóriumban Szilágyi Tibor laborvezető.
10. Kísérletek acetilénnel 1. Az acetilén előállítása
Gázok előállítása és reakciójuk Lugol-oldattal
AZ ANYAGOK CSOPORTOSÍTÁSA
Természettudomány szak
HIDROGÉN-KLORID.
A KLÓR klorosz = zöld A KLÓR klorosz = zöld KÉMIAI JEL: Cl2
Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr
A gyakorlatvezető mentor
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei
Kristína Cafiková, Kitti Vidermanová Nyitrai Konstatnin Filozófus Egyetem Az életből vett feladatok megoldása írott nonverbális kommunikáció segítségével.
1. Kísérletek kén-hidrogénnel
15. Alumínium, magnézium és vas azonosítása
Reakcióegyenletek Gyakorlás
Reakciótípusok.
Reakcióegyenletek Az egyenleteket Keglevich Kristóf gyűjtötte,
49. kísérlet Az ecetsav reakciói
Magnézium-szulfát- és alumínium-szulfát reakciói
25. Nátrium-karbonát, kálium-bromid és kalcium-karbonát azonosítása
Citromsav, Nátrium-acetát és szőlőcukor azonosítása
48. kísérlet Sók azonosítása vizes oldatuk kémhatása alapján
19. AgNO3-, Na2CO3- és NaOH- oldat azonosítása
Szükséges Eszközök: gázfejlesztő főzőpoharak fecskendők Anyagok:
Acetilén előállítása, égetése, reakciója brómos és kálium-permanganátos vízzel Acetilén előállítása, égetése, reakciója brómos és kálium-permanganátos.
A salétromsav és a nitrátok
A sósav és a kloridok 8. osztály.
Szakkör címe Tantárgy, évfolyam Tanár neve Tanulmányi intézmény neve Település neve.
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
Tudomány – „természetesen” – a Belvárban! TÁMOP / azonosító számú projekt Bevezetés a kémia „rejtelmeibe” Lennert József szaktanár Szakmai.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Általános iskola első osztály
Kémiai, kísérleti, kedvcsináló Előadók: Nagy Péter Farkas Ádám László ELTE TTK.
Dürer kísérletbemutató
A tanárképzés szerkezete
Tagozat, 10. évfolyam, kémia, 16/1
Szent László Gimnázium
Minőségfejlesztés Szülői elégedettség mérés március Készítették: Kemény Viktória, Pástiné Rozinay Ágnes, Tölgyesi Henrietta.
TIOK IKT – tesztelés Pihelevicsné Oberländer Melinda kémia-informatika szakos tanár.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Kémiai reakciók Kémiai reakció feltételei: Aktivált komplexum:
Gépgyártástechnológiai technikus
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
2013/14.. A megvalósítás éve számokban  11 partnerintézmény  összesen 330 óra  iskolánként 3x10 óra  kísérletek 4 természettudományos tárgyból  40.
Oldat = oldószer + oldott anyag (pl.: víz + só, vagy benzin + olaj )
Ki tud többet kémiából ?. I.AII.AIII.AIV.AV.AVI.AVII.AVIII.A.
Bemutatkozik A Debreceni Szakképzési Centrum Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolája NYITOTT KAPUK NAPJA
2015. október a osztály. TÉMANAP A TREFORTBAN Iskolánk 7. és 8. osztályos tanulói már harmadik éve vesznek részt az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló.
Hidrogén-klorid. A hidrogén gáz és klór gáz hő vagy fény hatására robban – klór- durranó gáz. A hidrogén folytatja „égését” a klórgázban. H 2 + Cl 2 =
KÉMIAI REAKCIÓK. Kémiai reakciók Kémiai reakciónak tekintünk minden olyan változást, amely során a kiindulási anyag(ok) átalakul(nak) és egy vagy több.
Köszöntjük a pályaválasztási szülői értekezlet résztvevőit! Nyíregyháza, szeptember 29.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
A mentorálási gyakorlat komplex terve (portfólió) A tanárjelölt heti órarendje a mentorálás első, második és harmadik fázisában.
REAKCIÓEGYENLETEK. HIDROGÉN LAB. ELŐÁLLÍTÁSA ZN + 2 HCL = ZNCL 2 + H 2.
Készítette: Kothencz Edit
PANNON EGYETEM KÉMIA ALAPSZAK.
Ki tud többet kémiából?.
Vegyészképzés a Madách iskolában
Kémia - matematika osztatlan tanári szak
Fizikai és kémiai fogalmak vizsgálata a 7. évfolyam elején
Fizikai kémia I. a 13. VL osztály részére 2013/2014
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Győri Kossuth Lajos Általános Iskola
Előadás másolata:

Csempe- és félmikro kísérletek a gyakorlatban A kémia kicsiben is látványos és hasznos Bárány Zsolt Béla Erdey-Grúz Tibor Vegyipari és Környezetvédelmi Szakközépiskola H Debrecen, Csapó utca MORENA Nagyvárad, október 2-3.

Tartalomjegyzék Előzmények A feladat Kivitelezés Az első két év További feladatok Értékelés

Előzmények A kísérletezés a kémiatanítás egyik alapvető módszere Bár a magyarországi gyakorlatban mindig is nagy hangsúlyt fektettek a kísérletezésre, azok szemléletükben sokszor messze állnak a konstruktivista szemlélettől Gyakorlatilag alig (vagy inkább egyáltalán nem) találkozunk a kísérletezés új irányzataival

Előzmények A kísérletezés új irányzatai:  otthon végezhető kísérletek  hétköznapi anyagok és eszközök alkalmazása  Viktor Obendrauf – gázfecskendős kísérletek  Fodor Erika – csempekísérletek

Előzmények 2003 tavasz: Debreceni Egyetem Kémia Szakmódszertani Részleg  szakkör a DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnázium 10-es diákjai részvételével  csempe-, félmikro- és gázfecskendős kísérletek 2003 ősz: DE Kémia Szakmódszertani Részleg  1. és 2. éves vegyész és kémia tanár szakos hallgatók képzése 2007 tavasz: véglegessé vált az új OKJ bevezetése a vegyipari technikus képzés területén (OKJ = Oktatási és Képzési Jegyzék)

A feladat Az új OKJ-s képzés kialakításakor lehetőség nyílt néhány régebbi – napjaink követelményeinek már meg nem felelő – gyakorlat kiváltására

A feladat összegyűjteni 10 hétre (heti 4 óra) elegendő kísérletet  10 kísérlet/hét  kb. 100 kísérlet a kísérletek menetének leírása  tanárok és diákok részére „eszközpark” összeállítása

Kivitelezés összesen 110 kísérlet (többnek alpontja is van)  figyelembe véve az érettségi követelményeit külön tanári és diák leírás

Kivitelezés 1. hét: Kísérletek gázok- kal (H 2, Cl 2, HCl, O 2, NH 3, CO 2 ) 2. hét: Kísérletek hidrogén- peroxiddal és sósavval 3. hét: Vegyes kísérletek (szublimáció, párolgás, láng- festés, reakciósebesség, higroszkóposság, mészégetés, sütőpor és szalalkáli bomlása, vulkán kísérlet)

Kivitelezés 4-6. hét: Kísérletek oldatokkal (diffúzió, oldódás, oldhatóság, bepárlás, adszorpció, kikristályosítás, túltelített oldat, papír kromatográfia, kémhatás, sók hidrolízise, csapadékképződés, komplex vegyületek) 7. hét: Reakciók fémekkel (reakció savakkal, fémek égése, reakció jóddal, reakció lúggal) 8. hét: Elektrokémiai kísérletek (áramvezetés, elektrolízis, vízbontás, standard elektródpotenciál)

Kivitelezés hét: Kísérletek szerves anyagokkal (organogén elemek kimutatása, acetilén előállítása és reakciói, a telítetlen kötés reakciói, „alkoholszonda”, alkoholok enyhe oxidációja, ezüsttükörpróba, keményítő és jód)

Kivitelezés Leírás tanároknak

Kivitelezés Leírás diákoknak

Kivitelezés a felszerelést tanulócsoportra kellett összeállítani (ez a 3-as csoportbontás miatt kb. 12 diák/csoport) 6 mérőpár dolgozott egyszerre saját felszereléssel

Kivitelezés időben:  kb. 2 hónapra volt szükség a kísérletek összegyűjtéséhez, a gyakorlatok leírásának elkészítéséhez  néhány hétre volt szükség az eszközök és vegyszerek beszerzésére gyógyszertári üvegek és szemcseppentők, borszeszégők, félmikro kémcsövek, kék és fehér csempék, üvegpálcák, gyújtópálcák, 9 V-os elemek, vezetékek

Az első két év 4 osztállyal és 3 csoporttal számolva mintegy 70 ezer forint a teljes költség  az eszközök megmaradnak, a vegyszerek nagy része nem fogyott el, így a következő év ezer forintból is előkészíthető  egy tanítási év során alig 150 cm 3 tömény sósav fogyott (miközben több, mint 20 kísérletben szerepel sósav) hatalmas siker követte a szökőkútkísérletet, az ezüsttükörpróbákat, az alumínium és jód reakcióját, a fémek reakcióját savakkal stb. nagyban megkönnyítette a kémia órákon a munkát

További feladatok az első év tapasztalatait figyelembe véve szükségessé vált néhány kísérlet leírásának átírása  nehezen értették a gyakorlat kivitelezését  más oldatkoncentrációk alkalmazásával jobban mentek a reakciók bizonyos reakciókat ki kellett venni a leírásból  nem sikerült a normál méretből félmikro- vagy csempeméretre átvinni a kísérletet minden évben egyszer újra fel kell tölteni a vegyszeres edényeket minden évben újabb kollégával/kollégákkal lehet megismertetni a kísérleteket és „betanítani”

Értékelés egy merész lépéssel és közel 2,5 hónapos munkával sikerült a tehetséggondozásban már kipróbált újszerű kísérletezést kivitelezni tanórai keretek között a munka szinte minden része sikeresnek bizonyult  az elektrokémiai kísérletek osztották meg leginkább a tanulókat a kipróbálást követően a kísérletsorozat bekerült az állandó gyakorlatok közé a kémiaórák lényegesen gördülékenyebbek lettek év végéig többen jelezték, hogy inkább a kémiát választják érettségi tárgyként

Köszönet a Magyar Tudományos Akadémia Debreceni Területi Bizottságának, hogy munkámat a 2009-es évben DAB-díjjal támogatja.

MEGHÍVÓ Az MTA Debreceni Területi Bizottsága Kémiai Szakbizottságának Kémia Oktatása Munkabizottsága október 21-én, szerdán órakor kihelyezett ülést tart az Erdey-Grúz Tibor Vegyipari és Környezetvédelmi Szakközépiskolában (4024 Debrecen, Csapó utca ) A rendezvény programja: Az Erdey-Grúz Vegyipari és Környezetvédelmi Szakközépiskola rövid bemutatása. (Szabó Zoltán igazgató) Csináld magad! Mikrokísérletek a kémia tanításához. (Gyakorlati foglalkozás) (Bárány Zsolt Béla kémiatanár) Szeretettel várunk minden érdeklődőt.